Uusi kätkö ja saturaatio-ongelma
Uusi kätkö ja saturaatio-ongelma
Moi,
Oon pitkäaikainen kätköilijä mutten ole vielä piilottanut yhtään kätköä.
Nyt kun saimme talomme viereen erään kyltin, totesin, että tämähän olisi hyvä paikka kätkölle: helppo huoltaa jne.
Menin kätköjen piilotukseen geocaching.comiin ja täytin esitiedot, katsoin kartalta että tähän on hyvä laittaa. Tämä on suuren kaupungin keskustasta noin 3km.
Toteutin kätkön (parin-kolmen tunnin homma) ja asetin sen camoineen paikoilleen.
Menin sitten viimeistelemään kätkösivun ja laitoin tarkistajalle. Sieltä tuli hylsy saturaatiosääntöjen takia. En tajunnut, että tuolla kartalla ei näy kaikki kohteet ja koordinaatit pitää aina tarkistuttaa ennen toteutusta.
Siirsin kätköä hieman, koska kuvittelin tietäväni minkä kätkön kanssa tuo on ristiriidassa. Mutta tällä kertaa tuli selkeämpi vastaus, että kätkölle pitää löytää paikka kokonaan toisaalta.
Tämä tuntuu siltä, että näin keskustan lähellä tämä on aivan arpapeliä mistä voisi löytyä sopiva kolo ettei saturaatiosääntöjä rikota.
Ajattelin (ja toinen tarkastaja) suositteli tekemään tästä multi- tai mysteerikätkön ja mietinkin, että tuosta voisi tehdä multin kohtuullisen helposti.
Mutta taas ollaan saman ongelman edessä: en voi mitenkään tietää mihin sijoittaisin loppupurkin niin, että saturaatiosääntö täytetään. Täytyykö minun vain käydä läpi koordinaatti koordinaatilta ja lähettää niitä yksitellen tarkistajille, että käykö tämä tai tämä jne?
Tottakai säännöt ovat hyvät, mutta olen nyt hieman hukassa tämän kanssa kun en ymmärrä yhtään miten voisi päätellä minne purkin voisi piilottaa.
Oon pitkäaikainen kätköilijä mutten ole vielä piilottanut yhtään kätköä.
Nyt kun saimme talomme viereen erään kyltin, totesin, että tämähän olisi hyvä paikka kätkölle: helppo huoltaa jne.
Menin kätköjen piilotukseen geocaching.comiin ja täytin esitiedot, katsoin kartalta että tähän on hyvä laittaa. Tämä on suuren kaupungin keskustasta noin 3km.
Toteutin kätkön (parin-kolmen tunnin homma) ja asetin sen camoineen paikoilleen.
Menin sitten viimeistelemään kätkösivun ja laitoin tarkistajalle. Sieltä tuli hylsy saturaatiosääntöjen takia. En tajunnut, että tuolla kartalla ei näy kaikki kohteet ja koordinaatit pitää aina tarkistuttaa ennen toteutusta.
Siirsin kätköä hieman, koska kuvittelin tietäväni minkä kätkön kanssa tuo on ristiriidassa. Mutta tällä kertaa tuli selkeämpi vastaus, että kätkölle pitää löytää paikka kokonaan toisaalta.
Tämä tuntuu siltä, että näin keskustan lähellä tämä on aivan arpapeliä mistä voisi löytyä sopiva kolo ettei saturaatiosääntöjä rikota.
Ajattelin (ja toinen tarkastaja) suositteli tekemään tästä multi- tai mysteerikätkön ja mietinkin, että tuosta voisi tehdä multin kohtuullisen helposti.
Mutta taas ollaan saman ongelman edessä: en voi mitenkään tietää mihin sijoittaisin loppupurkin niin, että saturaatiosääntö täytetään. Täytyykö minun vain käydä läpi koordinaatti koordinaatilta ja lähettää niitä yksitellen tarkistajille, että käykö tämä tai tämä jne?
Tottakai säännöt ovat hyvät, mutta olen nyt hieman hukassa tämän kanssa kun en ymmärrä yhtään miten voisi päätellä minne purkin voisi piilottaa.
- Salaneuvos
Re: Uusi kätkö ja saturaatio-ongelma
Näinhän se vähän on. On vain paikko käydä sopivia paikkoja läpi koordinaatti koordinaatilta kunnes vapaa paikka löytyy, jos yrittää kaupunkiin tehdä kätköä. Kutsun sitä laivan upotuksen pelaamiseksiTKirahvi kirjoitti: ↑Pe 14.08.2026 15:03
Fortuna Favet Fortibus
Kyllä se piilottelu vaatii vähän kärsivällisyyttä, ehkä onneakin paikkojen suhteen. Aina saturaatiocheck ensin, ettei tuu turhaan tehtyä mitään.
Itse piilottelen paljon multeja, ja yleensä kartoitan esim. koko metsikön tai haluamani alueen kokonaan, sitten ainakin tietää onko tilaa vai että mikä osa metsästä on varattuna.
Tietty helpottaa, jos oman kotialueen mysteerit ja multit on ratkottuina suurilta osin.
