Reissaajat kadoksissa

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Ti 21.08.2012 12:31

Tälläisten viestien takia en ole uskaltanut laittaa kolikkoa ja travelbugia liikkeelle :(
Onko kolikot alttiimpia jäämään "taskuun" kun travelbugit?

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 21.08.2012 12:52

Uskoisin, että kolikot ovat enemmän taipuvaisempia katoamaan.
Omasta mielestäni reissarit ja kolikot ovat tämän harrastuksen pieni lisäsuola, joka tuo pientä yllätyksellisyyttä löydettäessä ja joskus niiden matkoja on kiva seuratakin. Kunpa vain ihmiset tajuaisi, että ne kuuluvat jollekin eivätkä hautoisi niitä pitkiä aikoja.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 21.08.2012 13:08

Kajsa70 kirjoitti:Onko mitenkään kiellettyä tehdä reissarin kanssa niin, että säilyttää itsellä alkuperäisen kilven ja tekee siitä kopion, jonka laittaa matkaan. Jos ja kun reissari sitten katoaa, niin laittaisi vain uuden kopion matkaan? Ainakin tämä olisi halvempi vaihtoehto kuin aina hankkia uusi TB. Comments?
Ei millään tavalla kiellettyä. Ainoa ongelma on vain saada merkintä tehtyä niin että löytäjä ymmärtääsen TB:ksi. Onhan noita sellaisia kolikoitakin liikkeella, joista on pelkkä paperinen kuva :shock:

Itse asiassa sitäkään ei voi estää, että laittaa monta reissaajaa samalla koodilla. Voi olla huvittavaa seurata mikä sotku siitä tulee. Ainakin kilometrejä karttuu vinhaan.

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Ti 21.08.2012 13:16

Olen kerran törmännyt jenkkiläiseen reissariin, josta oli tehty TB:n metallilätkästä paperikopio ja tämä oli sitten suojattu kontaktimuovilla.
Olen itse harkinnut kätköni tiedon omaavan TB:n kanssa samaa käytäntöä. Toki uuden kopion kanssa kannattaa käyttää harkintaa eli että alkuperäinen on todella suurella todennäköisyydellä kadonnut. Olisihan se aika hassua, jos saman reissarin kopion kopioita seilaisi useita ympäriinsä.

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » La 22.09.2012 20:08

Laskeskelin taas omaa saldoani reissaajien suhteen...yksitoista kolikkoa olen laittanut liikenteeseen ja seitsemän niistä on kadonnut tai joku kätköilijä ottanut itselleen. Ei nosta fiilistä kovinkaan paljoa. Uusia hankkimiani kolikoita en ole enää liikenteeseen laskenut, olen pitänyt ne itselläni miittejä silmällä pitäen vaikka harmikseni en miitteihin ole päässyt vähään aikaan osallistumaan.

Travel Bugit tuntuvat pysyvän kierrossa paremmin, varsinkin kunhan ei laita mukaan mitään liian erikoista tai arvokasta. Neljästä bugista vain yksi on jäänyt kätköilijän käsiin ja sekin luultavasti kiiltävän metallisen reissukaverin vuoksi.

Minusta reissaajat ja kolikot ovat olennainen osa tätä harrastusta. Siksi onkin ikävää huomata ettei etiketistä tiedetä tai piitata ja erityisesti kolikoita poistetaan omiin kokoelmiin. Jos joku (Suomessa) järjestää geokätköilykoulutusta tai antaa haastatteluja aiheesta, niin muistakaa painottaa riittävästi etteivät kaikki purkista löytyvät esineet ole vaihtotavaraa vaan joukossa on myös reissaajia, joita ei saa omia itselleen!

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 23.09.2012 0:23

Meikäläisellä on pitkästä aikaa positiivistakin kerrottavaa kolikoista. Heinäkuussa 2010 Englannissa kadonnut kolikkoni on nimittäin palannut elävien kirjoihin ja on taas tien päällä! Mailasin kolikon löytäjälle ja tämä kertoi löytäneensä kolikon jo kesällä/syksyllä 2010 Itävällasta ja tuoneensa sen Brittilään (josta se siis oli samana kesänä kadonnutkin) ja jättäneensä sen laatikon pohjalle muiden kiireiden/ongelmien paineessa kunnes merkkasi sen viikko sitten grabatuksi ja laittoi sen taas kiertoon. Suhtaudun kyllä pienellä varauksella kertomukseen ainakin tuon Itävallasta löytymisen suhteen, mutta ainakin kolikko on nyt taas liikkunut yhden kätkön kautta seuraavalle kätköilijälle, joten kyllä se oikeasti on taas liikenteessä!

