Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 18:27

Moi

Minulla on Garmin Colorado 300-gps laite. Siinä on 2GB:n muistikortti, jolla on kaksi karttaa: Maastotietokannan kartta nimellä mtk_suomi21b.img ja OSM-kartta nimellä gmapsupp.img. Kun avaan laitteen ja menen kartta-tilaan, kartalla ei näy ollenkaan autoteitä eikä korkeuskäyriä. Kun taas menen valikosta Geokätköihin ja valitsen listalta yhden geokätkön niin tässä kohti avautuvalla kartalla näkyy tiet ja korkeuskäyrät. Lisäksi, jos laitan laitteen navigoimaan johonkin, se piirtää reittiviivan, joka seurailee teitä joita ei kuitenkaan kartalla näy.

Onko tämä täysin normaalia vai saako ongelman jotenkin korjattua?

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 26.02.2014 18:38

Laita kartta -puolella kohta "vaihtoehdot-->valitse kartta" sellainen kartta, jota haluat käyttää. Itselläni ei ole muuta kuin tuo mtk:n kartta ja hyvin pelittää.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 18:43

Oon valinnut sieltä kummankin kartan yksi kerrallaan eikä silti näy teitä eikä korkeuskäyriä kummallakaan kartalla...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 26.02.2014 18:45

millaus kirjoitti:Oon valinnut sieltä kummankin kartan yksi kerrallaan eikä silti näy teitä eikä korkeuskäyriä kummallakaan kartalla...
Sitten kannattaa alustaa muistikortti ja perustaa siihen kansio "Garmin" - sit sinne ladata tuo mtk-kartta (eikä mitään muuta).
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ke 26.02.2014 18:56

millaus kirjoitti:Moi

Minulla on Garmin Colorado 300-gps laite. Siinä on 2GB:n muistikortti, jolla on kaksi karttaa: Maastotietokannan kartta nimellä mtk_suomi21b.img ja OSM-kartta nimellä gmapsupp.img.
Vanhana Colorado-kuskina muisteleisin että härpäkkeessä on vielä ongelmia karttatiedostojen nimien kanssa. Pohjakartta on nimeltään gmapbase.img (älä helkkarissa ronki sitä) ja se löytyy koneen omasta hakemistosta jostakin. Ylimääräisen kartan nimi on sitten gmapsupp.img ja siinä se ainakin Garminin mieiestä sitten onkin. Eli tasan yksi gmapbase ja sen lisäksi tasan yksi gmapsupp. Ongelmaan on kuitenkin kiertotie: Nimeä ensimmäinen ylimääräinen kartta nimellä gmapsupp.img ja toinen vaikkapa nimellä gmapsup2.img (huom! tiedostonimen perusosa saa olla vain 8 merkkiä pitkä!) ja sitten pitäisi pelittää.

Turvallisuussyistä kaikkien ladattavien karttojen pitäisi sijaita muistikortilla hakemistossa /Garmin. Itse harrastin (samasta syystä) tyyliä, jossa myös kätkökuvaukset ladataan muistikortille hakemistoon /Garmin/GPX. Nämä molemmat siitä syystä, että mahdollisen latautumisjumin yllättäessä voipi poistaa sen muistikortin koneesta ja sitten tarpeen vaatiessa vaikka repiä akut/patterit irti ja käynnistää masiinan uusiksi ilman muistikorttia.

Oma Colorado on jo annettu eteenpäin joten kirjoittelen muistitiedon varassa. Toivottavasti tästä on edes vähän apua.
//geonovice sikajack

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 26.02.2014 19:02

Itse alustin ja laitoin pelkän mtk-kartan Garmin-kansion alle muistikorttiin, niin on pelannut. Ei ongelmia.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 20:12

Alustin muistikortin, vaihdoin karttojen nimeksi gmapsupp.img (mtk-kartta) ja gmapsup2.img (osm-kartta) ja silti ei näy teitä...

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 20:14

Itse asiassa nyt katosi tiet ja käyrät myös geokätkö-puoleltakin...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 26.02.2014 20:15

mtk_suomi21b.img pitäisi sinne tunkea pelkästään - vain ja ainoastaan se. eikä mitään nimiä muutella. vain tuo kartta garmin -alihakemistoon muistikortille. PS kannattaisi harkita isompaa muistikorttia. 8 gigaiset eivät paljoa maksa..
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 20:20

Muistikortilla on nyt Garmin-kansio ja siellä mtk_suomi21b.img ja silti ei teitä...
Onko tämä vaan joku laitteen ominaisuus vai miten kun ei millään toimi...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ke 26.02.2014 20:21

millaus kirjoitti:Muistikortilla on nyt Garmin-kansio ja siellä mtk_suomi21b.img ja silti ei teitä...
Onko tämä vaan joku laitteen ominaisuus vai miten kun ei millään toimi...
Kannattaisi tarkistaa, että muistikortti on ehjä- Lisäksi isompi kortti voisi auttaa asiaan. Itselläni pelittää 8 gigaisella mainosti.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Ke 26.02.2014 20:23

Hmm okei.. Täytyypi lähteä ostamaan uusi ja kokeilla toimisiko se..

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ke 26.02.2014 20:54

marko77 kirjoitti:
millaus kirjoitti:Muistikortilla on nyt Garmin-kansio ja siellä mtk_suomi21b.img ja silti ei teitä...
Onko tämä vaan joku laitteen ominaisuus vai miten kun ei millään toimi...
Kannattaisi tarkistaa, että muistikortti on ehjä- Lisäksi isompi kortti voisi auttaa asiaan. Itselläni pelittää 8 gigaisella mainosti.
jos kartta mahtuu 2 gigaiselle, niin miks ostaa 8 gigainen?

