Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Apua kätköihin liittyen
leoleijona
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 15.10.2010 14:12

Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja leoleijona » Ti 07.06.2011 9:36

Kuinkas tarkkaan käytännössä mittailette koordinaatit ennen kätkön laittoa? Joops tiedän ohjeet, että pitäis mittailla monella ilmalla ja eri suunnista tullessa yms. Kun hakee purkille paikkaa, niin olis kiva ensin tietää, onko mitään mahdollisuutta saada sitä purkkia sinne päinkään. Kartasta tietty toisten tradien pisteet voi katsoa, mutta mysteereistä ei tiedä. Siis voiko naatteja korjata vielä ennen julkaisua vai onko ne sit just ne millä on ekan kerran hakenut paikkaa?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 07.06.2011 10:07

Tietysti mitataan niin tarkkaan kuin mahdollista.
Kätkötarkastaja kyllä kertoo jos yrität purnukkaa liian lähelle mystiä, epävarmassa tapauksessa voinet kysyä tarkastajalta etukäteen.
Kätkön koordinaatteja voi muuttaa koska tahansa mutta ei enempää kuin 161 metriä.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ti 07.06.2011 10:39

Itse käytän naattien määritykseen ensisijaisesti nykyisin Karttapaikan karttaa, joka ilmakuvineen kaikkineen antaa mahdollisuuden melko tarkasti määrittää missä kätkö kartalla sijaitsee. Eikä koordinaateista ole pahemmin moitteita tullut.

Alkuun yritin käyttää kännykän ulkoista paikanninta vaan sen tarkkuus oli huono ainakin kerta pari mittaamalla.
Nykypuhelimeni sisäinen GPS on inansa tarkempi, muttei silti pärjää karttapaikan sivuille.

Ennen kätkön julkaisua saa tietysti koordinaatteja muuteltua miten tahtoo, eikä kaiketi mikään estä tai varoita sopimattomasta paikasta, liian lähellä olevista kätköistä ym.
Hyväksyttynä julkaisun jälkeenkin käsittääkseni koordinaatteja voi korjailla pienen liikkumavaran rajoissa.
Pidemmälle siirrettäessä julkaisun jälkeen tarvitaan kaiketi ystävällisen tarkastajan suostumus ja apua.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

a544jh
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.01.2012 14:57

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja a544jh » La 14.01.2012 16:46

Itse olen käyttänyt Androidissa GPS-averaging -ohjelmaa kun tuli vaitus koordinaateista. Sillä mittasin (eri päivänä) noin viitosen minuuttia mutta saamani koordinaatit erosivat vain noin metrin verran. Saa nähdä sitten minkänlaisia tuloksia saan Garmin Etrex 10:llä kun pääsen taas kesällä kätköpaikalle.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 14.01.2012 17:14

a544jh kirjoitti:Itse olen käyttänyt Androidissa GPS-averaging -ohjelmaa kun tuli vaitus koordinaateista. Sillä mittasin (eri päivänä) noin viitosen minuuttia mutta saamani koordinaatit erosivat vain noin metrin verran. Saa nähdä sitten minkänlaisia tuloksia saan Garmin Etrex 10:llä kun pääsen taas kesällä kätköpaikalle.
Jos käytössä on selvästi epätarkka laite niin mittaus pitää toistaa monta kertaa ja mittausten välissä on siirryttävä aina toisaalle ja palattava takaisin. Silloin saattaa mittaajakin huomata, että koordinaatit ovat joka kerta erilaiset.

Muutaman minuutin paikallaan seisoskelu ja keskiarvoistus ei ole kovin toimiva ratkaisu. Sen sijaan tuo siirtyminen hetkeksi 10-20m eri suuntiin ja uuden koordinaatin ottaminen näiden välillä ja yhteisen keskiarvon laskeminen osuu lähemmäs oikeaa.

Normaali GPS:llä tulos vaihtelee aina mittaustarkkuuden rajoissa. Vaikka piilottaja ja etsijä saavatkin eri tuloksen lähes väistämättä niin on tärkeää että piilottajalla on tarkempi koordinaatti, koska silloin etsijöillä keskimääräinen virhe on aina pienempi kuin jos piilottajalla olisi suurempi virhe kuin etsijällä!

Silloin kun on aikaa ja mahdollisuus, piilottajan kannattaa yrittää etsiä piiloansa GPS:n avulla itse. Omilla purkeillani suurimmat virheet ovat olleet sellaisia, joissa purkin paikkaa onkin muutettu viimetingassa ja koordinaatit otettu siksi vain yhden käyntikerran aikana. Silloin tulos riippuu ihan tuurista. Kännykän GPS:llä yhdellä kertaa otettu koordinaatti voi heittää ihan mielivaltaisesti. Näistä varmaan johtuu monet koordinaattivaikeudet, joita viimeaikoina on paljon tuntunut olevan liikkeellä.

