Siirretty purkki ja ftf

Apua kätköihin liittyen
Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja koodi » Ma 13.08.2012 7:54

Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m. Sain siirrolle tarkastajan hyväksynnän. FTF ei ole osa virallista Groudspeakia/gc.comia, joten virallisia ohjeita siihen ei ole. Mikä on kuitenkin käytäntö Suomessa eli voiko uusiin naatteihin siirrettyyn kätköön kirjata FTF:n? Omasta puolestani voisi.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 13.08.2012 7:57

koodi kirjoitti:Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m. Sain siirrolle tarkastajan hyväksynnän. FTF ei ole osa virallista Groudspeakia/gc.comia, joten virallisia ohjeita siihen ei ole. Mikä on kuitenkin käytäntö Suomessa eli voiko uusiin naatteihin siirrettyyn kätköön kirjata FTF:n? Omasta puolestani voisi.
Jos (ja siis tässä tapauksessa kun) kätkön koodi pysyy samana se on se sama vanha kätkö eli FTF on mennyt jo.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja koodi » Ma 13.08.2012 8:06

finnranger kirjoitti:
koodi kirjoitti:Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m. Sain siirrolle tarkastajan hyväksynnän. FTF ei ole osa virallista Groudspeakia/gc.comia, joten virallisia ohjeita siihen ei ole. Mikä on kuitenkin käytäntö Suomessa eli voiko uusiin naatteihin siirrettyyn kätköön kirjata FTF:n? Omasta puolestani voisi.
Jos (ja siis tässä tapauksessa kun) kätkön koodi pysyy samana se on se sama vanha kätkö eli FTF on mennyt jo.
Niin, samasta kätköstähän on kysymys. Kiitos vastauksesta.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja finder313 » Ma 13.08.2012 8:17

Vähän sama, kuin lokkaisi uuteen lokiin FTF:n. Tosin joskus olenkin kirjottanut, että "tulipa FTF" , vaikka mitään oikeasti tullu :D

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja pehku » Ma 13.08.2012 8:55

koodi kirjoitti:Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m.
Jos suinkin, mysteeriä spoilaamatta, mahdollista, niin pystytkö kertomaan mikä pakottaa tekemään noin mittavan siirron? Eikö lähempää löytynyt kelvollista paikkaa?

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja koodi » Ma 13.08.2012 9:18

pehku kirjoitti:
koodi kirjoitti:Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m.
Jos suinkin, mysteeriä spoilaamatta, mahdollista, niin pystytkö kertomaan mikä pakottaa tekemään noin mittavan siirron? Eikö lähempää löytynyt kelvollista paikkaa?
No ei oikeastaan, koska pelkona oli, että jästit ovat löytäneet paikan ja uudessa paikassa attribuutti scenic view pääsee vielä paremmin oikeuksiinsa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 13.08.2012 10:50

koodi kirjoitti:Jouduin siirtämään mysteerini loppupisteen paikkaa yli 160 m. Sain siirrolle tarkastajan hyväksynnän. FTF ei ole osa virallista Groudspeakia/gc.comia, joten virallisia ohjeita siihen ei ole. Mikä on kuitenkin käytäntö Suomessa eli voiko uusiin naatteihin siirrettyyn kätköön kirjata FTF:n? Omasta puolestani voisi.
Tässähän on nyt ollut vähän sellaista linjaa pukkaamassa esiin, että kätkön tekijälläkin on sanansa sanottavana näistä FTF:istä. Mikäänhän ei estä sinua sanomasta, että uudesta kätköpaikasta saa FTF:n, koska FTF:ille ei ole olemassa mitään virallista säännöstöä, jonka mukaan niitä saa tai jää saamatta. Jokainen saa itse merkata itselleen FTF:ksi löydöt, jotka siltä tuntuvat.

Eli ihan konkreettisesti kätköilijä X voisi tuon uuden paikan löydettyään kirjata löytölogin alkuun:

Uuden kätköpaikan FTF@02:34 :) :) :)
Kun sain sähköpostiin tiedon uudesta kätköpaikasta olin jo menossa nukkuman, mutta tällaista tilaisuutta ei voisi jättää käyttämättä hyväksi, sillä tiesin, että lähellä asuva superhuntteri oli parhaillaan yli 30 kilometrin päässä metsästämässä uuden powertrailin FTF:iä. Niinpä lähdin niiltä sijoilta pihassa jo valmiina odottavaan geomobiiliin ja suuntasin kohti suositeltua parkkipaikkaa ...

