mysteerien ratkominen

Apua kätköihin liittyen
jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Pe 21.01.2011 2:39

Kerrotakoon heti alkuun että en halua tähän ketjuun mitään suoria spoilauksia vaan yleisesti ottaen ideoita millaisia kaikkia mysteerejä on.
Olen mutamia mysteerejä katsellut ja joissakin voi olla vain joku tarina ilman että siellä mainitaisiin yhtäkään numeroa. Minua siis kovasti ihmetyttää että miten jonkun pitkän tekstin voi muuttaa numeroiksi? mysteerit mitkä vaatii vain matematiika vielä ymmärrän ja niihin oma pää ei suostu antautumaan ilman laskukonetta, helmitaulua, kolmea tietokonetta ja kasaa muistilapuja.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 21.01.2011 7:51

Mielestäni ratkaisujen (Tai »vihjeiden») kertominen mysteereihin on tuomittavaa, ja pilaa koko mysteerin. Jos käyttääkin vihjeitä, niin sitten vasta kun on yrittänyt kätkön ratkaisemista riittävän pitkää. Silloinkin hlö.kohtaisesti, eikä julkisesti foorumilla. Jos et jaksa ratkoa, hae tradeja.

Suosittelen, että kukaan ei pistäisi tähän ketjuun eikä muuallekkaan julkisesti mysteerien ratkaisuja –kröhöm- »vihjeitä»
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Auttaminen tuomittavaa?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Pe 21.01.2011 8:17

Mielestäni mysteerien kanssa kyllä saa pyytää apua, mutta tietysti foorumi on hieman huono paikka siihen, koska jokainen mysteeri on omanlaisensa tekijänsä kieroutuneenkin mielen tuotos.

Suoranainen spoilaus on tietysti aina vähä kun huijaisi pasianssissa, eikä siitä saa ratkaisun tuomaa mielihyvää...

Itse olen eräältä käyttäjältä suoraan pyytänyt apua ja apua pyydettäessä on tiedusteltu avun tarvitsemisen tasoa, mikä on aikas hyvä tapa auttaa. Ja tuota apua on pitänyt välillä kysellä varmaan hermostumiseen saakka, niin kieroon mysteerit on väliin ajateltu.

Mutta jos jokin mysteeri on ylivoimainen itse ratkaista niin eikös tämän harrastuksen idea vähän ole myös sosiaalinen kanssakäyminen ja toisen auttaminen.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Pe 21.01.2011 8:42

jeeeje kirjoitti:Kerrotakoon heti alkuun että en halua tähän ketjuun mitään suoria spoilauksia vaan yleisesti ottaen ideoita millaisia kaikkia mysteerejä on.
Olen mutamia mysteerejä katsellut ja joissakin voi olla vain joku tarina ilman että siellä mainitaisiin yhtäkään numeroa. Minua siis kovasti ihmetyttää että miten jonkun pitkän tekstin voi muuttaa numeroiksi? mysteerit mitkä vaatii vain matematiika vielä ymmärrän ja niihin oma pää ei suostu antautumaan ilman laskukonetta, helmitaulua, kolmea tietokonetta ja kasaa muistilapuja.
Kunhan olet saanut kokemusta, huomaat miten niitä numeroita alkaa sieltä pullahdella.
aku506 kirjoitti:Mielestäni ratkaisujen (Tai »vihjeiden») kertominen mysteereihin on tuomittavaa, ja pilaa koko mysteerin. Jos käyttääkin vihjeitä, niin sitten vasta kun on yrittänyt kätkön ratkaisemista riittävän pitkää. Silloinkin hlö.kohtaisesti, eikä julkisesti foorumilla. Jos et jaksa ratkoa, hae tradeja.

Suosittelen, että kukaan ei pistäisi tähän ketjuun eikä muuallekkaan julkisesti mysteerien ratkaisuja –kröhöm- »vihjeitä»
Juuri näin Aku. Välillä oikein vihaksi pistää kun kirjoitetaan kuvauksen suoraan ratkaisuidea. Kerran otin yhteyttä erääseen tällaisen valmiin mysteerin ratkaisijaan ja kirjoitin notea kätkön sivulle. Vastaus oli aika ihmeellinen ja deletion note paluupostissa.

