Geokätköjen julkaisu Suomessa

Suomen geokätkötarkastajien ohjeita, tiedotteita ja muita paimenkirjeitä
jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » La 26.07.2014 20:25

Ihan mielenkiinnosta kyselen kätköjen tarkastusjärjestyksestä, että määräytyykö järjestys GC-koodin vai Submit for Review -loggauksen ajankohdan mukaan, vai onko joku muu järjestävä tekijä? Vai vallitseeko tarkastamossa mielivalta? :lol: (Toki miittien annetaan varmaan mennä vähän jonon ohi...)

Ri-ik-ka
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 02.08.2013 18:42

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja Ri-ik-ka » La 26.07.2014 20:30

GC-koodin, näin olen täältä jostain lukenut :)
Eksyminen on hyvä harrastus.

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » La 26.07.2014 20:38

Ihmettelin vaan tuota omaa äsken julkaistua jemmaa, kun laitoin sen eilen puoleltapäivin julkaisuun ja illalla julkaistiin kätköjä, joiden GC-koodi oli myöhäisempää mallia kuin omassa... Mutta eipä vailteta (vaikka etusivun otsikko foorumille niin sanookin :wink: ), eihän tällainen päivän viivästys tunnu missään. Erinomaista työtä tarkastajilta kuitenkin, kesälomapatokin purkautui parissa päivässä. Kiitokset taas tarkastajille, sitä kun ei muista aina kiitellä!

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 26.07.2014 20:53

Pientä epäjärjestystä voi tulla siitä, kun tarkastaja julkaisee holdissa olleen kätkön, joka on ehtinyt jonoon aiemmin, mutta ei ekalla kierroksella mennyt läpi. Sillä voi olla uudempi GC-koodi kuin myöhemmin jonoon putkahtanut ja julkaistaan kun tarkastaja toteaa korjaukset tehdyksi. Silloin tämä isommalla koodilla varustettu kätkö saattaa "etuilla", mutta sehän olisi julkaistu jo aiemmin jos olisi ollut kunnossa. Eli toisin sanottuna julkaisujärjestys on about työn alle otettu järjestys.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Tebari
Viestit: 31
Liittynyt: To 30.05.2013 12:41

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja Tebari » Su 10.08.2014 11:58

Ei välttämäti ole ihan oikea paikka kysyä.
Mutta kysympähän kuitenkin, kauaunko yleensä menee että kätkö julkaistaan?
Ni.merk. "8 päiväää paikoillaan"

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja Keokas » Su 10.08.2014 12:13

Tebari kirjoitti:Ei välttämäti ole ihan oikea paikka kysyä.
Mutta kysympähän kuitenkin, kauaunko yleensä menee että kätkö julkaistaan?
Ni.merk. "8 päiväää paikoillaan"
Riippuu ilmeisesti monista asioista. Tämä aika vuodesta lienee yksi sesongeista jolloin kätköjä piilotetaan runsaasti.
Jos saturaatiossa tai kätkökuvauksessa ei ole mitään epäselvää, kokemukseni mukaan viikosta kahteen on ihan normaali odotusaika. Kannattaa ehkä verrata nyt julkaistavien sekä oman julkaisemattoman kätkön GC-koodeja. Jonkinlaisessa GC-järjestyksessä noita näyttäisi tulevan... (En tosin ole tarkastaja, joten mutu-pohjalta vastailen (-; )

Odottaisin siis ensin pari viikkoa ja sitten ehkä vielä viikon. Sen jälkeen ehkä odottaisin vielä vähän... (-; Kyllä se sieltä vielä ilmestyy...

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja Keokas » Su 10.08.2014 12:29

Hupsis, oma purkki julkaistiinkin nopeammin kuin olin varautunut!
Kiva että näinkin päin (-:

Tebari
Viestit: 31
Liittynyt: To 30.05.2013 12:41

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja Tebari » Su 10.08.2014 12:58

Keokas kirjoitti: Odottaisin siis ensin pari viikkoa ja sitten ehkä vielä viikon. Sen jälkeen ehkä odottaisin vielä vähän... (-; Kyllä se sieltä vielä ilmestyy...
Odottavan aika on pitkä, täytyy yrittää vain malttaa odottaa.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 05.12.2014 10:15