Snuggles23
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.01.2010 19:42
Paikkakunta: Kangasala

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Snuggles23 » Ma 13.08.2012 11:39

Itse mietin tätä samaista tässä taannoin. Tämä veren maku suussa FTF-hunttaus tuntuu perin omalaatuiselta. Toki itsekkin sitä harrastelen välillä jos oikein sopivasti sattuu kohdalle. Mutta voihan tätä toki muutenkin tehdä. Ajattelin itse pistää satalukeman uusiksi kun lähellä siirtymää ollaan. Tapa -> ftf huntin tyyppinen ryntäily sopivassa paikassa. Tästä tulee kivaa. :o

Mutta siis alkuperäiseen aiheeseen. Kilpailuviettiä ruokkiva FTF-hunttaus on joillekkin elämän tapa. Ja jos purkki siirretään sen verran, että se on huomattavasti sivussa, niin miksei siitä sitten saisi ottaa sitä FTFäänsä. Kuten tuossa kirjoitettiinkin, ftf siirron jälkeen.
Periaatteessahan kaikki on sallittua jos sitä ei ole kielletty, kukin tyylillään.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 13.08.2012 12:13

arisoft kirjoitti:Jokainen saa itse merkata itselleen FTF:ksi löydöt, jotka siltä tuntuvat.
No ei ihan taida mennä noin. Jos tuolla tavalla alkaa itselleen merkkaamaan ftf:iä itselleen (tämä oli ensimmäinen kerta kun löysin tämän purkin) ja nopeasti kohoaa Suomen tilastojen ykköseksi.

Mikä helvetti siittäkin repeäsi, jos esim. minä merkkailisin itselleni ftf:iä Haksun listaan ja paukauttaisin hetkessä (oikeudettomasti) ftf tilastojen ykköseksi?

Snuggles23
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.01.2010 19:42
Paikkakunta: Kangasala

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Snuggles23 » Ma 13.08.2012 12:22

niin... olisit jonkin listan number one ilman perustetta. Muut hunttaajat nostaisivat haloon ja olisit huono ihminen heidän mielestään.
Kuitenkin jos tuo ei haittaisi sinua, olisiko asialla merkitystä? En usko.

Käsittääkseni kuitenkin pääsääntöisesti porukka merkkaa ftf:n jos sellaisista välittää ja on oikeasti ekana purkilla.
Tulkinnanvaraista on, että jos purkki on siirretty uuteen paikkaan onko oikeutettu ftf merkintään.
Se, että merkkaako sen vielä gc.fi:ssä ftf:ksi on jokaisen oma valinta.
Näin se vaan menee.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 13.08.2012 12:36

Snuggles23 kirjoitti:niin... olisit jonkin listan number one ilman perustetta. Muut hunttaajat nostaisivat haloon ja olisit huono ihminen heidän mielestään.
Kuitenkin jos tuo ei haittaisi sinua, olisiko asialla merkitystä? En usko.

Käsittääkseni kuitenkin pääsääntöisesti porukka merkkaa ftf:n jos sellaisista välittää ja on oikeasti ekana purkilla.
Tulkinnanvaraista on, että jos purkki on siirretty uuteen paikkaan onko oikeutettu ftf merkintään.
Se, että merkkaako sen vielä gc.fi:ssä ftf:ksi on jokaisen oma valinta.
Näin se vaan menee.
Samaa mieltä :)

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 13.08.2012 12:43

Systeemihän ei ole aukoton. Ftf:n saamiseen ei tarvitse olla ensimmäisenä paikalla, vaan monissakin tapauksissa riittää, että vain ilmestyy paikalle jonon jatkoksi. Sammakkokin kehoittaa tähän ftf:n jakamiseen, jotta turhalta esim. liikennettä vaarantavalta kaahailulta vältyttäisiin. Ftf:n saantiaika on siis hieman häilyvä. Itse voisin tulkita sen olevan saman vuorokauden tai 12h ajan julkaisusta... mitä sitä turhaan kiirehtimään. :wink:

