Jästityn muuttaminen toisenlaiseksi

Apua kätköihin liittyen
EsKiJaSi
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 06.12.2013 20:34

Jästityn muuttaminen toisenlaiseksi

Viesti Kirjoittaja EsKiJaSi » Ma 07.04.2014 22:49

Kätkömme tuossa jästittiin. Ihme kyllä camo jäi, purkki hävisi. Oli niin näkyvissä, että ei sitä enää voi siihen laittaa. Mitä siis teen? Siirränkö kokonaan uuteen paikkaan, muutanko multiksi ekan pisteen pysyessä siis paikallaan vai maastomysteeriksi kun sijainnilla on merkityksensä? Tähditykset muuttuvat väkisinkin kun olivat niin alhaiset. Yksinkertaista vastausta pyydetään yksinkertaiselle ihmiselle :D

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Jästityn muuttaminen toisenlaiseksi

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 07.04.2014 22:57

Kätkötyyppiä ei kätkön omistaja pysty itse muuttamaan. Tarvitaan siis tarkastajan apua. Mutta tyypin vaihtaminen onnistuu vain hyvin hyvin harvoin.

Suosittelen tekemään kokonaan uuden kätkön joko multina tai mystinä (tai vaikka lodjuna). Vanha kuvaus arkistoon ja kokonaan uusi tilalle. (Jos haluaa oikein varmana pitää sitä, että paikka pysyy itselle varattuna, niin voihan tuota vanhaa kätköä pitää hyllytettynä siihen saakka kun saa uuden kokonaan valmiiksi. Sitten viime tipassa arkistoi vanhan ja laittaa uuden julkaisujonoon.)

Tietenkin tradin voi myös siirtää toiseen paikkaan, mutta jos tuolla alkuperäisellä paikalla haluaa ihmisten käyvän, niin tradia siirtämällä ei idea enää toteudu. Kätköä saa omistaja siirtää enintään 161 metriä. Pitemmissä siirroissa tarvitsee jälleen tarkastajan apua.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Jästityn muuttaminen toisenlaiseksi

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ti 08.04.2014 6:24

Henkilökohtaisesti olen seuraavaa mieltä: Kätköt ovat tarkoitettu periaatteessa pysyviksi, joten vihonviimeinen keino on arkistointi (mutta lopultahan kaikki purkit menevät arkistoon). Kätkölle ei voi itse muuttaa tyyppiä ja varmaan sen muuttaminen tarkastajankin toimesta on käytännössä toivotonta. Aina voi tehdä paikalle paremman piilon tai vähän muuttaa eri paikkaan. Tästä on kokemusta sillä jo ensimmäisen kätköni paikalliset keskenkasvuiset löysivät, mutta sitten muutin mikroksi samaan paikkaan ja taas pelittää. Myös multini purkin paikka jyrättiin lähes maan tasalle, mutta vielä sain tehtyä tarkalleen samaan paikka uuden virityksen tosin nyt koko muuttui smalliksi.
Jos tarpeen on siirtää kätkön paikka, voi sen tehdä määrättömästi itse. Siirtää vain korkeintaan 0.1 mailia kerrallaan ja siirron voi tehdä useammin niin nopeasti kuin vain ehtii kirjoittaa lokkauksen (tämän voi kyllä gestapo huomata ja huomauttaa :roll: ). Itse olen siirtänyt joidenkin mystien alkupistettä ainakin kilometrin.

EsKiJaSi
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 06.12.2013 20:34

Re: Jästityn muuttaminen toisenlaiseksi

Viesti Kirjoittaja EsKiJaSi » Ti 08.04.2014 12:35

Kiitos neuvoista ja tiedoista. Sitä on niin kaavoihinsa kangistunut, että ei tullut mieleenkään, että voisin todella muuttaa purkkia. Nähnyt niin paljon vaivaa tuon camon suhteen, mutta sillehän voin tietysti tehdä uuden kätkön kokonaan, vaikka sen sitten kaikki toisella kätköllä käyneet tunnistaisivatkin. Näin sitä aivot pääsevät jumituksesta eteeenpäin. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”