Kätkökorin sisältö vaihtunut?

Jos aika riittää
Avatar
Saunamajuri
Viestit: 74
Liittynyt: Su 26.05.2013 19:39

Kätkökorin sisältö vaihtunut?

Viesti Kirjoittaja Saunamajuri » Pe 24.02.2017 21:22

Kätkökorilistallani on kori nimeltä "Ratkotut haasteet" (a). Siellä oli vielä jokin aika sitten kori muistaakseni nimeltä "Mikkeli... [jotakin]" (b). Pari päivää sitten tein korin jonka nimi oli "Mäntsalä[pvm]" (c). Poistin (c):n tänään.

Tilanne on nyt se, että (a):n alkuperäisestä sisällöstä ei ole jäljellä mitään havaintoa, ja (b):n sisällä ollut kätkölista on jostain syystä nyt (a):n takana. (b):n nimellä ei enää löydy kätkökoria listalla.

Temppuketjuni on ollut jotakin seuraavaa:
1) Luotu (a) kauan sitten.
2) Luotu ja poistettu kaikenlaisia muita koreja.
3) Luotu (b) viime vuoden lopulla.
4) Luotu ainakin pari koria tämän vuoden puolella ja mahdollisesti muokattu jotain olemassaolevaa ynnä kenties poistettu.
5) Luotu (c). Lisätty kätköjä. Poistettu (c).
6) Piti lisäämäni yksi täyteen tullut haaste koriin (a), jolloin havaitsin tämän.

Vannon kautta kiven ja kannon, että en ole poistanut tai uudelleennimennyt koreja (a) ja (b). Pahoittelut myös siitä, ettei minulla ole kertoa tämän tarkempaa temppuketjua. Tämä ei ole minulle minkäänlainen päänsärkyä aiheuttava ongelma, eli minun takiani tälle ei tarvitse antaa prioriteettejä, mutta en viitsinyt jättää raportoimattakaan. Kätkökoriominaisuus on sinällään ihan ehdoton, siitä tuhannet kiitokset.

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökorin sisältö vaihtunut?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » La 25.02.2017 3:43

Saunamajuri kirjoitti:Kätkökorilistallani on kori nimeltä "Ratkotut haasteet" (a). Siellä oli vielä jokin aika sitten kori muistaakseni nimeltä "Mikkeli... [jotakin]" (b). Pari päivää sitten tein korin jonka nimi oli "Mäntsalä[pvm]" (c). Poistin (c):n tänään.

Tilanne on nyt se, että (a):n alkuperäisestä sisällöstä ei ole jäljellä mitään havaintoa, ja (b):n sisällä ollut kätkölista on jostain syystä nyt (a):n takana. (b):n nimellä ei enää löydy kätkökoria listalla.

...

Vannon kautta kiven ja kannon, että en ole poistanut tai uudelleennimennyt koreja (a) ja (b). Pahoittelut myös siitä, ettei minulla ole kertoa tämän tarkempaa temppuketjua. Tämä ei ole minulle minkäänlainen päänsärkyä aiheuttava ongelma, eli minun takiani tälle ei tarvitse antaa prioriteettejä, mutta en viitsinyt jättää raportoimattakaan. Kätkökoriominaisuus on sinällään ihan ehdoton, siitä tuhannet kiitokset.
Täytyy sanoa että parhaani yritin tämän ongelman parissa. Olen selannut niin lähiaikojen varmuuskopiodataa kuin korisysteemiskriptiä. Olen päätynyt ainostaan seuraaviin toteamuksiin ja tuloksiin:

1) (a) koria ei löytynyt varmuuskopiosta
2) (b) korista ei löytynyt versiota missä olisi muuta kuin nykyisenkaltaista dataa
3) kori ei poistu millään muulla keinolla kuin korisivulta sen poistamalla
4) korin sisältö ei ole voinut siirtyä toiseen koriin vahingossa kuin seuraavalla keinolla: on painanut vaikkapa kartalta kätkön lisäyksen aktiiviseen "käytössä" -koriin, samaan aikaan vaihtanut toisessa selainikkunassa oletuskorin toiseksi ja korin vaihto on osunut oikeisiin millisekunteihin eli siihen, kun aktiivisen korin sisältö on jo luettu tietokannasta ja ennen kuin se päivitetään tietokantaan. Tässä välissä tehdään tarkastus ettei lisättävä kätkö ole jo korin kätköjen joukossa ja vaihto on siis pitänyt osua tähän hetkeen.

Vaikka kohta 4 on niin teoreettinen että sen onnistuminen käytännössä olisi ehkä ollut mahdotonta, niin (toivottavasti mitään rikkomatta) tämän mahdollisuuden estin kokonaan. Tuo oli ainoa kohta korihärvelissä missä koria käsiteltiin muulla kuin kiinteällä ID -numerolla. Muualla sisällön valuminen toiseen koriin on mahdotonta koska härveli ei koriin kohdistuvissa toimenpiteissään tiedä, että muita koreja edes onkaan kuin vain se, mitä se käsittelee.

Mutta kohta 3 onkin sitten sellainen, mistä en keksinyt mitään teoreettistakaan tapaa väärän korin poistumiseen. Tuo on sen verran simppeli "poista kori jonka ID on tämä" että sen ei pitäisi mitenkään mennä pieleen.


