Urwigo / wherigo-builder

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
Ma.Meri
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 02.04.2010 10:22

Urwigo / wherigo-builder

Viesti Kirjoittaja Ma.Meri » Su 25.09.2011 14:36

Olen käynyt yhden wherigo-kätkön läpi ja olisin kiinnostunut tekemään omaa jos ja kun vain joku Urwigo / Wherigo-builderin ohjelmoinnin osaava ihminen voisi tehdä tänne geocachen suomalaisille sivuille kasetin-ohjelmointi-oppaan selko-suomenkielellä ja liittää kuvia eri ohjelman toiminnoista joita wherigo-kätkön kasetin laatija joutuu käyttämään saadakseen hyvin onnistuneen wherigo-kasetin... Niin, onhan täällä kätköilijöiden oppaassa yksityiskohtainen opas kuinka teet kätköselostuksenkin, miksikäs ei voisi olla yksityiskohtainen ja selkeä opas kuinka rakennat wherigo-pelikasetin wherigokätköä varten...??? :?: :|

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Urwigo / wherigo-builder

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Su 25.09.2011 16:04

Ainakin sen huomannut että groundspeakin wherigo-tutorialeilla pääsee erittäin pitkälle. Ainoa vaan että ne todellakin on Lontooksi. Ja mitä sitten tulee wherigo-playeriin, niin sen kynnys on verrattain pieni Urvigoon verrattuna. Yhtä wherigon taas kerran tuunanneena havaitsin että Urvigossa käytetään eri termejä kuin wherigobuilderissa, ja ainakin allekirjoittaneelle on tuottanut haasteita siirtymä kohti urvigoa. Sinänsä urvigon pudota ja konffaa liittymä erityisesti if-else lauseiden kohdalla on paljon paljon parempi kuin wherigo-builderissa. Itse saisin aika hyviä tuloksia aikaan, jos voisi yhdistää nämä kaksi softaa, mutta kun ei!! Builderin projektin voi tuoda urvigoon, mutta se ei enää sitten aukea builderissa sen jälkeen. Ja Builderin alueiden määrittely on SUURTA tuskaa kun pitää käydä melkein maastossa mittaaamssa gepsillä paikat ja muuntaa vielä kansalaisen karttapaikan kautta.

Tosin, joku oli heittänyt linkin GSAK sivustolle missä saa ihan itse tehtyä alueita, ja tuo sivusto porttaa sen jälkeen määritykset ihan puhtaina koordinaatteina. Mutta tuossa Urvigossa sen voi tehdä googlemapsin kautta ja saa valmiit alueet.

Mutta ehkäpä tämä tästä, kun tuohon Urvigoon perehtyy tarkemmin, ja erityisesti sen logiikkaan.

Viesti meni vähän sivuraiteille alkuperäisestä mutta ajattelin kertoa omia kokemuksia liittyen Urvigoon. On ihan mahtavaa että joku on innostunut wherigoista, minäkin olen ;) Ja niitä tulee Itä-Suomeen kyllä lisää, kunhan vaan pääsee syvemmälle tuohon builderin ja urvigon maailmaan.

Itselläni on pientä taustaa koodarina, ja itse asiassa havaitsin että helpoiten ja nopeiten pääsee kun puukottaa koodia suoraan. Esim alueiden määrittely ja toistuvien tapahtumien rakentaminen hiirivetoisesta käyttöliittymästä on tuskaa, kun taas copy ja paste on mukavia kavereita puukotettaessa koodia. :)

TUossa vähän aikaa sitten jouduin kyselemään miten sen "unlock" koodin saa noihin wherigoihin, sitä kun ei ole missään kerrottuna oikein kunnolla. Mitään helppejä en löytänyt. Sitten Tampereen megabus-wherigon rakentanut henkilö avusti (kiitos hänelle!) ja pääsin eteenpäin. Kannattaa siis varautua siihen että noiden tekeminen saattaa vaatia tiettyjen yksityiskohtien tarkkaakin etsimistä, jos haluaa juuri jonkun tietyn toiminnallisuuden wherigoonsa. Jos taas on valmis tinkimään tietyistä asioista, niin sitten pystyy estämään harmaiden hiusten muodostumista khotuu helpostikin. :)

Mutta joo, aliarvostettu kätkötyyppi, haasteellinen rakentaa (korkea oppimiskynnys) mutta antaa suorittajille paljon enemmän.

Ja mitä tulee noihin ohjeisiin, niin periaatteessa sovellusten (Urvigo ja Wherigobuilder) erilaisuus ja murre-erot sekä oppimiskynnys ja käyttöliittymä melkein vaativat sitä että yhdellä suomenkielisellä ohjeella ei päästä oikein mihinkään. Eli täytyisi siis olla kaksi ohjetta, molemmille sovelluksille omansa. Ja periaatteessa silloin pitäisi tietää kumpaa sovellusta olisi helpompi ihmisille opastaa ja silloin kääntyisin wherigobuilderin puoleen. Tällöin voisi ehkä pohtia rakentavansa sitten eroavaisuuslistan/lyhyen briiffin tuohon Urvigoon tuon wherigobuilderin pohjalta.

Mitäs mieltä muut wherigobuilderiin tai urvigoon perehtyneet? Entäs earwigo, onko siitä kokemusta kenelläkään?

Arnyk

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Urwigo / wherigo-builder

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 25.09.2011 19:12

Siinä Grounspeak builderissä on sellaisen helpon Wherigon wizard toiminto. Tools --> Wizards
Sillä pääsee hyvin jo alkuun. Teet siinä kolme aluetta ja tuo wizard hoitaa melkein lopun. Kätkö jutut saa suunnitella loppuun itse, että miten tekee. Yhden wherigon eli Kokkolinnun tein alkuun sillä ja Urwigolla säädin omat kuvat ja hahmot tilalle.

Niin ja älä käytä yhtään ÄÄkkÖsiÄ..ei toimi. Yksikin ä tai ö tai å on liikaa. Samoin alueita eli zoneja saa olla korkeintaa 8 kerrallaan aktiivisena ja sekin on aika paljon.

Earwigo - wherigo builder. http://www.earwigo.net

Tuon earwigon idea on kyllä hyvä eli nettikäyttöliittymä takaa sen, että kasettia voi tehdä missä tahansa. Alueiden teko on tehty tosi käteväksi eli alue on heti sellainen kahdeksankulmainen, jota on helppo suurentaa ja pienentää tai muokata tarpeen mukaan googlen kartan päällä. Itselle tuo on jäänyt sellaiseksi alkuvalmistelujen tekoon eli duunaan alueet valmiiksi tuolla ja sitten tallennan ja teen lua tiedoston Urwigoon tai Builderiin ja säädän alueiden näkyvyydet ja aktiivisuudet siellä.
Still one more to find!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”