Kuukkelit
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 05.01.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Kuukkelit » La 14.01.2012 17:52

Kansalaisen Karttapaikasta on hyvä katsoa mihin mitatut koordinaatit osoittavat. Aina ei Karttapaikan avulla voi tietenkään nähdä, ovatko ne oikein, mutta usein voi. Turhan monta kertaa on vastaan tullut purkkeja, joiden koordinaatteja ei ole vaivauduttu tarkistamaan. Tällöin esim. rakennuksen seinään piilotettu purkki on Karttapaikan mukaan ollut kaukana seinästä. Jopa kymmenien metrien virheitä on tullut vastaan, ne olisivat välittömästi paljastuneet Karttapaikan avulla.

HansKuukkeli

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Maitomies » La 14.01.2012 19:59

Olen kanssa jokaisen jemmaamani tarkastanut karttapaikasta ennen julkaisua. Kandee kyllä tehdä.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja jule100 » La 14.01.2012 20:27

arisoft kirjoitti:Vaikka piilottaja ja etsijä saavatkin eri tuloksen lähes väistämättä niin on tärkeää että piilottajalla on tarkempi koordinaatti
Etsijöillä on aina tarkempi gepsi kuin piiloittajalla. 8)

a544jh
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.01.2012 14:57

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja a544jh » Su 15.01.2012 13:51

Maitomies kirjoitti:Olen kanssa jokaisen jemmaamani tarkastanut karttapaikasta ennen julkaisua. Kandee kyllä tehdä.
Kannattaako laittaa koordinaatit ainoastaan Karttapaikan ilmakuvan perusteella? Oletettu kätköpaikka on 15 metriä mitatuista koordinaateistani. Paikka on ison metalliesineen luona jonka kyllä luulisin heikentävän gps-signaalia juuri siinä paikalla ollessa.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 15.01.2012 14:13

:D siinäpe se piilottajan ongelma juuri onkin.... Toisaalta etsijällä lienee gepsinsä kanssa sama pulma... Riippunee siitäkin mitä muuta jemman läheisyydessä on. Että viekö ne "väärät " koordinaatit etsinnän ihan pieleen?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

a544jh
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.01.2012 14:57

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja a544jh » Su 15.01.2012 14:15

Maitomies kirjoitti::D siinäpe se piilottajan ongelma juuri onkin.... Toisaalta etsijällä lienee gepsinsä kanssa sama pulma... Riippunee siitäkin mitä muuta jemman läheisyydessä on. Että viekö ne "väärät " koordinaatit etsinnän ihan pieleen?
Kyllä kaikki ovat kätköni löytäneet, eikä vihjeeni paljasta heti paikkaa

iksak
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 02.08.2011 21:27

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja iksak » Su 15.01.2012 14:21

Tämä on myös hyvä naattien tarkastus paikka:http://maps.navici.com/112/?.
Pitäisi olla aika tarkkakin? Ainakin omat kätköt ollaan tarkastettu tällä.
"Kun katson maailmaa kätköilysilmin..."

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Su 15.01.2012 14:22

Itse ainakin tarkistan karttapaikasta mikäli se on mahdollista ja tulos luotettava - kaupunkiolot, selkeä kohde, tms.
Nil volentibus arduum.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 15.01.2012 14:39

a544jh kirjoitti:
Maitomies kirjoitti::D siinäpe se piilottajan ongelma juuri onkin.... Toisaalta etsijällä lienee gepsinsä kanssa sama pulma... Riippunee siitäkin mitä muuta jemman läheisyydessä on. Että viekö ne "väärät " koordinaatit etsinnän ihan pieleen?
Kyllä kaikki ovat kätköni löytäneet, eikä vihjeeni paljasta heti paikkaa
Jepjep. Meinasinkin että jos selkeä ristiriita omien miytausten ja karttapaikan välillä, niin voi olla ihan jees muuttaa karttapaikan mukaisesti. Pelklä karttapaikka ei mielestäni kuitenkaan koskaan riittävä vaan aina pitäisi mielestäni olla myös oma mittaus paikalta... Sitten arvioit noiden isojen esineiden, rakennusten, yms katveiden mukaan. Parempi tuumata kun laittaa naatit pelkän mittauksen mukaan...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 15.01.2012 15:17

Jos GPS ja karttapaikka antaa selvästi eri tuloksen niin laitat kuvaukseen GPS:llä otetun ja lisäät mukaan karttapaikan koordinaatin vaikka viitepisteeksi. Etsijät sitten käyttävät jompaa kumpaa riippuen siitä etsivätkö gps:llä vai kartalla. Joskus käy niin että niissä on oikeastikin eroja.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 15.01.2012 15:54

Itse olen muutamasta koordinaattisekamelskasta oppinut, että usein karttapaikan koordinaatit ovat luotettavampia kuin gepsillä otetut. Riippuu toki kätkön sijainnista ja karttapaikan karttojen laadusta sillä alueella.