No jos palataan takaisin asiaan ja tarkastellaan oikeidettomia lokkauksia. Jos puhutaan tavallisesta lokkauksesta, niin nimi lokikirjassa on löytö. Jos nimiä ei lokikirjasta löydy, saa kätkön omistaja poistaa löydön gc.comin järjestelmästä. Jos taas oikeudettomasti lokkaa ftf:n, niin tuolloinhan sen voi edelleen tarkistaa lokikirjasta. Jos kyseisellä nimimerkillä ei ole ftf merkintää lokikirjassa (tai ei ole siinä ftf:n jakaneessa porukassa viivan päällä), kätkön omistaja ei ole oikeutettu poistamaan lokkausta jos ja kun nimimerkki löytyy lokikirjasta. Oikeudettoman ftf:n poisto pitäisi siis kuulua Haksulle, jonka järjestelmään se on kirjattu. Joskin jokainen omalle sivulleen josta valtakunnallinen tilasto kasataan.

Jos jokaiselle suotaisiin oikeus omien kätköjen osalta oikeudettomien ftf merkintöjen poistoon, ne jotka pitävät ftf:iä turhina ja jopa haitallisena, voisivat poistella kätköiltään kaikki ftf merkinnät sekoittaakseen pakkaa. Sekasotku saadaan aikaiseksi myös silloin kun oma pq heitetään omaan ftf listaukseen, jolloin oikeat ja väärät ftf:t sekoittuvat. Tällöin lista on täysin viraton ja tarjoaa virheellistä tietoa. Näin ollen ainoaksi oikeaksi paikaksi jää se lokikirja ja löytäjän lokkaus.

Pistetäänkö tilastot uusiksi? :lol: :lol:

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ma 13.08.2012 12:46

Snuggles23 kirjoitti:niin... olisit jonkin listan number one ilman perustetta. Muut hunttaajat nostaisivat haloon ja olisit huono ihminen heidän mielestään.
Kuitenkin jos tuo ei haittaisi sinua, olisiko asialla merkitystä? En usko.

Käsittääkseni kuitenkin pääsääntöisesti porukka merkkaa ftf:n jos sellaisista välittää ja on oikeasti ekana purkilla.
Tulkinnanvaraista on, että jos purkki on siirretty uuteen paikkaan onko oikeutettu ftf merkintään.
Se, että merkkaako sen vielä gc.fi:ssä ftf:ksi on jokaisen oma valinta.
Näin se vaan menee.
Luulisin että jokainen huntteri ajattelee tästä samalla tavalla. Yksi FTF huntti per GC koodi. Se että purkin paikka vaihtuu ei ole uuden huntin peruste. Joskus merkkaan huvikseni FTP = First to page jos pääsen lokivihkossa uudelle sivulle. Huntattavaa siis riittää, jos jonkinmoista :) Jakaisesta asiasta voi hiuksia halkoa mutta eiköhän tämä asia ole aika selviö.
Enemmänkin hämmennystä aiheuttaa jossain päin Suomea esiintyvä tapa jossa vain ensimmäinen löytäjä "saa" FTF:n ei koko huntissa oleva porukka.
Itse vertaisin tilannetta siihen että ollaan porukalla purkeilla ja joku sen löytää. Löytäjiähän voi olla vain yksi. Muut ovat kyllä paikalla mutta eivät löytäjinä. --> Löytäjä merkkaa nettilokin Found It ja muu porukka Notella olin mukana Jykk€ löysi??? Ei varmaankaan mee läpi. Siksi ainakin meilläpäin koko paikalla oleva porukka jakaa FTF:n.
Tietääkseni ainakin Norjassa on tapana laittaa uuteen purkkiin FTF Certifikaatti. Vain Certifikaatin omaava voi FTF:n nettiin merkata. Tuo käytäntö kyllä romuttaa harrastuksen sosiaalisen puolen aika tehokkaasti. (mielipiteeni)

Jykk€

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 13.08.2012 12:55

Jykk€ kirjoitti:
Snuggles23 kirjoitti:niin... olisit jonkin listan number one ilman perustetta. Muut hunttaajat nostaisivat haloon ja olisit huono ihminen heidän mielestään.
Kuitenkin jos tuo ei haittaisi sinua, olisiko asialla merkitystä? En usko.

