D-arvo ja Additional Hints

Apua kätköihin liittyen
kumpis
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 03.09.2012 22:01

D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja kumpis » Ma 21.10.2013 21:27

Olenko ymmärtänyt oikein, että vihje Additional Hints kohdassa ei vaikuta kätkön D-arvoon, vaikka olisi kuinka spoilaava? Ainoastaan, jos vihje on lisätty kätkön kuvaukseen (vaikka jälkikäteen), niin silloin D-arvo putoaa. Näin tulkitsin vuoden 2010 erästä viestiketjua. Onko tilanne muuttunut? :?: Luulen kuitenkin, että nykyisessä "mulle kaikki heti" maailmassa, vihje luetaan joka tapauksessa, riippumatta siitä, missä kohdassa se on. Ajattelin lähinnä mysteereitä, mutta koskeehan se toki kaikkia kätkötyyppejä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 21.10.2013 22:18

kumpis kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, että vihje Additional Hints kohdassa ei vaikuta kätkön D-arvoon, vaikka olisi kuinka spoilaava? Ainoastaan, jos vihje on lisätty kätkön kuvaukseen (vaikka jälkikäteen), niin silloin D-arvo putoaa. Näin tulkitsin vuoden 2010 erästä viestiketjua. Onko tilanne muuttunut? :?: Luulen kuitenkin, että nykyisessä "mulle kaikki heti" maailmassa, vihje luetaan joka tapauksessa, riippumatta siitä, missä kohdassa se on. Ajattelin lähinnä mysteereitä, mutta koskeehan se toki kaikkia kätkötyyppejä.
Eiköhän se vinkki ole yleensä helpottamassa purkin löytymistä. Ne D/T-arvot heitetään 'hatusta' ja mitä enemmän on hakenut ja piiloittanut sitä tuurempi on todennäköisyys osua samaan linjaan muiden kanssa.

Täytyy myös ottaa huomioon, että D/T:t ja vinkit ovat erilaisia eri maissa ja jopa saman maan sisällä...

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ma 21.10.2013 22:24

Vinkistä on usein enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kuva

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 21.10.2013 22:37

Eihän D/T-arvoista ole mitään linjauksia. Jotain hyvin vanhoja suosituksia kyllä, mutta arvot riippuu ihan kätkön tekijästä ja alueesta. Eikä vinkin lisääminen myöhemmin mitenkään vaikuta D/T-arvoihin. Suhtautumisesi vinkkeihin kuulostaa aika negatiiviselta, en ymmärrä miksi.

Kätkön etsijä itse päättää katsooko vinkkiä vai ei tilanteesta riippuen. Ei se ole pois niiltä, jotka eivät katso vinkkiä, tuolta nimittäin suhtautumisesi kuulostaa. :shock: Itse katson vinkin hyvin herkästi jo ennen etsinnän aloittamista jos paikka on jästiherkkä. Tämähän on hyväksi itse kätköllekin. Jos ei katso vinkkiä ja jästit huomaavat etsimisesi, voi se tehdä hallaa kätkölle.

Kätköt on kuitenkin tarkoitettu löydettäviksi ja vinkin olemassaolo yleensä lisää arvostustani kätköä kohtaan. Tällaista viestiketjun aloituksessa esilletulevaa suhtautumista en ole koskaan ennen kuullutkaan :shock:

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 21.10.2013 22:40

Vinkki on joissakin paikoissa hyvikin tarpeen ja voi jopa vähentää geoeroosiota. Liikaa näkee paikkoja, jotka on ihan mullin mallin etsimisen vuoksi. Sitä en arvosta, että vinkin sijaan laitetaan suoraa v***ilua, "et tarvitse vinkkiä".
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

kumpis
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 03.09.2012 22:01

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja kumpis » Ma 21.10.2013 22:57

Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä suhtautua vinkkeihin negatiivisessa mielessä. Pahoitteluni, jos kysymyksen asettelustani jäi sellainen kuva. Itse luen mielelläni kaikki vinkit ja minusta on hyvä, että niitä lisätään varsinkin silloin, kun mysteeri ei aukea. Olen vain huomannut, että vinkkien jälkilisäämisestä eräät kätköttäjät laskevat D-arvoa. Haluaisin nyt lisätä vinkin omaan mysteeriini, mutta en tiedä mitä teen D-arvon suhteen. Arisof antoikin minulle jo apuja yv:n muodossa. Kiitos siitä.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 22.10.2013 7:50

Omasta mielestäni vihje ei liity mitenkään D-arvoon. Vihje toki saattaa helpottaa mysteerin ratkaisua, mutta niin helpottaa suullinenkin vihje. Kumpikaan ei muuta sen itse mysteerin luonnetta tai vaikeutta mihinkään suuntaan.

