Mikä älypuhelin?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Su 02.03.2014 13:32

Xcover (siis se 1. malli) oli ehkä kamalin kapula mitä olen koskaan omistanut. Jumitukset ovat enemmän kuin arkipäivää ja vähäinen (suorastaan naurettava) muistin määrä ja hidas suoritin tekevät koko kapulan käytöstä todella tökkivää. Bonuksena vielä karmea näyttö, todella surkealla resoluutiolla. Uudempi versio on jo ihan toista maata, tosin siinäkin on edelleen pihtailtu muistin määrässä.

Lumia 625 toimii Premium-jäsenyyden voimassa ollessa ihan kohtuullisesti ilmaisella Geocachingin omalla softalla. Toki tuo softa on varsin rajoittunut ominaisuuksiltaan, mutta lähinnä käytänkin 625:sta kätkön tarkempien tietojen lukemiseen (esim. kuvaukset kätkössä olevista TB:stä tai GC:sta plus attribuutit). Varsinainen etsintä kuitenkin tehdään Oregon 300:lla. Tarkkuus on ollut ihan hyvä 625:lla, lieneekö sitten Glonass tuella jotain tekemistä asian kanssa.

Siis summa summarum. Pelkkää älykapulaa en suosittele etsintään, se toki on oiva lisävaruste mutta kyllä oikea gepsi on sentään poikaa. Mutta tämä nyt on vaan minun mielipiteeni :lol:
No siis missä se purkki nyt voi olla????

mpetas
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 24.09.2012 16:10

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja mpetas » Su 02.03.2014 15:16

Samsung Galaxy S2 on ollut ihan pätevä laite. Siihen on ladattu c:geo ja se on riittänyt mainiosti kätköilyyn. Toisella puoliskolla on käytössä Lumia 800, siinä on softana Geocaching Live. Ennen premium-jäsenyyttää oli vähän rajalliset käyttömahdollisuudet, mutta jäsenyyden hankkimisen jälkeen ok.

Jostain syystä Samsungilla pääsee "kätkökartalle" paljon nopeammin kuin Lumialla. Eli jos esim automatkalla päätetään katsella olisko mitään logattavaa lähistöllä, Lumian kanssa ottaa aikaa.

Samsungilla on ikävä tapa jumittaa itsensä, jolloin se myös romahduttaa akun varaustason. Älypuhelimen akku on yksi kriittinen tekijä kätköilymatkoilla ellei varavirtaa ole saatavilla.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Su 02.03.2014 15:46

Minulla on Samsung Xcover2 ja olen ollut siihen ylen tyytyväinen, sehän on iskun- ja vedenkestävä taskulampullinen gepsi vähän heikohkolla kameralla. Neongeo on minulla softana.
Loggaan kätköt normaalisti kentällä field noteseina ja sitten kotona kirjaan nuo loggaukset nettiin. En juuri koskaan enää käytä vanhempaa Coloradoani vaikka se roikkuu mukana reissuilla. Ehkä märässä tiheässä metsässä tuo Garmin on kuitenkin tarkempi. Akunkesto saisi olla kyllä kännykässä parempi, sen myönnän. Aluksi tuo Xcover2 kärsi minulla muistirajoitteista, ei niinkään kätköilyssä vaan jos halusi asennella ja käyttää useampia muita appletteja. Sittemmin roottasin kapulani ilman mitään ongelmia ja nyt ajan kaikki ohjelmat suoraan muistikortilta ja mitään muistirajoitteita tai muitakaan ongelmia ei ole esiintynyt.

olavivalo
Viestit: 1
Liittynyt: Su 02.03.2014 16:21

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja olavivalo » Su 02.03.2014 16:49

Täältä pisteet L1320 phabletille.

Minulla on ollut käytössäni julkaisusta lähtien sisarmalli L1520. Tärkeimmät ominaisuudet tässä harrastuksessa ovat laadukas iso näyttö (molemmissa), akkukapasiteetti (molemmissa), paikannustarkkuus (ainakin 1520), sekä suorituskyky (ainakin 1520).

