arkistoidut kätköt

Apua kätköihin liittyen
jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja jeeeje » To 09.12.2010 0:17

kaiken lisäksi se viereinen kätkö on ollut jo jotain 2kk hyllyllä varailee vaan paikkaa siitä

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja Giliad » To 09.12.2010 11:02

jeeeje kirjoitti:se viereinen kätkö on ollut jo jotain 2kk hyllyllä
Siinä tapauksessa kannattaa varmaan olla yhteyksissä sen viereisen kätkön omistajaan ja kysellä, onko hän edes kiinnostunut pitämään purkkia siinä vielä. Sillähän ongelma ratkeaisi, jos viereinen kätkö menisi arkistoon.
jeeeje kirjoitti:nyt puhutaankin tavasta KUSETTAA ,VELEHDELLA ja HUIJATA valvojia
Tuota vastaan löytyy monta hyvää argumenttia, mutta käytännönläheisin lienee se, että ennemmin tai myöhemmin joku kävijä loggaa sinne "Aika jännä, että oli tämäkin piste näin lähellä toista purkkia. Luulin, ettei se ole sallittua". Tai muuta vastaavaa...

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » To 09.12.2010 11:21

jeeeje kirjoitti:kyllä minä nyo etäisyydet tiedän mutta nyt puhutaankin tavasta KUSETTAA ,VELEHDELLA ja HUIJATA valvojia jotta saisin kätkön juuri haluamaani paikaan
On kohtalaisen sinisilmäistä, etten sanoisi jopa tyhmää, olettaa etteivät reviewerit lukisi näitä keskusteluja. :x

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja Harjus » To 09.12.2010 11:26

jeeeje kirjoitti:kyllä minä nyo etäisyydet tiedän mutta nyt puhutaankin tavasta KUSETTAA ,VELEHDELLA ja HUIJATA valvojia jotta saisin kätkön juuri haluamaani paikaan
No siitähän on lähettävä, ettei kannata ainakaan täällä foorumilla huudella, että miten julkaisijoita voisi kusettaa. Tätä foorumia, kun lukee myös reviewerit. Siinä ei tarvitte hirveesti ihmetellä, jos kätkö tarkistetaankin ERITYISEN tarkasti :).

Ilmeisesti tarkoitat hyllytetyllä kätköllä Downtown Toivakkaa. Kätkö on ihan arkistoitu, joten saturaatiota ei oteta huomioon kyseisen kätkön kohdalla. Summa summarum arkistoidut kätköt eivät vaikuta saturaatiotarkastukseen, mutta hyllytetyt kyllä. Siinä vieressähän toki on noin 160 metrin päässä 0 km: Toivakka.

Harri

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 09.12.2010 13:54

jeeeje kirjoitti:kyllä minä nyo etäisyydet tiedän mutta nyt puhutaankin tavasta KUSETTAA ,VELEHDELLA ja HUIJATA valvojia jotta saisin kätkön juuri haluamaani paikaan
Ei tarvitse kusettaa eikä huijata. Kaikenlaiset säännöt on tehty kierrettäviksi. Tässä tapauksessa sen voi kiertää vielä rehellisesti. Laitat siihen esim. mysteerin, jonka ratkaiseminen ei onnistu menemättä siihen paikkaan.

Paikan voit antaa jopa viittaamalla arkistoituun kätköön, jolloin sen kuvauskin pitää lukea.

Tähänä tyyliin:

Koodi: Valitse kaikki

Mene alkupisteeseen. Perehdy paikalla olleen arkistoidun kätkön kuvaukseen. Laske kätkön paikka kuvauksen ja paikalla näkyvien tietojen mukaan seuraavasti....
Itse laitoin täysin vahingossa kätkön http://coord.info/GC2EW6A alkupisteen toisen päälle. Siirsin sen myöhemmin eri paikkaan koska se ei ollut olennainen tekijä, mutta menemättä tuohon paikkaan, johon sen alunperin laitoin ei tuo mysteeri kovin helposti aukea :P

Homma on siis ihan "by the book" kunhan et vie itse sinne mitään vaan järjestät sen menemisen tarpeen sinne muilla keinoin.

asaama
Viestit: 50
Liittynyt: To 12.08.2010 18:45

Re: Hyllyllä vai arkistossa

Viesti Kirjoittaja asaama » To 10.03.2011 18:09

Mietiskelen arkistoituja kätköjä ja kaivoin esiin tälläisen keskustelun.

