Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 24.01.2012 15:03

Olen surffaillut ties miten, mutta eipä ole kyseistä tiedostoa pakettina saatavilla?
Oregoniin kuulemma voisi tee-se-itse kikkailla kartan kuin kartan, mutta eipä ole tuo taito hyppysissä kiinnitellä sitä itse tehden jostasin karttapohjasta! :cry:

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 24.01.2012 15:33

AFTM#4 kirjoitti:Olen surffaillut ties miten, mutta eipä ole kyseistä tiedostoa pakettina saatavilla?
Oregoniin kuulemma voisi tee-se-itse kikkailla kartan kuin kartan, mutta eipä ole tuo taito hyppysissä kiinnitellä sitä itse tehden jostasin karttapohjasta! :cry:
Jollen väärin muista, tämä on toiminut hyvin: http://www.raumbezug.eu/ag/internet/osmGarmin.htm -> tuolta vain lataa "Estonia (gmapsupp.img)"

Fillaripuoleltakin löytyy Estonia erikseen: http://www.velomap.org/donate/download_estonia_en.html, mutta siitä ei kokemusta.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 24.01.2012 15:39

Mä olen joskus kirjoittanut tällaisen yksinkertaisen ohjeen OSM-karttojen latausta varten, joten jaan sen nyt tänne kokonaisuudessaan. Vaihe 3 on kirjoitettu Garminin GPSMAP 60Cx -sarjalaiseen, joten en tiedä päteekö se muihin gepsimalleihin.

Step 1
.
Mene osoitteeseen: http://garmin.na1400.info/routable.php ja zoomaile ja liikuttele karttaa sopivan lähelle.

Kun laitat täpän kohtaan: "Choose a predefined country and/or enable manual tile selection:", niin saat valittua vain ne karttapalaset jotka haluat. Valittu palanen muuttuu siniseksi. Kun valinta on valmis, niin laita maili-osoite kysyttyyn kohtaan ja paina "Build my map".

Sen jälkeen pitäisi tulla tylsän näköinen sivu "Combine maps request accepted ...", jonka jälkeen odotellaan koska kartta on valmis ladattavaksi. Siitä tulee ilmoitus sähköpostiin, mutta siinä voi mennä hyvinkin pari päivää, tai sitten muutama minuutti.

Step 2.
Mailiisi on saapunut ilmoitus otsikolla "Routable Garmin maps from OpenStreetMap", kartta-aineisto on valmis ladattavaksi. Lataa kartta 48 tunnin sisällä, sen jälkeen linkki ei enää toimi!

Avaa linkki, se johdattanee listaan jossa useita erilaisia zippejä, exejä jne. ladattavaksi. Lataa listasta tiedosto nimeltä osm_routable_gmapsupp.zip. Kun zippi on latautunut koneellesi, pura zippaus.

Step 3. Kirjoitettu Garminin GPSMAP 60C -mallia varten!
Nyt tarvitset jo gepsiäsi! Liitä gepsi tietokoneeseen ja kytke gepsiin virta. Valitse gepsin päävalikosta Asetus -> Liitännät -> USB Massamuisti (alhaalla). Nyt gepsiisi pitäisi tulla hieno kuva että gepsi on kiinni koneessa ja gepsin muistikortti näkyy koneen resurssienhallinnassa kuten muutkin massamuistit. Tee muistikortille kansio nimeltä "GARMIN" (en tiedän onko kirjaimien koolla väliä, mutta mä tein noin) ja tipauta kartta sinne.


Tsädäm. Nyt gepsissäsi pitäisi olla toiminnassa OSM.
Viimeksi muokannut kukkamaaria, La 28.01.2012 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 24.01.2012 17:00

Tämäpä sattui sopivasti, juuri pähkäilin itsekin samaa. Kiitos rautalankaohjeista, ehkä ne olisivat selvinneet, kun vaan olisi tankannut tarpeeksi tuota sivustoa. Aiemmin olin jo siihen tutustunut, mutten hoksinut miten ne saa gepsiin. Lähtee het kokeilemaan, sekä Tallinnan että Tanskan osalta...
~Don't worry, be happy!~

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 25.01.2012 8:51

Kiitos paljon jeesaamisesta! Nyt alkoi homma etenemään mukavasti :D

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ke 25.01.2012 11:22

Kiitoksia ohjeista. Mäkin sain haluamani kartan ladattua, vaikka en olekaan Tallinaan lähdössä. :D
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

ekageo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 25.02.2011 21:47

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja ekageo » Ke 25.01.2012 20:57

Kiitos uudesta karttatietoudesta ja tavasta kuinka kartta gepsiin ladataan. Onnistuin "tilaamaan" haluamani kartan ja mielestäni onnistuin sen myös gepsiini (Oregon 400t) lataamaan. Mutta mistä sen gepsistäni löydän? :?: Kohdasta: Asennus -> Kartta -> Valitse kartta sitä en löydä.