Toisaalta taas yhden USA:han päätyneen kolikkoni olinpaikka on tällä hetkellä epäselvä...
There's always a cache somewhere

pe-ke
Viestit: 10
Liittynyt: La 07.01.2012 13:53

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja pe-ke » Su 23.09.2012 10:41

tässä ehkä yksi syy kolikoiden ja matkalaisten katoamiseen, eli lajia harrastamattomat kun lajia mainostavat eivät mainitse , että kaikki purkissa oleva ei ole vaihtotavaraa :evil:
http://www.reitti.org/ar_geokatkenta.shtml

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 23.09.2012 18:08

Toisinaan tuntuu, että olisi parempi unohtaa koko vaihtotavaraidea kätköilyssä niin ei tulisi väärinkäsityksiä kolikoiden ja tb:iden suhteen. Itse laitoin viiteen ensimmäiseen omaan purnukkaani vaihtotavaroita, mutta kun ne tuntuivat sieltä katoavan ilman vaihtokauppaa samoin kun kynätkin niin lopetin niiden laittamisen. Nyt katoilevat enää kynät...
There's always a cache somewhere

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Keokas » Su 23.09.2012 20:15

VHI kirjoitti:Toisinaan tuntuu, että olisi parempi unohtaa koko vaihtotavaraidea kätköilyssä niin ei tulisi väärinkäsityksiä kolikoiden ja tb:iden suhteen. Itse laitoin viiteen ensimmäiseen omaan purnukkaani vaihtotavaroita, mutta kun ne tuntuivat sieltä katoavan ilman vaihtokauppaa samoin kun kynätkin niin lopetin niiden laittamisen. Nyt katoilevat enää kynät...
Itseäni kätköilyssä kiinnostaa ainoastaan etsiminen, löytäminen ja loggaaminen. Vaihtotavaraa en ole kätköihin laittanut, en liioin ottanut. Tavan vuoksi yleensä tarkistan, onko kätkössä travel bugeja tai kolikoita. Jos on, teen niistä discovered- login mutta en yleensä enää siirtele matkalaisia. Kolikoista ja bugeista on hohto hävinnyt liian monen kadonneen myötä. Enää en myöskään hanki kolikoita/bugeja kätköihin laitettavaksi. Henkilökohtaisilla matkalaisilla on mukava mittailla omaa kuljettua matkaa. Autossa on myös ikkunakalvo jonka merkkaan käyneeksi kätköillä joiden lähelle olen autolla kulkenut. Koiralle voisi hankkia tagin, kolikoita saatan joskus ostaa mutta en enää kätköihin hukattavaksi...

Surullista mutta näyttää olevan niin, että on ainoastaan ajan kysymys, kuinka kauan kestää ennen kuin kätköistä toiseen kulkeva bugi/kolikko katoaa.

Niin ja kyniä on itselläni aina mukana. Eipähän tarvi marista jos kätköissä ei ole kynää, tuskin edes kiinnitän koko asiaan huomiota.

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Su 23.09.2012 20:25

Meikäläisen TB http://www.geocaching.com/track/details ... 0d81e998f4 siirtyi 7 kk aikana Malesiasta Ruotsiin. Sanoisin, että hiukan liian pitkään säilytti tämä kätköilijä karhua itsellään, tämän hän tosin oli itsekin loggauksessaan todennut http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 82c87cc8c2
Noh, elukka on nyt reissannyt jo yli 22 tkm että ihan mukavasti lentomaileja sillä alkaa olemaan. Pitäisiköhän liittää seuraavaan TB:iin lentoyhtiön pistekortti :lol:
No siis missä se purkki nyt voi olla????

koheli
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 16.07.2012 15:37

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja koheli » To 11.10.2012 8:00

En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta miten toimitaan sellaisten matkaajien kanssa, joita ei ole edelliset kirjanneet? Siis niin että se tulisi oikein kirjatuksi? Eli jos otan matkaajan, joka on kirjattu johonkin muuhun missä on ja vien sen sitten uuteen kohteeseen, miten se kirjataan? Tai jos unohtaa ottaa numeron ylös ja laittaa reissaajan matkaan?
Tällaisia asioita olen pohtinut näin vielä noviisina kaiken keskellä :shock: (kuten myös omien kätköjen tekoa, mutta se on sitten eri juttu se :roll:)

