Ovatko kulkijat luotuja kulkemaan?

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
Rämäkkö-Aaprami
Viestit: 5
Liittynyt: La 03.01.2015 20:55

Ovatko kulkijat luotuja kulkemaan?

Viesti Kirjoittaja Rämäkkö-Aaprami » Ti 17.07.2018 17:29

Olen jo jonkin aikaa kummastellut monilla TB-hotelleilla joko kuvauksessa tai kätkössä olevaa viestiä, että hotellissa pitäisi aina olla x määrä kulkijoita ja/tai ettei hotellista saisi ottaa kulkijaa mukaan, ellei ole laittaa toista kulkijaa tilalle. Minä olen mieltänyt kulkijat kulkijoiksi - eli että niiden tarkoitus on taittaa matkaa eikä maata hotelleissa. Hotellit toki ovat mukava kätkölaji sikäli, että niiden koon (ja yleensä helpon löydettävyyden) vuoksi niihin on vaivatonta pudottaa kulkijoita. Mutta sellainen periaate, että hotellissa pitäisi aina olla kulkija, saattaa pahimmillaan, etenkin syrjäisissä hotelleissa, hidastaa TB:n kulkemista varsin paljon. Mitä mieltä tästä ollaan? Olenko ymmärtänyt kulkijoiden syvimmän olemuksen väärin? Onko ne luotuja kulkemaan vai lojumaan hotelleissa logattavina?

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Ovatko kulkijat luotuja kulkemaan?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ti 17.07.2018 19:45

Kyllähän noita tb-hotellisääntöjä joissain paikoin näkee, mutta ei niitä tarvitse noudattaa. "Travel Bug prison" on sammakkosääntöjen vastainen laitos, ainoastaan matkalaisten omistajat voivat asettaa matkalaisilleen matkustussääntöjä. Mutta se on taas sitten eri asia ja omantunnonkysymys, että jos hotellissa on vaikka 10, 20, 50, matkalaista, niin kaapiiko ne kaikki mukaansa, vai jättääkö niitä myös muillekin.
X

Rämäkkö-Aaprami
Viestit: 5
Liittynyt: La 03.01.2015 20:55

Re: Ovatko kulkijat luotuja kulkemaan?

Viesti Kirjoittaja Rämäkkö-Aaprami » Ke 18.07.2018 16:42

Hyvä pointti tuo että tyhjääkö koko hotellin vai ottaako kulkijoita mukaan kohtuudella. Harvemmin isompia hotelleita tulee vastaan, mutta niissä olen yleensä ottanut mukaan yhden tai kaksi kulkijaa ja kirjannut muut nähdyiksi. Tällaisia isoja / vilkkaita hotelleita en avausviestissäni ajatellut vaan nimenomaan tavallisempia, joissa tyypillisesti on 0 - 3 kulkijaa sisällä. Ihmetyttää vain, miten tuollainen sammakkosääntöjen vastainen "Travel Bug Prison" -tyyli on päässyt niinkin yleiseksi kuin se näyttää olevan. Itse en ole kielloista yleensä piitannut, mutta kiellot / ohjeet saattavat hämätä ainakin aloittelevaa harrastajaa.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Ovatko kulkijat luotuja kulkemaan?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ke 18.07.2018 20:38

Kulkijat on luotu kulkemaan ja oman pitkäaikaisen kokemuksen mukaan nykyään saa olla onnellinen jos törmää sellaiseen TB hotelliin, jossa on edes yksi kulkija. Viime viikolla minua onnisti ja hotellissa oli peräti kaksi kulkevaista.
Kulkureiden määrä suhteessa kätköihin on pudonnut dramaattisesti ja ne ovat siis nykyään ”katoavaa kätköilyperinnettä”. Tähän on monia syitä, mm. pitkäkyntiset, jotka keräilevät varsinkin kolikoita itselleen.
TB hotellien sääntöjä voi kunnioittaa, mutta noudattaa niitä ei tarvitse jos se ei sen hetkiseen tilanteeseen sovi.

Itseäni on kulkijoiden kanssa eniten harmittanut tilanteet, joissa kulkija on napattu netissä hallustani ennen kuin olen sen tiptuksen ehtinyt itse lokeissani suorittamaan. Näitäkin grabeja sattuu pääosin aloitteleville ja sen myötä vähemmän kokoeneille kätköilijöile. Olen satunnaisesti lähettänyt ohjeistusviestin napsijalle ja onneksi saanut pääosin positiivista palautetta neuvoistani. Maltti on valttia tässäkin vaikka uusi kokemus kätköilyn saralla polttelee kirjaimellisesti näpeissä.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”