Reissaajat kadoksissa

Keskustelua travel bugeista ja geokolikoista
MikLe81
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 01.07.2011 4:09
Paikkakunta: Nakkila

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja MikLe81 » Ke 20.07.2011 10:27

Tähän viestiketjuun tuli sellainen mieleen, että kätkötiedotteessa jota usein käytetään lukee vaan "Halutessasi voit ottaa kätköstä jonkun vaihtotavaran, mutta jätä myös jotain tilalle". Miten tunnollinenkaan jästi tietää reissaajista, jos tiedotteessa lukee vaihtotavaroista. Monesti tb:t ja kolikot ovat jästille vaan nättiä vaihtotavaraa, koska ei tiedä. Tietenkin voisi lukea enemmän reissajien mukanakin, mutta kätkössä oleva info teksti saisi kattaa tämänkin. Auttaisi varmaan jonkun promillen edes katoavien reissaajien määrässä.

Itse jouduin siirtämään toista purkkia eri kohtaan, kun hävisi lopulta jästimisen takia. Ennen kätkön lopullista häviämistä eräs jästi oli varmana lukenut infolapun, koska oli asiallisesti laittanut loggauksen lokikirjaan. Oli myös sitten varmana lukenut kohdan vaihtotavaroista, koska oli ottanut ja jättänyt. Luetellutkin ne mitä jätti ja otti logiin. Ongelma nyt oli vaan lopulta siinä että oli ottanut TB:n. Olihan se kiva maapallo ottaa mukaansa, mutta lätkän päälle ei varmaan tajunnut sen enemmän pohtia. Lukihan kätköinfossa, että sieltä saa ottaa tavaran ja vaihtaa toiseen. Mielestäni pitäisi noihin kätkötiedotteisiin tehdä yleisellä tasolla joku korjaus, joita sitten uudetkin kätkön tekijät automaattisesti tuuppaisivat kätköihinsä.

PyryK
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 07.06.2010 12:01

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja PyryK » Ke 20.07.2011 15:00

Mun tb FRANCE on maannu latvian kätkössä GC2J1VG yli kuukauden mutta en voi katsoa kuvausta koska en ole premium käyttäjä :| se kerkes mennä vaan yhen matkan ja jäi sinne :|
PyryK

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ke 20.07.2011 15:26

PyryK kirjoitti:Mun tb FRANCE on maannu latvian kätkössä GC2J1VG yli kuukauden mutta en voi katsoa kuvausta koska en ole premium käyttäjä :| se kerkes mennä vaan yhen matkan ja jäi sinne :|
(GC2J1VG Google kääntäjällä oleellisin tieto 8) )

Geocaching Starting Point @ VALMIERA (TB,GC hotel)

Tämä kätkö on TB ja GC hotelli, joka sijaitsee Valmieran, Rigas iela 10, matkailuneuvonta.

Tämä välimuisti on suunnattu erityisesti geokätkijät jotka eivät ole kotoisin Valmiera cachers. Tämä on helppo perinteinen, ja todella hyvä välimuisti aloittaa Geocaching Valmierassa! Pidä hauskaa!
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 26.07.2011 0:57

Itse luulin jo kolikkoni ZeroOne's Galactic Hitchhiker kadonneen Saksassa täysin tuossa noin kuukausi sitten, kunnes tänään joku loggasi, että kolikko onkin käyttäjän Rosi&Stieni kokoelmassa! Rosi&Stieni oli kuitenkin logannut tiputtaneensa kolikon yhteen kätköön. Laitoin pariskunnalle nyt vähän viestiä asiasta, katsotaan mitä tapahtuu. Pariskunnan käsien kautta näyttää kulkeneen 199 reissaajaa, monikohan niistä on yllättäen heidän jälkeensä "kadonnut"? Melko ikävää toimintaa tuollainen. :(

Edit: Eipä niistä heidän käsittelemistään kolikoista sitten kovin montaa oltukaan merkitty kadonneiksi, ja niistäkin vain yksi oli samalla tavalla heidän tiputtamansa ennen kuin kolikko oli hävinnyt, silloinkin purkki oltiin jästitty. Ehkä se minunkin kolikkoni sieltä palautuu kiertoon. :) Toimikoon nyt kuitenkin muistutuksena, että logatkaa nyt edes noteja niihin reissaajiin jos oikeasti aiotte pitää niitä itsellänne monta viikkoa.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 26.07.2011 7:45