Nämä spoilaajalaatijat ovat vain omaa itseään ajattelemaan kykeneviä; Minulla on aivan fantastinen idea, ainutlaatuinen koko maailmassa, kukaan ei ole ikinä osannut keksiä mitään näin ovelaa. Laitan äkkiä purkin julki, kunpa joku nopeasti ratkaisi mysteerin ja kävisi kuittaamassa logiin, silloin tiedän, että olen tehnyt loistavan mysteerin. Kääk, entä jos kukaan ei osaakaan ratkaista minuutissa, kirjoitan varmuuden vuoksi kuvaukseen ratkaisun, silloin tiedän onnistuneeni.

Varmaan jokainen tajuaa, että tuo ajatustapa on täysin väärä. Ei ole mitään uutta auringon alla. Moni tällainen spoilaajalaatija on PILANNUT samalla jonkun toisen samasta aiheesta tekemän mainion mysteerin.

Lisään vielä tuohon Akun ajatukseen; jos et ole kykenevä laatimaan mysteerejä ilman, että paljastat tai vihjaat asioita, tee tradeja.

Opetelkaa ensin ajattelemaan tarpeeksi laajasti.
Nil volentibus arduum.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 21.01.2011 10:38

Garmingeo kirjoitti:Lisään vielä tuohon Akun ajatukseen; jos et ole kykenevä laatimaan mysteerejä ilman, että paljastat tai vihjaat asioita, tee tradeja.

Opetelkaa ensin ajattelemaan tarpeeksi laajasti.
Niin mutta sitten jos ei kirjoita siihen mysteeriin tarkkaa ratkaisuohjetta tulee näitä kommentteja, että mysteerissä ei ollut mitään tehtävää :shock: .

Eipä noihin mitään yleistä ratkaisuohjetta voi kirjoittaa kun niitä on niin moneen lähtöön. Erilaisia alaluokkia riittää ja eri tekijöillä on vähän erilaisia linjauksia niin että kaikkeen pitää varautua.

Se onkin joskus ratkaisun vaikeus että mysteerin tekijä (itse mukaan luettuna) ei aina näet kuinka monella väärällä tavalla mysteeriä voi alkaa ratkomaan.

Esimerkiksi omissa mysteereissäni en ole toistaiseksi käyttänyt lainkaan tietynlaisia ideoita, joista en itse tykkää. Mutta arvaapa vain yritetäänkö monestakin löytää rajaton määrä tällaisia ideoita, joita niissä ei ole? Tässä kohtaa ei auta muu kuin opetella mysteerin tekijän tavoille, jotta voi hieman arvuutella mitä sieltä nyt ei ainakaan ehkä ole tulossa vastaan. Mutta kyllä tässä silti on kytenyt mielessä idea tehdä kerran mysteeri juuri noista elementeistä, joita mysteereissäni ei ole ollut. Siinä sitä olisi yllätystä kerrakseen :-)

vernon
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 04.05.2010 15:54

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja vernon » Pe 21.01.2011 11:37

Siksi kai ne mysteerejä onkin jos ei ne aukea :D No ihan samat ongelmat on minullakin. Surukseni olen huomannut ainakin täällä kulmakunnalla mysteerien menneen niin vittumaisiksi matematiikan tehtäviksi tai sitten juuri noita mainitsemiasi pelkän tekstin mysteereiksi mistä ei ota Erkkikään tolkkua. Pitkästä aikaa tuli viime viikolla mukava kuvamystis joka avautui sopivalla ponnistelulla. Siitä kiitos Mikkor:lle. Sitten kun olen valinnut sen tien että apua ei toisilta pyydetä, ne purkit haetaan jotka itse saa ratkottua. Mutta onneksi tää on vapaaehtoista ja nuo vaikeat mysteerit voi työntää samantien ohi. Nykyään kun ei juuri tule muita kuin mysteerejä, niin kännyhälyn sai poistaa kokonaan käytöstä. Turhaa niistä maksaa. Tradejakin riittää täällä vielä haettaviksi reilusti :)

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Pe 21.01.2011 11:56

arisoft kirjoitti: Niin mutta sitten jos ei kirjoita siihen mysteeriin tarkkaa ratkaisuohjetta tulee näitä kommentteja, että mysteerissä ei ollut mitään tehtävää.

