Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Apua kätköihin liittyen
krisuli
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.06.2011 21:34

Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja krisuli » To 23.06.2011 21:46

Aloittelijan kysymys, johon en löytänyt siitä monisivuisesta oppaasta vastausta. Ehkä se on siellä, mutten löytänyt. Josko joku nopsaan voisi vastata?

Eli siis jos kätkön kokoluokan kohdalla on ? (other), mitä se tarkoittaa.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 23.06.2011 21:56

Other eli joku muu. :shock:

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 23.06.2011 22:04

krisuli kirjoitti:Aloittelijan kysymys, johon en löytänyt siitä monisivuisesta oppaasta vastausta. Ehkä se on siellä, mutten löytänyt. Josko joku nopsaan voisi vastata?

Eli siis jos kätkön kokoluokan kohdalla on ? (other), mitä se tarkoittaa.
Kerrassaan erinomainen kysymys!

Yleensä tuo tarkoittanee 'erikoista/erilaista' piilotustapaa - usein sellaista, missä ei ole kynää.

Jotkut piilottajat tapaavat merkata nano-kokoisen purkin "Otheriksi", kun sille ei ole omaa valintaansa.

Ja kannattaa pitää mielessä, että kätkön piilottajan aivoitukset eivät välttämättä osu yksiin etsijän kanssa, joten 'Other' voikin löytäjän mielestä olla lopulta 'perusmikro' tms.

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja keijoran » To 23.06.2011 23:06

Tai kätkön tekijä ei halua kokoa ilmoittamalla antaa vihjettä piilotustavasta tai -paikasta.
Mä katsoin jo sieltä!

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja porari » To 23.06.2011 23:30

Jos mikään annetuista kuvauksista ei ole mahdollinen. Purkki on pienempi kuin small (esim nano) tai purkki on muodoltaan jotakin muuta eikä muistuta lainkaan perinteistä purkkia.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Onko sen ? koolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 24.06.2011 0:07

Josko minäkin taas hämmennän omalla näkemyksellä keskustelun kulkua....

Other (?) on muistaakseni jossain kohtaa jossain ohjeessa määritelty sellaiseksi, että kuvaksesta selviää hieman tarkemmin mitä etsiä.

Not chosen (X) taas tarkoittaa, ettei purkin kokoa tai muotoa ole tarkoituskaan kertoa etsijälle.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 24.06.2011 7:40

Eri kätköilijät käyttää näitä erilailla, mutta mä ajattelen sen vähän samalla tavalla kuin firefox, että other tarkoittaa, että se on jotain muuta kuin ne olemassa olevat luokitukset ja not chosen meinaa, ettei purkin tekijä halua paljastaa kokoa

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Su 26.06.2011 23:49

Itsellä tulee esimerkkinä mieleen eräs kätkö eräässä paikassa. Paikanpäällä oli vain laudanpätkä, jossa oli kiinni kynä. Siihen sitten oli ihmiset raapustaneet nimensä. Kuvauksessa kävi selväksi, että kätköön ei mahdu reissaajia jne. mutta ei suoraan kerrottu, että mitä odottaa.

Eli itse käyttäisin termiä other juurikin tilanteessa, jossa kätkö ei varsinaisesti ole minkään kokoinen, tai on nano.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 27.06.2011 13:13

legsa^ kirjoitti:Eli itse käyttäisin termiä other juurikin tilanteessa, jossa kätkö ei varsinaisesti ole minkään kokoinen, tai on nano.
Nano on pienempi kuin desilitra, siis se on ihan yksiselitteisesti MIKRO, ei other.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ma 27.06.2011 14:09

LQ kirjoitti: Nano on pienempi kuin desilitra, siis se on ihan yksiselitteisesti MIKRO, ei other.
Aistinko provoa :) Minun nano on ainakin other, ei micro :)
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 27.06.2011 16:13

legsa^ kirjoitti:
LQ kirjoitti: Nano on pienempi kuin desilitra, siis se on ihan yksiselitteisesti MIKRO, ei other.
Aistinko provoa :) Minun nano on ainakin other, ei micro :)
Groundspeakin ohjenuorien mukaan nanokätköt luokitellaan mikrokätköiksi:
http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=75 kirjoitti: Sizes
1. micro: e.g. 35mm film canister or smaller

krisuli
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 15.06.2011 21:34

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja krisuli » Ti 28.06.2011 11:40

Kyseinen kätkö löytyi sihdoin toisella yrittämällä. Pieni geokätköilyyn erikseen tarkoitettu sylinteri sieltä löytyi, että periaatteessa ihan perinteinen kätkö (kai?). Tosin sylinteri riippui pienestä muovipalikasta, joka taasen sopi hyvin tuohon other - merkintään. Jos emme olisi tienneet etsiä jotain erikoista, niin emme me sitä olisi löytäneet. Mut me nyt ollaan aloittelijoita. Joten sikäli hyvä että oli merkitty other-merkinnällä. Ekalla yrittämällä kun yritettiin etsiä perinteistä kätköä vaan.

