Eka kätköni..?

Apua kätköihin liittyen
ElinaV
Viestit: 9
Liittynyt: Su 25.08.2013 18:07
Paikkakunta: Lahti

Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja ElinaV » Ma 07.10.2013 15:37

Hei!

Täällä taas yksi amatööri haaveilee kätkön perustamisesta..olen siitä jo joillekkin puhellutkin ja kysellyt mielipiteitä kätkö ideastani..noh..homma etenee..mutta hitaaaasti..Kyselenkin nyt kiinostaisiko ketään Lahden alueelta perustaa kätkö minun kanssa? vai olenko edes oikealla saitilla tälläistä apua pyytelemässä? Tarkoituksena on tehdä hyvä kätkö joka löytyy oikeista koordinaateistakin.. :) Sinulta toivon siis kokemusta kätköjen perustamisesta..koska minulla sitä ei vielä ole...
"Maailmassa mooonta oon ihmeellistä purnukkaa, see hämmästyttää, kummastuttaa pientää kulkiijaaaa"

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 07.10.2013 19:35

Saanen sen verran ystävällisesti vinkata kaikkia, jotka aikovat perustaa ekan (tai miksei vaikka kymmenennen) oman kätkön. Kannattaa tsekata koordinaatit useampaan kertaan GPS-laitteella (ja käyttää reittipisteen keskiarvolaskentaa, jos laitteessa sellainen ominaisuus on) ja sen lisäksi EHDOTTOMASTI myös Karttapaikan kartasta, että annettu piste näyttää myös ko. kartassa oikeaan kohtaan...

Oikeaa kohtaa voi karttapaikan kartassa verrata maaston kohtiin, kuten korkeuskäyriin, jyrkänteisiin, rakennuksiin, ojiin, polkuihin tai mitä kohteita piilopaikan lähellä nyt sattuu olemaankaan.

nimim. sen verran monta kertaa on ekojen kätköjen osalta haettu kätkörasiaa ihan vääristä koordinaateista tai ainakin sivusta

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja porari » Ma 07.10.2013 19:48

ElinaV kirjoitti:Hei!

Täällä taas yksi amatööri haaveilee kätkön perustamisesta..olen siitä jo joillekkin puhellutkin ja kysellyt mielipiteitä kätkö ideastani..noh..homma etenee..mutta hitaaaasti..Kyselenkin nyt kiinostaisiko ketään Lahden alueelta perustaa kätkö minun kanssa? vai olenko edes oikealla saitilla tälläistä apua pyytelemässä? Tarkoituksena on tehdä hyvä kätkö joka löytyy oikeista koordinaateistakin.. :) Sinulta toivon siis kokemusta kätköjen perustamisesta..koska minulla sitä ei vielä ole...
Olet ihan oikeilla jäljillä. Ensimmäiset kätköt ovat usein täynnä bugeja. Purkki piilotettu huonoon paikkaan, naatit eivät kohdallaan jne. Mielestäni olisi hyvä, että ensimmäinen tai ensimmäiset kätköt tehtäisiin kokoneemman ohjauksessa. Niin kätköttäjä kuin kätköilijätkin säästyisivät turhilta mielipahoilta.

Toivottavasti löydät jonkun konkarin avuksesi!

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 07.10.2013 19:49

Kannattaa myös etsiä jokin toinen paikka varalle sille esim mystien ja multien loppupisteitä ei näe kartalla ennakkoon. Tarkastaja yleensä ilmoittaa jos tälläinen loppupaikka on liian lähellä tehtyä kätköä.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja finder313 » Ma 07.10.2013 20:07

porari kirjoitti:
ElinaV kirjoitti:Hei!

Täällä taas yksi amatööri haaveilee kätkön perustamisesta..olen siitä jo joillekkin puhellutkin ja kysellyt mielipiteitä kätkö ideastani..noh..homma etenee..mutta hitaaaasti..Kyselenkin nyt kiinostaisiko ketään Lahden alueelta perustaa kätkö minun kanssa? vai olenko edes oikealla saitilla tälläistä apua pyytelemässä? Tarkoituksena on tehdä hyvä kätkö joka löytyy oikeista koordinaateistakin.. :) Sinulta toivon siis kokemusta kätköjen perustamisesta..koska minulla sitä ei vielä ole...
Olet ihan oikeilla jäljillä. Ensimmäiset kätköt ovat usein täynnä bugeja. Purkki piilotettu huonoon paikkaan, naatit eivät kohdallaan jne. Mielestäni olisi hyvä, että ensimmäinen tai ensimmäiset kätköt tehtäisiin kokoneemman ohjauksessa. Niin kätköttäjä kuin kätköilijätkin säästyisivät turhilta mielipahoilta.

