Kuinka tehdä wherigo?

Apua kätköihin liittyen
pitumara
Viestit: 4
Liittynyt: Su 11.12.2011 9:03

Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja pitumara » Pe 28.06.2013 15:36

Eli minä ja ystäväiseni olemme miettineet tekevämme wherigon lähiaikoina, mutta selkeää ohjetta ei oikein ole tupannut löytyä. Joten olisimme kiitollisia jos joku osaisi kertoa aikalailla rautalangasta vääntäen ohjetta. :D Suunnitelmissa on joko käydä parilla patsaalla tai sitten kulkea jokin reitti. Joten ohje jompaan kumpaan tai molempiin kelpaa aivan hyvin. :) Kovin paljon kiittäen, Pikku-Pirut

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Pe 28.06.2013 18:35

Niin minäkin ajattelin ja kävin oikein ansioituneen Wherigo-kätköttäjän luona yksityisopetuksessakin. Haaveeksihan se jäi, ohjelmat joilla Wherigot "koodataan" eivät tosiaan ole sieltä helpoimmasta päästä, varsinkaan jos ei ole aiempaa osaamista ohjelmoinnista. Sopiva ohjelma on ainakin Urwigo, tosin sillä en itse päässyt alkua pidemmälle :?
Lisäksi kun huomioidaan, että GC.com on laittanut koko Wherigojen kehityksen jäihin, eli ohjelmat ovat myös täynnä bugeja niin sekin lisää hommaan haastetta oikein urakalla. Hatunnosto siis kaikille, jotka ovat Wherigoja onnistuneet loihtimaan.
Onnea yritykseen!
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 28.06.2013 19:33

Itse huvikseni asensin kerran tuon alkuperäisen wherigo-työkalun, joka nykyisin ei edes toimi ilman pientä fiksaamista. Ajatus oli selvittää kannattaako edes harkita tehdä sillä jotain. Tuon työkalun totesin niin askeettiseksi ja käyttöliittymän niin epäintuitiiviseksi, että saman tien karisi ajatus lähteä tekemään mitään wherigoa. Ohjelma kaatuili jo pelkässä perehtymisessä, joten ainakin sillä wherigon tekeminen menee masokismin puolelle. Urwigoa en ole koskaan kokeillut, niin siitä en sano mitään. Ymmärrän hyvin sen tarpeen, jota täyttämään se on tehty, mutta ehkä saman lopputuloksen saisi tekemällä vaikka androidille oman sovelluksen javalla.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja arnevala » Pe 28.06.2013 19:42

Helpoin tapa on jos joku tekee kehikon. Arnyk noita on tehnyt, itsekin yksinkertaisen voin tehdä ja ohjeistaa. Urvigolla kannattaa tehdä.
Kovin tarkkoja ohjeita ei keskusteluun pysty/kannata kirjoittaa = ei ihan lyhyt stoori

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 28.06.2013 19:47

Itse olen tehnyt web-pohjaisella Earwigolla. Siinä on muutamakin hyvä puoli: Skandit toimii ja kaikki on netissä tallessa, joten voi vaikka tien päälläkin väkertää ja hakata päätään seinään :)

Urwigoa testailin, mutta Earwigon jälkeen se tuntui jotenkin... no, jos ei monimutkaiselta, niin sen verran erilaiselta, että olisi vaatinut perehtymistä. Minä liputan kyllä Earwigon puolesta.

Ja tosiaan on sitten aika pitkää tarinaa, jos täällä alkaisi apua tarjoamaan. Valmispohjat auttavat, ja jos Earwigoon päädyt, niin varmaan jossain vaiheessa ehdin sellaisen tehdä.

Edit: Ei se perusmallin vääntäminen nyt niin vaikeaa ja aikaa vievää ollutkaan...
Viimeksi muokannut juheja, Pe 28.06.2013 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 28.06.2013 20:24

Noin niinkuin periaatteessa yksinkertainen kävelywherigo, jossa ei kysytä mitään, ei vaadi minimissään kuin seuraavanlaiset toimenpiteet:

Alkuvalmistelut:
1. Tee alueet (zone) haluamiisi paikkoihin. Earwigossa ne voi määritellä kartalta, mutta zonen keskipisteen paikka kannattaa käydä katsomassa gepsillä paikan päältä. Kulku tapahtuu sitten alueelta toiselle. Aseta kaikki zonet oletusarvoisesti epäaktiivisiksi (inactive) ja säädä koko ja muoto kohdalleen (100 metriä kantiltaan oleva zone voi olla turhan iso, 5 metrin zonelle taas on todella hankala osua).
2. Tee jokaiseen zoneen liittyvä tekstipohja (message), esim. nimellä "alue1_teksti". Siihen sitten voi (tietyissä merkkimäärärajoissa) kirjoittaa, mitä haluaa.

