Mikä älypuhelin?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
jorgo
Viestit: 22
Liittynyt: Su 22.09.2013 14:10

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja jorgo » To 04.12.2014 18:14

Minulla on Sony Xperia LT23W Acro. Hyvä ominaisuus on ennenkaikkea vedenpitävyys. Ihan oikeasti laite on luokiteltu IP57-kosteusluokkaan (½ tuntia metrin syvyydessä). Hinnat esim. Tori.fi ovat välillä 100-200€. Ostin omanikin käytettynä - takuuta on vielä puoli vuotta.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ma 27.08.2018 4:13

Vanha ketju, mutta mitäs älypuhelinta vuonna 2018 suosittelisitte? Minulla menee puhelin uusiksi lähiaikoina. Haluaisin nimenomaan sellaisen, jossa on Android (c:geo) ja mahdollisimman hyvä akunkesto. Mieluiten vesi- ja pölytiivis. Hinta alle 300 e. Samsungeja ja Huaweita jo tuolta Telia-kaupan sivuilta katselin.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 27.08.2018 4:37

ReiKaa kirjoitti:Vanha ketju, mutta mitäs älypuhelinta vuonna 2018 suosittelisitte? Minulla menee puhelin uusiksi lähiaikoina. Haluaisin nimenomaan sellaisen, jossa on Android (c:geo) ja mahdollisimman hyvä akunkesto. Mieluiten vesi- ja pölytiivis. Hinta alle 300 e. Samsungeja ja Huaweita jo tuolta Telia-kaupan sivuilta katselin.
Suosittelen tässähintaluokassa Nokian Android malleja. Niissä on etuina niin sanottu puhdas ympäristö eli valmistaja ei ole laittanut niihin omia ohjelmia joilla ei yleensä tee mitään. Lisäksi päivitykset rullaa pitkään ja nopeasti.

Esimerkiksi Nokia 8: https://www.power.fi/product/p-864968/

Avatar
Kumpe
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 16.12.2014 22:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Kumpe » Ma 27.08.2018 13:19

Minulla on Samsung XCOVER 4. Nyt saa alle 200 eurolla.
Toistaiseksi ollut ihan hyvä, ja akkukin kestää. CGEOn kartta vaan on aika kehno, joten käytän erillistä gepsiä aika paljon.
Gepsillä navigoidaan, ja XCOVERilla haetaan kätkön tiedot. No kaupungissa CGEO menettelee.
Alussa otetaan hiukan kevyemmin, ja sitten hellitetään loppua kohti.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ma 27.08.2018 13:54

Minun nykyinen puhelin on Samsung Xcover SIII. Sain sen synttärilahjaksi v. 2014. Ihmettelen, miksi se jo nyt lataa akun (vaihdetun uudenkin) tosi hitaasti ja käytössä akku tyhjenee tosi nopeasti. Joku sanoi, että vanhemmiten puhelimille käy niin. Muutoin olen siihen ihan tyytyväinen ollut, mutta akkua saa ladata koko ajan ja jos latauksen aikana käyttää sitä, niin akku kuluu nopeammin kuin täyttyy. Aika hankala tilanne silloin, kun menee paikkakunnalle jonka kätköt ei ole gepsissä... Harvoin näin käy, mutta joskus. Viimeksi vastikään, kun keksittiinkin yhtäkkiä mennä Vilppulaan, jonka kätköjä ei ollut gepsissä eikä navigaattorissa. Puhelimen varassa sitten mentiin. Onneksi minulla oli minitabletti mukana, ja sain ostettua siihen R-kioskilta Prepaid-liittymän. Sen akku kesti toistaiseksi paremmin kuin puhelimen.

