reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 18.07.2012 9:17

RooLee kirjoitti:
juheja kirjoitti: Perus-mikropurkista toiseen loggailua 300 metrin välein taas en viitsi tehdä. What's the point?
Kilometrien kertyminen?
Jos kätköt A, B ja C ovat toisistaan 300 metrin päässä eivätkä nyt aivan 90 asteen kulmaa muodosta, niin se matkan erotus on minimaalinen. Matkan edistyminenkin on hankalammin seurattavissa, jos on sivukaupalla parinsadan metrin siirtymisiä eikä purkeistä ole kommenttia, kuvaa tai kätkön nimen lisäksi mitään muutakaan, josta omistaja voisi edes jotenkin hahmottaa kulkevaisensa menoa noin niinkuin fyysisessä maailmassa.

No, makuasiahan tuo.

G-RJA
Viestit: 40
Liittynyt: La 02.07.2011 9:16
Paikkakunta: Espoo

reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja G-RJA » Ke 18.07.2012 9:49

Pienistä puroistahan se iso virta saa alkunsa. :-)
Elinkustannukset korkeat, mutta hintaan sisältyy ilmainen matka auringon ympäri joka vuosi.

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » Ke 18.07.2012 10:57

Black_Island kirjoitti: Toinen aihetta sivuava ongelma on se, että monella kulkevaisella on joku "tehtävä", jota se suorittaa. Jos itse kulkevaisessa ei tätä lue, niin on mahdotonta tietää, mitä se haluaa. Niinpä esimerkiksi itselleni tuli mukaan pohjoisesta TB, joka haluaisi Nordkappiin. Ei voinut tietää... Yritin kyllä loggailla noita matkan varrella nettiin mahdollisuuksien rajoissa, mutta kaikkea ei ehtinyt/pystynyt. Eli jos kulkevaisella on joku erityistehtävä, niin laittakaa nyt hyvät kanssakätköilijät se siihen TB:n yhteyteen selvästi nähtäville. Ja toisekseen: kunnioittakaa niitä näkyville merkittyjä tehtäviä...
Ja vaikka ei olisikaan näkyvillä, mutta siinä vaiheessa, kun on kulkevaisen käynyt loggaamassa ja lukenut tehtävän, niin kunnioittaisi edes sitten. Itseäni ärsytti (ärsyttää tosin edelleen) eräät kulkevaiset, jotka liittyivät mysteeriin. Itse kulkevaiset minua eivät ärsyttäneet vaan se, miten niitä "kuljetettiin". Tehtävässä selkeästi lukee, että minkälaisissa purkeissa kulkevaiset haluavat liikkua, niitä ei saa viedä eventteihin, vihjeitä ei saa kertoa muille suullisesti ja golikoita ei saa pitää itsellä kolmea päivää kauempaa. Yritin itsekin jäljittää näitä ja oli melko turhauttavaa lukea loggauksista, että pari kätköilijää pitää näitä mukanaan pidemmän ajan, jonka jälkeen antaa ne kaverilleen, joka taas pitää niitä itsellään. Mielestäni kädestä käteen tällaisen kulkevaisen antaminen on jo sama kuin kertoisi golikon kuljettamat vihjeet.

Onhan se kätköily harrastus, jota jokainen toteuttaa tavallaan, mutta tällaisia toisen omistamia kulkevaisia voisi kuitenkin liikuttaa omistajan toivomalla tavalla sekä kunnioittaa myös kanssakätköilijöitä.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 18.07.2012 11:34