Se onkin joskus ratkaisun vaikeus että mysteerin tekijä (itse mukaan luettuna) ei aina näet kuinka monella väärällä tavalla mysteeriä voi alkaa ratkomaan.

Mutta arvaapa vain yritetäänkö monestakin löytää rajaton määrä tällaisia ideoita, joita niissä ei ole? Tässä kohtaa ei auta muu kuin opetella mysteerin tekijän tavoille, jotta voi hieman arvuutella mitä sieltä nyt ei ainakaan ehkä ole tulossa vastaan.
Juuri näin.

Tuo ensimmäinen lause on valitettavaa tosiasiaa. Näissä tilanteissa voi sitten yrittää kinuta vinkkiä suoraan laatijalta jos ei millään aukea. Parempi vaihtoehto kuin huudella tänne foorumeille ja kätkökuvauksiin vastauksia.
Nil volentibus arduum.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 21.01.2011 14:22

Mysteerien ratkominen vaatii monestikin pitkää pinnaa, keskittymistä, hermojenhallintaa ja rauhallista luonteenlaatua.
Sekä iloista asennoitumista ja halua uusien asioiden tutkimiseen, perehtymiseen ja oppimiseen ! :D
Näitä nyt näyttäisi ainakin alustavasti puuttuvan. :(
Mutta kyllä se siitä lähtee pikkuhiljaa näillä ohjeilla etenemään...

Ja lisäys: Kannattaa aloittaa katselemaan "mysteereitä", joissa on D-arvo mahdollisimman alhainen, Esim D2, niin joku saattaa ratketakin, ja pikkuhiljaa kokemus karttuu, ja aina oppii jotain uutta.
Näin minä aloitin...
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 21.01.2011 14:48

Jäitä hattuun vaan.
Viimeksi muokannut rauski, Pe 21.01.2011 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja Marjis » Pe 21.01.2011 14:50

Harjotusta, harjotusta, harjotusta. :-) Etsimällä ensin tutuista aihepiireistä olevia mysteereitä ja liikkumalla siitä eteenpäin. Kummasti sitä tulee samat ideat vastaan uudestaan ja uudestaan... Itsellä haettuna vaan ehkä jotain parikymmentä mysteeriä, ratkottuna sen sijaan on tällä hetkellä melkein 80. Joo, suurin hupi on ratkomisessa, eipä ole kamalasti ollut intoa hakea sitten. Jos jostain sattuu ohi kulkemaan, tulee sitten poimittua purkkikin käsiin. Pitäisi kyllä vähän enemmän aktivoitua noiden hakemisessa. Ja rohkeasti vain katsomaan niitä korkeammankin D-arvon mysteereitä, niistä löytyy yllättäviä. Itse olen ratkonut puolivahingossa pari sellaista, joista en ensivilkaisulla tajunnut mitään enkä olisi voinut kuvitellakaan, että löytäsin ratkaisun.

Sohvamysteerit-kirjanmerkkilista on muuten tosi kätevä. Sieltä saa katsottua sellaisia, mitä voi ratkoa ihan kotona. Ja kun kerran listalle ovat päätyneet, ovat myös takuuvarmasti sellaisia että onnistuu kotoa käsin. Ja raaka tosiasia nyt on se, että tuskin kukaan saa ratkottua kaikkia mysteereitä. Eipä niistä kannata ottaa harmaita hiuksia. Jättää hakematta tai katsoo myöhemmin uudestaan josko löytyisi erilainen lähestymistapa.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 21.01.2011 14:53

MInäpä annan pienen vinkin, miten mysteereitä voi alkaa ratkomaan.

