Tarkka selvitys miten teen kätkön

Apua kätköihin liittyen
harriveikko
Viestit: 15
Liittynyt: To 07.01.2010 9:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja harriveikko » Ke 23.11.2011 9:17

Siis tarkka selvitys miten teen kätkön,esim. miten se koneelle laitetaan,jos tiedän koordinaatit.Elikkä mikä sivu koneelta avataan,sekä kaikki muutkin tiedot esiin.
Muutaman kätkön olen löytänyt,osan ihan vahingossa,mutta löytänyt kumminkin.Jonkin verran on tullut liikuttua luonnossa oikein gps:n kanssakin.Mutta askartelisin olia kätköjä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 23.11.2011 9:36

harriveikko kirjoitti:Siis tarkka selvitys miten teen kätkön,esim. miten se koneelle laitetaan,jos tiedän koordinaatit.Elikkä mikä sivu koneelta avataan,sekä kaikki muutkin tiedot esiin.
Muutaman kätkön olen löytänyt,osan ihan vahingossa,mutta löytänyt kumminkin.Jonkin verran on tullut liikuttua luonnossa oikein gps:n kanssakin.Mutta askartelisin olia kätköjä.
Ihan omana mielipiteenä sanoisin, että niitäkätköjä kannattaa etsiä ja löytää mielestäni jopa kolminumeroinen määrä, ennen kuin aloittaa itse piilottamisen.
Saattaapi tulla ihan uudenlaisia ideoita ja luutavasti vähemmän huoltoa vaativia...

Kyllä täälltä jostain löytyy pdf, joka alkaa muistaakseni sanoilla: "Älä ryhdy geokätköilijäksi". Siinä on ohjeistusta.

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja artomak » Ke 23.11.2011 10:22

Seq kirjoitti:
Ihan omana mielipiteenä sanoisin, että niitäkätköjä kannattaa etsiä ja löytää mielestäni jopa kolminumeroinen määrä, ennen kuin aloittaa itse piilottamisen.
Saattaapi tulla ihan uudenlaisia ideoita ja luutavasti vähemmän huoltoa vaativia...
Viime aikona on alkanut tuntua sille, että se 100 loggausta tulisi olla ehto ekan kätkön tekemiselle. Enää ei edes hotsita lähteä FTF hunttiinkaan kun huomaa kätkön olevan untuvikon tekemä. Niin monta kertaa ne koordinaatit on olleet kymmeniä metrejä pielessä. Ja sitten kun sen joku useista FTF etsijöistä löytää, käsissä on rapiseva salaattirasia, jossa on paperisilppua lokivihkona. Ei näin!
aina jotain hukassa

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja karkal » Ke 23.11.2011 10:31

Lue aivan ensimmäiseksi tämä:
http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

Etsi sitten (ja myös löydä) 50-100 kätkö, jonka jälkeen voit alkaa
harkita oman kätkön tekoa.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 23.11.2011 10:55

artomak kirjoitti:Viime aikona on alkanut tuntua sille, että se 100 loggausta tulisi olla ehto ekan kätkön tekemiselle.
Murmelikohtaisesti en näkisi myöskään pahana, vaikka malttaisi aloittaa kätköjen tekemisen sen jälkeen, kun on ensin kaikessa rauhassa tutustunut harrastukseen pimeiden räntäsateiden ja lumisten talvikelienkin ajan. Aika ajoin tulee kätköilyssäkin esiin kesäkissailmiötä, aloitetaan kesän aurinkoisina päivinä harrastus, väsätään heti alkuun läjä kätköjä, jotka sitten alkuinnostuksen jälkeen jäävät vaille huoltoa.