Avatar
kiero
Viestit: 214
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja kiero » Ti 22.10.2013 9:23

Vinkki on joissakin paikoissa hyvikin tarpeen ja voi jopa vähentää geoeroosiota. Liikaa näkee paikkoja, jotka on ihan mullin mallin etsimisen vuoksi. Sitä en arvosta, että vinkin sijaan laitetaan suoraa v***ilua, "et tarvitse vinkkiä".
Aika samaa mieltä, minusta kätköt täytyisi löytää viimeistään vinkin lukemisen jälkeen. D/T arvoon ne ei minusta vaikuta sillä vinkin lukeminen on vapaaehtoista jos haluaa asettaa itselleen haasteita.
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja Tampio » Ti 22.10.2013 10:15

Lisään ketjuun ajatukseni.

Vihjeen merkitys riippuu siitä, minkälainen kätkö on kyseessä.

Jos minä esimerkiksi esittelisin jonkin arvokkaan historiallisen kohteen, tekisin kätköstä helpon, ja laittaisin vihjekenttään tarvittaessa suoran spoilerin, jotta vältettäisiin turha pyöriminen ja geoeroosio. Mielestäni näillä kätköillä ei ole tarkoituksena mitata kätköilijän kykyä löytää purkkia, vaan viedä kätköilijä haluttuun paikkaan ja esitellä alue. Riittää että käy suoraviivaisesti kirjaamassa nimmarin ja näkee hienon paikan.

Spoilerivihje on mielestäni erittäin suositeltava suurella osalla kätköistä, jotta jästiminen minimoitaisiin. Esimerkiksi kaupungissa haluan usein vain napata purkin, en kaipaa etsimistä. Erityisesti tällöin arvostan spoileria.

Sitten on niitä kätköjä, jotka ovat tarkoituksella vaikeita löytää. D-arvo pistetään korkealle ja keksitään hyvä piilo tai tehdään erinomainen camo/vaikea mysteeri. Spoilerin sijasta laittaisin tällaiseen kätköön vihjeen, joka on nimensä mukaisesti vain vihje, ja se jää vähän arvoitukselliseksi. Se voi auttaa tai sitten ei.

Itse pidän näistä arvoituksellisista vihjeistä erityisen paljon. Ne ovat hyvin hauskoja. Ikään kuin mini-kenttämysteerejä.

Jos tekee korkean D-arvon kätköä, niin mielestäni tekijän ei tulisi laittaa spoilerivihjettä. Korkeintaan pienen avustimen, joka vähän potkii eteenpäin vaikeassa mysteerissä, tai joka siirtää etsinnät maastossa pois esim. vaaralliselta alueelta oikeille vesille. Itse arvostan kätköjä, joissa ei ole lainkaan vihjettä. Jos ei löydy, niin sitten uudemman kerran joskus. Tai sitten se jää löytymättä. Halutessaan voi ottaa helpparipuhelun, kukin tavallaan.

Kätköilijän päätettävissä on se, haluaako hän helpotusta etsintäänsä.

Kätköttäjän päätettävissä on se, mitä sinne vihjekenttään kirjoittaa. Tulisi käyttää ajatusta ja harkintaa, jotta kätkökokemuksesta tulisi halutunlainen.
Viimeksi muokannut Tampio, Ti 22.10.2013 10:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ti 22.10.2013 11:15

Vihjekenttään ei pitäisi kirjoittaa ainakaan tuota "et tarvitse vihjettä" sillä, jos sitä alkaa maastossa ratkomaan niin vihjettä selvästikin kaipaisi. Ja tämä voi tapahtua myös kätköllä minkä kaikki aikaisemmat löytäjät ovat maininneet helpoksi löydöksi.
Ennemmin sitten tyhjä vihjekenttä, jolloin aikaa ei kulu turhaan tyhjän takia.