Mutta siis, kiitos vinkeistä. Tuo Nokian puhelin kuulostaa hyvältä jo senkin takia, ettei siinä ole turhia sovelluksia. Saa nähdä, kauanko menee ennen kuin uuden hommaan, joten lisävinkit ovat tervetulleita.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 27.08.2018 15:25

ReiKaa kirjoitti:Minun nykyinen puhelin on Samsung Xcover SIII. Sain sen synttärilahjaksi v. 2014. Ihmettelen, miksi se jo nyt lataa akun (vaihdetun uudenkin) tosi hitaasti ja käytössä akku tyhjenee tosi nopeasti. Joku sanoi, että vanhemmiten puhelimille käy niin. Muutoin olen siihen ihan tyytyväinen ollut, mutta akkua saa ladata koko ajan ja jos latauksen aikana käyttää sitä, niin akku kuluu nopeammin kuin täyttyy. Aika hankala tilanne silloin, kun menee paikkakunnalle jonka kätköt ei ole gepsissä... Harvoin näin käy, mutta joskus. Viimeksi vastikään, kun keksittiinkin yhtäkkiä mennä Vilppulaan, jonka kätköjä ei ollut gepsissä eikä navigaattorissa. Puhelimen varassa sitten mentiin. Onneksi minulla oli minitabletti mukana, ja sain ostettua siihen R-kioskilta Prepaid-liittymän. Sen akku kesti toistaiseksi paremmin kuin puhelimen.

Mutta siis, kiitos vinkeistä. Tuo Nokian puhelin kuulostaa hyvältä jo senkin takia, ettei siinä ole turhia sovelluksia. Saa nähdä, kauanko menee ennen kuin uuden hommaan, joten lisävinkit ovat tervetulleita.
Akunkeston pidentämiseen on halpoja keinoja nimittäin erillinen akkupankki. Näitä saa alta 40 euron ja ovat noin kännykän kokoisia ja varsinkin jos tuleva kännykkä tukee Quick charge tekniikkaa (kuten tuo Nokia) niin kannattaa ostaa vaikkapa tämä: https://www.mytrendyphone.fi/shop/4smar ... 6756p.html Lataa meinaan vauhdilla virtaa eli piuhaa ei tarvitse pitää kovinkaan pitkään tämän ja puhelimen välillä matkoilla!

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ti 28.08.2018 21:12

Suositus Nokialle täältäkin! Vaihdoin ompun Nokia 8:aan keväällä, enkä oo katunu, mainio kapistus.

PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Ti 28.08.2018 22:26

Itsellä on huawei y6 2018. Toimii erinomaisesti. Ainut ongelma on runsas tökkiminen, jos monta sovellusta on auki. Muuten hyvä
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ti 28.08.2018 22:54

Vingeri kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minun nykyinen puhelin on Samsung Xcover SIII. Sain sen synttärilahjaksi v. 2014. Ihmettelen, miksi se jo nyt lataa akun (vaihdetun uudenkin) tosi hitaasti ja käytössä akku tyhjenee tosi nopeasti. Joku sanoi, että vanhemmiten puhelimille käy niin. Muutoin olen siihen ihan tyytyväinen ollut, mutta akkua saa ladata koko ajan ja jos latauksen aikana käyttää sitä, niin akku kuluu nopeammin kuin täyttyy. Aika hankala tilanne silloin, kun menee paikkakunnalle jonka kätköt ei ole gepsissä... Harvoin näin käy, mutta joskus. Viimeksi vastikään, kun keksittiinkin yhtäkkiä mennä Vilppulaan, jonka kätköjä ei ollut gepsissä eikä navigaattorissa. Puhelimen varassa sitten mentiin. Onneksi minulla oli minitabletti mukana, ja sain ostettua siihen R-kioskilta Prepaid-liittymän. Sen akku kesti toistaiseksi paremmin kuin puhelimen.