Duskraiser
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:15

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Duskraiser » Ke 23.11.2011 11:04

Geomurmelit kirjoitti:Murmelikohtaisesti en näkisi myöskään pahana, vaikka malttaisi aloittaa kätköjen tekemisen sen jälkeen, kun on ensin kaikessa rauhassa tutustunut harrastukseen pimeiden räntäsateiden ja lumisten talvikelienkin ajan. Aika ajoin tulee kätköilyssäkin esiin kesäkissailmiötä, aloitetaan kesän aurinkoisina päivinä harrastus, väsätään heti alkuun läjä kätköjä, jotka sitten alkuinnostuksen jälkeen jäävät vaille huoltoa.
Samaa mieltä. Itsekin tuoreena kätköilijänä tein heti sen päätöksen, että vielä tänä syksynä en omia kätköjä tee, vaan odotan rauhassa sinne kevääseen saakka. Ei sillä, että aikoisin ihan heti harrastusta lopettaa, mutta turha sitä on mihinkään kiirehtiä.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 23.11.2011 15:31

karkal kirjoitti:Lue aivan ensimmäiseksi tämä:
Etsi sitten (ja myös löydä) 50-100 kätkö, jonka jälkeen voit alkaa
harkita oman kätkön tekoa.
Periaatteessa olen samaa mieltä. Tämä olisi hyvä ohjesääntö täällä ruuhka-Suomessa.

Tuolla pohjoisempana tuo vaatimus saattaapi vaatia aikamoista panostusta, kun kätköt ja kätköilijät on harvassa ja välimatkat pitkiä. Mutta ehdottaisin sielläkin vähintään kaikki helpoimmat lähipaikkakunnan kätköt olis hyvä hakea ja ehkä jokunen hiukan etäämpää. Ihan hyviä kätköjä ja näkemisen arvoisia paikkoja on tullut vastaan tuolla pohjoisemmassa, vaikka piilottaja ei montaa olisikaan hakenut.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ke 23.11.2011 15:56

Netistä löytyy kohtuullisen kattava tekstimuotoinen kätköilykurssi. Ensimmäisen oman kätkön piilottamiseen perehdytään vasta aivan kurssin lopussa. Sielläkin tuodaan esille, että kätköä piilotettaessa olisi hyvä olla vähän alkua pitemmällä tässä harrastuksessa. Tai no, kaipa toi olis pitänyt kirjoittaa "tuon esille", jotta tiedettäisiin ketä moittia huonoista ohjeista ;)

Edit: Tuonhan olisi voinut vaikka oikolukea silloin joskus kesällä :mrgreen:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 23.11.2011 18:04

harriveikko kirjoitti:Siis tarkka selvitys miten teen kätkön,esim. miten se koneelle laitetaan,jos tiedän koordinaatit.Elikkä mikä sivu koneelta avataan,sekä kaikki muutkin tiedot esiin.
Muutaman kätkön olen löytänyt,osan ihan vahingossa,mutta löytänyt kumminkin.Jonkin verran on tullut liikuttua luonnossa oikein gps:n kanssakin.Mutta askartelisin olia kätköjä.
Sen opiskelu, miten kätköjä tehdään nettiin, alkaa siitä, että opettelet kirjaamaan jo tekemäsi löydöt nettiin. Siinä sitten tulee tutuksi erilaiset käsitteet ja tiedot, joita tarvitset käyttää sujuvasti sitten kun teet omaa kätköäsi.

Ennenkuin alat edes suunnitella ensimmäistä kätköä, on tärkeää lukea säännöt, jotka koskevat kätköjen tekemistä. Sääntöjä voit lukea täältä: http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx

hatumoinen
Viestit: 6
Liittynyt: Su 13.11.2011 15:36

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja hatumoinen » To 24.11.2011 9:43

Ja voihan sitä kätkön tehdä jonkun kokeneemman kanssa, jolla on kuten minun tapauksessani paljon kätköjä löydettynä ja piilotettuna, jolloin ainakin oppii ottamaan tarkat koordinaatit :D :D :D

sutta
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 23.02.2011 22:05

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja sutta » To 24.11.2011 12:18

hatumoinen kirjoitti:Ja voihan sitä kätkön tehdä jonkun kokeneemman kanssa, jolla on kuten minun tapauksessani paljon kätköjä löydettynä ja piilotettuna, jolloin ainakin oppii ottamaan tarkat koordinaatit :D :D :D
Tuo tuntuu olevan muutenkin erittäin suositeltava tapa kätköilyn aloittamiseen ylipäänsä, touhuta kokeneempien kanssa. Vaikkei henkilökohtaisesti tuntisikaan, löytyy seuraa miiteistä ja tältä palstalta, auttaa kummasti oikeille urille. Ainoana haittapuolena tässä lähestymistapana on se, että favorite-äänet meinaa loppua kesken kun innostuu hakemaan pääasiassa laatukamaa alusta asti. Mikä tässä on laatukaman kriteeri, riippuu tietty omista mieltymyksistä, haksun hakukone antaa siihen hyvät edellytykset joka tapauksessa.

