Karttatilastot sanovat boinks

Jos aika riittää
kultakuru
Viestit: 46
Liittynyt: To 28.06.2012 10:55

Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja kultakuru » To 16.10.2014 10:04

Hei,

avataanpa uusi ketju kun tämä ei ainakaan loppukäyttäjän näkemänä suoranaisesti näyttäisi liittyvän mihinkään merkistövaihdoksiin. Siis aamulla tuli vastaan 'päivän mysteeri' ts seuraavanlaisia havaintoja tilastojen kartttakuvista:
- maakunnat: meillä on muistaakseni kaikista maakunnista löytö, nyt 5 maakuntaa näyttää 0% ja harmaata,
- kunnat: melkein puolet kunnista ovat harmaita ikään kuin niissä ei olisi purkin purkkia,
- graticule: värit näyttävät uskottavilta ja numerotkin melkein, mutta Lahden-Kouvolan graticuleista taitaa puuttua aika läjä löytöjä (mökkiseutuamme).

Eritoten kuntakartta vaikuttaa oudolta, kun muka kätköttämättömiä kuntia on niin paljon.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja marko77 » To 16.10.2014 10:18

Niin siis eikö se ole jo selvää, että tilaistoissa (saattaa) esiinty(ä)y häiriöitä tuon suuren pamauksen johdosta? Haksu tekee parhaansa.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

kultakuru
Viestit: 46
Liittynyt: To 28.06.2012 10:55

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja kultakuru » To 16.10.2014 11:39

Hmhmhm... suurennuslasilla katsoen ja molempia herneitä käyttäen: taitavat nämä karttahavainnot kuitenkin liittyä merkistövaihdokseen sillä ainakin maakuntakartassa outoudet osuvat juurikin Etelä-Karjalaan, Etelä-Pohjanmaahan, Etelä-Savoon, Kanta-Hämeeseen ja Päijät-Hämeeseen, siis ääkkösiin.

Toivottavasti haksun pakissa purkkaa riittää.

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja Prynde » Su 26.10.2014 15:18

Karttoihin ja tilastoihin liittyvänä laitan tämän tänne ketjuun.
Elikkäs tilastojen maakuntakartta http://www.geocache.fi/stat/maakunnat.p ... serid=1982 kertoo minulle Kanta-Hämeen prosentiksi 59,9%.
Geokätköjakaumat maakunnittain http://www.geocache.fi/caches/jakauma.php?show=2 kertoo Kanta-Hämeen kätkömääräksi 2287 kätköä.
Karttahaku ehdoilla "löytänyt, maakunta: Kanta-Häme, lisäehdot: Myös arkistoidut ja hyllytetyt, Enintään: 2000 kätköä" näyttää 1200 kätköä joka on 52,47% 2287 kätköstä.
Noista 2287 kätköstä karttahaun mukaan aktiivisia+hyllyllä on 1685 kätköä, tätä vasten laskien prosentti olisi 71,2%.
1200 löytöä vasten löytöprosentin ollessa 59,9% pitäisi Kanta-Hämeessä olla n. 2003 aktiivista kätköä.

Tuota testasin myös gsakilla ja se löysi minulle 1202 löytöä Kanta-Hämeestä samoilla ehdoilla (luultavasti rajatiedot vähän eri sorttia ja pari purkkia just rajalla).

Toivottavasti on tarpeeksi tarkasti selitetty. Ei tällä mikään kiire ole etenkään jos ei liity nykyiseen merkkien räjäytykseen. Kunhan ihmettelen.