Mutta siis, kiitos vinkeistä. Tuo Nokian puhelin kuulostaa hyvältä jo senkin takia, ettei siinä ole turhia sovelluksia. Saa nähdä, kauanko menee ennen kuin uuden hommaan, joten lisävinkit ovat tervetulleita.
Akunkeston pidentämiseen on halpoja keinoja nimittäin erillinen akkupankki. Näitä saa alta 40 euron ja ovat noin kännykän kokoisia ja varsinkin jos tuleva kännykkä tukee Quick charge tekniikkaa (kuten tuo Nokia) niin kannattaa ostaa vaikkapa tämä: https://www.mytrendyphone.fi/shop/4smar ... 6756p.html Lataa meinaan vauhdilla virtaa eli piuhaa ei tarvitse pitää kovinkaan pitkään tämän ja puhelimen välillä matkoilla!
Tuon tapainen akkupankki eli varalaturi on ollut käytössä minullakin, mutta senkin kanssa on käynyt niin, että jos puhelimen laittaa piuhaan, niin latautuu tosi hitaasti - varsinkin, jos jokin sovellus on samanaikaisesti auki. Oletukseni, että vähävirtaista puhelinta voi käyttää silloin kun se on piuhassa kiinni, ei siis pitänyt paikkaansa. Aina ei kerkiä lataamaan, varsinkaan jos on kätköretkellä. Mut ilmeisesti tuokin ilmiö johtuu puhelimen vanhuudesta. Mutta ONKO 4-vuotias puhelin jo vanha?

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ti 28.08.2018 23:52

Kumpe kirjoitti:Minulla on Samsung XCOVER 4. Nyt saa alle 200 eurolla.
Toistaiseksi ollut ihan hyvä, ja akkukin kestää. CGEOn kartta vaan on aika kehno, joten käytän erillistä gepsiä aika paljon.
Gepsillä navigoidaan, ja XCOVERilla haetaan kätkön tiedot. No kaupungissa CGEO menettelee.
Gepsiä minäkin yleensä käytän. Älypuhelimen c:geo sovellus on lähinnä käytössä silloin kun jonkun paikkakunnan kätköt puuttuvat gepsistä tai jos tarvitsee nähdä tarkemman kartan tai lukea kätkökuvausta. Latasin puhelimeeni ilmaisen Mtk_suomi (Offline) -kartan. Jos on ehtinyt tallentaa kätköjä c:geo-sovellukseen, niitä voi hyödyntää vaikkei netti olisi päällä.

Varsinaisena PUHE-limena en muuten käytä älypuhelinta ikinä, sitä varten minulla on rinnakkaispuhelin mallia Nokia 105. Tekstiviestitkin hoituu sillä paljon paremmin kuin noilla älyllisillä.

Mutta älypuhelinkin on kyllä tarpeen. Tosin ei puhelimena, mutta esimerkiks kamerana ja feisbuukkailua ja c:geo-sovelluksen käyttämistä varten. Ja käytin minä sitä muntsailuunkin välillä. Muutoin tämä Xcover SIII:nkin on ollut ihan hyvä, mutta tämä akun tyhjentyminen ja hidas latautuminen on aikamoisen iso ongelma. Siks mietin uutta.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 29.08.2018 4:47

ReiKaa kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minun nykyinen puhelin on Samsung Xcover SIII. Sain sen synttärilahjaksi v. 2014. Ihmettelen, miksi se jo nyt lataa akun (vaihdetun uudenkin) tosi hitaasti ja käytössä akku tyhjenee tosi nopeasti. Joku sanoi, että vanhemmiten puhelimille käy niin. Muutoin olen siihen ihan tyytyväinen ollut, mutta akkua saa ladata koko ajan ja jos latauksen aikana käyttää sitä, niin akku kuluu nopeammin kuin täyttyy. Aika hankala tilanne silloin, kun menee paikkakunnalle jonka kätköt ei ole gepsissä... Harvoin näin käy, mutta joskus. Viimeksi vastikään, kun keksittiinkin yhtäkkiä mennä Vilppulaan, jonka kätköjä ei ollut gepsissä eikä navigaattorissa. Puhelimen varassa sitten mentiin. Onneksi minulla oli minitabletti mukana, ja sain ostettua siihen R-kioskilta Prepaid-liittymän. Sen akku kesti toistaiseksi paremmin kuin puhelimen.