Tee ensin oma mysteeri. Mahdollisimman hankala, johon kaikki ratkojat haluaa vinkkejä tai ns. negachekkauksia sähköpostilla.

Sitten vain katselet mitä kaikkea hullua sinulle ehdotetaan ratkaisuksi. Ne ovat järjestelmällisesti muiden mysteereiden ratkaisuja :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 21.01.2011 15:06

Mysteereitä voi ratkaista opiskelemalla matematiikkaa, biologiaa, historiaa, äidinkieltä, maantietoa, uskontoa, psykologiaa ja muutamaa muutakin tässä mainitsematonta kouluainetta. Helppoahan se ei välttämättä ole, mutta siitä se lähtee.

Koivula5
Viestit: 124
Liittynyt: Ti 11.05.2010 14:34

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja Koivula5 » Pe 21.01.2011 15:12

Hyvä jeeje, minusta sinulla oli aivan asiallinen avaus. Täällä foorumilla vaan ei yleensä saa ainoastaan asiallisia vastauksia. Täällä on muutama nimimerkki, joista tietää jo etukäteen, että sieltä ei tule asiallista tekstiä. Nämä nimimerkit tuntuvat silti vastaavan kaikkiin aiheisiin. Heti viestisi alussahan oli, että et halua spoilauksia! Vain neuvoa, miten aloitteleva mysteerin ratkoja pääsee sen verran alkuun, että löytäisi edes sen mysteerin [:)]
Kun itse löysin tämän harrastuksen, ajattelin, että geokätköilijät ovat varmaan mukavaa porukkaa, kun näin mukavaa juttua harrastavat. Tapaamani kätköilijät ovat sellaisia olleetkin. Täällä keskustelupalstalla ei sellaista oloa tule.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 21.01.2011 15:20

reply kirjoitti:Mysteereitä voi ratkaista opiskelemalla matematiikkaa, biologiaa, historiaa, äidinkieltä, maantietoa, uskontoa, psykologiaa ja muutamaa muutakin tässä mainitsematonta kouluainetta. Helppoahan se ei välttämättä ole, mutta siitä se lähtee.
Minullakin on yksi mysteeri, jonka ratkaisemisessa voi hyödyntää: yleistietoa, historiaa, kemiaa, matematiikkaa, geometriaa, tähtitiedettä, tietojenkäsittelyä, vieraita kieliä ja mikä tärkeintä logiikkaa ja ehkä vielä jotain muutakin :wink:

Sitten on myös mysteereitä, joissa ehkä tärkeintä on vain Googlata vastauksia tehokkaasti. Nämä on usein naamioitu tietokilpailun näköisiksi. Kaikki mysteerit, vaikeatkaan, eivät ole välttämättä outoja mysteereitä vaan osa on ihan vain tekemistä vaativia tehtäviä, joissa annetun tehtävän suoritus on se ratkaisu.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Auttaminen tuomittavaa?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 21.01.2011 15:36

FireFox-71 kirjoitti:Itse olen eräältä käyttäjältä suoraan pyytänyt apua ja apua pyydettäessä on tiedusteltu avun tarvitsemisen tasoa, mikä on aikas hyvä tapa auttaa. Ja tuota apua on pitänyt välillä kysellä varmaan hermostumiseen saakka, niin kieroon mysteerit on väliin ajateltu.
Keneenkähän arvon kanssaharrastaja mahtaa tässä viestissä viitata? :D
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 21.01.2011 16:27

taitaa useassa tapauksessa olla niin, että ne ensimmäiset löytäjät ovat aidosti itse ratkaisseet mysteerit. Oletettavaa on, että tietoa ratkaisusta vähitellen "valuu" kaverilta kavereille. Joka tapauksessa lopputulema on sama, lisäpisteitä ei saa, vaikka mysteeriä ei itse ole ratkaissutkaan. Eri asia on kumpaa pitää tärkeämpänä; ratkaista itse tehtävä vai saada kätkö logatuksi. Ketään ei voida velvoittaa spoilaamaan mutta vielä pahempaa on, jos joku spoilaa tilaamatta ja pyytämättä.