Ohjelmointi:
1. Kirjoita alkuviesti. Kun tämä alkuviesti on kuitattu luetuksi [event-välilehdestä] ("When button is pressed"), aktivoi zone 1 ("Set value -> zone -> [valitse zone 1] -> active -> true" tai jotain sinne päin).
2. Aseta zone 1:n tapahtumaksi (event) "On enter:-> Display dialog or message -> "alue1_teksti".
3. Aseta alue1_tekstin tapahtumaksi "When button is pressed" -> "Set value -> zone -> (valitse zone 2) -> active -> true" tjsp.
4. Muista poistaa vanha zone (toiselle zonelle tullessa zone 1, jne) aktiivisten listalta! Wherigo kaatuu, jos yli 4 zonea on aktiivisena samaan aikaan. Inaktivointi tapahtuu periaatteessa samalla lailla kuin aktivointikin, mutta "active"-kohdassa valinta on luonnollisesti "false". Aktivoimattomia zoneja ei näy, eivätkä ne vaikuta pelin kulkuun millään lailla. Itse olen yleensä poistanut 3. zonelle tullessa 1. zonen toiminnasta, jos kuitenkin on tarvetta mennä taaksepäin tai tulee jokin käyttäjän virhe, niin on yhden zonen verran pelivaraa mennä takaisinpäin.

Ja niin edelleen... kunnes lopussa annetaan viestissä purkin koordinaatit.


Hyvä tapa on lopussa vielä tehdä esine (item), jonka kuvauksessa kerrotaan purkin koordinaatit. Tällöin pelaaja voi tallettaa pelin ja myöhemmin katsoa esineestä koordinaatit.

1. Tee ensin "Loppu"-viesti (message), jossa lukee loppupurkin koordinaatit ja muuta mitä siihen haluat kirjoittaa.

2. Item-kohtaan teet "Loppuesine"-nimisen esineen. Katso, että sen "visibility" eli näkyvyys on "false", eli ettei se näy ennen kuin ohjelmoit sen näkyväksi. Tälle esineelle määrität sitten ominaisuuksiksi ensinnäkin sijainniksi viimeisen zonen, ja laitat kuvaukseksi (description) "Näytä loppupurkin koordinaatit" ja sama teksti komennoksi (command). Sitten teet ko. esineelle tapahtuman (event) "When event occurs -> Display dialog or message -> Loppu"

3. Kun wherigo on pelattu loppuun (ja pelaaja on viimeisellä zonella), niin muuta loppuesine näkyväksi (Set value -> item -> [loppuesine] -> visible -> true).

Valmis!

Sitten vain miettimään zonejen kuvauksia ja zonejen viestien sisältöä...

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 28.06.2013 21:32

Jaa niin, se loppuesine varmaan kannattaa siirtää myös pelaajan inventoryyn samalla kun sen tekee näkyväksi... ei jaksa kaikkea muistaa :p

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja small oaks » Pe 28.06.2013 23:43

http://wherigo.rangerfox.com
Eli wherigo kit on tutustumisen arvoinen , esim juurikin muistomerkiltä toiselle kuljettavan wherihon tekemisessä. Käyttää geocaching.com live rajapintaa tilissä, eli samoilla tunnuksilla pääsee sisään millä gc.com sivuille. Wherigo suunnitellaan internetselaimessa kartan päällä ilman tekijän omaa koodausta. Ilmeisesti sillä nyt sais myös sinne wherigo sivulle ladattavan tiedoston tehtyä.(en ole kyllä testannut). Keväällä oli tarpeen vielä käyttää esim. Urwigoa viimeistelyyn, ja testaukseen. Tuo //kit tekee alueet tosi pieniksi, mutta urwigolla voi esim. In proximity asetusta suurentaa, jolloin toiminnot aktivoituvat esim 10 m. ennen kuin itse alueen sisälle on pääsyt.
Still one more to find!