Entäpä jos kohdetta esittelevä kätkö on arkistoitu vain vähän aikaa sitten, mikä mielestänne olisi hyvien tapojen mukaista?
1. yrittää saada vanhaa kätköä pois arkistosta
2. julkaista kokonaan uuden kätkön
3. odottaa jonkin aikaa ennen uuden julkaisua
Olen vaan joskus törmännyt uuden kätkön löytölokiin, jossa kyseltiin "miksi vanha GC tunnus ei kelvannut?"

Jos uusi kätköntekijä tekee purkin arkistoidun tilalle vanhalla tunnuksella, täytyykö koordinaattien ja piilotustavan olla samat kuin vanhalla?

Minä suhteellisen uutena kätköilijänä olen löytänyt arkistoitujen kätköjen kuvauksia sattumalta listoista ja ihmisten löydöistä. Voiko niitä jostain hakea? Siis pystynkö selvittämään, onko jossain "kätkön arvoisessa paikassa" ollut ennen kätkö?

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Hyllyllä vai arkistossa

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 10.03.2011 18:40

asaama kirjoitti:Mietiskelen arkistoituja kätköjä ja kaivoin esiin tälläisen keskustelun.

Entäpä jos kohdetta esittelevä kätkö on arkistoitu vain vähän aikaa sitten, mikä mielestänne olisi hyvien tapojen mukaista?
1. yrittää saada vanhaa kätköä pois arkistosta
2. julkaista kokonaan uuden kätkön
3. odottaa jonkin aikaa ennen uuden julkaisua
Olen vaan joskus törmännyt uuden kätkön löytölokiin, jossa kyseltiin "miksi vanha GC tunnus ei kelvannut?"

Jos uusi kätköntekijä tekee purkin arkistoidun tilalle vanhalla tunnuksella, täytyykö koordinaattien ja piilotustavan olla samat kuin vanhalla?

Minä suhteellisen uutena kätköilijänä olen löytänyt arkistoitujen kätköjen kuvauksia sattumalta listoista ja ihmisten löydöistä. Voiko niitä jostain hakea? Siis pystynkö selvittämään, onko jossain "kätkön arvoisessa paikassa" ollut ennen kätkö?
Kätkön arkistoi sen omistaja tai (huomattavasti harvemmin) kätkötarkastaja. Joskus omistaja jättää arkistoidun kätkön purkin paikoilleen (vaikka ei oikeastaan pitäisi). Silloin se on edelleen löydettävissä. Nettiinkin se on logattavissa "nimi kirjassa - oikeus logata nettiin" -periaatteen perusteella. Nettiloggaamisen mahdollisuus poistuu viimeistään sen jälkeen, kun kätkötarkastaja on lukinnut kätkön uusilta loggauksilta (ja vanhojen loggauksien muokkaamiselta).

Arkistosta kätkön saa takaisin julkiseksi vain kätkön omistaja pyytämällä asiaa kätkötarkastajalta. Kätkön tekijä ei siis omin voimin pysty ottamaan purkkia pois arkistosta. Jos joku muu kuin omistaja pyytää kätkön poistamista arkistosta, tarkastaja ei voi niin tehdä.

Kun paikalla ollut kätkö on arkistoitu, ja haluaa itse sijoittaa samaan paikkaan uuden kätkön, kannattaa mielestäni:
- Kysyä suoraan omistajalta, ettei arkistointi vain ole ollut vahinkolaukaus.
- Odotella hetki, viikko olisi varmaan kohtuullinen.
- Laittaa vielä uuteen kätköön reviewer note, jossa toteaa vanhan kätkön arkistoimisen (näin tulisi herätettyä tarkastaja siihen, ettei paikka vain ole sääntöjen vastainen ja sen takia tarkastajan toimesta arkistoitu).