Toivottavasti löydät jonkun konkarin avuksesi!
Itseensä pitää kyllä luottaa!

Parhaiten asiat oppii mokia tekemällä. Jäävät asiat paremmin muistiin. Itse kun piilotin aikanaan ensimmäistä kätköä, mikä olikin loogisesti tradi, niin otin koordinaatit tarkasti ja kävin tekemässä kuvauksen valmiiksi. Purkin veinkin paikoilleen ja katoin, että gepsi näytti etäisyydeksi silloin metriä. FTF loggaajakin oli ilmeisesti tyytyväinen ensimmäisestä purkistani :wink: (linkki loggaukseen: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... cbf74c9e31).

Ja ei se vaarallista ole, että mokia tulee. Ihminen on erehtyväinen eläin, ei mikään kone. Myöhemmin, kun tein Hämeen helppoja mysteerejä, niin sudokun kaavat oli päin pers.... Tsekkeri oli täysin oikein asetettu, mutta laskukaavat paria lukuunottamatta oli väärin. Ja se oli samalla toinen tekemäni mysteerikätkö (jakaa sijaa toisaalta muiden sarjalaisten kanssa).

Toisaalta elä ihmettelekkään, että täällä hieman/"hieman" moititaan. Joka kevät/kesä/syksy joku aloittaa kätköilyn, hakee parikymmentä ja väsää purkkeja, jotka eivät kestä Suomen sääkelejä, kätkö kaukana nollapisteestä ja ovat mahdollisesti epämukavassa paikassa. Nuo pointit juuri maalavatkin ekat kätköilijöiden kätköt p**kaksi. Täällä Hämeessä on kyllä hyviä esimerkkejä, mutta en nytten nosta niitä tähän ketjuun.

Että väsää vaan kätköä ja kuvausta kaikessa rauhassa :)

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ma 07.10.2013 20:44

Omasta mielestä kolme tärkeintä asiaa kätkössä on: 1) koordinaatit, 2) koordinaatit ja vielä 3) ne koordinaatit.

En tiiä, voi olla kyllä äkkinäisyyttä tai jottain, mut mikään ei kyllä oikeestaan ketuta enempää, varsinkaan pitkästä matkasta purkille ajellessa, kuin se että oot monta tuntia ähränny ihan väärässä paikassa ja purkkia ei vaan löydy. Oikea paikka olisikin ollut sen 65 metriä siihen eri suuntaan... Kaikki muu on sinällään toissijaista ja niitä puutteellisia asioita voi ajan mittaan parannella jos parannettavaa on. Plussaa tietenkin saa, jos camo tai rasia on hieno ja paikka on joko historiallinen tai maisemallinen tai jotain muuta mainitsemisen arvoista, ja näin poispäin.
X

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ma 07.10.2013 20:53

Pretty.Killswitch kirjoitti:Omasta mielestä kolme tärkeintä asiaa kätkössä on: 1) koordinaatit, 2) koordinaatit ja vielä 3) ne koordinaatit.

En tiiä, voi olla kyllä äkkinäisyyttä tai jottain, mut mikään ei kyllä oikeestaan ketuta enempää, varsinkaan pitkästä matkasta purkille ajellessa, kuin se että oot monta tuntia ähränny ihan väärässä paikassa ja purkkia ei vaan löydy. Oikea paikka olisikin ollut sen 65 metriä siihen eri suuntaan... Kaikki muu on sinällään toissijaista ja niitä puutteellisia asioita voi ajan mittaan parannella jos parannettavaa on. Plussaa tietenkin saa, jos camo tai rasia on hieno ja paikka on joko historiallinen tai maisemallinen tai jotain muuta mainitsemisen arvoista, ja näin poispäin.
EMT, karmiini (eTrex) ilmoittaa parhaimmillaan tarkkuudeksi seitsemän metriä, sen tarkempia naatteja en ekalle kätkölleni saanut. Sen verran voin kertoa, että alueelle tultaessa näkee tasan kaksi mahdollista paikkaa kätkölle ja kyllä se gps näyttää niistä sen toisen selkeästi, joten erehtymisen vaaraa ei pitäisi olla. Valitsin helpon paikan mielestäni, koska matka kätkölle on erittäin vaikea.
Kuva