Suuri koko jakaa mielipiteitä, ja puhelin lienee tässäkin käytössä aina kompromissi eri tarpeista. Taskuun menee ja itsellä pysyy paremmin kädessä kuin pikku kapulat.

Avatar
Stealthhawk
Viestit: 62
Liittynyt: Su 27.02.2011 23:28
Paikkakunta: Salo

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Stealthhawk » To 06.03.2014 0:16

HTC One X+ on itselläni ollut reilun vuoden käytössä ja en vaihtaisi mihinkään muuhun puhelimeen.
Tämä on minun ykkös kapistus kätköillessä ja se on aina mukana satoi tai paistoi, paahtoi tai pakkastaa, oltiin sitten metsässä tai kallioilla - aina toimii ja vie kätkölle.
Puhelimen sisäinen muisti on 64 gigaa, joten sinne mahtuu ihan järjettömästi offline karttoja, joten nettiä EI tarvitse pitää päällä ollenkaan.
Ja jos haluaa estää kastumisen niin Aquapacin mini pussilla voi vaikka sukeltaa 5m syvyyteen - testattu on ja samalla voit vaikka kuvata videota :D
Oma akku riittää pienemmille kätkö reissuille komeasti ja lisäakun kanssa saadaan tietenkin kaikkiin laitteisiin potkua vaikka koko päivän reisuille.

Itselleni siis antaa suurinta painoarvoa tuo suuri sisäinen muisti, tarkka gepsi ja luotettavuus.
You won´t see me, you won´t hear me and I just logged your cache!

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » To 13.03.2014 15:47

Kiitos paljon kaikille neuvoja antaneille. Päädyin sitten Samsung Galaxy S4. Katotaampa miten alkaa pelittään. Toisin sanoen miten minä sitä opin käyttämään. :D

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 13.03.2014 16:06

TiiperiNinsku kirjoitti:Kiitos paljon kaikille neuvoja antaneille. Päädyin sitten Samsung Galaxy S4. Katotaampa miten alkaa pelittään. Toisin sanoen miten minä sitä opin käyttämään. :D
Hyvään malliin päädyit. Sitä oppii kyllä käyttämään.

Avatar
nieppi
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 27.07.2011 22:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja nieppi » La 15.03.2014 8:36

Pakko hehkuttaa tuota omaa välinettä kun olen nyt noin vuoden kätköillyt lähes pelkästään kännykällä. Käytössä Sony Xperia Z:ta joka on vesittiivis ja käyttää myös Glonass sateliitteja avuksi paikannukseen.
Tuntuu löytävän paikan nopeasti ja tarkasti
softana käytä C:geoa

Nykyään varalaitteen virkaa hoitaa Etrex20 joka on lähinnä pojan käsissä kätköilyreissuilla

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 15.03.2014 8:43

Kannattaa muuten asentaa Android luuriin tämä ohjelma: https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=fi "mutu" tuntumalla se löytää nopeammin sateelliitit ja se käynnistyy heti jos avaa jonkun karttaohjelman.

Sen avulla voi myös kalibroida kännykän sisäisen kompassin.

Avatar
nieppi
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 27.07.2011 22:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja nieppi » La 15.03.2014 9:04

Juu olet oikeassa. Itsellänikin on tuo asennettuna

jakezzz
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 11.03.2014 14:37

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja jakezzz » Ma 17.03.2014 14:13

Jepukkata.
Itse aloitin kätköilyn HTC Desire S:llä joka oli kokonsa puolesta oikein passeli, mutta tarkkuudessa oli toivomisen varaa.
Nykyään käyttelen tota GPSmap62:sta ainakin lähestyessä ja jos ei meinaa alkaa kätkö puusilmäilyllä löytymään niin on aina matkassa Galaxy S3, joka harvemmin ohjaa ihan muualle (kuten toi Garmin tuppaa välillä tekemään...n 50 metriä saattaa ohjata välillä väärin.).