Juhannuspipari kirjoitti:
Ja vaikka ei olisikaan näkyvillä, mutta siinä vaiheessa, kun on kulkevaisen käynyt loggaamassa ja lukenut tehtävän, niin kunnioittaisi edes sitten. Itseäni ärsytti (ärsyttää tosin edelleen) eräät kulkevaiset, jotka liittyivät mysteeriin. Itse kulkevaiset minua eivät ärsyttäneet vaan se, miten niitä "kuljetettiin". Tehtävässä selkeästi lukee, että minkälaisissa purkeissa kulkevaiset haluavat liikkua, niitä ei saa viedä eventteihin, vihjeitä ei saa kertoa muille suullisesti ja golikoita ei saa pitää itsellä kolmea päivää kauempaa. Yritin itsekin jäljittää näitä ja oli melko turhauttavaa lukea loggauksista, että pari kätköilijää pitää näitä mukanaan pidemmän ajan, jonka jälkeen antaa ne kaverilleen, joka taas pitää niitä itsellään. Mielestäni kädestä käteen tällaisen kulkevaisen antaminen on jo sama kuin kertoisi golikon kuljettamat vihjeet.

Onhan se kätköily harrastus, jota jokainen toteuttaa tavallaan, mutta tällaisia toisen omistamia kulkevaisia voisi kuitenkin liikuttaa omistajan toivomalla tavalla sekä kunnioittaa myös kanssakätköilijöitä.
Tämä on juuri yksi syy, miksi itse ja moni muukin ei mielellään ota kulkijoita mukaan purkista. Purkillaollessa ei tiedä kulkijalle annettua tehtävää. Kotona logatessa huomaa, että kulkija on menossa aivan väärään suuntaan, lähtee maasta pois tms. Ellei löydä sopivaa kohdetta, ne jää pyörimään taskuihin. Parhaita kulkijoita ovat ne, joille ei ole annettu kovin yksityiskohtaista tehtävää.
Niin, sitten on vielä nuo suuret matkaajat. Paras oli pehmolelu, joka oli sullottu isohkoon purkkiin. Harrastuksen alkuvaiheessa otin sen mukaani. Sitä oli "mukava" kuljettaa mukanaan, eipä tullut niin isoa purkkia vastaan. Muistaakseni kävin palauttamassa en takaisin samaan purkkiin.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja mandello » Ke 18.07.2012 12:07

Minusta on mukava jos kulkijoitani dippaillaan (visited), eikä ahkerakaan dippailu häiritse. Miljoona kertaa parempi juttu kuin kulkevaisen jääminen unohduksiin jonnekin.

Itse dippailen mukaanottamiani kulkijoita lähinnä silloin kun ne ovat mukana pidemmällä siirtymällä, tuleepahan kulkevaiselle sitten selkeä reitti vaikka Suomea ylöspäin idän tai lännen kautta. Joskus kulkija on myös ollut mukana jollain pikareissulla ulkomailla, jossa vain ei ole löytynyt filmipurkkia isompaa kätköä kulkevaisen pudottamiseksi.
Alussa kyllä, kun visited-ominaisuus tuli saataville, sitä tuli käytettyä ahkerammin.

Dippaan myös omia kulkijoitani, minulla on käytännössä erikseen kulkija mysteereille, multeille ja muuten vaan kuljettua matkaa merkkaamaan. Geomobiilikin tulee joskus dipattua.

Suosittelisin että ne jotka eivät kulkevaistensa dippailusta tykkää, merkitsevät sen kuvaukseen. Ja tietysti siihen saa kuvauksessa kannustaakin.

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Polku- » Ke 18.07.2012 12:34

porari kirjoitti:Tämä on juuri yksi syy, miksi itse ja moni muukin ei mielellään ota kulkijoita mukaan purkista. Purkillaollessa ei tiedä kulkijalle annettua tehtävää.
Monellahan on nykyään netti puhelimessa. Esim. gc.fi-mobiilisivullahan on Reissaajatarkastaja, josta näkee nopeasti reissaajan kuvauksen ja tehtävän. Toki kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, eikä varsinkaan ulkomailla viitsi nettiä käyttää, niin toki kulkijan mukanakin on hyvä jotain mainita sen tehtävästä. Itse tällä tavoin kuitenkin aina tarkistan tehtävän ennen kuin otan reissaajan mukaan.
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ke 18.07.2012 13:43