harriveikko
Viestit: 15
Liittynyt: To 07.01.2010 9:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja harriveikko » To 24.11.2011 13:16

Kyllä tarkoitus olikin naapurin kanssa kimpassa jokunen kätkö laittaa.No tolla naapurilla on kokemusta,harrastanut "tosissaan" kätköjen etsintää noin viidenkymmenen kilometrin säteellä ja paljon niitä jo löytäneenäkin.Osaspa sanoo,että on huonoja ,sekä hyviä kätköjä tullut löytäneeksi.Elikkä meillä itse kätkölle olis hyvät perusteet.Meinan muuton tänään mennä etsimää tossa muutaman kilometrin päässä olevia kätköjä.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 24.11.2011 17:59

mielestäni ei välttämätöntä ole laittaa mitään ehdotonta minimi määrää mitä pitää olla löytänyt ennen kuin tekee omia piilotuksia.
MUTTA suosituksena kyllä tota 100 löydettyä olisi oikeinkin hyvä pitää.
nollalla / muutamalla löydöllä pitäisi ainakin tarkastejien olla erityisen tarkkana / esittää mahdollia lisäkysymyksiä ennen julkaisua.

oikeasti olisi tärkeätä että olisi ehtinyt saada kokemusta ja arvostelukykyä niin jemman tarkasta paikasta, piilotustavoista, rasioista, mahdollisesta geoeroosiosta, jästivaarasta, onko etsinnästä ympäristölle haittaa/ häiriötä, onko jemma tietyssä paikassa vain jemman takia vai käykö lähistöllä muutenkin väkeä yms.???..

mitään liikaa kiirettä omien piilotuksien suhteen ei kannata pitää.
loppupeleissä voipi olla kyseessä koko homman maine...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja LQ » To 24.11.2011 18:27

"Säännöt"hän ei mitään vaadi, mutta ei tuollainen suositus pahitteeksi olisi, että olis haettuna se 100 kätköä TAI lähes kaikki kätköt 10 km:n säteellä kotoa, jos niitä on alle 100.

Itellä ainakin oli aika surkeitakin jemmaideoita mielessä, kun olin vasta muutaman löytänyt, mutta onneks ne oli vain ideoita vailla toteutusyrityksiä.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » To 24.11.2011 19:52

Kaikkihan eivät kirjaa löytöjään gc.comiin. Jotkut taas etsivät yhdellä ja piilottavat toisella nimimerkillä.
Ei siis pidä vetää johtopäätöksiä sen perustella, ettei piilottajalla ole yhtään löydettyjä kätköjä tilillään.
Ei ollut Davellakaan: http://coord.info/GCF
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 24.11.2011 20:45

Mikkozzz kirjoitti:Ei ollut Davellakaan: http://coord.info/GCF
Davesta ei pidä silti ottaa mallia sillä hän rikkoi sääntöjä jo ekassa kätkössä. Tai eihän silloin näitä sääntöjä oltu keksitty mutta varmaan pian Dave huomasi että etsijöillä on lapiot mukanaan.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja porari » To 24.11.2011 21:12

arisoft kirjoitti:
Mikkozzz kirjoitti:Ei ollut Davellakaan: http://coord.info/GCF
Davesta ei pidä silti ottaa mallia sillä hän rikkoi sääntöjä jo ekassa kätkössä. Tai eihän silloin näitä sääntöjä oltu keksitty mutta varmaan pian Dave huomasi että etsijöillä on lapiot mukanaan.
Mikäs tuossa käkössä oli ongelmana, ei oikein auennut mulle?