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ke 25.01.2012 22:45

Mulla se löytyi automaattisesti kun kepsin käynnisti seuraavan kerran ilman tietokone yhteyttä. Ja mullahan on gpsmap 62s.
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

pr1
Viestit: 70
Liittynyt: Su 28.06.2009 9:20

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja pr1 » Ke 25.01.2012 23:07

Tee muistikortille kansio nimeltä "GARMIN" (en tiedän onko kirjaimien koolla väliä, mutta mä tein noin) ja tipauta kartta sinne.
Niinkuin kukkamaaria kirjoitti niin, teitkö sen Garmin kansion. Mulla se kartan asennus aikanaan tökkäsi siihen ettei kartta ollut Garmin kansiossa. Ja niinkuin RooLee kirjoitti niin mullakin kartta tuli heti automaattisesti näkyviin kun gepsin laittoi päälle. Jos taas on useampi kartta gepsissä niin kyllä sen pitäisi löytyä niinkuin kirjoitit "Asennus -> Kartta -> Valitse kartta", jos ei löydy niin epäilen ettei ole sitä Garmin kansioo. :?: (mulla gepsi Dakota20)

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ke 25.01.2012 23:23

Mulla oregon450 ja tallensin kartat ensin vahingossa kansioon GARMIN/modified maps (tai jotain sinnepäin), karttoja ei löytynyt kartta-valikosta (jossa ennestään pohjakartta ja topo alue1). Mutta sitten kun siirsin ne suoraan sinne GARMIN-tiedostoon, jo löytyi. Mulla on ne kyllä lisäksi siellä muistikortin puolella, kuten kaikki kätkö-gpx tiedostotkin, kun jostain muistan lukeneeni että saattaa jumitella tai hävittää juttuja, jos on vaan toisessa, joten kaikki tuplana mulla :lol:
~Don't worry, be happy!~

ekageo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 25.02.2011 21:47

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja ekageo » To 26.01.2012 18:39

Olinkin aluksi tallentanut karttatiedoston itse gepsiin, joten tallensin sen nyt myös muistikortille. Mutta ei vain karttaa löydy! Yritän paremmalla ajalla tosissaan, sillä jotain teen nyt väärin. :(

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja keijoran » La 28.01.2012 9:56

Kiitokset kukkamaarialle hyvästä linkistä. Kävin teettämässä työ- ja lomamatkaa varten kartat kohteista.
Mä katsoin jo sieltä!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 28.01.2012 15:46

Hyvin pelitti Tallinnan-kartta jonka tosin asensin tällä kertaa vain tuohon Garminin autonaviin joka kulki kätevästi mukana takintaskussa ja tarviten kädessä pitäenkin. Jouduin tosin poistamaan suomen vastaavan karttatiedoston, koska tiedoston nimipäätteineen oli sama ja täten eivät yhtäaikaa voineet olla samalla muistikortilla?....

Onkohan muita vaihtoehtoja nimeämisen suhteen? Tosin eipä tuo kummoinen "haitta" lopulta ole! Kyseinen kartta varmasti toimii oregon 450 mallissakin en epäile asiaa, vaikka sitä gepsiä tälläkertaa ottanutkaan mukaan pikareissulle. Keväällä ja kesällä sekin sitten mukaan kyseisellä OSM kartalla joka todella hyvä!