Samsungin heikkous on fyysinen kestävyys sekä akun kesto. Myöskin muotoilu ja koko tekee siitä todella kömpelön.
Tarkkuudessa on ehkäpä jopa yhtä tarkka kuin toi garmin mutta kyllä huomaa GPS päivitysnopeuden olevan huomattavasti hitaampi kuin oikeassa kalikassa.

Xcover2:sta olen muutaman kerran kokeillut ja se saattais olla kyllä aika passeli laite. Itselleni en ole sellaista hommannut kun en tahdo useata puhelinta omistaa ja xcoverin prossuteho ei riitä muuhun tarvitsemaani käyttöön. Mutta muuten se tuntuu hyvältä kädessä, kestää ilmeisen hyvin ryynäämistä ja tarkkuuskin on hyvä.

Softana itsellä tuo C:Geo ja siitä ei varauksin ole pahaa sanaa. Välillä iso firma muuttelee asetuksiaan ja c:geo saattaa olla muutamia päiviä poissa pelistä.

Eino_Mies
Viestit: 47
Liittynyt: To 23.05.2013 18:37

Lumia 610 alkanut jumittaa?!

Viesti Kirjoittaja Eino_Mies » Ke 19.03.2014 22:17

Tuollainen "nokialainen" on siis meikäläisellä ollut kätköilykäytössä vajaan vuoden. Sillä pääsin hyvin harrastuksessa alkuun viime keväänä ja reilut parisataa tradikätköä on sillä tullut haetteua. Maaliskuun alussa ostin Premium-jäsenyyden ja muutama multikätkö on myös jo löytynyt tämän myötä. Nyt vähitellen on kuitenkin GC Live -sovellus alkanut tökkiä todella pahasti ja puhelin "jumittaa" minut kartalle joskus pitkäksikin ajaksi. Esim. jos autolla käännyn tiehaarasta, niin täplä jää vilkkumaan paikalleen, vaikka matka jatkuu hyvää vauhtia. Kun jalkaudun maastoon niin joskus käy siten, että vaikka paikannus olisi aluksi kohdillaan, niin yhtäkkiä se heittää sijaintini jopa kymmenkunta kilsaa johonkin ihan hevonkuuseen. Sitten saattaa pompata takaisin oikeaan kohtaan.

Tässähän luurissa ei käsittääkseni ole sellaista kompassiominaisuutta, joka joissain malleissa kai on? Olisko se Premium-jäsenyys tehnyt tämän jumituksen, vai voiko puhelin ajan myötä vain kulua käytössä niin, että tämä kätköilysovellus hyytyy aina vaan useammin?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Lumia 610 alkanut jumittaa?!

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 20.03.2014 0:12

Eino_Mies kirjoitti:Nyt vähitellen on kuitenkin GC Live -sovellus alkanut tökkiä todella pahasti ja puhelin "jumittaa" minut kartalle joskus pitkäksikin ajaksi. Esim. jos autolla käännyn tiehaarasta, niin täplä jää vilkkumaan paikalleen, vaikka matka jatkuu hyvää vauhtia. Kun jalkaudun maastoon niin joskus käy siten, että vaikka paikannus olisi aluksi kohdillaan, niin yhtäkkiä se heittää sijaintini jopa kymmenkunta kilsaa johonkin ihan hevonkuuseen. Sitten saattaa pompata takaisin oikeaan kohtaan.
Viittaisi siihen että hukkailee välillä GPS-sijainnin ja käyttää matkapuhelinverkkoa paikannukseen.

Kolari
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 11.03.2014 10:09

Samsung Xcover2:n roottaus

Viesti Kirjoittaja Kolari » To 20.03.2014 9:50

Kuka tietäisi, missä olisi otsikkoaiheesta luotettavaa tietoa?

Takuu muka hommassa kuitenkin menee, kertoivat Verkkokaupassa eilen.