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja gsea » To 24.11.2011 21:19

Ehdottomasti kannatan jotakin ihan itse löydettyjen kätköjen määrää, ennenkuin ekaa purkkia kannattaa ajatellakaan ruveta väsäämään.
Sataa löytöä olen jossakin yhteydessä minäkin ehdotellut. Milläs tätä pystyy valvomaan?
Tarkastajat olisivat tässä kait avainasemassa. Senverran pitäisi alkaville kätköttäjille infoa antaa,
ettei se vimmattu ensimmäisen oman purkin julkaisu ole niin tärkeää ja kiireellistä!
Itse maltoin odottaa noin 250 löydön kohdalle ja eikä ne purkkini nyt ajallisesti kauempaakaan katsoen mitään erityisiä laatupurkkeja ole.
Kymenlaakson kulmilla meillä on varoittavia tapauksia näistä äkki-innostuneista purkin piiloittajista....
Nämä koordinaattiheitot näyttävät olevan ongelma? Ei malteta esim. Karttapaikasta sekata, sattuuko edes hehtaarille!
Purkit saattavat olla sitten sitä laatua, mitä kotiroskiksesta löytyy; margariinirasia, lasinen entinen sillipurkki tms.
Mielestäni olisi hyvä jatkaa tätä ketjua, jotta kaikki näkemykset tulisivat esille.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » To 24.11.2011 21:36

porari kirjoitti:
arisoft kirjoitti:
Mikkozzz kirjoitti:Ei ollut Davellakaan: http://coord.info/GCF
Davesta ei pidä silti ottaa mallia sillä hän rikkoi sääntöjä jo ekassa kätkössä. Tai eihän silloin näitä sääntöjä oltu keksitty mutta varmaan pian Dave huomasi että etsijöillä on lapiot mukanaan.
Mikäs tuossa käkössä oli ongelmana, ei oikein auennut mulle?
Ainakaan nykyisillä säännöillä ei saa haudata...

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tarkka selvitys miten teen kätkön

Viesti Kirjoittaja Seq » To 24.11.2011 21:43

gsea kirjoitti:Ehdottomasti kannatan jotakin ihan itse löydettyjen kätköjen määrää, ennenkuin ekaa purkkia kannattaa ajatellakaan ruveta väsäämään.
Sataa löytöä olen jossakin yhteydessä minäkin ehdotellut. Milläs tätä pystyy valvomaan?
Tarkastajat olisivat tässä kait avainasemassa. Senverran pitäisi alkaville kätköttäjille infoa antaa,
ettei se vimmattu ensimmäisen oman purkin julkaisu ole niin tärkeää ja kiireellistä!
Itse maltoin odottaa noin 250 löydön kohdalle ja eikä ne purkkini nyt ajallisesti kauempaakaan katsoen mitään erityisiä laatupurkkeja ole.
Kymenlaakson kulmilla meillä on varoittavia tapauksia näistä äkki-innostuneista purkin piiloittajista....
Nämä koordinaattiheitot näyttävät olevan ongelma? Ei malteta esim. Karttapaikasta sekata, sattuuko edes hehtaarille!
Purkit saattavat olla sitten sitä laatua, mitä kotiroskiksesta löytyy; margariinirasia, lasinen entinen sillipurkki tms.
Mielestäni olisi hyvä jatkaa tätä ketjua, jotta kaikki näkemykset tulisivat esille.
Pitkälti samoilla linjoilla.

Tietysti jos löytyy, ja löytyy jos haluaa, kokeneempi kätköilijä, joka käy hakemassa fba:n ja antaa palautetta.

Itsekin olen yrittänyt auttaa ja opastaa, vaikka omatkaan purkkini ei mitään korkeinta laatua edusta. Sen toki olen huomannut, että piiloittamisessakin kehittyy, kun muutaman kymmentä jemmaa...

Lasi- ja margariinipurkit ovat mielestäni yleensä pahasta, mutta poikkeuksia on. Sitähän tämä harrastus on, poikkeuksien etsimistä ja tekemistä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”