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 28.01.2012 16:37

Aluksi ainakin Coloradossa oli tuo "gmapsupp.img" rajoitus muistikortilla mutta jonkun päivityksen jälkeen sekin alkoi tukemaan "kaikkia" tiedostonimiä. Kartan voi nimetä vaikka OSMTallinna.img joten muistikortille voi tuupata useammankin kartan kerralla.

pr1
Viestit: 70
Liittynyt: Su 28.06.2009 9:20

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja pr1 » La 28.01.2012 17:33

vihtis83 kirjoitti:Kartan voi nimetä vaikka OSMTallinna.img joten muistikortille voi tuupata useammankin kartan kerralla.
Just noin, tuolta lisää.http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =28&t=2257

Mikähän mahtaa olla kun noitten kukkamaarian ohjeiden mukaan oon yrittänyt karttaa saada ladattua ja päässyt siihen kohtaan että, sähköpostiin tuli viesti ja linkki mutta, linkki ei toimi. Mukana tuli myös ohjeet mitä tehdä jos linkki ei toimi, tota 1. kohtaa oon yrittänyt muttei toimi siltikään... niin enkkua en juurikaan osaa ja google suomentaa miten sattuu...ohjeet

If you try to download your map but get the message '404 Not Found' and you are sure to have requested the map less then 48 hours ago, then this is probably because of the following three options:
1) Please take a close look at the url in the email above as it is possible that a section of the url is on the next line. If this is the case then you have to copy/paste the url sections in the browser address bar (without the '<' and '>' characters).
2) The download window has passed and the server deleted your request to make room for other requests. If you tried to download around 48 hours after you received the email (check the timestamps in the headers) then this is most probably the cause, you can simply request your map again (and make sure you download soon after you've received the email).
3) A problem occurred while building the map. Please reply to this email (and include this email) stating that your map request has failed. Thanks!

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » La 28.01.2012 18:12

pr1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kun noitten kukkamaarian ohjeiden mukaan oon yrittänyt karttaa saada ladattua ja päässyt siihen kohtaan että, sähköpostiin tuli viesti ja linkki mutta, linkki ei toimi. Mukana tuli myös ohjeet mitä tehdä jos linkki ei toimi, tota 1. kohtaa oon yrittänyt muttei toimi siltikään... niin enkkua en juurikaan osaa ja google suomentaa miten sattuu...[/i]
En osaa neuvoa muutoin kuin yrittämään uudelleen alusta alkaen. Kartanlatauslinkki toimii vain 48 tuntia siitä kun maili on tullut. Se tuosta kirjoittamastani ohjeesta puuttuukin näköjään. Täytyy lisätä.

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja G-RJA » La 28.01.2012 18:32

Kuinkas usein ne tuolla garminin puolella päivittelevät karttojaan? Että tietäisi koska hakea uudet.
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

ekageo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 25.02.2011 21:47

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja ekageo » La 28.01.2012 23:03

Latasin uuden päivityksen ja muutaman kerran yritin eri nimillä ladata karttaa Garminin muistikortille.

Lisävihje löytyi tuolta:
pr1 kirjoitti:Just noin, tuolta lisää.http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =28&t=2257
eli laitoin nimeksi OSMEgypt.img ja johan löytyi Egyptin kartta gepsistä :lol: (tosin ei kovin tarkka siltä alueelta, jota tarvitsen).

Suurkiitokset kukkamaarialle. Näitä karttoja tulen käyttämään jatkossakin. :D

Metsähiipijä
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 03.03.2009 15:57

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja Metsähiipijä » Ma 18.06.2012 17:32

Nämä olivat hyvät ohjeet, kiitokset! Itselläni on Garmin Oregon 550 ja latasin kohdemaan kartan nimellä gmapsup1.img muistikortin GARMIN-hakemistoon ja hyvin pelittää. Laitteessa on myös Pro-kartta ladattuna ja molemmat toimii.

Joku ihmetteli aiemmin kun tuo sähköpostissa tullut linkki kartta-aineistoon ei toiminut. Itselleni kävi sama, mutta kun huomasin että linkin alussa ja lopussa olevat väkäset - siis < ja > eivät kuulu osoitteeseen, niin jo toimi linkkikin. :mrgreen:

T. Metsähiipijä

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Mistä saa ladattua Tallinnan OSM-kartan?

Viesti Kirjoittaja LaraG » Ti 24.07.2012 7:21

Kiitos hyvistä ohjeista, erityisesti Tilhet ja Kukkamaaria :D

Jos gepsin karttanäkymä tuntuu hidastuvan liiaksi uuden kartan lataamisen jälkeen, vain valittujen karttojen pitäminen päällä tuntuu auttavan:
Asennus --> Kartta --> Kartan tiedot, Valitse kartta --> valitse päälle tai poista käytöstä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”