arisoft kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti:Minä käytän reissarit purkeissa sillä "visited" toiminnolla. Siitä tulee merkintä reissarille purkilla käynnistä mutta ei lähde sähköpostia omistajalle.
Itsekin vähän kummastelen tätä aihetta. Nappasin hiljattain oman reissarin yhdestä purkista ja dippailin sitä muutamiin purkkeihin matkan varrella. En saanut niistä kyllä yhtään viestiä, joten eipä ne taida häiritä omistajaa.
tätä kutsutaan keskusteluksi :wink:
ja koska niin monella oli aiheesta mielipide niin, ehkä on joskus nähty huonompiakin keskustelun avauksia.

minullakin on omia reissareita, joita dippailen missä kuljenkin, mutta jotenkin vierastan toisten reissareidn dippailua. mutta jo tähän astisesta keskustelusta voi todeta, että näkemyksiä on useita ja sehän on keskustelun suola :mrgreen:
- pipsa -

poppis
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja poppis » Ke 18.07.2012 16:04

porari kirjoitti:Eihän siinä mitään hankalaa ole, loggauksessahan on valmis valikko, josta valitaan "visited". Homma hoituu automaattisesti,
Juu, näinhän siis itsekin toimin. Mutta jotenkin tämän viestiketjun perusteella sain sen käsityksen, että dippaus ei tarkoittaisikaan tuota "visited"-vaihtoehtoa. Väärinymmärrykseni syynä oli varmaankin se, että kun joku oli huolissaan kulkijan omistajan sähköpostin täyttymisestä ja itse tiesin, ettei "Visited"-vaihtoehdosta lähde kulkijan omistajalle sähköpostia, ja oletin tietysti, että kun blondi tietää tuon, niin kaikki muutkin tietää :lol: .
Polku- kirjoitti:Monellahan on nykyään netti puhelimessa. Esim. gc.fi-mobiilisivullahan on Reissaajatarkastaja, josta näkee nopeasti reissaajan kuvauksen ja tehtävän. Toki kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, eikä varsinkaan ulkomailla viitsi nettiä käyttää, niin toki kulkijan mukanakin on hyvä jotain mainita sen tehtävästä. Itse tällä tavoin kuitenkin aina tarkistan tehtävän ennen kuin otan reissaajan mukaan.
Ulkomailla jätän kulkijat poimimatta mukaan, jos tehtävää ei ole tiedossa. Joskus kun sattuu olemaan sellainenkin tilanne, ettei kulkijan tehtävää ole mahdollisuutta tarkistaa edes majapaikassa. Jos tarkoitus on logata vain joku tietty kätkö matkan varrelta, niin silloin yleensä tarkistan kulkijatilanteen etukäteen ja jos kätkössä on joku sopiva kulkija, niin sitten edistän sen tehtävää. Enkä muuten loggaa edes nähneeni kulkijoita "Discovered" -toiminnolla, pääsääntöisesti vain siksi, että en jaksa kirjoitella tracking codeja talteen. Joskus saatan kyllä mainita kätkölogissa, että Inventoryssa mainitut kulkijat olivat paikalla.

Poikkeus toki vahvistaa säännön. Yhden kulkijan olen kuitannut nähneeni ("Discovered"): ajettiin autolla, kun yhtäkkiä huomasin tutun logon edellä menevän auton kontissa. Pyysin kuskia menemään vähän lähemmäksi, että saan koodin talteen. Olin kuulemma ensimmäinen, joka oli tavannut geokärryn liikenteessä 8)

Mitä sitten tulee vielä tähän alkuperäiseen aiheeseen, niin ainakin minun kulkijoita toki saa käyttää (Visited) kätköissä. Omassa matkassani kulkevaa Abalak-kaulakorukulkijaa käytän jokaisessa kätkössä (vaikkei se nyt sillä kertaa olisikaan mukana, ihan vain uteliaisuuttani, että näkee paljonko on "kätköilykilometrejä" takana). Geokärry-kulkijaa käytän niissä kätköissä, jotka ovat kohtuuden päässä parkkipaikasta, johon auton milloinkin olen jättänyt (juu ja ei: ikkunassa ei ole travelbug-tarraa, eli muut kätköilijät voivat bongata minut ainoastaan näkemällä kärryn avaimet :D ).