Tarkastajatkin ovat kyllä usein varsin ystävällisiä. Hesan rantoja kartoitettaessa tuli aika ystävällisesti info että "kyllä ne aika täynnä jo on, mutta tossa kohdin voisi vielä olla tilaa".
Sitten voi toki kysyä tutuilta kätköilijöiltä apua, niin kuin usein teen: "satutko tietämään mikä mysse tossa kohdin kummittelee?", ja sitten voipi alkaa selvittelemään purkkien paikkoja, niin helpottaa omaa suunnittelua aika paljon.
Kannattaa samalla tsekillä kartoitella vaikka pari-kolme paikkaa niin ei tarvitse välttämättä yksitellen arvailla, jos on epäilys, että kovin täyttä on.
Itse piilottelen paljon multeja, ja yleensä kartoitan esim. koko metsikön tai haluamani alueen kokonaan, sitten ainakin tietää onko tilaa vai että mikä osa metsästä on varattuna.
Tietty helpottaa, jos oman kotialueen mysteerit ja multit on ratkottuina suurilta osin.
Tarkastajatkin ovat kyllä usein varsin ystävällisiä. Hesan rantoja kartoitettaessa tuli aika ystävällisesti info että "kyllä ne aika täynnä jo on, mutta tossa kohdin voisi vielä olla tilaa".
Sitten voi toki kysyä tutuilta kätköilijöiltä apua, niin kuin usein teen: "satutko tietämään mikä mysse tossa kohdin kummittelee?", ja sitten voipi alkaa selvittelemään purkkien paikkoja, niin helpottaa omaa suunnittelua aika paljon.
Kannattaa samalla tsekillä kartoitella vaikka pari-kolme paikkaa niin ei tarvitse välttämättä yksitellen arvailla, jos on epäilys, että kovin täyttä on.
-
jussis1979
Tuo saturaatio koitui itsellekin ongelmaksi.. Kaikki paikat ovat jo niin täynnä, että kätköille on vaikea löytää tilaa. Itse katsoin, että lapsuuden kotini alue ylöjärven vuorentaustassa on lähes tyhjä kätköistä ja sinne niitä kätköjä saa ja päätin tehdä sinne kokonaisen trailin, mutta silti en tietenkään muistanut, että olihan siellä harjulla niitä mysteerien lopullisia paikkoja vaikka olin ne jo ratkonut. Liian lähelle pihojakaan tai asutustakaan ei saa laittaa tai saa kai, mutta tarvis kysyä asukkailta lupa. Jos löytää vielä jostain alueen jossa ei muita kätköjä ole niin sinne on kaikista helpoin niitä piilotella ilman tuota saturaatio ongelmaa.
Jonkun verran auttaa jos on itse ratkonut jo lähialueen multit, mysset, letteri, wherigot yms ja laittanut kätköjen loppupisteen kohdilleen. Sitten vain kätkösovelluksesta (ainakin c:geo:ssa) näkyviin kaikki, myös haetut, käköt ja lisäksi täppää kartan asetuksista että näytä kätköjen ympärillä "saturaatioympyrä". Sitten vain etsimään ympyröiden väleistä mahdollisia kätköpaikkoja. Toki niissä aukoissa voi silti olla vaikka multin fyysinen välipiste tai julkaisematon kätkö.
Todella hyvä kysymys! Tämän kanssa varmaan itse kukin on aika ajoin painiskellut.TKirahvi kirjoitti: ↑Pe 14.08.2026 15:03Mutta taas ollaan saman ongelman edessä: en voi mitenkään tietää mihin sijoittaisin loppupurkin niin, että saturaatiosääntö täytetään. Täytyykö minun vain käydä läpi koordinaatti koordinaatilta ja lähettää niitä yksitellen tarkistajille, että käykö tämä tai tämä jne?
Suosittelen tsekkaamaan vaikka 3-5 potentiaalista kätkötyspaikkaa jotka eivät ole samassa rykelmässä ja kysymään kätkötarkastajalta, että oisko jossain näissä paikoissa mahkua. Saat kyllä aivan varmasti vastauksen ja luultavasti joku niistä on vapaana. Sitten teet siihen varauksen.
Ja sitten, ei muuta kuin suurennuslasin kanssa tutkimaan, että mikä kätkö tai kätkön osa siinä kotisi nurkilla luuraa...
Tuttua huttua tosiaan, alkuun aina yhtä vaikeaa. Kuten tuossa moni jo mainitseekin, se "oman" alueen tuntemus on aika tärkeä osa tässä aiheessa. Itse olen täällä geocache.fi:n systeemeissä luonut itselleni karttahaun, jossa näkyy kaikki hengissä olevat kätköt, ja lisäksi kaikki tiedossani olevat mysteerien, multien yms. loppu- väli- ja muut pisteet (saturaatioympyröin varustettuna tietysti). Pisteiden karttaan saamiseksi olen käyttänyt arkistoituja kätköjä, joiden asetuksiin olen tallettanut noita "varattuja" koordinaatteja. Mutta tämähän tietenkin vaatii sen, että on tarpeeksi tietoa sen "oman" alueensa kätköistä. Jos siellä on esim useita mysteereitä tai multeja, joiden loppu- tai välipisteet ei ole tiedossa, niin arpapeliksihän tuo silloin menee.