Uutta kätköä ei ole mahdollista tehdä tai julkaista vanhan kätkön GC-koodilla. Vanha koodi pysyy arkistoidun kätkön koodina.

Suomessa arkistoituja kätköjä voi hakea mm. täältä gc.fi:stä, kun laittaa Lisäehdot-kohtaan ruksin "Vain arkistoidut".

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyllyllä vai arkistossa

Viesti Kirjoittaja MikaS » To 10.03.2011 23:02

Näin kävi tuon Takaniemi-kätkön GC2224V kanssa. En voinut adoptoida, kun en saanut kontaktia omistajaan. Tein uuden kätkön ja poimin vanhan talteen. Edelleen on purkki tallessa lokeineen, jossain vaiheessa voisi kyllä kierrättää pönikän uuteen paikkaan.

Kätköpaikkahan on kiva ja vierailun arvoinen ja vielä lähikätkö jonka huolto toimii jos on tarvetta.

Mika

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja Shambbu » La 12.03.2011 9:10

Ennen kuin menee poimimaan gc.com:ssa arkistoituja kätköjä maastosta pois, pitäisi muistaa varmistaa ettei kätkö ole siirtynyt listatuksi jollekin toiselle kätkösaitille.

Uuden gc.com kätkön tekoahan arkistoitu kätkö ei haittaa.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja MikaS » La 12.03.2011 23:38

Shambbu kirjoitti:Ennen kuin menee poimimaan gc.com:ssa arkistoituja kätköjä maastosta pois, pitäisi muistaa varmistaa ettei kätkö ole siirtynyt listatuksi jollekin toiselle kätkösaitille.

Uuden gc.com kätkön tekoahan arkistoitu kätkö ei haittaa.
Jep, hyvä pointti. Tässä tapauksessa kätköttäjä hävisi usean piilon kanssa kertalaakista. Täytyy tunnustaa, että en tarkistanut muita saitteja. Tylytystä tuli siitä, että vanha purkki on siinä vieressä. Poimin sen sitten georoskana pois. Voin toki viedä takaisin jos joku senkin haluaa.

Mika

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja mandello » Ke 11.05.2011 18:23

Arkistointia liippaava kysymys:
Perustin talvella mysteeriä, joka sitten tarkastajien kanssa keskusteltuani todettiin mahdottomaksi.
Voiko vielä julkaisemattoman kätkön jotenkin deletoida? Nythän se näkyy jatkuvasti omissa kätkötiedoissani vielä julkaisemattomana. Tuntuu hullulta lähteä sitä arkistoimaankaan...

Minulla on uusi idea kätkölle samaan paikkaan, onko ainoa tapa editoida vanhan idean tilalle uusi nimi ja sitten julkaista?

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: arkistoidut kätköt

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 11.05.2011 20:20

mandello kirjoitti:Arkistointia liippaava kysymys:
Perustin talvella mysteeriä, joka sitten tarkastajien kanssa keskusteltuani todettiin mahdottomaksi.
Voiko vielä julkaisemattoman kätkön jotenkin deletoida? Nythän se näkyy jatkuvasti omissa kätkötiedoissani vielä julkaisemattomana. Tuntuu hullulta lähteä sitä arkistoimaankaan...

Minulla on uusi idea kätkölle samaan paikkaan, onko ainoa tapa editoida vanhan idean tilalle uusi nimi ja sitten julkaista?
Ainoat tavat julkaisemattoman kätkön poistamiseen näkyviltä on arkistoida se tai julkaisuttaa kätkö. Jos suunnittelet uutta kätköä, kannattaa käyttää olemassa olevaa pohjaa eli muokata kuvauksen tiedot uutta kätköä vastaaviksi. Hyviä GC-koodeja ei saa haaskata. :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”