Esim:
- Miten tehdään?
- Mitä on syytä palauttaa?
- Mitä kannattaa palauttaa?

Olen todellinen aloittelija, eli ohjeet saisivat olla hyvät.

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » To 20.03.2014 20:13

Ainakin tuolla keskustellaan xcover2:n roottauksesta. Voin kyllä sanoa kokemuksesta, että jos olet todella aloittelija etkä omaa tarvittavista ohjelmista ja komennoista kokemusta, niin aika hyvä riski on laitteen rikkomiseen olemassa.
http://murobbs.plaza.fi/taskumuro-puhel ... ttaus.html

Mutta eihän nuo nyt enää paljoa maksa uutenakaan ja käytettynä niitä löytyy varmasti huuto.netistä tms. kauppapaikoista, että jos iskee se ns. vituixmän niin ei ole iso vahinko kuitenkaan :D
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 23.08.2014 18:47

Onkos kellään kokemuksia Samsung S4 activesta? Sellaisen nyt tilasin kun kyllästyin xcover2:n muistin vähyyteen. (puhelinta on vielä vuosi maksamatta, joten tuollaisia roottauksia ei uskalla ruveta tekemään) Tuossa activessa pitäisi olla vähän enemmän sitä muistia. Ja on vedenkestävä kuten xcoveritkin. Tuo taskulamppuominaisuus on myös kätköilykäytössä osoittautunut tosi hyväksi.
~Don't worry, be happy!~

Avatar
Supatus
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 12.11.2013 18:27
Paikkakunta: Hamina

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Supatus » La 23.08.2014 19:47

Mulla on ollut tuo S4 active käytössä alkukesästä, sitä ennen xcover2. Hyvin on toiminut kätköillessä, vähemmän tilttailuja kuin xcoverissa ja näytön koko on hyvä varsinkin autoillessa. Ohjelmana on cgeo, muista ohjelmista ei ole kokemusta.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 23.08.2014 20:11

Itse en ole kuullut huono palautetta tuosta mallista.

Suosittelen muuten näitä ohjelmia

c:geo: https://play.google.com/store/apps/deta ... hing&hl=fi

Gps status ( Nopeuttaa paikannusta ja antaa mahdollisuuden kalibroida puhelimen sisäisen kompassin): https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=fi

Oruxmaps, jolla saa ilmaiset MML maastokartat Androidiin: http://nekkiplusnakki.blogspot.fi/2013/ ... artat.html

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja pipsa » La 23.08.2014 22:26

mä olen tässä myöskin pohtinut Sampan S4 activen ostamista kätköilypuhelimeksi, onko lisää kokemuksia jakaa?
kuten aiemmin olen tässä kertonut niin tällä hetkellä HTC:n Desire kätköilypuhelimena, mutta alkaa olla jo vähän hitaan puoleinen ja ei toi varmaan kauaa enää jaksa kun kuitenkin kastuu aika usein :) ei nyt vielä ole oireillut hajoamisesta, mutta oishan se kiva olla vähän etukenossa.
- pipsa -

Hepemän
Viestit: 2
Liittynyt: Su 11.05.2014 11:44

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Hepemän » Su 24.08.2014 0:09

ansu75 kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia Samsung S4 activesta? Sellaisen nyt tilasin kun kyllästyin xcover2:n muistin vähyyteen. (puhelinta on vielä vuosi maksamatta, joten tuollaisia roottauksia ei uskalla ruveta tekemään) Tuossa activessa pitäisi olla vähän enemmän sitä muistia. Ja on vedenkestävä kuten xcoveritkin. Tuo taskulamppuominaisuus on myös kätköilykäytössä osoittautunut tosi hyväksi.
Roottasin Xcover kakkosen mutta sitten se muuttuikin ärsyttävän hitaaksi kun ohjelmat oli muistikortilla. Nyt käytössä nimenomaan tuo S4 active ja olen siihen todella tyytyväinen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”