Mutta koska jotain on mennyt asiassa pieleen niin oikeastaan jää vain epämääräisiä vaihtoehtoisia ajatuksia ilman, että mitään voisi sanoa todennäköiseksi:
- Tietokanta on tehnyt jotain poikkeuksellista
- Selain on tehnyt jotain poikkeuksellista
- Koriskripti on tehnyt jotain poikkeuksellista
- No, mainitaan nyt "miten voisi olla mahdollista" -ajattelussa mieleen tullut vaihtoehto että joku ulkopuolinen on päässyt koneellesi tai tunnuksillasi tekemään muutoksia

Ohjelmointivirheen koriskriptissä olen mielestäni sulkenut pois, koitin tutkia kaikkea ulkopuolisen silmin eli tietämättä mitä skripti tekee ja tutkimalla sen logiikkaa. Tämä ei edes ollut vaikeaa koska omaa koodia on niin vaikea tajuta että se on kuin jonkun ulkopuolisen tekemää :P


Tässä vaiheessa oikeastaan täytyy vain jäädä odottamaan, jos joku muu raportoi ongelmista taikka onnistuu keksimään jonkun keinon mikä selittäisi tapahtuneen.

Mutta kaikista epämääräisistä asioista kannattaa kyllä pistää viestiä. Sivusto on sen verran laaja ja mun bugisen koodauksen johdosta varmasti löytyy virheitä, mitä vielä ei ole kukaan huomannut taikka viestitellyt. Selvittelen aina perusteellisesti kaikki ongelmatilanteet, vaikka aina tosin ei vain pysty löytämään selityksiä asioille. Voi toki olla että tähänkin joskus, jonkun muun asian yhteydessä, löytyy selitys vaikka tällä hetkellä tuntuu, että kaikki asiat tarkastin eikä missään voi olla muita kuin yliluonnollisia ongelmia...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Saunamajuri
Viestit: 74
Liittynyt: Su 26.05.2013 19:39

Re: Kätkökorin sisältö vaihtunut?

Viesti Kirjoittaja Saunamajuri » La 25.02.2017 22:07

Kävin kaikki kätkökorini läpi tarkemmin ja jotain valkeni lisää. Pakko tunnustaa, että jotain tiedoista annoin väärin (ja tuli vannottuakin vielä, olikohan miesmuistin lyhyysennätys nyt tai pitäisiköhän kutsua vaihtoehtoiseksi totuudeksi). Kori (b) oli kuin olikin vielä olemassa, olin vastoin kertomaani nimennyt sen uudestaan kuvaamaan paremmin seuraavan reissun kohteita (nyt "Kal...").

Mutta: korin (a) sisältö vastaa siis nyt korin (b) sisältöä ennen tuota nimenmuutosta, ja korin (a) alkuperäinen sisältö on kadonnut jonnekin bittiavaruuteen, kuten kuvasin. Korin (a) alkuperäistä sisältöä ei ollut missään, ja kaikki muut korit sisälsivät mitä pitikin.

Eli: yhtään koria ei ole kadonnut, mutta yhden korin sisältö on duplikoitunut toisen korin sisällön tilalle.

Kuten, Haksu, totesitkin, tulos 4) ei ole sellainen, mitä tässä olisi voinut tapahtua. Itselleni tulee mieleen vain, olisikohan verkkoyhteys voinut pätkiä juuri jonain kriittisenä hetkenä ja sen seurauksena jokin operaatio olisi sitten tehnyt jotain muuta kuin piti.

Kiittelyt selvittelyistä, anteeksipyyntö väittämääni korin katoamiseen liittyvästä turhasta ihmettelystä, ja pliis älä menetä yöunia tämän takia...

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökorin sisältö vaihtunut?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 26.02.2017 2:18

Nyt sain löydettyä tuon korin uudelleennimeämisen lokeista, olikin niin kaukana menneisyydessä etten ollut ulottanut hakua riittävän pitkälle.

Siltä päivältä ei löytynyt mitään selittävää tekijää mutta tässä on niin pitkä aikaväli että on mahdoton alkaa tutkimaan päivä kerrallaan mitä koreille on tapahtunut. Toki voisi olla ettei lokeista apua löytyisi vaikka olisi lyhytkin aikaväli kun kuitenkaan muuttujatietoja sun muuta ei taltioidu. Mutta toiveissa oli että olisi löytynyt jokin selitys sivulatausjärjestyksestä ja aktiivisen korin vaihtohetkestä.

Koriskriptistäkään ei löytynyt mitään uutta tilanteen aiheuttajaa. Korin uudelleennimeäminenkin on niin pomminvarma tapahtuma "vaihda korin ID nimi" ilman että korin sisältöä käsiteltäisiin, ettei siitä löydy selitystä. En myöskään saanut mitään ongelmaa aikaan vaikka koko iltayön vaihtelin korieni nimiä, heittelin kätköjä ja poistelin ja tein vaikka mitä temppuja. Niinpä edelleen asia jää selvittämättömäksi.

Mutta tulipa nyt korista poistettua "Garmin =>" -vaihtoehto, eli kätköjen lähetys vanhoihin Garmineihin, mikäli on omista asetuksista valinnut ettei Garminiin lähetys -linkkejä esitetä. Korissa tätä asetusvalintaa ei näköjään ollut huomioitu. Yksi painikesarake nyt vähemmän, vaikka noita painikkeita silti edelleen on riittävästi :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Korjataan kun keritään”