Mutta siis, kiitos vinkeistä. Tuo Nokian puhelin kuulostaa hyvältä jo senkin takia, ettei siinä ole turhia sovelluksia. Saa nähdä, kauanko menee ennen kuin uuden hommaan, joten lisävinkit ovat tervetulleita.
Akunkeston pidentämiseen on halpoja keinoja nimittäin erillinen akkupankki. Näitä saa alta 40 euron ja ovat noin kännykän kokoisia ja varsinkin jos tuleva kännykkä tukee Quick charge tekniikkaa (kuten tuo Nokia) niin kannattaa ostaa vaikkapa tämä: https://www.mytrendyphone.fi/shop/4smar ... 6756p.html Lataa meinaan vauhdilla virtaa eli piuhaa ei tarvitse pitää kovinkaan pitkään tämän ja puhelimen välillä matkoilla!
Tuon tapainen akkupankki eli varalaturi on ollut käytössä minullakin, mutta senkin kanssa on käynyt niin, että jos puhelimen laittaa piuhaan, niin latautuu tosi hitaasti - varsinkin, jos jokin sovellus on samanaikaisesti auki. Oletukseni, että vähävirtaista puhelinta voi käyttää silloin kun se on piuhassa kiinni, ei siis pitänyt paikkaansa. Aina ei kerkiä lataamaan, varsinkaan jos on kätköretkellä. Mut ilmeisesti tuokin ilmiö johtuu puhelimen vanhuudesta. Mutta ONKO 4-vuotias puhelin jo vanha?
Joo hitaasti latautuu mikäli akkupankin mAh arvo on liian pieni taikka se ei tue nopeaa latausta kuten myös puhelin (yllä mainittu). Myös akku voi olla syynä. Android älypuhelimen tietoturvallinen käyttöikä on noin 1-3-vuotta riippuen mallista. Sitä pidempään ei tule enää järjestelmäpäivityksiä ja myös laitteen komponentit alkaa näyttämään kulumisen merkkejä. Onneksi tähän voi olla tulossa muutos EU kannalta.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » To 06.09.2018 23:28

Vingeri kirjoitti:
Joo hitaasti latautuu mikäli akkupankin mAh arvo on liian pieni taikka se ei tue nopeaa latausta kuten myös puhelin (yllä mainittu). Myös akku voi olla syynä. Android älypuhelimen tietoturvallinen käyttöikä on noin 1-3-vuotta riippuen mallista. Sitä pidempään ei tule enää järjestelmäpäivityksiä ja myös laitteen komponentit alkaa näyttämään kulumisen merkkejä. Onneksi tähän voi olla tulossa muutos EU kannalta.
Uusin laturi eli akkupankki on Emax-merkkinen, 12000 mAh, Input DC5V 1A, Output DC5V 1A/ DC5V 2.1A. Siis siinä on kaksi usb-paikkaa, toinen 2.1A ja toinen 1A. En tiedä miksi kaksi erilaista. Olen kaiken varalta laittanut piuhan tuohon 2.1A-kohtaan. Mutta yhtä hitaasti lataa suoraan pistorasiastakin. Edellinen akkupankki oli vieläkin isompi eli 13000, mutta ostin tuon uuden kun luulin että vika on siinä.