Eräs oma TB on tällä hetkellä Saksassa, kävi välissä Maltassa, Latviassa sun muissa maissa. Välillä tuli discovered -loggaus kätköistä joissa sen ei pitäisi olla, joten epäilen että maailmalla väki siirtelee näitä ilman että loggailevat nettiin. Välillä on seissyt kuukausia muka jossain purkissa ja yhtäkkiä joku loggaa noutaneensa sen ihan toisesta maasta :P Toistaiseksi on sitten kuitenkin ilmaantunut "kartalle" jossain vaiheessa vaikka välillä ollut puoli vuottakin kateissa.

Halimarsu
Viestit: 10
Liittynyt: La 04.09.2010 11:35

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Halimarsu » To 11.08.2011 22:12

Tää nyt ei niin välttämättä tähän liity, mut piti päästä tuulettamaan aivoja :twisted:

Eli eräällä "läheisellä tutulla" on tommonen leipäkassin puolikas tb:itä/kolikoita.
Tekee niin, että merkkaa tb/gc ensin esim itselleen, kuljettaa sitä hetken ja jättää kätköön.
Saman tien sitten "läheisen tutun" poika nappaa tb/gc, kuljettaa hetken ja jättää kätköön.
Sen jälkeen "tutun" naikkonen tekee saman tempun ja sitten tämän naikkosen poika...
Saa hyvin pyöriteltyä eri nikeillä näitä tb/gc, eikä omistajat ihmettele, kun kuitenkin tb/gc liikkuu, eikä tietenkään voi edes tietää näiden kätköilijöiden systeemejä.
Eräskin kolikko on näiden mukana (lokien mukaan) pyörinyt nyt yli vuoden...

Itse sitten kun tältä "läheiseltä tutulta" udellut, etteikö olis aika laittaa jo kiertoon, niin nykyään on sitten vastaus, että vie megaan (kaikkihan sen oman tb:n/kolikon sinne haluaa... jooh..). Saas nähä miten niille käy. Ihan piruttain laitoin yhen pitkään niillä vetelehtineen kolikon (vai oliko se nyt tb) vahtilistalle ja katon mitä käy.

Kiitokset, että sain avautua ja lievennettyä ketutustani.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 11.08.2011 22:14

No mitä hittoa? Mitä se niillä bugeilla ja kolikoilla edes sitten tekee? Hamstraajaluonne? :shock:

Twguu
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 21.04.2010 8:43

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Twguu » La 13.08.2011 21:31

Tänään hävisi yksi uuden uutukainen Mega -kolikko Megan discover -pöydästä.. No oma virhe se oli varmaankin sinne jättää.
Ei täällä mitään oo...

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » La 13.08.2011 22:02

Hävettää tunnustaa, mutta teen sen mielelläni, kun en halua epärehellinenkään olla :wink:: Minulla oli pitkään muutamat kolikot ja TB:t Porin miitistä. Jätin ne epähuomiossa porukoille, mutta ne pysyivät siellä tallessa kunnes ne n. kk sitten haettiin taas tänne. Nyt sitten tänään jätin ne Megaan, jotta vihdoinkin jatkavat matkaansa. Olen ne merkannut kuitenkin itselleni ylös, mutta enpä nyt tähän hätään muista olenko niistä mitään näiden sivuille kertonut :roll: Olen(olemme) näiden kanssa aika uusia, mutta opimme kyllä pikkuhiljaa tämänkin homman.