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 30.06.2013 1:08

Jaa niin... Earwigon rekisteröityminen...

http://www.earwigo.net/WWB/wiki/doku.ph ... b1bdd0a278

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 09.08.2015 18:22

juheja kirjoitti: ... Hyvä tapa on lopussa vielä tehdä esine (item), jonka kuvauksessa kerrotaan purkin koordinaatit. Tällöin pelaaja voi tallettaa pelin ja myöhemmin katsoa esineestä koordinaatit. ...
Olen miettinyt myös tuota Wherigon tekemistä, mutta itse pelialusta ei herätä oikein luottamusta. En laittaisi kyllä loppukoordinaatteja suoraan itse Wherigo kasettiin, koska olen ymmärtänyt, että ne saa kaivettua kasetista esiin. Loppukoordinaatit voisi laittaa vaikkapa siten, että pitää paikan päältä lukea jotain tietoja, joiden perusteella Wherigo laskee loppunaatit, mutta niitä ei ilmoitettaisi suoraan itse kasetissa. Jos tsekkeriä tarvitsee, niin sen voi laittaa vaikkapa tänne geocache.fi palveluun.

koodi

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja tittat » Su 09.08.2015 18:49

koodi kirjoitti: En laittaisi kyllä loppukoordinaatteja suoraan itse Wherigo kasettiin, koska olen ymmärtänyt, että ne saa kaivettua kasetista esiin. Loppukoordinaatit voisi laittaa vaikkapa siten, että pitää paikan päältä lukea jotain tietoja, joiden perusteella Wherigo laskee loppunaatit, mutta niitä ei ilmoitettaisi suoraan itse kasetissa. Jos tsekkeriä tarvitsee, niin sen voi laittaa vaikkapa tänne geocache.fi palveluun.
koodi
Tämä on toimiva ohje. Itse toisaalta ajattelen, että jos joku haluaa päästä suoraan loppupurkille, niin se kyllä onnistuu vaikkapa naatit kaverilta kysymällä. Siksi, jos naattien suojaukseen ei maastosta löydy selkeää ja yksikäsitteistä tietoa, niin mieluummin siedän hakkeroinnin kuin teen wherigosta tulkinnanvaraisen maastossa kasetin kanssa tomivalle.

Eniten toivon, ettei hakkerointia käytettäisi FTF:n hankkimiseen.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 11.08.2015 20:24

Wherigot ovat siitä huonoja, ettei kaikilla ole niiden pelaamiseen soveltuvaa laitetta -- erityisesti kun ainakin Androidin WhereYouGo -softa on buginen ja höyryävä kasa sitä itseään... Wherigon sijaan tutustuisin mieluummin Intercachejen tekemiseen. Porvoosta löytyy jo ainakin yksi, ja se oli ihan näppärä, vaikken nyt ehkä vielä ymmärtänytkään sen kaikkia etuja perinteiseen laskumultiin nähden. En myöskään tiedä, mihin kaikkeen tuollainen Intercache taipuu verrattuna Wherigoon, mutta kuten sanottu, asiaan kannattaisi tutustua. Veikkaan, että noiden tekeminen on myös aika paljon helpompaa kuin Wherigojen.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ti 11.08.2015 21:10

Wherigoissa tuntuu olevan ainakin anterossa sellasta bugia tai ominaisuutta, että vaikka maalialue olisi miten iso tahansa, niin silti se on se yksi ja ainoa nurkkapiste joka toimii triggerinä. Ja jos se on laitettu johonkin rakennuksen seinään (tai vielä fiksummin rakennuksen ääriviivojen sisäpuolelle), ni siinähän sitte pyörit ja toivot että gps-epätarkkuus sattuisi käymään tarpeeksi lähellä... :?
X

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja zuge » Ti 11.08.2015 21:22