Ongelma löytämisessä oli myös se, että koordinaatit eivät tarkalleen ottaen näyttäneet oikeaan, vaan kätkö oli 1-2 metrin verran toisaalla. Mutta tämä varmaan lienee yleistä?

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ti 28.06.2011 12:03

krisuli kirjoitti: Ongelma löytämisessä oli myös se, että koordinaatit eivät tarkalleen ottaen näyttäneet oikeaan, vaan kätkö oli 1-2 metrin verran toisaalla. Mutta tämä varmaan lienee yleistä?
Jos kätkö on 1-2 metrin päässä naateista, ollaan mittasuhteet ja -tarkkuus huomioonottaen aika lailla tavoitetilassa. Eli kyllä, 1-2 metrin heitto on aika yleistä, mutta paremminkin niiin päin että soisi useamminkin tilanteen olevan tuon :wink:

Ongelmaa alkaa syntymään, kun kätkö on 10-20 metrin päässä naateista, siis jos tradeista on kyse. Riippuu tietysti myös paljon siitä, että miten paikka on kuvauksessa esitelty, joskushan niittä naatteja tarvitaan lähinnä geokulkuvälineen pysäköintiä varten, ja itse kätkö kaivetaan esiin ilman gps-laitetta "oletetusta paikasta".

Tsemppiä kätköilyyn, kyllä ne salat palajastuvat ja metodit kehittyvät sitä mukaan kun löydettyjen kätköjen määrä lisääntyy.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Ti 28.06.2011 12:44

Helovirta kirjoitti: Ongelmaa alkaa syntymään, kun kätkö on 10-20 metrin päässä naateista, siis jos tradeista on kyse. Riippuu tietysti myös paljon siitä, että miten paikka on kuvauksessa esitelty, joskushan niittä naatteja tarvitaan lähinnä geokulkuvälineen pysäköintiä varten, ja itse kätkö kaivetaan esiin ilman gps-laitetta "oletetusta paikasta".
Itse olen ollut aina siinä käsityksessä että tradeissa koordinaattien tulisi osua niin tarkoin kuin mahdollista täsmälleen kätköpiiloon, ei parkkipaikkaan tai kätköluolan suulle yms. Paikan kuvauksella ei pitäisi etsintään olla kuin ohjaava merkitys eli lukematta kuvaus tarkalla gepsillä tai hyvällä kartalla tradi tulisi olla ainakin teoriassa löydettävissä annetuista naateista. Sellaisia tradeja toki esiintyy joissa 0-piste ei tietoisesti osoitakaan ihan kätköön mutta olen pitänyt niitä enemmänkin kätkötarkastajien vahingossa läpipäästäminä kuin tarkoituksella hyväksyttyinä. Voin olla kyllä väärässäkin tässä asiassa.

Sitten mysteereissä on epämääräisyys taas normaalia ja odotettavaa.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mitä tarkoittaa ?(other) kätkön koon kohdalla?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ti 28.06.2011 13:20

Bombur1 kirjoitti: Itse olen ollut aina siinä käsityksessä että tradeissa koordinaattien tulisi osua niin tarkoin kuin mahdollista täsmälleen kätköpiiloon, ei parkkipaikkaan tai kätköluolan suulle yms. Paikan kuvauksella ei pitäisi etsintään olla kuin ohjaava merkitys eli lukematta kuvaus tarkalla gepsillä tai hyvällä kartalla tradi tulisi olla ainakin teoriassa löydettävissä annetuista naateista. Sellaisia tradeja toki esiintyy joissa 0-piste ei tietoisesti osoitakaan ihan kätköön mutta olen pitänyt niitä enemmänkin kätkötarkastajien vahingossa läpipäästäminä kuin tarkoituksella hyväksyttyinä. Voin olla kyllä väärässäkin tässä asiassa.

Sitten mysteereissä on epämääräisyys taas normaalia ja odotettavaa.
Joo ilman muuta pitää osua koordinaattien kohdalleen, olen ihan samaa mieltä kanssasi etkö todellakaan ole väärässä - yritin ehkä viestissäni tyylilajia jota en hallitse ja tulkitsit viestini (liian) kirjaimellisesti. Sori.

Lähinnä siis tarkoitin, että toisinaan niittä naatteja ei käytännössä tarvita muuhun kuin paikalle siirtymiseen, totta kai vielä useammin niitä todellakin tarvitaan ja mitä tarkemmat sen paremmat. Tulivat vaan omat alkuajat mieleen, kun vaimon nokialaisen +/- 20 m tarkkuudella haravoitiin kätköalueita sinne t'änne rynnäten, eikä sitä kuvauksessa mainittua syöksytorvea, jonka takaa mikro löytyi... :lol:

Jatketaan.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”