Paikan valinta ja ongelmat

Apua kätköihin liittyen
Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 27.12.2011 20:57

Ns. hankalissa kohteissa Garminin CustomMaps toiminnosta voi hakea apua. Kun kulkee gepsin kanssa suoraan karttapohjalla jossa näkyy suljetut alueet, niin silloin on turha haikailla mahdollisten paikkojen perään.
.fi 160m:n sädeympyrät on helpoin lisätä karttapohjaksi.
723.jpg
723.jpg (15.51 KiB) Katsottu 3662 kertaa
..ja jos viitseliäisyyttä riittää, niin pohjaksi saa vaikkapa Kansalaisen karttapaikan kartan tai vaikkapa suunnistuskartan.
477.jpg
477.jpg (30.61 KiB) Katsottu 3660 kertaa
Jokaisen kartan kohdalla tulee kuitenkin muistaa tekiänoikeudet ja mitä niiden ehdoissa mainitaan käytettävyydestä eri tarkoituksiin.

Garminin suomenkielinen opas oman kartan tekoon:
http://static.garmin.com/shared/fi/docu ... kartta.pdf
Viimeksi muokannut jule100, Ke 28.12.2011 7:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 27.12.2011 21:55

Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.

Vaikka kätköjen ympärille 161 metrin ja välipisteiden 100 metrin ympyrät.

GoogleMapsApi on aikas helppotajuinen...

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 28.12.2011 7:24

Seq kirjoitti:Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.
Vaikka kätköjen ympärille 161 metrin ja välipisteiden 100 metrin ympyrät.
Mitä eroa tuolla on Haksun jo tarjoamaan karttaan?
Ja miksi vaivautua, kun nyt jo löytyy ohjelma joka kääntää gpx:n suoraan ympyröiksi Googlen kartalle?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 28.12.2011 14:04

jule100 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.
Vaikka kätköjen ympärille 161 metrin ja välipisteiden 100 metrin ympyrät.
Mitä eroa tuolla on Haksun jo tarjoamaan karttaan?
Ja miksi vaivautua, kun nyt jo löytyy ohjelma joka kääntää gpx:n suoraan ympyröiksi Googlen kartalle?
Jos haluaa välipisteet ja vielä erikokoisin ympyröin, yms 'eksoottista'.

Ja onhan tuollaista mukava säätää...

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 28.12.2011 14:31

Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
Itse en ainakaan osaa koodata mitään.
Jos siihen saisi vielä tulostusmahdollisuuden .kmz peittokarttana, niin sen saisi suoraan gepsiin kartaksi. Se olisi hienoa!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 28.12.2011 15:07

jule100 kirjoitti:Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
Itse en ainakaan osaa koodata mitään.
Jos siihen saisi vielä tulostusmahdollisuuden .kmz peittokarttana, niin sen saisi suoraan gepsiin kartaksi. Se olisi hienoa!
Itseasiassa mulla on tuollainen ympyrän piirtäjä.

En ole vaan aikoihin jaksanut päivittää systeemiä, kun se vaatii tietenkin uusia kätköjä yms.

Eipä ole toisaalta uusia purkkejakaan tullut...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 28.12.2011 15:09

jule100 kirjoitti:Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
Itse en ainakaan osaa koodata mitään.
Jos siihen saisi vielä tulostusmahdollisuuden .kmz peittokarttana, niin sen saisi suoraan gepsiin kartaksi. Se olisi hienoa!
Eikös tuollaisen KMZ:n tee ilman koodaustaitoakin? Itse en ole kyllä jaksanut väsäillä mitään niin hienoa. Kännykässähän nuo kaikki toimii "peittokarttana".

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 28.12.2011 15:42

Kännyssä voi käyttää esim. Neongeota maastokarttapohjalla 161 metrin ympyröiden katselemiseen.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikan valinta ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 28.12.2011 18:11

arisoft kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Eikös tuollaisen KMZ:n tee ilman koodaustaitoakin? Itse en ole kyllä jaksanut väsäillä mitään niin hienoa. Kännykässähän nuo kaikki toimii "peittokarttana".
Noo... kai sitä jotain. Ympyröitä olen piirtänyt Googlen kartalle Haksun kätköhaulla ja Geocache open areas ohjelmalla.
Maastokartalle olen piirtänyt ympyröitä myös Photoshopin kaltaisella ohjelmalla. Mittasuhteen ympyrälle olen saanut Karttapaikan mittatyökalulla.
Eri kerroksiin voin sitten sijoitella kiinnostavat paikat, nykyiset kätköt ja peittoalueet. Ympyröitä on sitten helppo piirrellä.
Kun kaikki tarvittava tieto on kartalla, tallennan kuvan yksikerroksiseen jpg muotoon. Jpg:n tuon sitten Google Earthiin Garminin ohjeiden mukaisesti, sekä käännän ja väännän kiintopisteiden mukaan oikeean skaalaan ja paikalleen. Virhettä toki syntyy, mutta gepsissä karttahan on summittainen.
Vanhassa eTrexissä etäisyydet toisiin waypointteihin oli hyvin esitetty, mutta pelkkiä lukuja seuraamalla tyhjä paikka oli vaikea löytää.

Karttaa gepsissä tyhjän paikan löytämiseen ei välttämättä tarvitse, koska voithan jo lähtiessä katsoa tyhjän paikan naatit ja suunnistaa siihen.
Eihän tämä tapa ole parhain lähtökohta piiloittamiselle, mutta joskus tästäkin voi olla hyötyä. Tapauskohtaista siis. :wink:
Seq kirjoitti:Itseasiassa mulla on tuollainen ympyrän piirtäjä.
No seo kiva ku sul o. Mul ei. :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”