Käsittääkseni kuitenkin pääsääntöisesti porukka merkkaa ftf:n jos sellaisista välittää ja on oikeasti ekana purkilla.
Tulkinnanvaraista on, että jos purkki on siirretty uuteen paikkaan onko oikeutettu ftf merkintään.
Se, että merkkaako sen vielä gc.fi:ssä ftf:ksi on jokaisen oma valinta.
Näin se vaan menee.
Luulisin että jokainen huntteri ajattelee tästä samalla tavalla. Yksi FTF huntti per GC koodi. Se että purkin paikka vaihtuu ei ole uuden huntin peruste. Joskus merkkaan huvikseni FTP = First to page jos pääsen lokivihkossa uudelle sivulle. Huntattavaa siis riittää, jos jonkinmoista :) Jakaisesta asiasta voi hiuksia halkoa mutta eiköhän tämä asia ole aika selviö.
Enemmänkin hämmennystä aiheuttaa jossain päin Suomea esiintyvä tapa jossa vain ensimmäinen löytäjä "saa" FTF:n ei koko huntissa oleva porukka.
Itse vertaisin tilannetta siihen että ollaan porukalla purkeilla ja joku sen löytää. Löytäjiähän voi olla vain yksi. Muut ovat kyllä paikalla mutta eivät löytäjinä. --> Löytäjä merkkaa nettilokin Found It ja muu porukka Notella olin mukana Jykk€ löysi??? Ei varmaankaan mee läpi. Siksi ainakin meilläpäin koko paikalla oleva porukka jakaa FTF:n.
Tietääkseni ainakin Norjassa on tapana laittaa uuteen purkkiin FTF Certifikaatti. Vain Certifikaatin omaava voi FTF:n nettiin merkata. Tuo käytäntö kyllä romuttaa harrastuksen sosiaalisen puolen aika tehokkaasti. (mielipiteeni)

Jykk€
Ei voi lisätä tähänkään kuin että täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.

On selvää että jos eka löytäjä saa FTF:n vaikka porukalla on etsitty tulee sota. Ja se on ihan turhaa. KAikki aktiivisesti etsintään osallistuneet ovat minun mielipiteeni mukaan oikeutettuja FTF:ään. Tästä lienee kanssa monta mielipidettä ja omani ei varmasti ole se ainoa tai oikea :)

KIlpa-ajot on aina vaaraksi, ja juoksukilpailut tai tappelut puuhunkiipeämisestä tai siitä kuka ehtii ensimmäissenä kiipeämään on ihan turhia. Harrastukseen kuuluu myös sosiaalinen puoli, joten sekin kannattaa ottaa huomioon jotta vältetään turhat sodat. Jaettu FTF on oikeestaan väärä termi. Pitäs puhua kaksin tai kolminkertaisesta FTF:stä, riippuen etsijöiden määrästä. Onko se keltään pois, jos FTF:llä on useampi nassu? Ei ainakaan multa. En ole niin itsekäs. Pikemminkin on hauskaa jos vaan on useampi huntteri paikalla etsimässä.

Arnyk

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 13.08.2012 12:57

Ja aiheeseen:

Uusi kätkö = FTF. siirretty purkki, uusittu loki tai muokattu kätkö ei ole FTF, vaikka tyyppikin muuttuisi. Itse näkisin asian niin että jos kätkönumero muuttuu, niin silloin oikeutettu FTF:ään, muutoin ei. Ehkä vähän yksioikoinen ajatus, mutta näin itse näen. :)

Arnyk

Snuggles23
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.01.2010 19:42
Paikkakunta: Kangasala

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Snuggles23 » Ma 13.08.2012 13:27

Edellisiin liittyen, sopii mulle. :D
Mieleenpainuvia reissuja tosin välillä noista hunteista tulee. Esim http://www.geocaching.com/seek/cache_lo ... 92b50a6c4c
Tuolloin kävi niin ikävästi, että todennäköisesti oli jäänyt julkaisutäppä paikoilleen. Kun saavuin paikalle oli noin kymmenkunta kollegaa paikalla. :D
Huntti meni reisille, mutta jaettu dnf oli kuitenkin saavutus ja tapasi paljon lajin harrastajia. :)