Ehkä puhelimeni on niin paljon käytetty (siis tuohon kaikkeen muuhun kuin puhelimena olemiseen), ettei jaksa enää..? Surullista. Minä oon niin hölömö, että kiinnyn esineisiinkin. Vanhoihin gepseihinikin on hyvin vahva tunneside. :)

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 07.09.2018 7:44

ReiKaa kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:
Joo hitaasti latautuu mikäli akkupankin mAh arvo on liian pieni taikka se ei tue nopeaa latausta kuten myös puhelin (yllä mainittu). Myös akku voi olla syynä. Android älypuhelimen tietoturvallinen käyttöikä on noin 1-3-vuotta riippuen mallista. Sitä pidempään ei tule enää järjestelmäpäivityksiä ja myös laitteen komponentit alkaa näyttämään kulumisen merkkejä. Onneksi tähän voi olla tulossa muutos EU kannalta.
Uusin laturi eli akkupankki on Emax-merkkinen, 12000 mAh, Input DC5V 1A, Output DC5V 1A/ DC5V 2.1A. Siis siinä on kaksi usb-paikkaa, toinen 2.1A ja toinen 1A. En tiedä miksi kaksi erilaista. Olen kaiken varalta laittanut piuhan tuohon 2.1A-kohtaan. Mutta yhtä hitaasti lataa suoraan pistorasiastakin. Edellinen akkupankki oli vieläkin isompi eli 13000, mutta ostin tuon uuden kun luulin että vika on siinä.

Ehkä puhelimeni on niin paljon käytetty (siis tuohon kaikkeen muuhun kuin puhelimena olemiseen), ettei jaksa enää..? Surullista. Minä oon niin hölömö, että kiinnyn esineisiinkin. Vanhoihin gepseihinikin on hyvin vahva tunneside. :)
Taitaa puhelimen akku vetää viimeisiään jos ei lataudu kunnolla.

kisaranta
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 27.07.2010 18:52

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kisaranta » La 08.09.2018 18:23

Vingeri kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:
Joo hitaasti latautuu mikäli akkupankin mAh arvo on liian pieni taikka se ei tue nopeaa latausta kuten myös puhelin (yllä mainittu). Myös akku voi olla syynä. Android älypuhelimen tietoturvallinen käyttöikä on noin 1-3-vuotta riippuen mallista. Sitä pidempään ei tule enää järjestelmäpäivityksiä ja myös laitteen komponentit alkaa näyttämään kulumisen merkkejä. Onneksi tähän voi olla tulossa muutos EU kannalta.
Uusin laturi eli akkupankki on Emax-merkkinen, 12000 mAh, Input DC5V 1A, Output DC5V 1A/ DC5V 2.1A. Siis siinä on kaksi usb-paikkaa, toinen 2.1A ja toinen 1A. En tiedä miksi kaksi erilaista. Olen kaiken varalta laittanut piuhan tuohon 2.1A-kohtaan. Mutta yhtä hitaasti lataa suoraan pistorasiastakin. Edellinen akkupankki oli vieläkin isompi eli 13000, mutta ostin tuon uuden kun luulin että vika on siinä.

Ehkä puhelimeni on niin paljon käytetty (siis tuohon kaikkeen muuhun kuin puhelimena olemiseen), ettei jaksa enää..? Surullista. Minä oon niin hölömö, että kiinnyn esineisiinkin. Vanhoihin gepseihinikin on hyvin vahva tunneside. :)
Taitaa puhelimen akku vetää viimeisiään jos ei lataudu kunnolla.

Kuten jo mainittiin,, mahdollisesti akku on elinkaarensa päässä. Mielestäni neljävuotta ei välttämättä ole puhelimen elinkaari, itsellä on
Samsung Galaxy S5 Active 2014 ostettu, johon olen ostanut uuden alkuperäisen akun ja hyvin pelittää.

Varavirtalähteistä,, ainakin
Wave varavirtalähde 15600 mAh, merkkisessä on porttien tehomerkinnät päinvastoin,
siis Out 1 A portista saa 2.1 A pihalle ja tietty 2.01 portista ulostulee 1 A ja nuo merkinnät ovat kuitenkin "vain" merkintöjä, ei speksattu factoja.