Pretty.Killswitch kirjoitti:Wherigoissa tuntuu olevan ainakin anterossa sellasta bugia tai ominaisuutta, että vaikka maalialue olisi miten iso tahansa, niin silti se on se yksi ja ainoa nurkkapiste joka toimii triggerinä. Ja jos se on laitettu johonkin rakennuksen seinään (tai vielä fiksummin rakennuksen ääriviivojen sisäpuolelle), ni siinähän sitte pyörit ja toivot että gps-epätarkkuus sattuisi käymään tarpeeksi lähellä... :?
Enpä kyllä ole itse huomannut tuollaista ollenkaan jos siis antero == android, eli WhereYouGo.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ke 12.08.2015 2:29

No juu, android ja werejuukou. Lieneekö sitte joku maanantaikappale, mut näin se ainaki itellä tekee. Pitäs joskus kokeilla jollain toisella härpättimellä, mut tän vehkeen kanssa ei hermot yleensä pidä että näitä kätköjä hakisi enemmän kuin yhden vuodessa.
X

Avatar
Forestress
Viestit: 174
Liittynyt: La 17.09.2011 12:20

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Forestress » Ti 25.08.2015 15:20

No niin. Wherigo kit tuli avattua ja sillähän räpelsi kasaan testireitin melkein luvatussa viidessä minuutissa. Toistaiseksi reitti sisältää zonet, ohjeet ja tehtävät, ei mitään medioita, kuvia tms. Mutta, mutta. Yritettiin testata sitä mainostetulla emulaattorilla (webwigo), joka toisinaan avaa reitin, mutta useimmiten kaatuu ennen kuin asiassa pääsee alkua pidemmälle (testikaluina PC, IPhone ja WindowsPhone - kaikilla sama tulos).

Mitähän pitäisi tehdä seuraavaksi? Jotenkin pitäisi varmaan testata, että puitteet ovat kunnossa ennen kuin alkaa säätämään tiedostoa enempää. Sivuilla puhutaan, että kasetin voisi ladata (zip, gwz, gwc), mutta vielä ei olla ryhdytty tähän, kun osaaminen ei riitä. Wherigoiden suorittamiseen on käytetty Groundspeakin Wherigo v324 -soitinta.

Kukahan suostuisi antamaan Tampereen seudulla tai netissä tukiopetusta wherigoon? :roll:
--- Forestress - Forest is my Fortress ---

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 25.08.2015 20:55

Forestress kirjoitti:Kukahan suostuisi antamaan Tampereen seudulla tai netissä tukiopetusta wherigoon? :roll:
Maker madness miitissä oli arnyk pitämässä wherigo luentoa Viime keväänä.
Josko uusintaa jossain vaiheessa :roll:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Forestress
Viestit: 174
Liittynyt: La 17.09.2011 12:20

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Forestress » Ke 26.08.2015 13:03

Maitomies kirjoitti:Maker madness miitissä oli arnyk pitämässä wherigo luentoa Viime keväänä.
Josko uusintaa jossain vaiheessa :roll:
Harmiteltiin just kun osallistuttiin eri sessioon maker madnessissä. Ei vielä silloin arvattu, että tulisi jo näin pian eteen hyvä tilaisuus wherigolle, mutta ihan omin voimin ei saada tätä kasaan. Kätköilyaiheista voi istua takaisin jopa koulunpenkille, joten vastaavan tilaisuuden uusimisessa olisi tosiaan ideaa!
--- Forestress - Forest is my Fortress ---

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ke 26.08.2015 13:07

Hold your horses hei!
Uusinta työn alla, mutta menee ensivuoteen. Aiheena tällä tietoa ainakin samat ja vähän muutakin ehkä. Riippuu toki hyvin pitkälle mitä ideoita tulee ja mihinkä osa-alueisiin saadaan kouluttajaa. Mutta eiköhän ne Wherigot siellä ole. Mutta menee ensivuoteen.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kuinka tehdä wherigo?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 26.08.2015 13:10

Forestress kirjoitti: Kukahan suostuisi antamaan Tampereen seudulla tai netissä tukiopetusta wherigoon? :roll:
yksi konsti on suodattaa lähialueelta hengissä olevia Wherigoita, katsoa niiden tekijät ja laittaa s-postia ja kysyä josko joutaisivat neuvoja antamaan.
aika hyvin kokemukseni mukaan kätköilijät ovat valmiita toisaan jelppaamaan :D

facebookista löytyy myös ryhmä jossa voinee apua saada.
tosin se ei ole ollut kovin aktiivinen
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”