Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Eino_Mies
Viestit: 47
Liittynyt: To 23.05.2013 18:37

Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Eino_Mies » Ke 22.10.2014 20:48

Nyt alkaa mennä lopullisesti hermo näitten laitteitten kanssa!

Olen 1,5 vuotta kätköillyt otsikossa mainituin välinein, mutta oikeastaan viime kesästä lähtien niitten toimivuus on heikentynyt jatkuvasti. Se ilmenee niin, oma sijaintini jumittaa todella pahasti. Tänään esim. näin että noin 5 km päässä on tullut uusi tradikätkö. Sitten vaan auton rattiin ja kätkön tiedot valmiiksi puhelimeen. Mutta kun se perhanan kapistus ei reagoi liikkeesseni käytännössä mitenkään. Tiesin kätkölle olevan enää matkaa joitain satoja metrejä, mutta itsepintaisesti sijaintiani osoittava täplä seisoi paikallaan jossain 4,5 km päässä.

Sitten kun jalkauduin maastoon, se pomppasi lähemmäs, mutta yhtäkkiä taas heitti minut jonnekin aivan hevonkuuseen. Kävellessäni metsätietä pitkin purkille uskoin pääseväni "kartalle", mutta ei. Luurin näytössä oli etäisyys 607 metriä ja se ei kertakaikkiaan reagoinut kävelyyni, vaikka tiesin olevani lähellä nollapistettä.

Onko tähän ongelmaan olemassa jotain kalibrointia tai vastaavaa toimenpidettä? Lumia 610 ainakin herjaa kompassin puuttumisesta, toisaalta olen tällä kombinaatiolla löytänyt jo liki 350 kätköä ja piilottanut kymmenkunta, joten kyllä se aiemmin on ihan kohtalaisesti pelittänyt. V*tuttaa ihan huolella kun nykyään yrittää kätköillä niin jumitusongelma ajaa hulluuden partaalle.. ainakin melkein. Help me!

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ke 22.10.2014 21:04

Mulle kävi samoin noin kuukausi sitten. Olin jotain 100 metrin päässä kätköltä ja yhtäkkiä sijainti olikin jossain huitsan nevadassa noin 15km siitä missä oikeasti olin. Lumia 720 kyseessä, verkko oli päällä, mutta en saanut korjattua tuota sijaintiheittoa muuten kuin laittamalla puhelimesta virrat pois. Senkin jälkeen, olin multilla, kompassi pätki, osoitti kokoajan samaan suuntaan, sain sen kalibroitua pyörittämällä 360 astetta. Kompassi jäi tuona päivänä useamman kerran jumiin ja jouduin kalibroimaan sen monta kertaa.
Ei ole tuon kerran jälkeen temppuillut. Voisiko olla kyse kyhteyksistä??

maimei
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.03.2014 18:09

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja maimei » Ke 22.10.2014 21:08

Minulla oli pari vuotta käytössä Nokia Lumia 710 ja GC Live, viimeksi käytin sitä kesällä ja toimi ihan hyvin. Onko sovellus ilmoittanut kalibroinnin tarpeesta? Oma sovellukseni saattoi joskus jumittua jollain tavalla, minkä jälkeen sammutin ohjelman kokonaan, ja kun avasin sen uudelleen GC Live pyysi kalibrointia. Sitten kun olin pyörittänyt puhelinta ohjeen mukaisesti ilmassa, niin ongelma poistui ja ohjelma pelitti jälleen. En osaa muuta tuohon kommentoida, toivottavasti apu löytyy.

Eino_Mies
Viestit: 47
Liittynyt: To 23.05.2013 18:37

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Eino_Mies » Ke 22.10.2014 21:19

Juuri tuo hieno sivistyssana kalibrointi olisi se juttu mikä voisi auttaa, mutta miten se siis käytännössä tapahtuu? Ei ole ainakaan näyttöön tullut mitään viestiä tai ilmoitusta tällaisesta. Välillä olen kesken etsinnän maastossa vain katkaissut virrat ja avannut uudestaan, mutta ilman merkittävää parannusta. Ja tämä puhelin ei tue kompassia, tai siis sellaista ominaisuutta ei kai ole koska kyseessä on tällainen perus Lumia, eli "karvalakkimalli". Käsittääkseni niissä isommalla numerolla olevissa malleissa 720 ja 920, mitä lie.. on kompassi.

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ke 22.10.2014 21:46

Eino_Mies kirjoitti:kalibrointi olisi se juttu mikä voisi auttaa, mutta miten se siis käytännössä tapahtuu? ... Ja tämä puhelin ei tue kompassia, tai siis sellaista ominaisuutta ei kai ole .
Jos tuossa puhelimessa ei ole kompassia niin sitten siinä ei kait voi kalibrointia tehdä. Kalibroinnille on oma nappi siellä lumian omassa kompassissa.
Tosin minä sain korjattua GC Liven kompassin neulan pyörimään, kun pidin puhelinta vaakatasossa ja pyöräytin siinä 360 astetta ympäri.

Eino_Mies
Viestit: 47
Liittynyt: To 23.05.2013 18:37

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Eino_Mies » Ke 22.10.2014 22:19

Barbit kirjoitti:
Eino_Mies kirjoitti:kalibrointi olisi se juttu mikä voisi auttaa, mutta miten se siis käytännössä tapahtuu? ... Ja tämä puhelin ei tue kompassia, tai siis sellaista ominaisuutta ei kai ole .
Jos tuossa puhelimessa ei ole kompassia niin sitten siinä ei kait voi kalibrointia tehdä. Kalibroinnille on oma nappi siellä lumian omassa kompassissa.
Tosin minä sain korjattua GC Liven kompassin neulan pyörimään, kun pidin puhelinta vaakatasossa ja pyöräytin siinä 360 astetta ympäri.
Puhelimeen tulee tällainen herja, kun klikkaan GC Livessä kompassin painiketta:

"Your device does not support the hardware compass. Direction will be based on motion and GPS position changes which is less accurate".


Eli laite ei tue kompassiominaisuutta, joten suunnan hakeminen perustuu vain liikkeeseen ja GPS-sijainnin muutoksiin, mikä on epätarkempaa... tai jotenkin näin tuo kai on tulkittavissa. Ihmetyttää silti, että se toimi vielä viime kevääseen asti melko hyvin, mutta pikkuhiljaa tämä jumittaminen on käynyt aina vaan pahemmaksi.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 22.10.2014 22:47

Kannattaa pikkuhiljaa alkaa ostamaan uutta luuria. WP7.8 tuki loppuu näinä hetkinä eli sovellusvalikoima pienenee ja välttämättä GC softat eivät pian tue tätä käyttisversiota. ( Moni "ei gc" softa ei meinaan enää tue).

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokia Lumia 610 + GC Live. Apua!!

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 23.10.2014 16:56

Jospa vika olisi ihan fyysinen eli gps antenni vaikkapa rikki kapulassa tai huono kontakti jne.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”