то
Viestit: 16
Liittynyt: To 16.05.2013 11:14

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja то » Ma 07.10.2013 22:18

Hirmu negatiivista palautetta täällä :/ Minusta on vaan hyvä, että uusia purkkeja tulee ja joku viitsii tehdä jotain harrastuksen eteen! Ketjun avaaja on jo useamman purkin löytänyt, joten eiköhän myös piilotus onnistu.

Pidä mielessä, että
- purkkijahdissa kaikki paikat käännetään ympäri (kiviaidat, muinaismuistot)
- naatit heittää välillä, varsinkin jos ei ole "oikeaa" gps:ää, mutta kaikki tämän tietää ja sivustoilla ilmoitettujen naattien tarkkuus pyöristysten vuoksi voi olla alle 3m
- jos t >= 2.5 myös kaikkiin läheisiin puihin, sähkötolppiin jne kiipeillään
- tarkastajat auttaa sääntöjen tulkinnassa
- ei kynää minigrip -pussiin :)

Yksi tapa jota itse olen käyttänyt naattien varmistamiseen, on kysyä sitä purkin ensimmäisiltä loggaajilta, ovat suhtautuneet tähän aina rakentavasti. Ei muuta kuin hyvää onnea uusien purkkien kanssa!

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ti 08.10.2013 7:00

Parempi kymmenen tradia kiven alla kuin yksi mysti oksalla. - vanha Espoolainen sananlasku.

Linkataan nyt tännekin vielä jotain ajatusta kätkön tekemisestä, kun ei viitsi koko tekstiä kopioida.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ti 08.10.2013 11:16

Geomurmelit kirjoitti:Parempi kymmenen tradia kiven alla kuin yksi mysti oksalla. - vanha Espoolainen sananlasku.

Linkataan nyt tännekin vielä jotain ajatusta kätkön tekemisestä, kun ei viitsi koko tekstiä kopioida.
Makuasia - niistä voi kiistellä kun faktoista ei kannata ;-)
Juuri tuli haettua eräs mysti oksalta, sille täysi kymppi :-)
Kun itse kätköilyä aloittelin ja piilotusta suunnittelin, sain vihjeen, että piilota sellaisia, mitä tykkäisit itse hakea.
Toki, jos siellä kiven alla on näkemisen arvoinen paikka niin purkki sinne vain. Oksalta on yleensä paremmat maisemat :-P Kannattaa valita sellainen kivi, minkä alle mahtuu etsimään... :-)
Oksa vs. kivi - oksat pysyvät yleensä talvilöydettävinä, kiven aluset (päällyset) peittyvät monesti lumen alle.
Ja vielä kannattaa muistaa, keille kätköä tekee. Perustradeja saa (pitäisi) olla huoltamassa koko ajan, korkeampitähtisiä purkkeja ei löydetä niin usein, joten ovat huoltovapaampia.
Kaikki kätköt eivät ole kaikkia varten.

Boris FIN
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2012 22:10

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Boris FIN » Ti 08.10.2013 14:39

ElinaV kirjoitti:Hei!

Täällä taas yksi amatööri haaveilee kätkön perustamisesta..olen siitä jo joillekkin puhellutkin ja kysellyt mielipiteitä kätkö ideastani..noh..homma etenee..mutta hitaaaasti..Kyselenkin nyt kiinostaisiko ketään Lahden alueelta perustaa kätkö minun kanssa? vai olenko edes oikealla saitilla tälläistä apua pyytelemässä? Tarkoituksena on tehdä hyvä kätkö joka löytyy oikeista koordinaateistakin.. :) Sinulta toivon siis kokemusta kätköjen perustamisesta..koska minulla sitä ei vielä ole...
Moikka,

ei tuosta liian vaikeaa kannata tehdä tai turhia paineita ottaa, sinullakin on yli 250 kätköä löydettynä, joten varmasti olet nähnyt ja kokenut jo kaikenlaista. :D
Kätkön tekeminenhän on hyvin ohjattua kun sellaista aloitat Geocaching.com sivustolla tekemään, eikä sitä tarvitse edes kerralla julkaisuun asti saattaa, vaan julkaisujonoon lisäät sen sitten vasta kun olet itse tyytyväinen ja valmis. Tuolta tulee luomisvaiheessa ihan simppelisti vuoronperään kaikki atribuutit sun muut terrainnit ja kätkörasian koot sekä muut tiedot joita siihen tarvitsee ja noitakin pääsee vielä jälkeenpäin muokkaamaan, niin ennen julkaisua kuin tarvittaessa julkaisun jälkeenkin.