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 26.10.2014 15:51

Prynde kirjoitti:Karttoihin ja tilastoihin liittyvänä laitan tämän tänne ketjuun.
Elikkäs tilastojen maakuntakartta http://www.geocache.fi/stat/maakunnat.p ... serid=1982 kertoo minulle Kanta-Hämeen prosentiksi 59,9%.
Geokätköjakaumat maakunnittain http://www.geocache.fi/caches/jakauma.php?show=2 kertoo Kanta-Hämeen kätkömääräksi 2287 kätköä.
Karttahaku ehdoilla "löytänyt, maakunta: Kanta-Häme, lisäehdot: Myös arkistoidut ja hyllytetyt, Enintään: 2000 kätköä" näyttää 1200 kätköä joka on 52,47% 2287 kätköstä.
Noista 2287 kätköstä karttahaun mukaan aktiivisia+hyllyllä on 1685 kätköä, tätä vasten laskien prosentti olisi 71,2%.
1200 löytöä vasten löytöprosentin ollessa 59,9% pitäisi Kanta-Hämeessä olla n. 2003 aktiivista kätköä.

Tuota testasin myös gsakilla ja se löysi minulle 1202 löytöä Kanta-Hämeestä samoilla ehdoilla (luultavasti rajatiedot vähän eri sorttia ja pari purkkia just rajalla).

Toivottavasti on tarpeeksi tarkasti selitetty. Ei tällä mikään kiire ole etenkään jos ei liity nykyiseen merkkien räjäytykseen. Kunhan ihmettelen.
Tuossa menee heti eri lailla se, että katsot myös arkistoidut kätköt, kun taasen maakuntakartta jättää ne pois koska muuten juuri kenelläkään ei olisi mahdollisuutta saavuttaa 100% löytömäärää maakunnista. Mutta sinänsä kaikki suhteelliset väritys- ja prosenttipohjaiset tilastot olen laittanut kategoriaan "ei tueta, poistetaan kunhan tilastojen datajärjestelmän uudistus koittaa".

Mahdollista toki on että jos/kun pääsee joskus tilastojen datajärjestelmän uudistukseen niin siinä yhteydessä pystyy syntyykin jokin hienompi järjestelmä, missä voi mukauttaa tilaston huomioimaan tai olemaan huomioimatta arkistoidut, omat arkistoidut, hyllytetyt, omat adoptoidut kätköt joihin on löytö, omat miitit, näiden yhdistelmät ja monet muut vuosien varrella keskustelussa kertomani erikoistapaukset.

Tällä hetkellä en taas säädä noita prosentteja esim. arkistoidut huomioimaan koska muutaman kuukauden sisällä tulisi valitus, että prosentit on väärin kun arkistoidut on mukana, ja sitten poistaisin taas arkistoitujen huomioinnin ja parin kuukauden päästä tulisi valitus, kun arkistoituja ei ole huomioitu, ja muuttaisin tuon siten että arkistoidut huomioidaan, ja parin kuukauden päästä tulisi valitus kun arkistoidut onkin huomioitu, ja muuttaisin...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 26.10.2014 17:50

haksu10 kirjoitti:
Prynde kirjoitti:Karttoihin ja tilastoihin liittyvänä laitan tämän tänne ketjuun.
Elikkäs tilastojen maakuntakartta http://www.geocache.fi/stat/maakunnat.p ... serid=1982 kertoo minulle Kanta-Hämeen prosentiksi 59,9%.
Geokätköjakaumat maakunnittain http://www.geocache.fi/caches/jakauma.php?show=2 kertoo Kanta-Hämeen kätkömääräksi 2287 kätköä.
Karttahaku ehdoilla "löytänyt, maakunta: Kanta-Häme, lisäehdot: Myös arkistoidut ja hyllytetyt, Enintään: 2000 kätköä" näyttää 1200 kätköä joka on 52,47% 2287 kätköstä.
Noista 2287 kätköstä karttahaun mukaan aktiivisia+hyllyllä on 1685 kätköä, tätä vasten laskien prosentti olisi 71,2%.
1200 löytöä vasten löytöprosentin ollessa 59,9% pitäisi Kanta-Hämeessä olla n. 2003 aktiivista kätköä.

Tuota testasin myös gsakilla ja se löysi minulle 1202 löytöä Kanta-Hämeestä samoilla ehdoilla (luultavasti rajatiedot vähän eri sorttia ja pari purkkia just rajalla).