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Pe 21.01.2011 20:25

Olen kiinnostunut mysteereistä ja ratkonutkin muutamia. Monta olen ratkaissut ihan itse ilman apua. Usein on myös käynyt niin, että olen päässyt hyvään alkuun, mutta en loppuun. Silloin olen kysynyt apua kätkön tekijältä ja olen usein saanut neuvon. Näin siksi, että olen kertonut seikkaperäisesti miten olen ratkaisuyrityksessäni edennyt. Kiitos teille hyvät ja hyvän mysteerin tekijät! Joskus olen saanut apua myös muilta kätköilijöiltä. Minua häiritsee enemmän se, että kanssakätköilijäni loggaa ratkaisemani kätkön. Kanssakätköilijällä tarkoitan kaveria, jonka kanssa olen kierroksella kaukana kotoa ja haluan logata ratkaisemani kätkön tietäen, etten ehkä koskaan mene paikkakunnalle enää. Yhteenvetona totean, että mysteerin ratkomiseen mielestäni apua saa pyytää ja antaa, mieluiten vähän kerrallaan, mutta mysteerin loggaus siivellä on tuomittavaa samoin kuin mysteerin paljastaminen.

Geopsi
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 16.11.2007 17:56
Paikkakunta: Lpr

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja Geopsi » Pe 21.01.2011 22:02

Jupsista juu!

Ehkä tämä menee nyt enempi mysteerin tekemisen sietämättömän ihanuuden puolelle. Sattui näes niin sopivasti alkaneeksi tämä säie heti samana iltana, jolloin minun - kylläkin ihan tarkoituksella - ”pikkaisen pottumaisemmaksi" tarkoitettu mystikseni, GC2KY8H, näki neonvalon tietokoneen ruudulla. Ihan hitusen siis myös säikähdin, oliko se oikeasti syy aloittaa tämä jutustelu. Klunks. Siksipä ajattelin kommentoida minäkin.

Ja paljastanpa tässä heti ensialkuun, että vierastinhan itsekin tuollaisia mystiksiä, joissa ei oikeastaan sanota, mitä niissä pitää tehdä. Tai… no, vierastan vieläkin, mutta nyt olen oppinut luovuttamaan jo monen muunkinlaisen, helpommankin mysteerin kohdalla - eli hienommin sanottuna, olen oppinut pika- tai pitempiaikaisen silmäyksen jälkeen siirtämään niiden ratkomisen alitajunnalleni (joka kumma kyllä ei ole montaakaan niistä myöhemminkään ratkonut. Sääli.) Noin olen tehnyt ihan vain säilyttääkseni omanarvontunteeni. :D .)

Kuitenkin, oli mysteeri millainen tahansa, ihminen, joka niitä ratkoo, on niin älykäs, että keksii todella hienoja ja useita (ja usein myös vääriä) ratkaisumalleja melkein mihin mystikseen vaan (paitsi siis sellaisiin yksiselitteisiin, joissa käsketään hakemaan googlella, minä päivänä presidentti Halonen on syntynyt ja saa siitä yhden ja ainoan oikean luvun. Onko siinä sitten jotakin mystistä vai onko se silkkaa viitseliäisyyttä hakea tuo tieto? Sitä sopii pohdiskella.
Mutta OK-juttujahan nekin on! Joskus jaksaa ja on aikaa onkia nuo tiedot, joskus ei. Sopii siis mystikseksi minun puolestani molemmat tyylit.