Ja sen olen oppinut kantapään kautta, että WAAS kannattaa pitää pois. (Minulle on tullut ongelmia, kun on unohtunut päälle.)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

a544jh
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.01.2012 14:57

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja a544jh » Su 15.01.2012 16:23

Kiitos vastauksista. Kesällä uusi mittaus uudella laitteella sitten.

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » Ke 18.01.2012 14:44

Kun olen löytänyt mielestäni hyvän paikan kätkölle, niin otan silloin alustavan paikan käsikepsillä. Jos suinkin mahdollista, yritän selvittää lopulliset koordinaatit karttaohjelmien (kansalaisen karttapaikka, retkikartta.fi, paraskartta.fi sekä 112) avulla, koska ne antavat huomattavasti luotettavamman paikan kuin pelkkä käsikapula.

Joskus jemma kumminkin on sellaisessa paikassa, että kartassa on juuri siinä pelkkää valkoista eikä siitä saa mitään kiintopistettä tai kuten minulle kävi erään jemman kanssa, että kartassa ei edes ollut uutta tietä, minkä varrelle piilotin purkin. Silloin sitten tietysti useampi, eri aikoina otettu paikka joista laskemalla keskiarvo.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 18.01.2012 18:09

[quote="-Kimmo-"–– retkikartta.fi ––[/quote]
Itse en kyllä määrittäisi retkikartalla koordinaatteja. Pituusaste NaN°NaN.Nan ei kuulosta kauhean tarkalta =) En tiedä ilmeneekö muilla samaa ongelmaa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Koordinaattien tarkastaminen ennen kätkön julkaisua

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » To 19.01.2012 13:25

aku506 kirjoitti:Itse en kyllä määrittäisi retkikartalla koordinaatteja. Pituusaste NaN°NaN.Nan ei kuulosta kauhean tarkalta =) En tiedä ilmeneekö muilla samaa ongelmaa.
Kun Retkikartta.fi:n kursorilla osoittaa jotain kohdetta sivun alareunassa näkyy koordinaatit desimaaliasteina jotka on helppo muuntaa edelleen asteiksi ja desimaaliminuuteiksi esimerkiksi tuolta saatavalla muuntimella=> http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opi ... ctions.htm
Koska Retkikartta antaa asteet 5 desimaalin tarkkuudella ja edellä mainittu muunnin haluaakin 6 desimaalia niin olen syöttänyt sen puuttuvan 6:nen nollana.

Nämä asteet ja desimaaliminuutit olen sitten naputellut uudelleen retkikartan vasemmassa reunassa olevaan koordinaattihakuun ja verrannut onko paikka sama mitä olin hiirellä osoittanut. Tarvittaessa olen muuttanut desimaaleja (itään=>numerot suurenee,etelään=>numerot pienenee jne) että kursori olisi juuri siellä missä haluankin sen olevan. Näitä samoja muunnettuja asteita olen käyttänyt myös Karttapaikan kartassa kun olen kartoista saatavalla valokuvalla myös tarkistanut paikkaa.

Paraskartta.fi antaa kursorin osoittaman paikan suoraan asteina ja desimaaliminuutteina , mutta tämän ohjelman kartat eivät näytä maaston yksitysikohtia vaan siinä on tarkasti ainoastaan tiet ja rakennukset.

Voi tuntua näpertelyltä, mutta mielestäni olen saanut koordinaatit näin kohdilleen paljon tarkemmin, kuin vaan käsikepsin näyttämien keskiarvoon luottamalla. Ja mitä tulee siihen tarkkuuteen niin GC:n vaatima ja retkikartan tarjoama 3 desimaalia (aaa° mm.mmm') on elävässä elämässä vajaa 2 metriä (1m 85cm 2mm :wink: ) mihin käsikepsi ei tosiasiassa pysty, vaikka sen näytöllä voi sellainen tarkkuuslukema joskus vilahtaakin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”