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja cossu2 » To 11.10.2012 9:00

koheli kirjoitti:En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta miten toimitaan sellaisten matkaajien kanssa, joita ei ole edelliset kirjanneet? Siis niin että se tulisi oikein kirjatuksi? Eli jos otan matkaajan, joka on kirjattu johonkin muuhun missä on ja vien sen sitten uuteen kohteeseen, miten se kirjataan? Tai jos unohtaa ottaa numeron ylös ja laittaa reissaajan matkaan?
Tällaisia asioita olen pohtinut näin vielä noviisina kaiken keskellä :shock: (kuten myös omien kätköjen tekoa, mutta se on sitten eri juttu se :roll:)
Itse toimin seuraavasti.
Laitan vain tylysti, että nappasin sen jostain muualta ja kirjoitan loggaukseen mistä sen noukin.
Jos unohdit ottaa numeron ennen pudotusta, niin kysy sitä yv:llä omistajalta :wink:
Kuva

maisymousee
Viestit: 41
Liittynyt: Su 22.04.2012 15:43

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja maisymousee » To 11.10.2012 9:10

koheli kirjoitti:En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta miten toimitaan sellaisten matkaajien kanssa, joita ei ole edelliset kirjanneet? Siis niin että se tulisi oikein kirjatuksi? Eli jos otan matkaajan, joka on kirjattu johonkin muuhun missä on ja vien sen sitten uuteen kohteeseen, miten se kirjataan? Tai jos unohtaa ottaa numeron ylös ja laittaa reissaajan matkaan?
Tällaisia asioita olen pohtinut näin vielä noviisina kaiken keskellä :shock: (kuten myös omien kätköjen tekoa, mutta se on sitten eri juttu se :roll:)
On kuitenkin ihan kohteliasta odotella muutama päivä, että josko reissaajan kätköön pudottanut sen loggaisi kohdalleen. Voi olla esim, että jos on reissussa tai muualla, missä ei pääse nettiin, niin ei ihan reaaliajassa pysty reissaajaa oikeaan kohtaan merkkaamaan. Näin minusta on täällä kesustelualueellakin neuvottu toimimaan.
Joskus olen esim. laittanut yksityisviestiä sille, jolla reissaaja näyttäisi olevan, ja olen ystävällisesti tiedustellut, että voisikohan reissaajan pudottaa sinne mistä sen löysin. Joka kerralla TB on melko pian ilmestynyt ihan oikeaan paikkaan viruaalisestikin, ja olen sen sitten päässyt sieltä noukkimaan itselleni.

Mulla kävi taannoin niin, etä ulkomaille lähtiessä kävin pudottamassa muutaman TB:n lentokentän kätköön (sunnuntaiaamuna). Reissussa en sitten päässyt koneelle ennen kuin tiistai-iltana, ja siinä ajassa kolme neljästä TB:stä oli jo ehditty grabata minulta. :shock: Melko kiireistä. Ja ainakin minua harmitti.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 11.10.2012 10:45

maisymousee kirjoitti:Mulla kävi taannoin niin, etä ulkomaille lähtiessä kävin pudottamassa muutaman TB:n lentokentän kätköön (sunnuntaiaamuna). Reissussa en sitten päässyt koneelle ennen kuin tiistai-iltana, ja siinä ajassa kolme neljästä TB:stä oli jo ehditty grabata minulta. :shock: Melko kiireistä. Ja ainakin minua harmitti.
Reisaajan kannalta on samantekevää kuka sen reitin merkkaa. Tietysti jos grabbaaja on toiminut väärin, eli ei ole visiteerannut reissaajaa kätkössä grabin jälkeen, jää kyseinen kätkö pois sen kartalta. Mutta tarkastitko onko näin tehty väärin? Jos oli toimittu oikein niin mikäs asiassa voisi harmittaa?

maisymousee
Viestit: 41
Liittynyt: Su 22.04.2012 15:43

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja maisymousee » To 11.10.2012 10:59

No joo, onhan se tietysti noin. Eli turhaan harmistuin :)
harmistuin ehkä lähinnä sitä, että aattelin niiden grabbaajien tai reissaajan omistajien pitävän mua jotenkin laiskana tai tekevän jotain väärin, kun en ollut heti saman tien saanut TB.tä pudotettua sinne missä se oikeasti oli.. Joten ihan siis selkeästi mun pään sisällä tämä ongelma, tunnustan :? :lol:

ja tosiaan, kun itse olen nuo täällä annetut yleiset ohjeet ymmärtänyt niin, että on hyvä välttää hätiköintiä ja odotella rauhassa jonkun aikaa että TB:n haltija ehtii pudottaa reissaajan kätköön virtuaalisesti, jos vaikka jollain muullakin on joskus ongelmia päästä koneelle het samantien.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 25.10.2012 4:02

