Karttoja Garminiin

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 15.06.2011 11:50

Olen nyt kaksi päivää hermoillut, itkenyt, raivonnut jne kun pitäisi saada Garminiin Ruotsin kartta. Open street map- hölmöilyn kanssa on mennyt hermot kun tuntuu olevan niin helvetin hankalaa. En tarvitsisi, kun Norrköpingin alueen läntin. Löysin foorumilta linkin josta latasin koko euroopan kartan img- muodossa, mutta eipä colorado tunnista koko tiedostoa eikä näinollen näytä karttaakaan. Kokeilin ensin alkuperäisellä nimellä ja muutin vielä muotoon gmapsupp.img eikä toimi silläkään.

Täytyy varmaan kääntyä kohta piratebayn puoleen kun ei muu näytä auttavan, perskeles!!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

finvestigator
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 28.11.2008 18:01

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja finvestigator » Ke 15.06.2011 12:13

Käypä osoitteessa: http://downloads.cloudmade.com/

Tuolta pystyt lataamaan openstreetmappeja eri maista ja jopa maiden alueista. Esimerkiksi Ruotsi on jaettu lääneihin eli pystyt ottamaan pelkästään Itä-Götanmaan kartan. Garminin kartta on tuo ostergotaland.img, jonka tiedostonimi latauksen jälkeen on se gmapsupp.img, jota garminin laitteet tukee. Tuo on minusta ihan laillinen sivusto, koska opentreetmapin wiki vinkkaa kyseiselle sivulle. Käytin juuri sivuston karttoja Espanjassa ja Gibraltarilla, hyvin toimi!

finvestigator

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 15.06.2011 12:33

Kiitos! Toimii kun aikansa kikkaili.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Pietu
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 06.07.2010 11:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Pietu » Ke 15.06.2011 15:45

Olipas hyvä linkki! Kiitos! :D

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 01.07.2011 17:22

Tonny (tai joku muu) - mitä kikkailua OSM mapin laittaminen Garminiin (Dakota 20) vaatii?!

Huomenna olen menossa geopoikien kanssa Tukholmaan, ja Tukholman keskustan kartta olisi kiva saada kepsiin, mutta ei tieto/taito riitä... :(
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.07.2011 17:25

Hakee gmapsupp.img:n, purkaa jos on pakattu, esim zip:llä ja kopioi/siirtää garminiin, garmin-hakemistoon.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 01.07.2011 17:44

Kiitos...ööh juuri näin olin tehnytkin...mutta nyt kun klikkailin dakotalla Tukholman esiin niin kartta pelitti, jostain syystä ei aiemmin. Pääasia että toimii! 8)
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Eniz » La 02.07.2011 18:43

Toimiiko noissa OSM-kartoissa reititys, ovat muuten paljon parempia usein kuin Garminin omat kartat.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja aku506 » La 02.07.2011 18:49

Eniz kirjoitti:Toimiiko noissa OSM-kartoissa reititys, ovat muuten paljon parempia usein kuin Garminin omat kartat.
Ei. Ei.

En ole kyllä tavannut vielä reitittävää osmia, ja ilmaiskartat ovat huonompia kuin maksulliset.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jarmo.hei
Viestit: 7
Liittynyt: To 17.06.2010 20:51

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja jarmo.hei » Su 03.07.2011 9:43

Kyllä ainakin Garmin 62:ssa reititys toimii hyvin OSM-kartalla.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 03.07.2011 11:30

Kun katsoo sivua http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download jos kohta "Routable" on on vihreällä, niin kartta saattaa tosiaan tukea reitittämistä.