Mun mielestäni on hyvä, että rankoista aiheista on kätköjä ja siksikin tykkään kätköstä "Farewell to Muuvi", GC5GPZ9. Kätkön tekemiseen on nähty vaivaa. Alueella pitää toisaalta varoa jästejä ihan kirjaimellisesti, koska pari niistä käyttäytyi minua kohtaan uhkaavasti haluten vetää minua köniin. Tuskin on edes ainoa kerta tuolla. Sen lisäksi kätkö varoittaa neuloista. Salossa oli vastaava kätkö, joka lensi arkistoon, kun lähettyvillä rupesi näkymään neuloja. Mutta, kuten sanottu, se on hyvä kätkö ja esittelee tärkeää asiaa, päihdehoitoja.
Se taas johtaa varsinaiseen asiaan. Minä tein päihdehoidoista multin, [GC5FYRK] "Kalliolan Kärkelän klinikka", enkä saanut sitä hyväksyttyä ennen kuin poistelin teksteistä osat, jotka olivat "julistamista" tai ei-lapsiystävällistä. Kuitenkin olin vain etsinyt kaiken mahdollisen, mitä netistä löytyy kyseisestä klinikasta. Koska klinikan toiminta Salossa lakkasi, suurimmassa osassa mielipide oli hoitojen lakkauttamista vastaan.
Miksi siis Muuvi saa mainostaa jo ihan otsikossaan päihdehoitojen siirtämistä, enkä minä saa? Mun mielestäni siinä ei ole mitään julistavaa, että lehdet harmittelevat päihdehoitojen lakkauttamista. Minusta olisi ylipäätään kiva, jos kätkökuvauksessa olisi hyvin paljon linkkejä lisätietoon.

Kävi mielessä tehdä sarja "Lama-Suomi - lakkautetut palvelut", mutta saturaatiosyistä en voi sitä tehdä, mutta jos tekisin, niin olisiko sekin julistavaa?
Kuva

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja Barbit » Pe 05.12.2014 12:05

IhmisAnkka kirjoitti:Mun mielestäni on hyvä, että rankoista aiheista on kätköjä
No joo, itselle kätköily on mukava ulkoiluharrastus. Tämä on vapaa-aikaa ja tällä ladataan akkuja että arkea jaksaa painaa.
Kannattaisi miettiä jos haluaa tehdä rankemmista aiheista kätköjä, miltä niistä tuntuu joita aihe koskettaa läheltä.

Toki jokainen saa valita kätköt mitä etsii. Mut mun mielestä minkäänlainen julistus ei tähän harrastukseen kuulu.
Vai olisko kiva jos jokainen kirkkokätkö ottaisi kantaa tasa-arvoiseen avioliittolakiin ;)

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 05.12.2014 15:42

Barbit kirjoitti: Kannattaisi miettiä jos haluaa tehdä rankemmista aiheista kätköjä, miltä niistä tuntuu joita aihe koskettaa läheltä.
Siitä voi kirjoittaa mieluusti logissa. "Farewell to Muuvi":n yhteydessä taisin sanoa, että saman yksikön Lehmustupa oli kyllä maanpäällinen helvetti puolisolleni.
Barbit kirjoitti: Vai olisko kiva jos jokainen kirkkokätkö ottaisi kantaa tasa-arvoiseen avioliittolakiin ;)
Kirkkokätköt ovat kyllä minusta aika julistavia. Avioliittolaki ei nyt kai leimaa jokaista kirkkoa, mutta "Karjalohjan hyvämaineinen seurakunta" on sellainen, jossa pappi Heikki Linnavirta on oikein "kunnostautunut" tässä asiassa ja minusta olisi kiva, että kirkon yhteydessä olisi ollut maininta tällaisestakin blogista ja blogikirjoituksista. Samoin se, että naapuriseurakunnassa Pohjassa on ollut kirkkoherrana Juha Molari, joka tunnetaan jyrkistä mielipiteistään. Kuulemma, kun on nähnyt kirkkoherran vaimon, ymmärtää hänen mielipiteensä. Minusta kaikki kirvespapit ja kohupapit ovat mielenkiintoisempia kuin kirkkorakennuksen arkkitehtuuri.
Kuva

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja Barbit » Pe 05.12.2014 15:56

Geokätköt voivat esittää kohteita, sehän yksi niiden tarkoitus on. Mut ideologian esittäminen on turhaa. Eikä mun mielestä kuulu geojuttuihin.

Toisaalta on paljon niitä jotka eivät lue kuvauksia ollenkaan, saati sitten muuta infoa sivuilla.