Nykyisellään ei jaksa ihan kauheasti sykkiä uuden purkin takia ellei se oikeasti ole hyvin lähellä ja ei ole parempaa tekemistä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 13.08.2012 13:31

Arnyk kirjoitti:Ja aiheeseen:

Uusi kätkö = FTF. siirretty purkki, uusittu loki tai muokattu kätkö ei ole FTF, vaikka tyyppikin muuttuisi. Itse näkisin asian niin että jos kätkönumero muuttuu, niin silloin oikeutettu FTF:ään, muutoin ei. Ehkä vähän yksioikoinen ajatus, mutta näin itse näen. :)

Arnyk
Entäpä sitten jos kätkön kuvauksessa on jokin ehto FTF:n saamiselle? Esim. FTF löytäjän pitää täyttää jokin muu ehto kuin nimi kirjassa. Esim. chekkerin antama varmistuskoodi.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ma 13.08.2012 13:39

arisoft kirjoitti:
Arnyk kirjoitti:Ja aiheeseen:

Uusi kätkö = FTF. siirretty purkki, uusittu loki tai muokattu kätkö ei ole FTF, vaikka tyyppikin muuttuisi. Itse näkisin asian niin että jos kätkönumero muuttuu, niin silloin oikeutettu FTF:ään, muutoin ei. Ehkä vähän yksioikoinen ajatus, mutta näin itse näen. :)

Arnyk
Entäpä sitten jos kätkön kuvauksessa on jokin ehto FTF:n saamiselle? Esim. FTF löytäjän pitää täyttää jokin muu ehto kuin nimi kirjassa. Esim. chekkerin antama varmistuskoodi.
Eikös se ole ALR? Oliko sinulla esimerkkiä tällaisista kätköistä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, itselleni sen verran tuntematonta aluetta.

Arnyk

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » Ma 13.08.2012 14:34

Oma ensimmäinen kätköni Tie kirkolle oli hetken nimellä Väylä vanhaan Porvooseen ja nimimerkki small oaks ehti saada siitä ftf:n. Myöhemmin selvisi, että tarkastajilta oli tullut virhe (mystin loppupiste liian liki) ja jouduin siirtämään kätköä noin sata metriä. Poistin aloittelijan tietämättömyydellä tuon ftf-loggauksen (en enää muista, mitä ajattelin sen tehtyäni) ja small oaks haki ftf:n myös tuosta uudesta versiosta. Nyt kätkön sivuilla on kaksi ftf:ää yhteen kätköön small oaksilta.

Itse (aloittelijana) toimin siis niin, että sallin kaksi ftf:ää. Mutta jos en olisi poistanut tuota small oaksin ensimmäistä loggausta joskus, niin tilanne olisi aivan eri.
Jeejee!

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Siirretty purkki ja ftf

Viesti Kirjoittaja andyyh » Ma 13.08.2012 16:52

TomppaJr kirjoitti:Oma ensimmäinen kätköni Tie kirkolle oli hetken nimellä Väylä vanhaan Porvooseen ja nimimerkki small oaks ehti saada siitä ftf:n. Myöhemmin selvisi, että tarkastajilta oli tullut virhe (mystin loppupiste liian liki) ja jouduin siirtämään kätköä noin sata metriä. Poistin aloittelijan tietämättömyydellä tuon ftf-loggauksen (en enää muista, mitä ajattelin sen tehtyäni) ja small oaks haki ftf:n myös tuosta uudesta versiosta. Nyt kätkön sivuilla on kaksi ftf:ää yhteen kätköön small oaksilta.

Itse (aloittelijana) toimin siis niin, että sallin kaksi ftf:ää. Mutta jos en olisi poistanut tuota small oaksin ensimmäistä loggausta joskus, niin tilanne olisi aivan eri.
Itse en kyllä loggaisi samasta kätköstä kahta FTF:ää, joten hieman ahneelta tuo loggaaminen näyttää minun silmiini, mutta jokaisella omat mielipiteensä.. Lähes sama kuin loggaisi kätkön uudemman kerran hyllytyksen jälkeen, kun uusi logi on purkissa taikka loggaisi purkin uudemman kerran, kun sitä on joutunut siirtämään sattuneista syistä ja logi on samalla uusittu. :D
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”