Omistan kaksi em virtalähdettä ja molemmissa sama virheellinen merkintä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 08.09.2018 18:49

Kuten jo mainittiin,, mahdollisesti akku on elinkaarensa päässä. Mielestäni neljävuotta ei välttämättä ole puhelimen elinkaari, itsellä on
Samsung Galaxy S5 Active 2014 ostettu, johon olen ostanut uuden alkuperäisen akun ja hyvin pelittää.
Se riippuu siitä kuinka paljon välittää omasta ja muiden tietoturvasta. 3-vuotta on keski/kallishintaisissa ja tunnetujen merkkien Android malleissa ehdoton max tietoturvallinen käyttöaika ilman virittämistä (Virittämisellä tarkoitan Lineage OS Androidin asentamista johon julkaistaan päivityksiä jopa vuoden 2012 malleihin. Laitteet itsessään voi toimia jopa vuosikausia mutta ohjelmisto on näissä aina se heikoinlenkki.

kisaranta
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 27.07.2010 18:52

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kisaranta » La 08.09.2018 20:57

Vingeri kirjoitti:
Kuten jo mainittiin,, mahdollisesti akku on elinkaarensa päässä. Mielestäni neljävuotta ei välttämättä ole puhelimen elinkaari, itsellä on
Samsung Galaxy S5 Active 2014 ostettu, johon olen ostanut uuden alkuperäisen akun ja hyvin pelittää.
Se riippuu siitä kuinka paljon välittää omasta ja muiden tietoturvasta. 3-vuotta on keski/kallishintaisissa ja tunnetujen merkkien Android malleissa ehdoton max tietoturvallinen käyttöaika ilman virittämistä mutta ohjelmisto on näissä aina se heikoinlenkki.
Mielenkiintoista, käsitellään nyt samalla älylaitteiden kera tietokoneet.

Suurin riski omalle ja toisten tietoturvalle on käyttäjä, eikä kayttöjärjestelmä.
Asentamalla "kräkättyjä" sovelluksia, käyttämällä avainluku generaattoreita, saadakseen maksulliset sovelluksen käyttöönsä ilmaiseksi, klikkaamalla "kaikkia" mitä netistä eteen tupsahtaa, jne jne,
unohtamatta "kaverilta" saatua usb tikkua/muistikorttia tms.

Moni älypuhelimen käyttäjä jättää myös laitteensa tietoturvan "retuperälle", toki löytyy ilmaisia tietoturva sovelluksia, joista osa on ihan toimivia
ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole.


Ms dos aikana käytin muistaakseni f-securen softaa (ilmaista), mutta nyt jo vuosikymmeniä olen luottanut Symantecin maksullisiin softiin(myös älypuhelimissa),
sekä lisänä rautapohjaiseen palomuuriin (kotona).

No,, näistähän kaikilla on mielipiteensä ja kaikki ovat oikeassa, toisilla vain on ongelmia vähemmän tietotekniikan kanssa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 08.09.2018 21:50

kisaranta kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:
Kuten jo mainittiin,, mahdollisesti akku on elinkaarensa päässä. Mielestäni neljävuotta ei välttämättä ole puhelimen elinkaari, itsellä on
Samsung Galaxy S5 Active 2014 ostettu, johon olen ostanut uuden alkuperäisen akun ja hyvin pelittää.
Se riippuu siitä kuinka paljon välittää omasta ja muiden tietoturvasta. 3-vuotta on keski/kallishintaisissa ja tunnetujen merkkien Android malleissa ehdoton max tietoturvallinen käyttöaika ilman virittämistä mutta ohjelmisto on näissä aina se heikoinlenkki.
Mielenkiintoista, käsitellään nyt samalla älylaitteiden kera tietokoneet.

Suurin riski omalle ja toisten tietoturvalle on käyttäjä, eikä kayttöjärjestelmä.
Asentamalla "kräkättyjä" sovelluksia, käyttämällä avainluku generaattoreita, saadakseen maksulliset sovelluksen käyttöönsä ilmaiseksi, klikkaamalla "kaikkia" mitä netistä eteen tupsahtaa, jne jne,
unohtamatta "kaverilta" saatua usb tikkua/muistikorttia tms.