Koordinaatit olen itse saanut ihan tarkasti perus Nokian Lumialla tai Applen laitteille ja noilla samaisilla vehkeillä on ihan kivasti myös muidenkin purkit löytynyt, sillä en ole mihinkään himogepsiin tai omaan satellittiin rohjennut panostaa, eikä sellaisten omistaminen tälle harrastukselle edellytyksenä olekaan. Muutamaan tai useampaan kertaan ottaa ne piilon koordinaatit ylös ja sitten pari kertaa voi yrittää etsiä omaa purkkia samoilla naateilla. Joillakin paikoilla nuo naatit natsaavat melkeinpä heti, mutta sitten taas jossain keskellä metsää, kallioita tai esimerkiksi Orimattilassa noiden naattien löytäminen voi olla vaikeampaa. Lisäksi karttapaikan sivuilta voi noita naatteja tarkistella: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ra&lang=fi.

Kätkön "hyvyys" on katsojan silmissä ja hyvän kätkön voi tehdä jokin mukava mysteeri, jolloin purkki saattaa olla toissijainen juttu tai sitten vastaavasti peruspurkin kätkökuvaus, purkin paikka, itse purkki tai nuo kaikki yhdistettynä voi olla se kätkön "juttu". Harrastajia löytyy niin moneen junaan, että jotkut tykkäävät perushelpoista purkeista ja jotkut ovat niihin kyllästyneet. Toiset taas pitävät puissa kiipeilemisestä, mutta itse en vastaavasti syty siihen lainkaan, eikä se ole keneltäkään muulta mitään pois. Mysteereissä taas osa on helppoja ja osa sellaisia joihin ei tule omat rahkeet riittämään koskaan, mutta eihän sekään mysteerin tekijän syy ole, sillä jollekin toiselle se voi vastaavasti olla ihan helppo. Pointtina tässä on se, että teet juuri sellaisen kätkön kuin itse haluat ja johon olet itse tyytyväinen.

Pistä vaikka sähköpostia tulemaan jos tarvitset apua ja vinkkiä tuohon tekemiseen, ilomielin ohjeistan ja jeesailen tarvittaessa, sillä kyllä noita purkkeja ja uusia kätköttäjiä Lahen seudulle mahtuu. :D

Boris FIN

ElinaV
Viestit: 9
Liittynyt: Su 25.08.2013 18:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja ElinaV » Ti 08.10.2013 18:40

Heh..Saatiinpas tästä keskustelua aikaseksi...Kiitos kaikille asiaa kommentoiville ja hyvistä neuvoista! Otan Boorikseen yhteyttä tässä lähiaikoina..
"Maailmassa mooonta oon ihmeellistä purnukkaa, see hämmästyttää, kummastuttaa pientää kulkiijaaaa"

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ti 08.10.2013 19:08

Kuhan sitten teet jonkun Tradi-purkin. Alkaa harmittamaan kun kätköjä olis vaikka kuinka paljon löytämättä lähelläkin, mutta kun ei osaa/ jaksa koulun lisäksi mystejä ratkoa ja multitkaan ei aukea. :P

ElinaV
Viestit: 9
Liittynyt: Su 25.08.2013 18:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja ElinaV » Ke 09.10.2013 10:22

TeemuH kirjoitti:Kuhan sitten teet jonkun Tradi-purkin. Alkaa harmittamaan kun kätköjä olis vaikka kuinka paljon löytämättä lähelläkin, mutta kun ei osaa/ jaksa koulun lisäksi mystejä ratkoa ja multitkaan ei aukea. :P


Joo tradi on tulossa...ja sellainen joka hyödyttää kätköntekijöitä. :)
"Maailmassa mooonta oon ihmeellistä purnukkaa, see hämmästyttää, kummastuttaa pientää kulkiijaaaa"