Karttojen paremmuudesta sen verran, että kunnon topograaffisessa kartassa (ei siis garminin t-mallin mukana tulevassa vapaa-ajan) korkeustiedot ovat yleensä paremmin kohdallaan.
Toisaalta osm:n kartoissa saattaa näkyä esimerkiksi kätköilijöiden käyttämiä polkuja/reittejä paremmin.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Su 03.07.2011 14:14

jarmo.hei kirjoitti:Kyllä ainakin Garmin 62:ssa reititys toimii hyvin OSM-kartalla.
Jep, näin on myös Colorado 300:lla ja jopa Garmin-autonavigaattorilla kun OSM-karttoja kerran siinä kokeilin. Tosiasia kyllä on ettei nuo reititykset ole aina kovin laaduukkaita varsinkaan maaseudulla mutta kaupunkialueilla, ainakin Helsingissä, kartat ovat mainiot. Käytän itse pyöräillessä usen OSM-karttoja esim http://www.polkupyoraily.net/osm/ ja ne opastavat Helsingissä mukavasti pyöräteitäkin pitkin eli tuossa käytössä ne ovat ylivoimaiset. Myös ainakin keski-euroopassa OSM-kartat ovat todella hyvät.
OSM-kartathan on harrastajien tekemiä eli virheitä niissä on mutta ne paranevat koko ajan. Itsekin olen siirrellyt maakunnissa kohtuullisen isojakin puuttuvia teitä OSM-kartoille, sehän käy perustasolla tosi helposti, ladataan vain jälki OSM-sivustolle ohjeiden mukaan ja määritetään tie ja tarvittavat tiedot. Virheitäkin olen tehnyt eli joskus on jäänyt jonkun tien pää "ilmaan" eli risteyksestä matka ei olekaan oikeasti reitittynyt vaikka kartalla näin olisi luullut. Sellaisia vikoja kartoilla onkin varmaan muutenkin jonkun verran. Karttoa voi toki sitten parannella loppumattomiin maastoyksityiskohdilla yms mutta itse olen jättänyt tämän puolen hifistelijöille.

Suosittelenkin ainakin OSM-karttoja käyttäviä kätköilijöitä tallettamaan gepseihin kulkemansa jäljet ja mikäli huomaavat teiden tai polkujen puuttuvan OSM-kartoista siirtämään nämä OSM:in. Näin tämä hieno kartta paranee entisestään.

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja JasoX » Su 17.07.2011 10:59

Mikähän nyt on polkupyöräkartalla, olen koittanut tässä latailla ja aina poikkasee täsmälleen puolessa välissä. kokeillut muutaman kerran kolmella eri koneella.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Su 17.07.2011 11:23

JasoX kirjoitti:Mikähän nyt on polkupyöräkartalla, olen koittanut tässä latailla ja aina poikkasee täsmälleen puolessa välissä. kokeillut muutaman kerran kolmella eri koneella.
Minulla tuo http://www.polkupyoraily.net/osm/files/gmapsupp.zip latautuu kyllä nopsasti ilman ongelmia. Itse talletan tuossa zipissä olevan kartan muistikortille /Garmin/ -hakemistoon nimellä OSM-Suomi.img. Uudemmilla Garmineillahan tai firmwireillä pystyy nimeämään nuo img-tiedostot omilla nimillään joten niitä voi olla enemmänkin gepsissä.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Karttoja Garminiin

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 19.07.2011 22:36

Latailinpa itsekin OSM kartaston ja kytkin pois päältä Garminin oman alkuperäisen vihreäpohjan ( mitä käyttöä sillä oikeasti on muutenkaan?) ja awot kun olikin kätevä juttu, koska valkea pohjakuva on kätevä fillaroidessa saati muutenkin polkujen ja kevytväylien helpompana näkymisenä mustineen katkoviivoineen!!! Kukaan tätä kertonut aiemmin??? (Golorado 300 ja Oregon 450)

Huomasin tänään Lahdessa fillarilla ajellessa, että kartalle tulee kokoajan yhtenäistä viivaa taakse eli piirtää reittiä kartalle? Hyvä kartta ainenkin ensikokemus muutamalta päivältä. Suosittelen oitis kyseistä karttaa kaikille!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”