Ilmaiset kartat gepsiin

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 31.10.2016 20:27

Sivulla on nyt uusi versio peruskartta-tyylistä jossa tämä ongelma on korjattu.

cliqS
Viestit: 44
Liittynyt: To 05.12.2013 9:14

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja cliqS » Ma 31.10.2016 21:06

Isot kiitokset myös kartoista minulta!

Ajattelin tuota torrent/magnet linkkiä käyttää (kun kerran sitä kaistaa varmaan riittäisi seedaukseenkin), mutta en saanut toimimaan, enkö vaan osaa vai onko jotain rikki? (Tuo perusdownloadlinkki toimii)

p44v0
Viestit: 48
Liittynyt: La 09.11.2013 1:43

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja p44v0 » Ti 01.11.2016 11:07

Aivan mahtavaa että Locukseen ja c:geoon on nyt offline-kartat. Runsaimmat kiitokset nimim. "ei o taaskaan verkkoa" :D

Jotain pientä viilausta vielä ehkä Peruskartta-tyyleihin: jyrkänne ja hiekkakuopan reunukset näyttää ainakin Locuksessa tollasilta palikoilta.

Minkäslainen homma ois vahventaa noi 20m korkeuskäyrät :wink:

Kuva

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 01.11.2016 17:14

zuge kirjoitti:Mahtavaa kun c:geo:ssa nyt toimii! Kiitos! :)
Anteeksi, mutta saako rautalankaohjetta. Gepsiin oon aiemmin ladannut näitä onnistuneesti, mutta kun otin tuolta tuon peruskartta ja peruskartta_v3.zip tiedoston auki niin se olikin .xml tiedosto eikä .map mitä oon aiemmin saanut C:geossa toimimaan ihan vaan määrittämällä sen polun missä ne .map tiedostot on. Mitäs tuolle .xml tiedostolle pitää tehdä että sen saa näkyviin c:geon karttavaihtoehdoissa? Pelkkä päätteen vaihto ei toimi.
~Don't worry, be happy!~

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 01.11.2016 17:26

ansu75 kirjoitti:
zuge kirjoitti:Mahtavaa kun c:geo:ssa nyt toimii! Kiitos! :)
Anteeksi, mutta saako rautalankaohjetta. Gepsiin oon aiemmin ladannut näitä onnistuneesti, mutta kun otin tuolta tuon peruskartta ja peruskartta_v3.zip tiedoston auki niin se olikin .xml tiedosto eikä .map mitä oon aiemmin saanut C:geossa toimimaan ihan vaan määrittämällä sen polun missä ne .map tiedostot on. Mitäs tuolle .xml tiedostolle pitää tehdä että sen saa näkyviin c:geon karttavaihtoehdoissa? Pelkkä päätteen vaihto ei toimi.
Minullakin meni ensin sormi suuhun. Eli c:geoon tarvitset kaksi pakettia, mtk_suomi30.map joka sisältää varsinaisen karttadatan, ja peruskartta_v3.zip joka sisältää tyylimäärittelyt.

Sitten viskaat ne laitteellesi haluamaasi kansioon. Se zippi pitää varmaankin purkaa? En ole varma, mutta näin minä tein. Sitten menet c:geon asetuksiin ja valitset oikeasta kansiosta oikean kartan, ja myös määrität karttateemojen polun. Sitten menet live-kartalle ja valitset yläreunan valikosta Valitse kartan ulkoasu, nyt vaihdat oletuksesta Peruskartta_v3.xml:ään niin kartan pitäisi näkyä oikein.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 01.11.2016 17:33

Kiitos ohjeista, nyt testaamaan :)
~Don't worry, be happy!~

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 01.11.2016 17:36

Zergei kirjoitti:
ansu75 kirjoitti:
zuge kirjoitti:Mahtavaa kun c:geo:ssa nyt toimii! Kiitos! :)
Anteeksi, mutta saako rautalankaohjetta. Gepsiin oon aiemmin ladannut näitä onnistuneesti, mutta kun otin tuolta tuon peruskartta ja peruskartta_v3.zip tiedoston auki niin se olikin .xml tiedosto eikä .map mitä oon aiemmin saanut C:geossa toimimaan ihan vaan määrittämällä sen polun missä ne .map tiedostot on. Mitäs tuolle .xml tiedostolle pitää tehdä että sen saa näkyviin c:geon karttavaihtoehdoissa? Pelkkä päätteen vaihto ei toimi.
Minullakin meni ensin sormi suuhun. Eli c:geoon tarvitset kaksi pakettia, mtk_suomi30.map joka sisältää varsinaisen karttadatan, ja peruskartta_v3.zip joka sisältää tyylimäärittelyt.

