Akku asiaa/apua

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Su 02.01.2011 15:34

Vielä on hetki aikaa ilmoittautua mukaan Tampereen seudun kimppatilaukseen.. näillä näkymin kimppatilaus pitää sisällään tuotteita:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ma 03.01.2011 7:53

Geopulut kirjoitti:Vielä on hetki aikaa ilmoittautua mukaan Tampereen seudun kimppatilaukseen.. näillä näkymin kimppatilaus pitää sisällään tuotteita:
Yhteistilaus ylittää alennettujen postikulujen hintarajan. Tilaus lähtee tänään eteenpäin. Vielä ehditte mukaan. :)
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ma 03.01.2011 14:38

Kiitoksia kaikille kimppatilaajille. Perästä kuuluu. :mrgreen:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Geopulut » To 13.01.2011 19:30

Paljon on vettä virrannut Tammerkoskessa tällä välillä ja monenmoista muutakin asiaa on tapahtunut. Tilaus saapui pari päivää sitten ja tavarat on melkein jaettu. Saimme toimituskuluista melkoisen alennuksen ja ainakin meille osunut laturi (BC-900) toimii moitteetta.

Hieman oli alkukankeutta, mutta kunhan käyttöohjeen sai sisäistettyä on käyttö helppoa ja parilla painalluksella saa akut latautumaan. Laitoin vielä palamattoman alustan, mutta eihän tuo taida tällä käytöllä edes mainittavasti lämmetä.

Enelooppien X-mallista pitää sanoa sen verran, että taannoin -22 asteen pakkasessa joko ne tai sitten minimaglite LED päätti alkaa piruilemaan, ja piti fallbackata kännykän valoon, jonka kautta apupuheluun ja sitten gepsin valossa logata. :mrgreen:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Diksi » Pe 21.10.2011 10:25

Päivän CityDealin kun bongasin niin tulipa mieleen tämä ja muutama muukin vanha akkukeskusteltu...
Eli ei muuta kun Enelooppeja tilailemaan puoleen hintaan :)

40,00€ avoin lahjakortti akkukauppaan vain 20,00€

Ja sitten vaan tilailemaan:
Enelooppihaku

Avatar
Zarni
Viestit: 162
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Zarni » Pe 21.10.2011 16:19

Akkulassa on Eneloopit aika edukkaita ja laturin ostajalle vielä edukkaampia.
Yhden tilauksen tehneenä uskaltanen suositella kauppaa, toimitus oli erittäin nopea!
Edellä olevan tekstin osittainenkin lainaaminen ilman asianomaisen lupaa on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty!

oh4kpn
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 16.08.2011 22:41

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja oh4kpn » Pe 21.10.2011 23:10

Jos inhoaa suomalaisella alvilla eläviä tai suomalaisia kauppoja - niin on myös vaihtoehtoja

http://eu.nkon.nl

Jätän ohimennen mainitsematta että a) montako kertaa b) paljonko olen tuolta tilannut koska vaimokin lukee näitä :D

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » La 24.08.2013 10:23

Laitetaan sama kysymys tännekkin:

Kysyisin seuraavanlaista. Kaikki tai siis suurin osa puhuu Eneloopeista, mutta onko kellään kokemusta MaHa:n akuista?
Olen kuullut että Eneloopin, varsinkin sen tehokkaammat versiot kuumenevat ja on myös kuori halkeillut. Onko suomalaiset kolleegat huomanneet tätä?
Tiedustelen siksi koska olen ajatellut ostaa akut, kun rupeaa noita paristoja menemään aika paljon loppupelissä...






Maha:n akut:
linkki http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=i ... flaid66941

Akkujen käytöstä valokuvaajan silmin, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=OJM2VSh ... piJQGqs8cQ

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » La 24.08.2013 22:21

niin ja tuota ketjua lukiessa ajattelin kysellä onkohan kimppatilauksia tulossa/menossa missään päin?

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja pehku » La 04.01.2014 11:12

Näyttää siltä, että vanha ja hyvin palvellut akkulaturi on tulossa tiensä päähän, joten uusi pitäisi hommata. Onko nykyään olemassa jotain hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaista vehjettä, jota raati haluaisi suositella?

Ehdoton edellytys laitteelle olisi AA- ja AAA-akkujen lataus mutta ei muidenkaan tyyppien latausmahdollisuudesta varmaan haittaa ole vaikkei niitä vielä taloudestamme löydy ja taskulamppu-ketjusta tulin sellaiseen johtopäätökseen, että nykyisin saadaan AA-lampuistakin sen verran valoa, että en usko muita kennoja käyttäviä lamppuja ihan lähiaikoina ostavanikaan. Mikähän olisi sellainen laite, joka käyttää jotain muuta kennokokoa, kuin AA/AAA, jonka saattaisin ostaa vaikken sitä vielä tiedäkään? Siis joku muu, kuin käsivalaisin?

Entäs akut? Vieläkö Eneloopit on kova sana vai miten olisi nuo SkyFly84:n mainitsemat MaHat? Toistaiseksi olen pärjännyt ihan hyvin ReCykoilla, enkä tiedä paremmasta.

Bonuskysymys: Saako suosittelmaasi laturia haettua järkevään hintaan jostain turkulaisesta kaupasta vai kannattaako se tilata suosiolla jostain suosittelemastasi nettikaupasta?

