Reissaajat kadoksissa

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja solveigs » Ti 19.02.2008 20:39

Miten on mahdollista että niin moni TB tai GC ei löydy purkista? Olin tänään "keräily reissulla" ja jokaisesta purkista puuttui joku reissaaja. Missä ne ovat? Nämä purkit eivät pitäisi olla jästittyjä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 19.02.2008 20:52

solveigs kirjoitti:Miten on mahdollista että niin moni TB tai GC ei löydy purkista?
Ensimmäinen oma TB:ni koki katoamisen toisessa sijoituspaikassaan Floridassa. Kaikesta päätellen sen ottivat mukaansa kahden kätkön verran kätköilyä kokeilleet, jotka joko luulivat TB:n olevan tavallisen vaihtarin tai sitten ottivat mukaansa, mutta harrastus lopahti siihen paikkaan eikä nalle-parka siksi enää päässyt jatkamaan matkaansa :( Muita syitä lienevät esim. venähtäneet ja/tai unohtuneet loggaukset ja varastaminen.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ti 19.02.2008 21:00

miullakaan ei oo kovin hyviä kokemuksia reissaajien elinkaaresta. omistan 3 tb:tä ja yhen geokolikon. geokolikko on nyt liikuskellu ihan mukavasti, mut tbt on aika lailla kateissa. toinen hävis kai toisesta sijotuspaikastaan, ja toinen kolmannestaan (tai jotain vastaavaa). väliin mahtu vielä tbn löytyminen kätköstä johon sitä ei ollut logattu (eri osavaltiossa kuin missä piti olla!). suomessa liikkuva bugini on liikkunut 2 kertaa, ja odottelen tässä että millonkohan se mahtaa liikahtaa seuraavan kerran (viimeksi 6.1.08)

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 19.02.2008 22:09

Usein tuon reissaajan katoamisen aiheuttaa loggaamatta jättäminen. Usein nämä ovat aloittelijoita, jotka eivät tiedä mitä "örkille" tahi kolikolle pitäisi tehdä. Olenkin usein huudellut kävijöiden perään sen jälkeen kun ilmestyy eka logi jossa kerrotaan travelin kadonneen purkista.

Lisäksi on tullut mieleeni noiden kolikoiden kohtaloita arvaillessa, että saattaahan joku keräilijä poimia niitä taskuunsa aikomatta liikuttaa niitä. Lisäksi epäilen että joitan kolikkoja on päätynyt myyntiin esim ebay sivuille.

Itse seuraan omia matkaajia ja samalla tulee seurattua kädessäni käyneitä yksilöitä ja laitankin hanakasti travelin sivulle noten, jos huomaan mahdolliset katoamiset. Lisäksi on tehnyt diilin hyväksyjän kanssa siitä, että hän merkkaa bugin kadonneeksi jos omista on lopettanut kätköilyn. Tämä toimenpide suoritetaan vasta ½- 1 vuoden jälkeen, jos ei eloa ole tapahtunut...

Onhan se hieno saada käsiinsä pitkään matkannut bugi, niitä osuu vain harvoin kohdalle...

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja solveigs » Ke 20.02.2008 9:17

Kiitos kommenteista!
Yksi oma kätkö on jästitty ja sen mukana katosi nätti kolikko. Olen kaksi kertaa ilmoittanut asiasta kolikon omistajalle ja pyytänyt, että hän poistaisi kolikon kätköstä, Ei vastausta... Ymmärtääkseni omistaja aina voi tehdä näin??

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 20.02.2008 11:10

TB:n sivulla näkyy oikeassa reunassa tuommoinen mark as missing toiminto. Olisiko tästä apua? Tuon toiminnon kun pitäisi siirtää bugi pois kätköstä.
Still one more to find!

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ke 20.02.2008 11:15

Olen miettinyt reissaajien katoamista ja ihmetellyt kun kätköt jatkavat elämäänsä kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Omat kaksi kolikkoa katosivat heti liikkeelle lähdön jälkeen. Mielessä on käynyt että joku harrastaa nimenomaan vain reissaajien keräilyä eikä kätköä silloin kannata hävittää. (älä tapa lypsävää lehmää). Onkohan tiedossa riskialttiita alueita suomessa joista hukkuu paljon reissaajia? Katoamisia on sen verran paljon etten oikein usko aloittelijoiden tietämättömyyteen. Aloittelijastkin tulee kokeneempi kätköilijä melko nopeasti, joten eikö mahdollisesti tietämättä otetut reissaajat saattaisi palata johonkin kätköön ja sitä kautta taas ilmestyä liikkeelle? Onko kokemuksia henkiinheräämisistä? :roll:

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 20.02.2008 11:59

Olisiko syytä kerätä tilastoa kätköistä joista kolikot tuppaavat katoamaan, jos vaikka löytyisi jokin kuvio.
"Varoitus: Tällä seudulla kätköt vuotavat, ethän jätä kolikkoa"
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
rp55
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ke 20.02.2008 12:05

karppa63 kirjoitti: Onko kokemuksia henkiinheräämisistä? :roll:
Kyllä on, oma TB:ni Gandalt the Gray TB197Y8 katosi melkein heti alkuunsa kun purkkikin katosi. Mutta mutta, annas ollakkaan purkki löytyi hiukan eri paikasta ja reissaaja olikin tallella. Onnellinen loppu ja matka jatkuu...
:P :P
http://img.geocaching.com/track/b65b185 ... e13228.jpg
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ke 20.02.2008 13:46

Olisihan se kiva tietää jos on alueita tai kätköjä jotka ovat reissaajien kannalta arveluttavia.
Voihan niitä toki hukkua monesta syystä ja mistä tahansa mutta josko jollain listauksella saisi haarukoitua pahimmat pesäkkeet pois. Reissaajille parempaa elämää toivoen karppa63.

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rianra » Ke 20.02.2008 14:18

Tervas kirjoitti:Olisiko syytä kerätä tilastoa kätköistä joista kolikot tuppaavat katoamaan, jos vaikka löytyisi jokin kuvio.
"Varoitus: Tällä seudulla kätköt vuotavat, ethän jätä kolikkoa"
Kannatusta löytyy! Ja itsekin muutaman matkalaisen lähettäneenä toivon hartaasti etteivät joudu paikkoihin joista varmasti katoavat.

Sellaisen listan tai varoituksen kanssa olisi helpompi valita mihin niitä matkalaisia vie.
Thinking out of the cache

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 20.02.2008 15:14

Tervas kirjoitti:Olisiko syytä kerätä tilastoa kätköistä joista kolikot tuppaavat katoamaan, jos vaikka löytyisi jokin kuvio.
"Varoitus: Tällä seudulla kätköt vuotavat, ethän jätä kolikkoa"
Hyvä idea. Voisin epäillä, että traditionaaliset ovat herkimpiä sabotaasille, sillä ne on helpoimmin löydettävissä. Sitten kannattaa tutkailla, onko kätköstä ollut juttua netissä. Sekin voi johtaa kätköjen väärinkäyttöön. En tiedä, onko 10-v ikäisiä ihmisiä tasaisesti läpi maan, mutta niidenkin tiheys voisi olla tutkimisen arvoista. Ja ihan oikeasti joskus olen kuullut, että eläimetkin tuhoavat kätköpurkkeja. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 20.02.2008 15:37

Tervas kirjoitti:Olisiko syytä kerätä tilastoa kätköistä joista kolikot tuppaavat katoamaan, jos vaikka löytyisi jokin kuvio.
"Varoitus: Tällä seudulla kätköt vuotavat, ethän jätä kolikkoa"
Epäilen, ettei sellaista tilastoa, jonka perusteella voi järkevästi päätellä jotakin reissareiden katoamisesta, saa tehtyä joko ollenkaan tai sitten se vaatii suhteettoman paljon vaivannäköä. On nimittäin sen verran liikkuvia osia siinä härvelissä :roll:

Muuten hyvä idea.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VHI » Ke 20.02.2008 20:16

Saanieni ilmoitusten mukaan kadoksissa on myös Polar traveller -kolikko TB1Q6ZX.
There's always a cache somewhere

Avatar
rp55
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ke 20.02.2008 20:22

Jokainen omassa mielessään katsokoon onko paikka jästialtis tai vastaava ja jättää matkalaiset sen perusteella. :wink:
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ke 20.02.2008 20:43

rp55 kirjoitti:Jokainen omassa mielessään katsokoon onko paikka jästialtis tai vastaava ja jättää matkalaiset sen perusteella. :wink:
Tätä periaatetta olen itse yrittänyt noudattaa, tuloksista en ole varma.

Nolointa, mitä kohdalleni on sattunut on se, että olen itse hukannut yhden TB:n jonnekin. Huomasin sen kadonneen kesken kätköretkeäni, ilmeisestikin olin onnistunut tiputtamaan sen taskustani jonnekin :oops: .
Onneksi TB:n omistaja suhtautui töppäilyyni ymmärtäväisesti, joten omaatuntoani kalvanut tuska lievittyi oleellisesti.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ke 20.02.2008 20:53

mikko&sira kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Jokainen omassa mielessään katsokoon onko paikka jästialtis tai vastaava ja jättää matkalaiset sen perusteella. :wink:
Tätä periaatetta olen itse yrittänyt noudattaa, tuloksista en ole varma.