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Su 14.08.2011 23:05

Mä vedän nyt melkein kaikki kolikkoni maailmalta, osa jää omaan kokoelmaan, osan annan joskus lahjoiksi keräilijöille. Ei mitään järkeä enää pitää niitä kun yli puolet on jo kadonnu maailmalle... :cry:
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja juhanili » Su 14.08.2011 23:41

Captain Morgan kirjoitti:Mä vedän nyt melkein kaikki kolikkoni maailmalta, osa jää omaan kokoelmaan, osan annan joskus lahjoiksi keräilijöille. Ei mitään järkeä enää pitää niitä kun yli puolet on jo kadonnu maailmalle... :cry:
Mitenkähän tuon vain saa onnistumaan? Kolikon sivulle laitetulla tehtävällä kun ei tunnu olevan kolikoiden siirtäjille mitään merkitystä :roll: . Ja jos vielä kolikon muovitaskussa (jos sellainen nyt edes on pysynyt kolikon matkassa) on jotain toimintaohjeita niin niihin joskus joku ehkä saattaa jotenkin reagoida ja sehän on sitten ristiriidassa helposti uuden kuvaussivun tehtävän kanssa (siis tulla kotiin). Mullakin on kolikoita joilla on jotain kohdetavoitteita mutta ei niillä mitään vaikutusta tunnu olevan.

Tietysti jos lähtis hieman kiertämään mualimaa ja hakemaan ne itse purkeista pois :lol:

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ma 15.08.2011 10:23

Mä otin/otan yhteyttä suoraan niihin kätköilijöihin joilla sattuu olemaan jokin mun kolikko hallussaan ja pyydän postittamaan sen mulle. Positiivisesti ovat suhtautuneet pyyntöön ja pari kolikkoa on jo tulossa kotiin.
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » Ti 16.08.2011 9:10

Kävin juuri läpi mun TB't ja kolikot, loppusaldo on että 22 reissaajaa 59:stä on kateissa. Valtaosa eli 16 kpl näistä on geokolikoita ja loput 6 travel bugeja. Ja bugit ovat kaikki jonkinlaisia hahmoja. Ilmeisesti hieno kolikko ja hauska hahmo katoaa jästin tai epärehellisen kätköilijän taskuun helpoiten. Bugeissa eniten harmittaa että Kätkö-Pete, Kätko-Pate ja Kätkö-Anni ovat kaikki kadonneet. Näiden kolmen tehtävänähän oli huoltaa suomalaisia kätköjä.

Noihin Kätkö-Peteen, Kätko-Pateen ja Kätkö-Anniin liittyen: jos näette jossain kirpparilla tms. samanlaisia hahmoja, niin ostakaa pois ja toimittakaa mulle, mä maksan kulut. Ohessa kuvat:

Kuva Kuva

Eli Kätkö-Pete ja Kätko-Pate olivat identtisiä kaksosia ja Kätkö-Anni heidän pikkusisko :wink:
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » Ti 16.08.2011 11:10

Travel Fish Geocoin
Travel Kitten Geocoin
2011 Finland MEGA Geocoin
Cachekinz - Legendary Creatures
FarmtagZ Unknown
Finland Flag Tag Unknown
Multi-Cache Micro Unknown
Sun Gear Geocoin Unknown

The Travel Turtle Geocoin Viikinsaari

Nuo jotka ovat lihavoituja mustalla, niin ne on kadoksissa MEGAN jäljiltä :( :evil:

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 16.08.2011 12:13

Megan jäljiltä monet varmasti eivät ole ehtineet vielä logata mukaan poimimiaan reissaajia. Etenkin ulkomaanvieraat saattavat jatkaa vielä lomailua ja kirjaavat sitten kotiin päästyään. Että eiköhän noista ainakin suurin osa vielä "löydy". :)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

ninnis
Viestit: 33
Liittynyt: La 18.10.2008 23:08
Paikkakunta: Masala

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja ninnis » Ti 16.08.2011 12:31

Tunteeko joku kätköilijöitä h44nk11n tai Arsku? Pari omaa reissaajaa on olleet näillä jo melkoisen ajan. Myös ulkolaisilla kätköilijöillä (pierreroy57 ja lemon-hammer) on pari meidän reissaajaa unohtuneet taskunpohjalle. Ei auta edes kysellä jos ei vastausta tule tai jos koko kätköily on unohtunut..

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 16.08.2011 13:41

Marjis kirjoitti:Megan jäljiltä monet varmasti eivät ole ehtineet vielä logata mukaan poimimiaan reissaajia. Etenkin ulkomaanvieraat saattavat jatkaa vielä lomailua ja kirjaavat sitten kotiin päästyään. Että eiköhän noista ainakin suurin osa vielä "löydy". :)
Olipa aika hätäisesti "kadonneiksi" merkitty juu, kun monella kotimaisellakin vieraalla on viikonlopun loggaukset vielä pahasti kesken, ulkomaalaisista puhumattakaan.