Tämä on oma mielipide. Kaikkeahan voi yrittää. Tarkastajat torppaavat jos ei ole geohengen mukainen :)

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 05.12.2014 16:20

IhmisAnkka kirjoitti:Se taas johtaa varsinaiseen asiaan. Minä tein päihdehoidoista multin, [GC5FYRK] "Kalliolan Kärkelän klinikka", enkä saanut sitä hyväksyttyä ennen kuin poistelin teksteistä osat, jotka olivat "julistamista" tai ei-lapsiystävällistä. Kuitenkin olin vain etsinyt kaiken mahdollisen, mitä netistä löytyy kyseisestä klinikasta. Koska klinikan toiminta Salossa lakkasi, suurimmassa osassa mielipide oli hoitojen lakkauttamista vastaan.
Tämä on taas näitä "asialla on kaksi puolta, kuulemme siitä toisen" ja ilman että näkisi sen alkuperäisen, hylätyn kätkökuvauksen ei kukaan muu kuin kätkön tekijä ja tarkastaja tiedä kokonaisuutta.

Mutta myös kätköilijä voi etsiä netistä kaiken mahdollisen mikäli asia häntä kiinnostaa. Miksi kuvauksessa täytyisi olla jotain lainauksia epämääräisistä mielipiteistä, varsinkin kun mielipiteissäkin on taas kaksi puolta. Toki kuvauksessa käsittääkseni saa nimessä tai kuvauksessa olla maininta että paikka on muuttamassa mutta jos mennään tasolle "paikka muuttaa ja yleinen mielipide on asiaa vastaan ja päätöksen tehneiden ammattitaitoa arvostellaan" tai muuta subjektiivista tietoa niin eihän se kuvaukseen kuulu.
IhmisAnkka kirjoitti:Kirkkokätköt ovat kyllä minusta aika julistavia. Avioliittolaki ei nyt kai leimaa jokaista kirkkoa, mutta "Karjalohjan hyvämaineinen seurakunta" on sellainen, jossa pappi Heikki Linnavirta on oikein "kunnostautunut" tässä asiassa ja minusta olisi kiva, että kirkon yhteydessä olisi ollut maininta tällaisestakin blogista ja blogikirjoituksista. Samoin se, että naapuriseurakunnassa Pohjassa on ollut kirkkoherrana Juha Molari, joka tunnetaan jyrkistä mielipiteistään. Kuulemma, kun on nähnyt kirkkoherran vaimon, ymmärtää hänen mielipiteensä. Minusta kaikki kirvespapit ja kohupapit ovat mielenkiintoisempia kuin kirkkorakennuksen arkkitehtuuri.
Mitä itse olen kirkkokätköjä käynyt ja niiden kuvauksia katsellut, niin eipä ole julistavaa mistään osunut eteen, kätköt esittelevät vain tavallisen, ehkä upean näköisen rakennuksen. Toki kai rakennuksenkin voi sitten kokea julistavana. Luonnollisesti kirkkokätköissä voi olla rakennusvuotta, arkkitehtiä sun muuta mitä muissakin rakennuksissa.

Mikäli kuvauksissa olisikin mainintoja kantaa ottavista blogeista, kirvesmurhaajakirkkoherroista sun muista niin oltaisiin taas jännän äärellä että mennäänkö ohjenuorien ulkopuolelle. Mutta onneksi on tarkastajat jotka asian sitten linjaavat. Mutta joku maininta "Kuulemma, kun on nähnyt kirkkoherran vaimon, ymmärtää hänen mielipiteensä." ei varmaan menisi läpi koska tuo on kuulopuhetta ja ehkäpä myös epämääräistä, vihjaavaa arvostelua.


Mutta tämä on taas näitä keskusteluaiheita mitä voidaan viikko, pari vatvoa, sitten joku vetää herneen nenään, keskustelu lukitaan ja siirretään tuonne roskiin. Mutta antaa mennä kun on alamäki taas!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Julkaisuun apua!

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 05.12.2014 16:44

haksu10 kirjoitti:[ jos mennään tasolle "paikka muuttaa ja yleinen mielipide on asiaa vastaan ja päätöksen tehneiden ammattitaitoa arvostellaan" tai muuta subjektiivista tietoa niin eihän se kuvaukseen kuulu.
Nää nyt on tällaisia. Yksi noista, muuten, spoilaa pikkaisen mun multiani, mutta kyllä paikan päällä joutuu käymään.
haksu10 kirjoitti:Mutta joku maininta "Kuulemma, kun on nähnyt kirkkoherran vaimon, ymmärtää hänen mielipiteensä." ei varmaan menisi läpi koska tuo on kuulopuhetta ja ehkäpä myös epämääräistä, vihjaavaa arvostelua.
Molarilla kuulemma on erittäin kaunis venäläinen vaimo, mikä selittää hänen voimakkaat kannanottonsa Venäjän puolesta.
Kuva

TeamTuukka
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 14:20

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja TeamTuukka » Pe 05.12.2014 16:59

Laitetaan nyt kysymykset tähän jonon jatkoksi.