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 04.01.2014 11:21

Itselläni on tämä laturi: http://www.akkula.fi/La-Crosse-RS1000

Ja olen ollut siihen tyytyväinen! Tällä voi purkaa akut ja myös virkistää niitä jos akkuja ei ole käytetty pitkään aikaan. Myöskin lataustehon voi valita helposti.

Lisäksi mukana tulee adaptereita jonka avulla tavan AA akuista voi tehdä C tai D kokoisia pattereita esim suurempiin lamppuihin ym.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 04.01.2014 13:09

Itse olen ollut tyytyväinen Clash Ohlsonilta löytyviin perusakkuihin, hintakin kohtuullinen. Laturina tosin hiukan laadukkaampi kapistus.

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Depression » La 04.01.2014 15:16

Akkula hehkuttaa tota ystävällistä palvelua ymsp. Mulle ainakin siellä tylysti vaan lyötiin luuri korvaan kun piti taskulamppuun kysellä akkuja. Eikä varsin soittanut myöhemmin takasin. Pitäköön tunkkinsa.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 04.01.2014 15:21

Depression kirjoitti:Akkula hehkuttaa tota ystävällistä palvelua ymsp. Mulle ainakin siellä tylysti vaan lyötiin luuri korvaan kun piti taskulamppuun kysellä akkuja. Eikä varsin soittanut myöhemmin takasin. Pitäköön tunkkinsa.
Tuo minun linkkaama sivu oli vain esimerkki. Siellä on lueteltu aika hyvin tuon laturin ominaisuudet. Itse tilasin tuon aikoinaan muistaakseni Amazon.de sivulta.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja JPardain » La 04.01.2014 16:25

Ihan hyvät kokemukset Akkulasta ja tuotteista. Olen käyttänyt ahkeraan seuraavaa kombinaatiota:

http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... ucts/20001

ja

http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... s/10019-03

eikä ole halkeillut eikä kuumentunut.

Minusta aivan toista luokkaa kuin esim. recyko. Mutta hauskasti recykokin vertyy, kun malttaa tällä laturilla uudelleen ladata.

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » Su 05.01.2014 19:34

Minulla on ollut vuosia käytössäni La-Crossen RS900 sekä sen halpa kopio, mutta niiden käyttö on jäänyt nyttemmin tyystin, kun löysin

http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... ucts/20021

laturin. Laturi on sama, kuin hieman kalliimmalla myytävä laturi:

http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... ucts/20011

Minulla onkin nykyään käytössäni yksi Powerex-merkillä oleva ja kaksi Memorex-merkillä olevaa laturia ja olen testannut niillä kaikki käytössäni olevat n. 200 akkua (sekä AA että AAA). Akkuja on monen merkkisiä, mutta ainoat akut, jotka laitteen IEC-testin mukaan ovat olleet sitä, mitä valmistaja lupaakin, ovat Sanyon Eneloopeja (32 kpl valkoisia AAA ja 32 kpl mustia AA). Lidlin myymät uudet Tronicin Low Discharge akut ovat olleet myöskin tähän astisen lyhyen kokemuksen mukaan positiivinen yllätys.

Kannattaa verrata hintoja Akkulan ja http://eu.nkon.nl/:n välillä ja olenkin ostanut kaksi noista latureista sekä akkuja tuolta http://eu.nkon.nl/:n kautta ja yhden latureista Akkulan kautta.
Camokivi ei sammaloidu.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ma 06.01.2014 16:18

Kovastikin samaa mieltä edellisen kanssa. Tuo laturiasia on hiukan mutkaisempi ihimisille, jotka eivät juurikaan säädä mitään. Noissa latureissa on kyllä suojat, mutta useimmille riittää vähän tehottomampikin malli, koska esim. 500mA on monestikin ihan riittävä latausvirta. Tietoiselle tehokas ja monipuolinen hyvä valinta.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 06.01.2014 16:31

Ja vaikka tämä lienee monille 'huono uutinen', niin AA ja AAA on ihan onnettomia, koska harvempi laite käyttää hakkuria ja patteria 0.8 volttiin asti...

Varsinkin taskulamppukäytössä joku 18650 on huomattavasti parempi.

Ehkä hieman off-topic, myönnän...

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ma 06.01.2014 19:58

Höh, luin näköjään huonosti/ en ollenkaan tuota alkupäätä. Kuvittelin, että kirjoittelijat käsittelivät noihin gepseihin sopivia AA-akkuja enimmäkseen. Tietenkin, jos laajennetaan muihin, niin tilannehan muuttuu tyystin.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akku asiaa/apua

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 06.01.2014 20:21

JPardain kirjoitti:Kovastikin samaa mieltä edellisen kanssa. Tuo laturiasia on hiukan mutkaisempi ihimisille, jotka eivät juurikaan säädä mitään. Noissa latureissa on kyllä suojat, mutta useimmille riittää vähän tehottomampikin malli, koska esim. 500mA on monestikin ihan riittävä latausvirta. Tietoiselle tehokas ja monipuolinen hyvä valinta.
Toisaalta esim tuo minun ehdottama laturin käyttö ei ole ns "rakettitiedettä" vaan kunhan lukee ohjeita niin käytön oppii helposti. Sen käyttöliittymä on selkeä ja helppokäyttöinen.

Toki kaikista helpoin ratkaisuhan on normaali laturi johon laitetaan akut ja se alkaa heti lataamaan niitä ilman painikkeiden painamista.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”