Samalla täytty kyllä todeta että jokseenkin varmasti liian monelle kulkijalle mega tulee olemaan viimeinen logimerkintä. :(
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 16.08.2011 16:19

LQ kirjoitti:Samalla täytty kyllä todeta että jokseenkin varmasti liian monelle kulkijalle mega tulee olemaan viimeinen logimerkintä. :(
Kiitokset tässä välissä LQ:lle ja kaikille muille, jotka osallistuivat megan kulkijaturvallisuuden pohdintaan. Näinhän asiasta todettiin Geokylä-sivulla, jota jaettiin myös taitettuna printtiversiona tapahtumassa:
megafinland.fi kirjoitti:Kun geokolikko, TB tai jokin muu kulkija saapuu fyysisesti MEGA-miittiin, on se tietenkin syytä sinne logata. Varsinkin liikkeessä olevien kulkijoiden kohdalla kannattaa harkita tarkkaan, jättääkö sen kaiken geokansan ihmeteltäväksi. Paljon suositeltavampaa on pitää kulkija koko ajan omassa valvonnassaan tai antaa se suoraan eteenpäin toiselle kätköilijälle. Kulkijan liikkeellelaittajan näkökulmasta on myös hyvä pitää mielessä, että kaikki eivät halua 1000+ discovered lokia.
[- -]
Tapahtumaan tuodut geokolikot, TB:t ja muut kulkijat eivät ole tapahtuman vastuulla! Kulkijoiden alueella toivommekin, että tapahtumavieraat katsoisivat alueella ollessaan toiminnan asiallisuuden ja kulkijoiden turvallisuuden perään. Öiksi kulkijat otetaan tapahtuman puolesta suojaan.

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » Ke 17.08.2011 1:09

No joo :roll: myönnän, että laitoin vähän liiankin äkkiä nuo muutamat omat hukkuneiksi. En nyt tietenkään ajatellut, että näitä jätettäisiin koko yöksi sinne telttaan. Ja tosiaan ne ovat kyllä voineet mennä sekaisinkin kun poppoota kuitenkin oli aika lailla liikenteessä ja niitä siinä hipelöitiin. Omat kolikot yms jätin siis vain ja ainoastaan siihen paikkaan johon ne oli tarkoitettukin, eli ei mihinkään vietäväksi vaan paikanpäällä voi ottaa koodit ylös ja logata ne sitten joskus aikanaan. Ja kyllä, eihän näitä nyt tietenkään kaikki ole vielä logannut nähdyksi, kukin omalla tavallaan ja sitten kun aikaa löytyy. Eli jos joku nyt näihin jossain törmää, niin ilmoitelkoon sitten minulle mahdollisimman pian. Pitäisi kyllä laittaa englannin kielinen tekstikin aiheeseen liittyen kunkin "kadonneet" kohdalle. Toivottavasti nämä eivät hukkuneet ikiajoiksi.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissaajat kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 17.08.2011 9:18

Juuri tuosta syystä en itse ottanut kolikkokokoelmaani edes mukaan, ainostaan pari reissaajaa roikkui laukussa. En halunnut istua siellä niitä esittelemässä enkä olisi todellakaan uskaltanut jättää kansiotakaan ilman valvontaa, saati sitten irrallaan olevia. Päädyin siis tuohon ratkaisuun. Kyllähän siellä reissaajat olivat täysin sekaisin, eivät ihmiset lue niitä lappuja mitä laatikoissa on, kuten eivät lue reissaajan mukana kulkeviakaan (eivätkä sen puolee kätkökuvauksiakaan...). Maailmalla kiertävien laatikossa oli sellaisia, joissa luki että haluaa pysyä vain Suomessa ja nähtäväksi tarkoitettujen laatikoissa oli selkeästi kiertäviä. Ihmiset poimivat sitten mukaansa mistä laatikosta nyt sattuivat näkemään jotain kiinnostavaa.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Travel bugit & geokolikot”