Kätköilyä ulkomailla?

Apua kätköihin liittyen
trepuska
Viestit: 9
Liittynyt: Su 18.04.2010 17:26

Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja trepuska » Su 23.05.2010 9:46

Kesäksi olisi suunitteilla reissua euroopassa, ja ajattelin harrastaa mielenkiinnolla kätköilyä sielläkin.
gc.fi -sivun tekee helpoksi kätköjen kartta, mutta kysymys lienee, onko gc.com sivun kätköillä minkäänlaista karttaa, jotta
voi paikallistaa kätkön, onko se lähellä vai ei?

Avatar
Quukkeli
Viestit: 52
Liittynyt: La 20.03.2010 19:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Quukkeli » Su 23.05.2010 10:17

trepuska kirjoitti:Kesäksi olisi suunitteilla reissua euroopassa, ja ajattelin harrastaa mielenkiinnolla kätköilyä sielläkin.
gc.fi -sivun tekee helpoksi kätköjen kartta, mutta kysymys lienee, onko gc.com sivun kätköillä minkäänlaista karttaa, jotta
voi paikallistaa kätkön, onko se lähellä vai ei?
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ :?: :?: :?: :?: :?:

http://www.geocaching.com/map/default.a ... zm=13&mt=m

eikös tuo COM:n kartta kävisi
-Quukkeli-

trepuska
Viestit: 9
Liittynyt: Su 18.04.2010 17:26

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja trepuska » Su 23.05.2010 10:21

Nonih, problem solved. Kiitokset.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 20.05.2011 20:35

Lokakuussa olisi tiedossa matka Kiinaan. Miten kätköily onnistuu siellä tai miten siihen tulisi varustautua?

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » Pe 20.05.2011 20:44

Ainakin Pekingissä sujuu ihan samalla tavalla, kuin muuallakin. Jästejä on paikkapaikoin vähän enemmän mutta pääosin purkit on ihan fiksuja. Muistelisin jonkun kehuneen logissaan käyttäneen edullista taksia koko päivän kätköretkellään.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Pe 20.05.2011 21:03

porari kirjoitti:Lokakuussa olisi tiedossa matka Kiinaan. Miten kätköily onnistuu siellä tai miten siihen tulisi varustautua?
Minua on varoitettu jättämästä Pekingiin kolikoita tai bugeja. Kirjoittelin kerran paikallisen kanssa, hän kertoi paikallisten puisto- ja kunnossapitotyöläisten olevan hyvin tunnollisia ja siivoavan aarteet varmaan talteen. Pekingistä ja Shanghaista minulla on muutama löytö, ihan samanlaisia ne löytämäni muutamat olivat kuin muuallakin :D. Aika vähän siellä 2009 oli purkkeja.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 20.05.2011 22:38

perhevaronen kirjoitti:Ainakin Pekingissä sujuu ihan samalla tavalla, kuin muuallakin. Jästejä on paikkapaikoin vähän enemmän mutta pääosin purkit on ihan fiksuja. Muistelisin jonkun kehuneen logissaan käyttäneen edullista taksia koko päivän kätköretkellään.
Miten noitten gepsien karttojen laita on, pitääkö hankkia sinne omat kartat?

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Pe 20.05.2011 23:19

porari kirjoitti:
perhevaronen kirjoitti:Ainakin Pekingissä sujuu ihan samalla tavalla, kuin muuallakin. Jästejä on paikkapaikoin vähän enemmän mutta pääosin purkit on ihan fiksuja. Muistelisin jonkun kehuneen logissaan käyttäneen edullista taksia koko päivän kätköretkellään.
Miten noitten gepsien karttojen laita on, pitääkö hankkia sinne omat kartat?
OSM näyttää aikas hyvältä, ainakin kylän keskustassa uskoisin sillä pärjäävän.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Beijing
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

Geppana
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 25.03.2008 12:41

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Geppana » La 21.05.2011 7:42