Sitten viskaat ne laitteellesi haluamaasi kansioon. Se zippi pitää varmaankin purkaa? En ole varma, mutta näin minä tein. Sitten menet c:geon asetuksiin ja valitset oikeasta kansiosta oikean kartan, ja myös määrität karttateemojen polun. Sitten menet live-kartalle ja valitset yläreunan valikosta Valitse kartan ulkoasu, nyt vaihdat oletuksesta Peruskartta_v3.xml:ään niin kartan pitäisi näkyä oikein.
Juu pitää purkaa. Itse purin sen c:Geon kansioon puhelimen muistiin niin löysin sen c:geolla helpommin.

Saarelat
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.09.2015 22:51

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Saarelat » Ti 01.11.2016 19:27

KIIITOOOOS !!! :D :D

Bow more
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 10.08.2012 19:01

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Bow more » Ke 02.11.2016 0:09

Päivitin Garmin Oregon 650:een mtk_suomi30.img.
Karttapohjat (pelto- ja puistoalueita lukuunottamatta) ovat niin tummia että ei voi käyttää.
Pitääkö tehdä muuta kuin vaihtaa mtk_suomi22c.img edellämainittuun?
Mitä ne torrent, magnet ja tyylimäärittelyt ovat?
Kuva

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ke 02.11.2016 0:22

Bow more kirjoitti:Mitä ne torrent, magnet ja tyylimäärittelyt ovat?
Torrent ja magnet ovat latausvaihtoehtoja. Tyylimäärittely selittää esim. Locusille tai c:geolle miten .map kartta pitäisi piirtää, mutta .img-tiedostoa käyttävällä GPS:llä sillä ei ole väliä.

Liian tummia, siis ei kuitenkaan Garminin yönäkymästä kyse, en usko? Ei siinä pitäisi muuta tarvita kuin palauttaa edellinen .img-versio. Etrex20:lla ei toistaiseksi havaittu ongelmia uuden kanssa.

Bow more
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 10.08.2012 19:01

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Bow more » To 03.11.2016 8:17

Kiitos Zergei!
Minulla oli Mode=auto ja päivitin kartat yöaikaan. En ole pimeällä kätköilyä harrastanut joten koko day/night mode/color ei ole tullut vastaan.
En kyllä ymmärrä vieläkään mitä sellaisella tummalla kartalla kukaan tekee tai mikä tarkoitus ominaisuudella on.
No nyt on Garminissa aina day mode ja ongelma ohi.
Kuva

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » To 03.11.2016 10:21

Siinä haetaan sitä että hämäränäkö ei kärsisi näytön taustavalosta. Verkkokalvon sauvasolut kun menevät nopeasti 'pois päältä' jos tuijottaa kirkkaaseen valonlähteeseen, vaikkapa gepsin tai puhelimen ruutu. Samasta syystä lampuissa voidaan käyttää punaista filtteriä sillä punainen valo ei sokaise hämäränäköä. Ja liitetään punaiset lyhdyt kyllä muuhunkin hämärätoimintaan, mutta se ei taida enää liittyä aiheeseen... :mrgreen:

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 08.11.2016 19:32

@Pailakka (tai muu kuka tietää):
Olen nyt käyttänyt karttojasi c:geossa puhelimella ja tabletilla, ja hyvin ovat pelittäneet! Kiitoksia!

