Aloittelija ja c:geo

Apua kätköihin liittyen
Geokoira
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.05.2017 12:40

Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja Geokoira » Ke 24.05.2017 12:13

Hei. Yritin pikaista hakua mutta en silti kaikkea ymmärrä.
Olen muutaman kätkön löytänyt käyttämällä c:geo sovellusta. Moni on jäänyt löytämättä koska c:geo ei ole kovin tarkka. Usein kätkö kaukana ilmoitetusta pisteestä. Ja kahdessa eri puhelimessa näyttää eri paikkaaki samalle kätkölle.
Yritin laittaa kätkön koordinaatit karttapaikan sivulle mutta se näytti monta sataa metriä pieleen.
Voinko mitenkään löytää oikeita koordinaatteja jotka kävisi garmin 62 gps laitteeseen

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 24.05.2017 13:22

Eiköhän ne koordinaatit löydy kätkökuvauksesta.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

JUHA A.
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.06.2016 12:37

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja JUHA A. » Ke 24.05.2017 14:46

Olemme löytäneet melkein kaikki kätkömme c:geoa käyttäen, joten sillä kyllä pystyy ihan hyvin kätköilemään. Olethan suorittanut c:geosta kirjautumisen geocaching.com sivulle? Kirjautuminen tapahtuu ensimmäisen kirjautumisen jälkeen automaattisesti, mutta alussa se täytyy tehdä. (En kyllä muista miten, kun tuon ensimmäisen kirjautumisen suoritti tuo meidän juniori.) Ja tosiaan koordinaatit näkyvät c:geossa kätkön etusivulla.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 24.05.2017 15:09

Kannattaa asenaa tämä puhelimeen: https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=fi

Nopeuttaa gps paikannusta ja voi parantaa jopa tarkkuutta!

vyznev
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 22.06.2015 15:50

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja vyznev » Ke 24.05.2017 15:18

Geokoira kirjoitti:Olen muutaman kätkön löytänyt käyttämällä c:geo sovellusta. Moni on jäänyt löytämättä koska c:geo ei ole kovin tarkka. Usein kätkö kaukana ilmoitetusta pisteestä. Ja kahdessa eri puhelimessa näyttää eri paikkaaki samalle kätkölle.
G:geon tyypillisin "sudenkuoppa" on, että se lataa kätköille ensin vain epätarkat koordinaatit (koska gc.com:in karttanäkymä ei anna tarkkoja), ja hakee tarkat naatit vasta, kun käyttäjä avaa kätkön kuvauksen. Ja ei, pelkkä sen kätköikonin klikkaaminen ei riitä, vaan pitää erikseen painaa sitä "More details" -nappia.

Jos kätkön naatit ovat epätarkat, näkyy kätkön ikonin ympärillä kartalla oranssi rengas. Mutta eihän keskiverto aloittelija tietenkään arvaa, mitä tuo rengas tarkoittaa, ellei ole sattunut kiinnittämään huomiota juuri oikeaan kohtaan pitkissä ohjeteksteissä. Ainakin omasta mielestäni olis paljon näppärämpää, jos c:geo osais hakea ne tarkat naatit viimeistään siinä vaiheessa, kun käyttäjä aloittaa navigoinnin kätkölle. Tai ees yrittää hakua, ja laittaa ruudulle selkeen varoituksen, jos ei onnistu. Mutta enpä ole vielä itse saanut aikaiseksi yrittää mitään asialle tehdä, vaikka c:geon lähdekoodi avointa onkin.

mackoivu
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 03.09.2013 14:50

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja mackoivu » To 25.05.2017 7:33

vyznev kirjoitti: G:geon tyypillisin "sudenkuoppa" on, että se lataa kätköille ensin vain epätarkat koordinaatit (koska gc.com:in karttanäkymä ei anna tarkkoja), ja hakee tarkat naatit vasta, kun käyttäjä avaa kätkön kuvauksen. Ja ei, pelkkä sen kätköikonin klikkaaminen ei riitä, vaan pitää erikseen painaa sitä "More details" -nappia.

Jos kätkön naatit ovat epätarkat, näkyy kätkön ikonin ympärillä kartalla oranssi rengas. Mutta eihän keskiverto aloittelija tietenkään arvaa, mitä tuo rengas tarkoittaa, ellei ole sattunut kiinnittämään huomiota juuri oikeaan kohtaan pitkissä ohjeteksteissä. Ainakin omasta mielestäni olis paljon näppärämpää, jos c:geo osais hakea ne tarkat naatit viimeistään siinä vaiheessa, kun käyttäjä aloittaa navigoinnin kätkölle. Tai ees yrittää hakua, ja laittaa ruudulle selkeen varoituksen, jos ei onnistu. Mutta enpä ole vielä itse saanut aikaiseksi yrittää mitään asialle tehdä, vaikka c:geon lähdekoodi avointa onkin.
Jep- Oranssi rinkula oli minun silmissäni löydetyn kätkön merkki. Ihmettelin pariinkin otteeseen, että enkä muka ole tuota vielä hakenut/logannut, kunnes viimein sain tiedon asiasta. Käytän karttapuolta siihen, että suunnistelen karkeasti paikalle. Sitten valkkaan listauspuolelta kätkön tiedot, ja vasta sitten uudelleen navigointi. Näin ainakin tulee tarkat suunnat. Auttaa myös, jos karttaa zoomaa tarpeeksi lähelle kätköä, niin rinkula voi poistua...
Sinänsä ohjelman tarkkuudesta sanoisin, että koska siitä on useimpia esimerkkejä, on ohjelma itsessään tarkka. Lopulliseen sijaintiin vaikuttaa kuitenkin merkittävästi myös laite. Jos mahdollista, kokeile sillä omalla puhelimella jotain toista paikannusta vaativaa toimintoa. Paikantaako se siinä oikein vai ei. Jos vieläkin tulee virhettä, niin sitten on näitä perustavia juttuja, kuten jos käytät puhelimella jotain koteloa, kokeile ilman sitä jne...

JUHA A.
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.06.2016 12:37

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja JUHA A. » To 25.05.2017 12:05

Enpä ollut tuollaista oranssia rengasta edes huomioinut. On tullut varmaan aina avattua kätkökuvaus etukäteen, joten tuota navigaatio-ongelmaa ei ole tullut vastaan.

Geokoira
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.05.2017 12:40

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja Geokoira » To 25.05.2017 13:00

Nyt alkoi onnistuun kun kirjautu.
Mutta miten tuossa c:geossa voi kirjautua ulos?

JUHA A.
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 14.06.2016 12:37

Re: Aloittelija ja c:geo

Viesti Kirjoittaja JUHA A. » To 25.05.2017 14:45

Itse en kirjaudu koskaan ulos. Luulen, että c:geo kirjautuu automaattisesti ulos suljettaessa sovellus. Olen huomannut, että jos c:geon sulkee valikkosivulta (Live-kartta, Lähistöllä, Tallennettu, Hae, Siirry, Kaikki kätköt), seuraavan kerran, kun sovelluksen avaa, tämän valikkosivun alalaidassa näkyy hetken kirjaudutaan geocaching.com sivulle ennen kuin käyttäjänimi ja löydettyjen kätköjen määrä tulee näkyviin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”