porari kirjoitti:
perhevaronen kirjoitti:Ainakin Pekingissä sujuu ihan samalla tavalla, kuin muuallakin. Jästejä on paikkapaikoin vähän enemmän mutta pääosin purkit on ihan fiksuja. Muistelisin jonkun kehuneen logissaan käyttäneen edullista taksia koko päivän kätköretkellään.
Miten noitten gepsien karttojen laita on, pitääkö hankkia sinne omat kartat?
Jästeihin sielä saa kyllä tottua :D + kiinalaiset on erittäin kiinnostuneita länkkärien touhuista. Pekingistä en hakenut kuin muutaman ja ne purkit oli kivasti syrjässä jästivirrasta (silloin oli kansallispäivä, joten sitä väkeä oli liikkeellä). Shanghaissa melkein kaikki purkit on jossakin puistossa, joihinkin on sisäänpääsymaksu (alle euron luokkaa) tai sitten ei. Kannattaa lukea logeja, onko se vielä löydettävissä, ennenkuin lähtee purkille. Takseja kannattaa käyttää, hinnat kun ei päätä huimaa ja pääse nopeampaa kuin metrolla, ruuhkasta riippuen, osoitteen selvittäminen taksikuskille ei ole kylläkään helppo homma. Shanghaissa kuulemma kirkkaan punaiset taksit on huijareita, itse en niitä käyttänyt sen takia niin en voi varmistaa huhua todeksi, mutta jos muutaman kilometrin matka maksaa 300 yuania ja jos taksamittarin lukema poukkoilee sinne tänne, niin silloin pitää hälytyskellojen soida ja olla maksamatta koko matkasta. Itse latasin kartan Suomessa ja olikin mukava yllätys Kiinassa, jotta tämähän kartta ei ole kohdistettu sinne päinkään, eli kartan tiet heitti kilometreillä..

möle
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 21.02.2012 13:55

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja möle » Ti 21.02.2012 14:15

Olen tässä syksyllä lähdössä Eurooppaan reissuun ja minulla on vain iphone ja vanha eTrex. Iphonea ei varmaankaan kannata siellä käytköilyssä käyttää, taitaisi tulla kalliiksi? Mietin että vanha eTrex se kai täytyy ottaa mukaan..

Mitens toimitaan ulkomailla kätköillessä? Täytyykö minun tulostaa kaikki haluamani kätköt paperille ja raahata nivaskaa mukanani josko sattuisi tulemaan kätköjä juuri lähelle ja välillä tarkistella esim nettikahvilassa lähialueen kätköjä ja kirjoitella numeroita muistiin?

Miten noissa uusissa gepseissä, olen jostakin ollut lukevinani että niihin voi vaan suoraan ladata jonkun alueen kätköjä niin ei tarvi kun paikan päällä katella gepsistä mihin mennä ja ei tarvi huolehtia nettimaksuista ja kätköjen naatit kulkevat sujuvasti mukana. Onkos tämä tosi? Jos on niin taidan kesän aikana hommata uuden gepsin matkalle mukaan. Paperikasan ja muistilappujen raahaaminen ympäriinsä ei sinänsä kiinnostaisi..

Avatar
uuni
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 15.11.2011 15:48

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja uuni » Ti 21.02.2012 15:05

möle kirjoitti: Miten noissa uusissa gepseissä, olen jostakin ollut lukevinani että niihin voi vaan suoraan ladata jonkun alueen kätköjä niin ei tarvi kun paikan päällä katella gepsistä mihin mennä ja ei tarvi huolehtia nettimaksuista ja kätköjen naatit kulkevat sujuvasti mukana. Onkos tämä tosi? Jos on niin taidan kesän aikana hommata uuden gepsin matkalle mukaan. Paperikasan ja muistilappujen raahaaminen ympäriinsä ei sinänsä kiinnostaisi..
Jo kahden paikan kokemuksella (Tallinna ja Mynchen) voin sanoa että minulla on ainakin toiminut systeemi niin että olen printannut kartan paikoista missä olen ajatellut liikkua. Käynyt läpi kätköt jotka on realistista noukkia ja merkinnyt ne karttaan. Naatit lataan gepsiin kuten suomessakin . Ja eikun kävelylenkkejä suunnittelemaan. Yleensä olen ladannut hieman ylimääräisiä kätköjä kun reissuilla ei oikein viitsi kauan jästi liikenteen rauhoittumista odotella. Eli yleensä mukanani on ollut alueen kartta ja gps.

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 21.02.2012 15:20

möle kirjoitti:Miten noissa uusissa gepseissä, olen jostakin ollut lukevinani että niihin voi vaan suoraan ladata jonkun alueen kätköjä niin ei tarvi kun paikan päällä katella gepsistä mihin mennä ja ei tarvi huolehtia nettimaksuista ja kätköjen naatit kulkevat sujuvasti mukana. Onkos tämä tosi? Jos on niin taidan kesän aikana hommata uuden gepsin matkalle mukaan. Paperikasan ja muistilappujen raahaaminen ympäriinsä ei sinänsä kiinnostaisi..
Ihan tosi :D . Olen kätköillyt ulkomailla ilman verkkoyhteyttä Livellä tai sitten Garmiinallani (Colorado). Liveen olen ladannut kartat ja kätköt etukäteen, ei tule roaming-kuluja. GPS:ään olen ladannut samat kätköt ja OSM-kartan (ohjeet toisaalla Kukkiksen ansiokkaassa viestissä), hienosti toimii. Paperit olisivat minulle kauhistus, olen tainnut printata 2-5 kuvausta 3,5 vuoden aikana.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 21.02.2012 16:05