Ainoa pikku fiba tuntuu olevan se, että tabletin isolla ruudulla kartalla näkyvät tekstit näkyvät kohtuuttoman pieninä - ei vain suhteessa ruudun kokoon vaan myös millimetreissä mitattuna. Johtunee tabletin melkein kaksinverroin suuremmasta resoluutiosta, vaikka pikseleitä neliötuumalla on suunnilleen saman verran. Haluan tässä yhteydessä korostaa, että minulla ei ole ikänäköä ja erotan kyllä lukea ne pikkutekstitkin, mutta turhan vaivalloista se on ja mielelläni säätäisin sitä. C:geosta en kuitenkaan sellaista optiota ole löytänyt. Pystynkö .xml:stä tiettyjä rivejä sörkkimällä säätämään fontin kokoa?

Sony Xperia Z3 tablet 1920 x 1200
Kuva

Sony Xperia Z5 compact 1280 x 720
Kuva

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 08.11.2016 21:04

Nyt vähän nolottaa että edes postasin aiheesta, sillä totta kai Peruskartta_v3.xml:n avaamiseen ja font-sizejen muuttamiseen meni vähemmän aikaa kuin asiasta kysymiseen :wink:

Jos kenelläkään on tarvetta niin ohessa muokkaamani .xml, fonttikoko on nyt hieman pienempi suhteessa maastoon kuin kännykkäesimerkissä mutta paljon selkeämpi kuin lähtötilanne.
Liitteet
Peruskartta_v3_isot_fontit.zip
Suuremmat fontit
(5.13 KiB) Tiedosto ladattu 194 kertaa

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja pailakka » To 10.11.2016 13:46

Jep, tämä on yksi haaste c:geo:n vanhan mapsforge-moottorin kanssa. C:geo:n beta-kartan puolelta voi ihmetellä mitä tulevaisuus saattaisi tuoda tullessaan, esimerkiksi hiukan paremman labelien skaalauksen osalta.

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » To 10.11.2016 14:33

Haluaisin myös muuttaa mastojen ja muiden pistekohteiden symbolien kokoa, tuossa esimerkkikuvassakin näkyy miten pieni tuo #-lautataapeli on. En vain löydä olennaista kohtaa, onko niiden koko sitten yhteydessä kuvakkeiden pikselikokoon?

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja pailakka » To 10.11.2016 15:17

v3 versiossa se on yhteydessä suoraan kuvakkeiden pikselikokoon, uudemmassa versiossa käytetään vektorimuotoisia kuvakkeita ja koko voidaan määritellä xml:ssä

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Zergei » To 10.11.2016 21:56

Kiitos tiedosta! No päädyinpä sitten tekemään 2x suurennokset noista merkeistä, liite ohessa jos joku haluaa kokeilla. Huomasin myös että sekametsä- ja lehtimetsäkuvakkeet oli rajattu niin että ne eivät näyttäneet oikein miltään, niin tein niihin uudet ikonit. Tämän voisi fiksata viralliseenkin versioon.
Liitteet
mml_v3 isot symbolit.zip
Suuremmat karttamerkit
(362.75 KiB) Tiedosto ladattu 153 kertaa

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 12.11.2016 3:46

Mulla on nyt joku ongelma. Olen ladannut nyt sekä sen .map tiedoston että sen .zip ja avannut sieltä sen .xml tiedoston. Ne on puhelimessa download kansiossa, jonka olen määritellyt c:geossa sekä kartta että teema -tiedostoksi. Vaihtoehdotkin tulee c:geon valikoihin, mutta näkymä on silti hiukka tyhjä. v3-valinnalla täysin tyhjä ja default valinnalla on joitain epämääräisiä viivoja. Mitä teen väärin :?: En tosin osannut tuolla total commanderilla "pura zip" tehdä vaan avasin zipin, jossa xml tiedosto näkyi ja siirsin siitä sinne download kansioon, sekö tässä mättää?

geo.jpg
geo.jpg (616.54 KiB) Katsottu 10839 kertaa
~Don't worry, be happy!~

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 12.11.2016 4:13

ja itse itselleni vastaten: multa oli jäänyt sinne vielä se kansio siirtämättä mml_v3 senkun vielä siirsi zipin alta sinne downloadiin niin johan alkoi pelittämään :) Kiitokset Pailakalle ja muille, itseasiassa olisi näköjään ollut ihan tätä c:geo juttua varten toinenkin säie. Mutta tässä nyt opastukseksi muillekkin, jos sattuu tällainenkin kämmi tulemaan ... :roll:
~Don't worry, be happy!~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”