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 09.10.2013 10:47

Lahteen kaivataan lisää tradeja ja simppeleitä multeja jos purkkeja tekee. Täällä on ihan liikaa hankalia myssejä jo. Ja ilmeisesti ne on monen muunkin kuin minun mielestä hankalia, tämän päättelen ihan kävijämäärillä. TeemuH, kävit sitten näköjään mun kotikulmilta eilen hakemassa FTF:n. Katsoin, että tollanen tuli ihan viereen, mutta kun mä en hunttaa, jää toiseen kertaan. :)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 09.10.2013 20:35

Nonnih, eka kätköni on julkaistu. Saas nähdä, miten menee!
Toinen kätkö on kanssa mietteissä, mutta tuskin sen enempää, täällä on kätköjä jo tarpeeksi.
Toisen kätkön ongelma on se, että paikallinen mökkikylän omistaja on ominut tämän niemen itselleen lukuunottamatta niemen kärkeä. "Privat" -kylttejä esiintyy tiuhaan. olen kuullut, että tyyppi on perin äkeä, mutta en ole ikinä häneen törmännyt. Olen parisen kertaa käynyt niemen kärjessä. Siellä on luonnonsuojelualue.
Jos kätkö on ylipäätään mahdollinen, niin sielllä pitää toimia vahvasti jästejä varoen.
Kuva

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 09.10.2013 20:58

Stas kirjoitti: Toisen kätkön ongelma on se, että paikallinen mökkikylän omistaja on ominut tämän niemen itselleen lukuunottamatta niemen kärkeä. "Privat" -kylttejä esiintyy tiuhaan. olen kuullut, että tyyppi on perin äkeä, mutta en ole ikinä häneen törmännyt. Olen parisen kertaa käynyt niemen kärjessä. Siellä on luonnonsuojelualue.
Tuota kannattaa kyllä selvitellä enemmän. Aika varauksella ajattelisin kätkökohteeksi ...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » To 03.07.2014 23:15

Nostetaan tätä ketjua vähän.
Olen tekemässä ensimmäistä kätköäni (helppo mysteeri), ideaa on hauduteltu ja mietitty muutama kuukausi, sisältäen kaikki mysteerin aiheesta aina kätkön huoltoon. Koordinaatteja olen käynyt mittailemassa sekä puhelimella (suurempaa heittoa tarkkuudessa) ja gps laitteellani muutamina päivinä. Mittauksessa ole koittanut käyttää ensin reittipisteitä, mutta ongelmaksi on osoittanut että gps ilmoittaa turhan aikaisin "olet saapunut pisteeseen 001", joten otin hyllyltä jonkun kätkön ja vaihdoin koordinaatit siihen ja kokeilen suorittaa sen kanssa mittaukset. Reittipisteillä pääsin suunniteltuun kätköpaikkaan noin 4-6 metrin päähän seuraavana päivänä, gps:n ilmottaessa tarkkuutta 4m. Itse fyysinen purkki lokikirjoineen on myös mietitty kestämään tätä pohjolan ilmastoa.
Parannettavaa? Ehdotuksia otetaan vastaan.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja JyNu » To 03.07.2014 23:23

Kannattaa myös katsoa Karttapaikan kartasta, vastaako sijainti maastokohtaa. Jos esim. fyysinen kätkö on rinteessä, niin näyttääkö Karttapaikka sen olevan myös rinteessä... jos jyrkänteellä, niin onko Karttapaikan piste myös samassa kohtaa (ala- tai yläpuolella) jyrkännettä.

Tai jos se on jonkun talon nurkalla, niin se on helppo tsekata Karttapaikasta. Tai onko se polun / tien ym. sillä puolella myös kartan mukaan, missä se pitäisikin olla.

Tietty on mitäänsanomattomia maastokohtia, joissa ei ole mitään erityistä verrattavaa Karttapaikan karttaan...

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Eka kätköni..?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 04.07.2014 9:13

kimi1979 kirjoitti:ongelmaksi on osoittanut että gps ilmoittaa turhan aikaisin "olet saapunut pisteeseen 001
Mikäs ongelma tuo on? Gepsi ilmoittaa, että olet saapunumassa nollapisteeseen, mutta kyllähän nyt kompassinäkymässä näet silti onko matkaa jäljellä ja jatkat tepastelua, kunnes gepsin kompassinäyttö sanoo että matkaa on jäljellä 0-3 metriä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”