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 19.07.2012 8:18

Dippaaminen on myös siinä mielessä hyvä juttu että todellakin näkee missä tb tai golikko on liikkunut. Ja syy miksi itse dippaan ja haluan että omia kulkijoitani dipataan on se että sitä kautta voi myös oppia miten muut kätköilee kun katsoo kartasta. On muuten ihan valtavan upeita suoritteita ja eroja myös tässä eri ihmisten välillä :-) ja mukavaahan se vaan on jos tulee matkaa ja kilometrejä. Täytyykin tuollainen matkalaisten matkahaaste rakentaa..... :-)

Arnyk

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 19.07.2012 8:23

Dippaaminen on myös siinä mielessä hyvä juttu että todellakin näkee missä tb tai golikko on liikkunut. Ja syy miksi itse dippaan ja haluan että omia kulkijoitani dipataan on se että sitä kautta voi myös oppia miten muut kätköilee kun katsoo kartasta. On muuten ihan valtavan upeita suoritteita ja eroja myös tässä eri ihmisten välillä :-) ja mukavaahan se vaan on jos tulee matkaa ja kilometrejä. Täytyykin tuollainen matkalaisten matkahaaste rakentaa..... :-)

Arnyk

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja H&I. » To 19.07.2012 12:11

Tunnustan suoraan, etten ymmärrä ollenkaan, miksi dippailu häiritsee tai jopa ärsyttää joitakin reissaajien omistajia.

Eikö niitä reissaajia juurikin sen vuoksi lasketa liikkeelle, jotta voi seurailla niiden liikkumista maailmalla? Itselleni on ollut kovasti milenkiintoista kartasta katsella kuinka (ainoa tällä hetkellä liikkuva) reissaajamme kiertelee pitkin Ranskan rannikkoa. Mitä väliä sillä on, että se kulkee yhdellä kätköilijällä, eikä monella?

Itse olen kulkevaisia dippaillut luullen tekeväni hyvän teon ilmoittaessani, että reissaaja on hengissä ja kiertelee maailmalla. Ikinä en olisi arvannut, että omistaja siellä kiroilee, että taas se hölmö meni dippaamaan.

Se, että visited ei tuota sähköpostia omistajalle on enemmäm haitta kuin etu. Kun viestejä ei tule, joudun itse kelaamaan läpi reissaajat, ovatko ne jumissa vai liikkeellä. Kun tulee sähköposti-ilmoitus reissaajan liikkeistä, se on aina iloinen tapahtuma ja yhdessä usein tutustumme paikkaan, missä kulkijamme tällä kertaa on menossa.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja pipsa » To 19.07.2012 20:18

tästä voitaneen vetää myös sellainen johtopäätös (minkä joku jo tuolla mainitsikin), että kannattaa varmaan kirjoittaa reissarin kuvaukseen jos erityisesti toivoo että dippaillaan tai että ei dippailuun.

henkilökohtaisesti tulen tuskin jatkossakaan muiden reissareita joka kätköllä dippailemaan, mutta harvemmin kovin pitkään noita pidänkään itselläni. toki jos huomaan, että joku tätä erityisesti haluaa niin miksei.

tätähän tämä aina on, että kukin harrastaa omalla tavallaan ja kuitenkin pitää muistaa kunnioittaa myös toisten harrastajien näkemyksiä ja toiveita.
- pipsa -

ninnis
Viestit: 33
Liittynyt: La 18.10.2008 23:08
Paikkakunta: Masala

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja ninnis » To 19.07.2012 23:02

Tähän täytyy laittaa tuore oma näkemys "visiteerauksen" hyödyistä.