Moni älypuhelimen käyttäjä jättää myös laitteensa tietoturvan "retuperälle", toki löytyy ilmaisia tietoturva sovelluksia, joista osa on ihan toimivia
ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole.


Ms dos aikana käytin muistaakseni f-securen softaa (ilmaista), mutta nyt jo vuosikymmeniä olen luottanut Symantecin maksullisiin softiin(myös älypuhelimissa),
sekä lisänä rautapohjaiseen palomuuriin (kotona).

No,, näistähän kaikilla on mielipiteensä ja kaikki ovat oikeassa, toisilla vain on ongelmia vähemmän tietotekniikan kanssa.
Jep. Käyttäjä on se suurin riski tietoturvassa. Seuraavaksi suurin tekijä on laitteen valmistaja/ohjelmiston tekijä. Esimerkiksi Androidin tapauksessa Google julkaisee aina kuukauden välein tietoturvapäivityksen joka korjaa mahdollisia reikiä järjestelmässä. Sama juttu on Windowsissa. Sekä Google että Microsoft+muut eivät tuhlaa rahaa päivityksien tekoon jos niillä ei ole mitään merkitystä. Jää myös nähtäväksi miten suuri tietoturvapommi tulee näistä IoT laitteista eli esimerkiksi älykodinkoneet (jääkaapit, pakastimet, telkkarit, kahvinkeittimet joissa on jopa kameroita). Näitä kun käytetään jopa vuosikymmeniä ja pahoin pelkään ettei mikään valmistaja tue näitä yli 5-v.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ma 10.09.2018 1:48

Minulla on McAfee sekä älypuhelimessa että läppärissä. Akkuja on kaksi, yksi alkuperäinen ja toinen netistä tilattu täsmälleen samanlainen (paitsi vuosiluku siinä tuoreempi eli 2017).

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 10.09.2018 7:56

ReiKaa kirjoitti:Minulla on McAfee sekä älypuhelimessa että läppärissä. Akkuja on kaksi, yksi alkuperäinen ja toinen netistä tilattu täsmälleen samanlainen (paitsi vuosiluku siinä tuoreempi eli 2017).
Sen voit huoletta poistaa kännykästä. Android ei tarvitse virustorjuntaa vaan itseasiassa ne on yksi syy akunkulutukseen ja tehon laskemiseen. Haittaohjelmia ei näihin oikein voi muuten saada kuin asentamalla Google Playn ulkopuolelta mutta tämä pitää erikseen hyväksyä asetuksista. Viitaten ylempään viestiini virustorjunta ei paikkaa järjestelmässä olevia reikiä eli se uhka on edelleen todellinen.

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ma 10.09.2018 22:27

Vingeri kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minulla on McAfee sekä älypuhelimessa että läppärissä. Akkuja on kaksi, yksi alkuperäinen ja toinen netistä tilattu täsmälleen samanlainen (paitsi vuosiluku siinä tuoreempi eli 2017).
Sen voit huoletta poistaa kännykästä. Android ei tarvitse virustorjuntaa vaan itseasiassa ne on yksi syy akunkulutukseen ja tehon laskemiseen. Haittaohjelmia ei näihin oikein voi muuten saada kuin asentamalla Google Playn ulkopuolelta mutta tämä pitää erikseen hyväksyä asetuksista. Viitaten ylempään viestiini virustorjunta ei paikkaa järjestelmässä olevia reikiä eli se uhka on edelleen todellinen.
Oi joi, näinkö on? Ja minä kun luulin olleeni sangen viisas, kun asensin sen. Sen sai samaan hintaan kaikkiin laitteisiin. Tuskin sitten minitablettikaan sitä tarvitsee, Samsung sekin?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”