Kahteen kätköön olen tässä viime aikoina törmännyt, jotka lienevät hyvin kyseenalaisesti piilotettu:
- GC5EAEY Päkinmäen masto: Toisen kätkön (mysteeri) fyysisiä elementtejä (heijastimia) <100 m etäisyydellä tästä tradikätköstä. Eikö tämä ole ristiriidassa ohjenuoran kohta 1.7. Physical elements of different geocaches should be at least 0.10 miles apart.
- GC5A10F Leikitään numeroilla 2. Kätkö sijaitsee alueella, jossa oleskelun on alueenomistaja kieltokylteillä kieltänyt. Kätkönomistajalta en ole saanut vahvistusta, onko kätkölle lupaa. Alueenomistajaa lähestyn seuraavaksi. Kätkö lienee vastoin ohjenuoran kohtaa 1.6. Geocaches are not places in restricted, prohibited or otherwise inappropriate locations.

Yö. kätköt olisi kai syytä arkistoida välittömästi.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Pe 05.12.2014 18:28

TeamTuukka kirjoitti: Toisen kätkön (mysteeri) fyysisiä elementtejä (heijastimia) <100 m etäisyydellä tästä tradikätköstä.
Asianomaisia kätköjä tuntematta uskoisin että tuossa voisi olla kyse siitä että viereisen heijastinkätkön kaikkien heijastimien koordinaatteja ei ole ilmoitettu reittipisteiksi, joten tarkastaja ei ole ollut tietoinen tuollaisesta etäisyydestä julkaistessaan tuota uutta kätköä. Muuten tarkastustyökalu olisi tuosta huomauttanut. Nykysääntöjen mukaan pitäisi kaikki fyysiset pisteet ilmoittaa reittipisteiksi, mutta aikaisemmin ei heijastinkätköjen osalta näin tietääkseni tarvinnut toimia? Onkohan tuo heijastinkätkö koska julkaistu?
Edit: heijastinkätkö piilotettu näemmä 2008, eli pitäneekö yllä oleva olettamukseni paikkansa. Tiedä häntä.
TeamTuukka kirjoitti: Yö. kätköt olisi kai syytä arkistoida välittömästi.
Jepjep. Arkistoon vaan heti kaikki ... :roll:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 05.12.2014 22:56

Niin, lasketaanko siis nykysääntöjen mukaan jokainen heijastinkätkön heijastinkin "fyysiseksi objektiksi", josta pitää nykysääntöjen mukaan olla sitten se 161 metriä toisen kätkön purkkiin tai fyysisen objektiin?

:shock:

Janitismus
Viestit: 78
Liittynyt: Ma 19.03.2012 19:39

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja Janitismus » Pe 05.12.2014 23:26

juheja kirjoitti:Niin, lasketaanko siis nykysääntöjen mukaan jokainen heijastinkätkön heijastinkin "fyysiseksi objektiksi", josta pitää nykysääntöjen mukaan olla sitten se 161 metriä toisen kätkön purkkiin tai fyysisen objektiin?

:shock:
Tuon yllätyksenä tulleen sääntömuutoksen jälkeen sama asia askarrutti kun olin heijastinkätköä tekemässä ja kysyin asiaa tarkastajalta. Vastaus oli seuraavanlainen:

Heijastinkätköissä menettelemme samalla tavalla kuin ennenkin eli ensimmäinen heijastin tulee merkitä reittipisteenä (piilotettu / fyysinen) ja siihen koskee normaalit saturaatiorajat. Muita heijastimia ei tarvitse merkitä. Luonnollisesti myös loppupiste merkitään Final Waypoint -reittipisteenä.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja juheja » La 06.12.2014 0:28

Öhm... jaa. Itselläkin on yksi kätkö, joka rikkoo tuota sääntöä :roll:

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geokätköjen julkaisu Suomessa

Viesti Kirjoittaja MikaS » La 06.12.2014 0:37

Pääkaupunkiseudun aakkossarjassa rikotaan myös. Olin vähän epävarma sijainnista, voiko mysse olla noin lähellä tradia, mutta siellä se vaan oli.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarkastajien palsta”