D-arvoon vihje ei mielestäni vaikuta, koska alkuperäinen tarkoitushan on, että se on se viimeinen oljenkorsi ja ratkotaan vasta paikanpäällä jos kätköä ei muuten löydy millään.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ti 22.10.2013 11:58

Minulle vihje ei ole viimeinen oljenkorsi. Luen sen aina etukäteen tai viimeistään kätköpaikalle saapuessa, niin löytyy helpommin. Kuulunko vähemmistöön? 8) Jos piilottaja haluaa, että kätköilijät eivät sitä helposti löydä, niin miettii sen mukaisesti sen vihjeen tai jättää laittamatta.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 22.10.2013 12:15

jazzaplot kirjoitti:Luen sen aina etukäteen tai viimeistään kätköpaikalle saapuessa, niin löytyy helpommin.
Näin minäkin tein ennen aika usein mutta sitten kertaheitolla muutin niin etten enää lue vihjettä kuin tarvittaessa. Kävi nimittäin niin että oikein hyvä kätkö löytyi vihjeen perusteella helposti (kuten tietysti kuuluukin) mutta se oma oivaltamisen ilo jäi kokematta.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ti 22.10.2013 19:04

Vihje kannattaa piilottaa kätkökuvaustekstin sekaan. Monet kun ei lue sitä ollenkaan, vaan kätköstä katsotaan pelkkä vihje jos sellainen purkissa on.
Tosin itteä kyllä jurppii ihan kympillä, jos kätkökuvaus on kilometrin mittainen sepustus jotain ihme jargonia, koska gepsillä on todella tuskastuttavaa rullata pitkiä tekstejä. Tällöin D arvon pitäisi ainakin olla korkeampi pitkien jaarittelujen kätköillä... :)

Nii, ja vihjeeksi ei kannata myöskään laittaa, että "katso jantusen spoileriloki vuodelta 2010". Gepsiin kun tulee yleensä vain 5-x viimeisintä lokia joita voi maastossa lueskella eikä kaikilla ole mahdollisuutta päästä maastossa nettiin.
X

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ti 22.10.2013 19:37

jazzaplot kirjoitti:Minulle vihje ei ole viimeinen oljenkorsi. Luen sen aina etukäteen tai viimeistään kätköpaikalle saapuessa, niin löytyy helpommin.
Juuri tämän takia laitoikin että "alkuperäinen tarkoitus". Turhan usein on tullut itsekin luettua vihje etukäteen. :) Ja kun se on nykyään niin helppoakin kun vain valitsee ohjelmasta niin näkee vihjeen suoraan selkokielisenä. :roll:

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: D-arvo ja Additional Hints

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ti 22.10.2013 22:19

TeemuH kirjoitti:Juuri tämän takia laitoikin että "alkuperäinen tarkoitus". Turhan usein on tullut itsekin luettua vihje etukäteen. Ja kun se on nykyään niin helppoakin kun vain valitsee ohjelmasta niin näkee vihjeen suoraan selkokielisenä.
Totta, se voi hyvin olla alkuperäinen tarkoitus. Mutta kun itsellä itsekuri on nolla ja pidän vihjettä kuvauksen jatkeena, voi sillä melkoisesti alentaa D-kynnystä. Siinä voisi hyvinkin tarkasti kertoa kieropurkin piilon tai mysteerin ratkaisun, mikä muuten aukeaisi vain harvoille. Siis periaatteessa, eipä ole tainnut tulla vastaan vaikeita rasteja joiden D-arvo olisi täysin nollattu vihjeellä, kaikilla taitaa maalaisjärki toimia sen suhteen. :) Mutta korreloi vihje vaikeusasteen kanssa, mielestäni.
Pretty.Killswitch kirjoitti:Vihje kannattaa piilottaa kätkökuvaustekstin sekaan. Monet kun ei lue sitä ollenkaan, vaan kätköstä katsotaan pelkkä vihje jos sellainen purkissa on.
Tosin itteä kyllä jurppii ihan kympillä, jos kätkökuvaus on kilometrin mittainen sepustus jotain ihme jargonia, koska gepsillä on todella tuskastuttavaa rullata pitkiä tekstejä. Tällöin D arvon pitäisi ainakin olla korkeampi pitkien jaarittelujen kätköillä... :)
:lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”