Alitajunnan alimmassa laatikossa minulla lienevät kaikki matemaattiset mysteerit, koska ne monesti ovat minulle silkkaa hebreaa, mikä puolestaan onkin sitten oikeastaan jo kielitiedettä, josta enemmän tykkään. :lol: Ota tuosta siis selvää, mikä on oikeammanlaista mystiikkaa: matikka, maantiede, historia, kielellä kikkailu vai joku muu!

Mutta kuvitelkaas tilannetta paikkakunnalla, jossa tradit äfteeäffätään säännöllisesti 10-30 minuutissa ja helppo mystiskin aina alle tunnin. Mitä tuollaisille kätköilijöille tarjoaisi, että ei tarvitsisi aina lukea lokista, että easy find, helppo nakki, arvasin jo sadan metrin päästä, missä kätkö luuraa?

Pakkohan se on tehdä heille jotain hiukan ”inhottavampaa”, jotta nuo älyköt ja satoja samanlaisia mystiksiä ratkoneet eivät turhautuisi, ja että he saisivat edes joskus hieroa hitusen älynystyröitään sillä, miten mystistä alkaisi lähestyä. Sitä paitsi, noiden nystyröiden hieronta tuottaa ilmaista lämpöä, mikä puolestaan vähentää fossiilisten lämmitysjärjestelmien käyttöä ja siirtää samalla kasvihuoneilmiötä ehkä nanosekunnin miljoonasosan kauemmaksi tulevaisuuteen. On noissa ratkaisutapaa ilmoittamattomissa mystiksissä siis tuollainen vihreäkin ajatus takana.
Heh, heh.

Vaan mitäpä tässä puolustelemaan tahi moitiskelemaan hankalia sen enempää kuin helppojakaan mystiksiä. Poimitaan niistä vaan ne, mitkä osataan tai jaksetaan ratkoa, ja mihin jaksaa kukaties joskus mennä purkkiakin etsimään. Ideaalimystistä, joka kelpaisi kaikille ja jonka kaikki osaisivat ratkoa siten, että ratkomisen sijaistuotteena levittäytyisi aina ihana tyydytyksen hytinä itse kunkin ratkaisijan iholle, ei varmaan ole olemassakaan. Popsitaan siis itse vain ne, mitkä maistuvat ja annetaan muiden popsia ne pahimmat. Mukava kuitenkin, että jotkut jaksavat noita purnukoita piilottaa. Muutenhan tämä homma tyrehtyisi purkkien puutteeseen.

No, eihän tämä löpertely kai mihinkään kysymykseen vastannut, ja olihan tämä aika pitkäkin tämä teksti, mutta lohtua, lohtua teille kaikille: Tähän tekstiin ei ole piilotettu yhtään koordinaattia! (Ja vaikka ei olekaan, joku varmasti osaisi sieltä jonkinlaiset koordinaatit väsätä – jos vain viitsisi ja jaksaisi käydä tuota juttua joksikin aikaa analysoimaan. :lol: )

Anteeksi aikanne tuhlaus, jos tämän lukeminen ärsytti. :oops:
Parempi purkki pivossa kuin kymmenen "deeänäffää" logissa.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Pe 21.01.2011 22:13

Muutamia tapoja piilottaa koordinaatteja on esiteltynä jo arkistoidussa Haksu10:n kätkössä Mysteerin monet muodot.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: mysteerien ratkominen

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 21.01.2011 22:42

bikingGranny kirjoitti: mysteerin loggaus siivellä on tuomittavaa samoin kuin mysteerin paljastaminen.
Miten niin siivellä loggaus on tuomittavaa? Eihän tässä mitään lakia ole. Kaikki harrastaa kätköilyä omaksi ilokseen, mitään kilpailua ei ole. Jokainen muodostaa loggauksista omat sääntönsä. Joku haluaa ehdottomasti itse ratkaista ja löytää kätkön, toiselle riittää, että saa valmiit koordinaatit. Joku haluaa yksikseen etsiä kätkön, toinen taas menee mieluummin porukalla, jollion löytökin nopeutuu (siivellä). Ainoa tavoite on saada oma nimimerkki lokikirjaan kukin tavallaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”