Nolointa, mitä kohdalleni on sattunut on se, että olen itse hukannut yhden TB:n jonnekin. Huomasin sen kadonneen kesken kätköretkeäni, ilmeisestikin olin onnistunut tiputtamaan sen taskustani jonnekin :oops: .


Onneksi TB:n omistaja suhtautui töppäilyyni ymmärtäväisesti, joten omaatuntoani kalvanut tuska lievittyi oleellisesti.
Tässä on kyllä oltu rehtejä ja kerrottu mokasta, se lievittää reissaajan omistajan tuskaa menetyksen johdosta.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja KariM1 » To 21.02.2008 10:54

Onko kokemuksia henkiinheräämisistä?
Olen itse herättänyt pari-kolme kadonneeksi luulutta. Kaikki sijaitsivat samassa purkissa, joka on merkattu kadonneeksi, mutta jonka kuitenkin löysin läheltä katoamispaikkaansa. Bugit pääsivät jatkamaan matkaansa.

Toistaiseksi ainoa oma TB:ni (TB1RK1V) katosi heti toisesta kätköstään. Omituiseksi tapauksen tekee se, että ottaja on merkannut lokivihkoon ottaneensa TB:n, mutta ei ole kuitenkaan netissä logannut löytöä eikä retrieviä. Myöskään kyseistä nimimerkkiä ei ole GC.commissa. Ilmeisesti ko. henkilö ei harrasta nettiloggausta, mutta osaa kuitenkin noutaa kätköjen sijainnit netistä, joko toisella nimimerkillä, tai sitten jostakin vaihtoehtoisesta kätkölistasta.

Pieni toivo minulla on TB:ni esiinputkahtamisesta, mutta eipä tuolla niin suurta tunnearvoa vielä ollut. Laskee kyllä motivaatiota laittaa niitä enempää matkaan, loput 4 lätkää makaavat edelleen pöytälaatikossa.

slassu
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 21.01.2008 11:58

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja slassu » Pe 22.02.2008 8:52

Henkiinheränneestä matkalaisesta esimerkkinä minulle tuli vastaan bugi TBJTVH. Löytyi 6.1.2008 purkista jossa sen ei olisi pitänyt olla, edellisen loggausmerkinnän ollessa 5.9.2005. Bugia ei oltu merkitty kadonneeksi, mutta omistajan toivo oli saattanut käväistä aika alhaalla.

Erään matkalaisen kohtaloa kävin hämmästelemässä oman kätköni huoltokäynnin yhteydessä useiden aiempien kävijöiden kommentoitua että bugi puuttuu kätköstä. Bugi joka ei aivan pienempiin mikrokolikoihin lukeutunut oli erittäin selvästi kätkössä - ilmeisesti sitä suojannut minigrip-pussi oli hämännyt.

mumma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 16.11.2007 23:41

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja mumma » Su 24.02.2008 22:24

Minulle on aiheuttanut mieliharmia se, että pari Suomeen ulkomailta tuomaani matkalaista on kadonnut täällä. En tiedä, miksi sitä ikäänkuin tuntee niistä suurempaa vastuuta, kun on tehnyt ratkaisun tuoda mukanaan tänne. Ehkä siihen vaikuttaa tavallista suurempi halu ilahduttaa omistajaa, kun tuo hänen TB:sä tai kolikkonsa tällaiseen mielenkiintoiseen (?) maahan. Olen nimittäin joskus saanut sähköpostilla kiitostakin moisesta teosta. Pahimmin on jäänyt harmittamaan saksalaisen kätköilijän upean uuden kolikon kohtalo. Toin sen 3/06 Kanarialta ja panin Tepin ja minun yhteiseen kätköön Pohjanmaalla. Täältä se kulkeutui seuraavassa kuussa kätköön, josta kätkön omiastaja haki sen kesäkuussa ja piti kesän loppupuolelle saakka. No, sitten se kuitenkin lähti liikkeelle ja oli muistaakseni 4. kätkössä Suomessa, kun sen otti 28.4.2007 nimimerkki, joka loggauksessaan sanoi panevansa sen eteenpäin mahdollisimman pian. Sen jälkeen ei kolikko ole sitten seuraavaan kätköön päässytkään. Tulipa mieleen, kun taas on matkalle lähtö edessä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”