Minä olen laittanut taipaleelle neljä reissaajaa, ja KAIKKI ovat käsittääkseni kadonneet. Niistä kolikoita oli vain minikynä, kolme muuta olivat sellaisia joilla oli myös ns. tunnearvoa. Kyllä harmittaa. Varsinkin Tepsukkaa ja Vimpulaa on lähestulkoon ikävä, olisin toivonut niille pitempää ikää.

Pitääkö kadonneet kulkijat jollain tavalla poistaa - ja jos, niin miten se tapahtuu?

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » To 25.10.2012 5:43

ReiKaa kirjoitti: Pitääkö kadonneet kulkijat jollain tavalla poistaa - ja jos, niin miten se tapahtuu?
Enpä tiiä, onko se niin pakko jollain tavalla, mutta itse käyttäisin kulkijan sivulta löytyvää 'action' kohtaa ja sieltä valintaa "mark this item missing"

kaikki eivät toki kulkijaa kateissa olevaksi merkkaa, vaan kulkijan täppä saattaa roikkua pitkäänkin purkin kohdalla, jossa se ei enää ole.

Tuon kadonneeksi ilmoittamisen voi tehdä myös kätkön omistaja, jonka kätkössä kadonneeksi epäilty hely on.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » To 25.10.2012 11:54

cossu2 kirjoitti:
koheli kirjoitti:En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta miten toimitaan sellaisten matkaajien kanssa, joita ei ole edelliset kirjanneet? Siis niin että se tulisi oikein kirjatuksi? Eli jos otan matkaajan, joka on kirjattu johonkin muuhun missä on ja vien sen sitten uuteen kohteeseen, miten se kirjataan? Tai jos unohtaa ottaa numeron ylös ja laittaa reissaajan matkaan?
Tällaisia asioita olen pohtinut näin vielä noviisina kaiken keskellä :shock: (kuten myös omien kätköjen tekoa, mutta se on sitten eri juttu se :roll:)
Itse toimin seuraavasti.
Laitan vain tylysti, että nappasin sen jostain muualta ja kirjoitan loggaukseen mistä sen noukin.
Jos unohdit ottaa numeron ennen pudotusta, niin kysy sitä yv:llä omistajalta :wink:
Juu, on se aika tylyä meininkiä tuolla TB-maailmassa. Yhdestä ranskalaisesta kolikosta unohtui koodi kirjata muistiin kun siirrettiin sitä Etelä-Savosta johonkin Kainuun korpeen ja sitten yritettiin jälkeenpäin kysellä omistajalta, kaikilta edellisiltä, sekä vielä seuraavaltakin kolikon siirtäjältä, että voisko ne ystävällisesti lähettää sen koodin, että vois tehdä siirron loppuun asti, tai edes discoverin siitä, mutta ei. Kukaan ei vaivautunut sitä koodia ilmoittamaan. "Joku otti privaattiviestillä yhteyttä! Ei saatana, en kyllä vastaa... :shock: "
X

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 25.10.2012 20:15

FireFox-71 kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti: Pitääkö kadonneet kulkijat jollain tavalla poistaa - ja jos, niin miten se tapahtuu?
Enpä tiiä, onko se niin pakko jollain tavalla, mutta itse käyttäisin kulkijan sivulta löytyvää 'action' kohtaa ja sieltä valintaa "mark this item missing"

kaikki eivät toki kulkijaa kateissa olevaksi merkkaa, vaan kulkijan täppä saattaa roikkua pitkäänkin purkin kohdalla, jossa se ei enää ole.

Tuon kadonneeksi ilmoittamisen voi tehdä myös kätkön omistaja, jonka kätkössä kadonneeksi epäilty hely on.
Kiitos ohjeesta. Nyt on kaikki minun kulkijat ilmoitettu kadonneeksi. Minikynästä oli jo joku muu tehnyt katoamisilmoituksen. Eipä kannata näköjään näihin rahojansa tuhlata.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 25.10.2012 20:49

Mun bugin vei joku lukutaidoton %&%¤/( ulkomaille ja nyt on se purkki siellä jästitty. Ou jee feels good man! Pellervo Pöllö

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”