Yksi meidän kolikoistamme eli http://coord.info/TB1G17V oli pitkään kätköilijällä, jolle laitoimme pariin otteeseen meiliä asiasta. Kolikko lähti kätköilijän matkaan Pariisista 10.8.2010 ja olimme jo varmoja, ettei sitä enää löytyisi mistään, mutta tänään 19.7.2012 kolikko viimein tiputettiin Quebeciin. Kolikon matkaa olisi ollut todella mukavampi seurailla, jos sitä olisi käytetty edes osassa purkeista matkan varrella (ei välttämättä kaikilla).

Samalla tapaa itsekin visiteeraamme harkinnan mukaan reissaajia (jos sitä ei erikseen ole kieleltty), kuten esimerkiksi tätä http://coord.info/TB49BRZ reissaajaa, joka saavutti eilen Suomen eteläosat ja pääsee lähipäivinä takaisin meren äärelle.

Longhorn_
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 24.01.2012 1:14

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja Longhorn_ » To 19.07.2012 23:25

ninnis kirjoitti:Kolikko lähti kätköilijän matkaan Pariisista 10.8.2010 ja olimme jo varmoja, ettei sitä enää löytyisi mistään, mutta tänään 19.7.2012 kolikko viimein tiputettiin Quebeciin.
No, pari vuotta, vai mikä se suositusaika oli, että sais kulkevaista pitää matkalla mukanaan.. :lol:

Itse oon kyllä käyttäny kaikkia kulkijoita visited -toiminnolla kaikilla niillä kätköillä, joissa se on mukana ollut. Visitediin en ole yleensä mitään tekstejä kirjannut, mutta kilometrit ja liikkuminenhan siitä näkyy. Retrieviin ja droppiin sitten kirjottelee jotain, jos mitä kirjoiteltavaa on. En kieltämättä ikinä tullut ajatelleeksi, että se voisi jotakuta häiritä jos noita liian tiheästi merkkailee :shock: Toivottavasti omistaja kirjoittaa sitten kulkijan kuvaukseen tuon tiedon tosiaan, jos häiritsee. Muuten aion jatkaa tapaani kuten tähänkin asti. :)

KamikoFIN
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 11.07.2012 9:41

Re: reissari matkaa toisen kätköilijän mukana

Viesti Kirjoittaja KamikoFIN » La 29.09.2012 7:35

Itse ainakin seuraan/seuraisin ihan mielelläni missä TB:mme kulkee eli, että sitä vierailutettaisiin matkan varrella kätköillä, joilla sitä kuljettava käy. Kuitenkin rajansa kaikella: yksi, meillä joku aika sitten ollut, TB on ollut nyt pari kuukautta samalla kätköilijällä ja tällä välillä hän on loggaillut sitä yli 30 kätköllä. Mukava varmasti omistajalle, että hän tällä tavoin ilmaisee TB:n olevan tallessa, mutta ajattelisin, että tuollaisen ajan jälkeen olisi jo aika päästää irti ja jättää se muidenkin kuljetettavaksi.

Oma, ensimmäinen kulkijamme, on nyt ollut kuukauden verran kätköilijän hallussa ja toivoisin, että hän olisi tällä välillä dippaillut kulkijaa jollakin käymillään kätköillä. Sillä olen ahkerasti ja lapsellisen innostuneesti käynyt aina kurkkimassa, että olisikohan se jo käynyt jossain. Nyt, kun mitään elonmerkkejä ei tänä aikana ole ollut olen lähinnä toivonut ettei hän ole unohtanut koko TB:tä. Kyseisen TB:n matka, kun on jatkunut vasta muutaman siirron verran.

Eli dippailu on mielestäni hyvä juttu.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”