möle kirjoitti:Iphonea ei varmaankaan kannata siellä käytköilyssä käyttää, taitaisi tulla kalliiksi?
En oikein ole näiden avoimesti epäeettisten puhelinvalmistajien kaikista kieroiluista täysin selvillä, mutta onko paikan päältä ostettujen pre-paid korttien käyttö mahdollista iPhonessa? Sillä tavalla moni on ratkaissut tuon ongelman.

Kuikkalintu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.10.2011 9:57

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Kuikkalintu » Ti 21.02.2012 17:36

Pari ulkomaanreissua on tullut tehtyä iPhonen kanssa. Applikaationa Groundspeakin Geocaching. Se on aivan loistava peli. Sen avulla saa tallennettua Saved-kansioon kaikki haluamasi kätköt, ja niitä voi sitten katsoa offlinena paikan päällä, eikä todellakaan maksa mitään;) Jos jossain on käytettävissä ilmainen WiFi (esim. hotellit, kongressipaikat, jotkut kahvilat yms.), saa kätkötiedot "refreshssattua" kätevästi, ja saa ajanmukaista tietoa logeista ja kulkijoista. Suosittelen lämpimästi. Muista vaan laittaa data roaming pois päältä;)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 21.02.2012 17:54

Kuikkalintu kirjoitti:Pari ulkomaanreissua on tullut tehtyä iPhonen kanssa. Applikaationa Groundspeakin Geocaching. Se on aivan loistava peli. Sen avulla saa tallennettua Saved-kansioon kaikki haluamasi kätköt, ja niitä voi sitten katsoa offlinena paikan päällä, eikä todellakaan maksa mitään;) Jos jossain on käytettävissä ilmainen WiFi (esim. hotellit, kongressipaikat, jotkut kahvilat yms.), saa kätkötiedot "refreshssattua" kätevästi, ja saa ajanmukaista tietoa logeista ja kulkijoista. Suosittelen lämpimästi. Muista vaan laittaa data roaming pois päältä;)
Mitenkäs kartat off-linenä?

Kuikkalintu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.10.2011 9:57

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Kuikkalintu » Ti 21.02.2012 20:39

Samalla kun tallentaa kätkötiedot ja mahd kuvatkin siihen liittyen, tallentuu karttatiedot. Voi valita street mapin tai topo mapin, samat karttapohjat kuin online-versiossa.

mrs forest runner
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.10.2009 13:32

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja mrs forest runner » Ti 21.02.2012 20:48

Mahtaakohan GeoBucket toimia iPhonessa? Meillä on se iPadissä ja ajateltiin sitä loppuviikolla testata Tukholmassa. Käyttökokemusta siitä ei siis vielä ole, mutta ainakin kätkökuvaukset saa ladattua valmiiksi. Toki kätköt löytyy myös Oregonista, joten pulaan ei jouduta vaikka GeoBucket ei oikein toimisikaan! :)

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ti 21.02.2012 21:45

mrs forest runner kirjoitti:Mahtaakohan GeoBucket toimia iPhonessa?
Toimii kyllä

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ke 22.02.2012 14:11

Aloittelijan kysymys: Onko GC.COM:in puolella mistään haettavissa kätköjä reitin perusteella kuten .fi -puolella? Meinaan vaan, että on muutoin aika aikaavievää hakea kaikki sopivat kätköt jonkun pidemmän autoilumatkan varrelta.

Kaksi minuuttia myöhemmin: Ja kokeneempi vastaa: näyttääpä olevan siellä Pocket Query -puolella. Pitääpä tutustua... onko jollain hyviä / huonoja kokemuksia tästä route hausta?

Kymmenen minuuttia myöhemmin: Nyt taas yhtä kokemusta rikkaampana. Näyttää toimivan aika hyvin. Ainoa huono puoli näyttäisi olevan se, ettei välipisteitä voi lisätä. Mutta muutoin toimii ihan hienosti

On se muuten kiva keskustella itsensä kanssa :D
Viimeksi muokannut JyNu, Ke 22.02.2012 16:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kätköilyä ulkomailla?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 22.02.2012 16:48

JyNu kirjoitti: One se muuten kiva keskustella itsensä kanssa :D
On kyllä useinkin sangen hedelmällistä, ainakaan kovin isoja riitoja ei synny :wink:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”