Toivottavasti on tarpeeksi tarkasti selitetty. Ei tällä mikään kiire ole etenkään jos ei liity nykyiseen merkkien räjäytykseen. Kunhan ihmettelen.
Tuossa menee heti eri lailla se, että katsot myös arkistoidut kätköt, kun taasen maakuntakartta jättää ne pois koska muuten juuri kenelläkään ei olisi mahdollisuutta saavuttaa 100% löytömäärää maakunnista. Mutta sinänsä kaikki suhteelliset väritys- ja prosenttipohjaiset tilastot olen laittanut kategoriaan "ei tueta, poistetaan kunhan tilastojen datajärjestelmän uudistus koittaa".

Mahdollista toki on että jos/kun pääsee joskus tilastojen datajärjestelmän uudistukseen niin siinä yhteydessä pystyy syntyykin jokin hienompi järjestelmä, missä voi mukauttaa tilaston huomioimaan tai olemaan huomioimatta arkistoidut, omat arkistoidut, hyllytetyt, omat adoptoidut kätköt joihin on löytö, omat miitit, näiden yhdistelmät ja monet muut vuosien varrella keskustelussa kertomani erikoistapaukset.

Tällä hetkellä en taas säädä noita prosentteja esim. arkistoidut huomioimaan koska muutaman kuukauden sisällä tulisi valitus, että prosentit on väärin kun arkistoidut on mukana, ja sitten poistaisin taas arkistoitujen huomioinnin ja parin kuukauden päästä tulisi valitus, kun arkistoituja ei ole huomioitu, ja muuttaisin tuon siten että arkistoidut huomioidaan, ja parin kuukauden päästä tulisi valitus kun arkistoidut onkin huomioitu, ja muuttaisin...
Ja toki alkuperäisessä viestissä menee laskut pieleen senkin takia, että "maakunnan kätköt" <> "maakunnan kätköt joita itse ei ole piilotettu ja näin ollen on löydettävissä" eli maakuntakartalla on lähtökohtana se, että omat kätköt poistetaan laskuista.

Myös pari liikkuvaa kätköä jää pois laskuista joten prosentin sadasosissa voi tulla heittoa.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja Prynde » Su 26.10.2014 18:15

Noniin, selvisi siis missä lasken pieleen.
Kanta-Hämeessä on 1642 muiden tekemää kätköä joita en ole löytänyt ja jotka eivät ole arkistossa saati liiku.
Kanta-Hämeen alueen löydöistäni niinikään on 983 kätköä aktiivisena/hyllyllä eikä liikkuvia. Näissä kun minulla alunperin oli myös arkistoidut mukana jolloin löytöprosenttihan olisi aikanaan noussut yli sadan...

Näillä saadaan taulukon näyttämä 59,9%. Anteeksi että vaivasin...

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Karttatilastot sanovat boinks

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 26.10.2014 19:13

Prynde kirjoitti:Noniin, selvisi siis missä lasken pieleen.
Kanta-Hämeessä on 1642 muiden tekemää kätköä joita en ole löytänyt ja jotka eivät ole arkistossa saati liiku.
Kanta-Hämeen alueen löydöistäni niinikään on 983 kätköä aktiivisena/hyllyllä eikä liikkuvia. Näissä kun minulla alunperin oli myös arkistoidut mukana jolloin löytöprosenttihan olisi aikanaan noussut yli sadan...

Näillä saadaan taulukon näyttämä 59,9%. Anteeksi että vaivasin...
Nämä kaikki tilastot ovat aina niin hankalia, varsinkin kun niitä vertaa muihin tilastoihin tietämättä mitä kaikkea mun härveleihin on rakennettu sisään. Mutta hyvä että päädyimme samaan tulokseen, joskus harvoin näköjään niin voi käydä :)

Kun ehtisi joskus kirjoittamaan niitä ohjeistuksia, missä kerrottaisiin mistä tulokset muodostuvat. Itsekään ei huomannut aluksi tuota omien kätköjen aiheuttamaa eroa kokonaismäärässä ennen kuin otin asian kunnolla työn alle ja debuggasin mitä tuloksia tietokannasta tulee ulos... ei tunne enää omia härveleitään :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Korjataan kun keritään”