Mikluu69
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 03.05.2010 16:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mikluu69 » Ke 26.02.2014 23:11

Itselläni Coloradossa on ollut samantyyppinen ongelma. Maanmittauslaitoksen karttaversio 2.0 toimii moitteetomasti, mutta kun yritin v2.1b versiota, kartta ei näkynyt laitteessa ollenkaan, ei edes karttavalikossa. En "tapellut" sen enempää karttojen kanssa, vaan palasin 2.0 versioon, joka siis toimii moitteettomasti. Toki vaihtaisin uusimpaan karttaversioon, jos joku tietäisi vastauksen tähän karttaongelmaan.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja marko77 » To 27.02.2014 7:50

Mikluu69 kirjoitti:Itselläni Coloradossa on ollut samantyyppinen ongelma. Maanmittauslaitoksen karttaversio 2.0 toimii moitteetomasti, mutta kun yritin v2.1b versiota, kartta ei näkynyt laitteessa ollenkaan, ei edes karttavalikossa. En "tapellut" sen enempää karttojen kanssa, vaan palasin 2.0 versioon, joka siis toimii moitteettomasti. Toki vaihtaisin uusimpaan karttaversioon, jos joku tietäisi vastauksen tähän karttaongelmaan.
Vaikea sanoa, kun itsellä toimii moitteettomasti. Toki ongelmia on ollut, mutta tämä on poistunut alustamalla muistikortin uudestaan ja asentamalla kartan uudelleen muistikortinlukijaa käyttäen. Olisiko latauksessa sitten sattunut jotain häikkää?
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja Jouko » To 27.02.2014 17:58

Minäkään en valitettavasti osaa auttaa, mutta minullakin kartat toimivat ihan oikein. Minulla on gepsissä myös mtk-kartta 2.1b ja osm. Kokeilin molempia erikseen ja yhdessä enkä missään tilanteessa huomannut toimintahäiriöitä.
sikajack kirjoitti:
Vanhana Colorado-kuskina muisteleisin että härpäkkeessä on vielä ongelmia karttatiedostojen nimien kanssa. Pohjakartta on nimeltään gmapbase.img (älä helkkarissa ronki sitä) ja se löytyy koneen omasta hakemistosta jostakin. Ylimääräisen kartan nimi on sitten gmapsupp.img ja siinä se ainakin Garminin mieiestä sitten onkin. Eli tasan yksi gmapbase ja sen lisäksi tasan yksi gmapsupp. Ongelmaan on kuitenkin kiertotie: Nimeä ensimmäinen ylimääräinen kartta nimellä gmapsupp.img ja toinen vaikkapa nimellä gmapsup2.img (huom! tiedostonimen perusosa saa olla vain 8 merkkiä pitkä!) ja sitten pitäisi pelittää.
Sikajack taitaa muistaa väärin. Minulla gepsissä tiedostot ovat nimeltään mtk_suomi21b.img ja FIN_osm.img. Eli laite siis hyväksyy muutkin kuin gmaps*.img -nimiset ja enintään kahdeksanmerkkiset nimet. En muista onko ominaisuus ollut alunperin vai tuliko jonkun ohjelmapäivityksen mukana. Nyt gepsissä on v. 3.80.
barlow39 kirjoitti: jos kartta mahtuu 2 gigaiselle, niin miks ostaa 8 gigainen?
Joillakin voi esimerkiksi olla tarvetta myös jonkun toisen maan kartalle; mm. Saksa (OSM) vaatii tilaa 1547 MB.
Video meliora proboque deteriora sequor.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 28.02.2014 8:07

Jouko kirjoitti:Sikajack taitaa muistaa väärin. Minulla gepsissä tiedostot ovat nimeltään mtk_suomi21b.img ja FIN_osm.img. Eli laite siis hyväksyy muutkin kuin gmaps*.img -nimiset ja enintään kahdeksanmerkkiset nimet. En muista onko ominaisuus ollut alunperin vai tuliko jonkun ohjelmapäivityksen mukana. Nyt gepsissä on v. 3.80.
Molemmat taitavat muistaa oikein. Asia on kiinni kepsin ohjelmaversiosta. Vanhemmat vaeriot eivät ymmärtäneet mitä tahansa nimiä, uudemmat ymmärtävät.

millaus
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.02.2014 18:06

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja millaus » Su 09.03.2014 16:03

Nyt on siis taas kokeiltu kaikenlaista:

Asensin koneelle Garmin Express -ohjelman, joka kertoi laitteeni olevan ajan tasalla, sanoo ohjelmistoversion olevan 3.70.
Löysin kotoa 16 gigan muistikortin jota sitten kokeilin, ei mitään eroa entiseen. Edelleen käyrät ja tiet pysyvät poissa.
Isälläni on omassa laitteessaan toimiva mtk-kartta. Kopioin hänen muistikortiltaan tiedoston omalleni, ajattelin että minulla on voinut olla latauksessa ongelmaa. Siltikään ei toimi.

Mutta jos menen Oikopolut -> Minne -> Reittipisteet ja valitsen jonkun reittipisteistä niin silloin kartalla näkyvät sekä käyrät että tiet. Muilla kartoilla tai näkymillä niitä ei näy...

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja yrko » Su 09.03.2014 16:34

Oliskohan Coloradossa mitään tämäntapaista.
Oregonissa on polku Määritä->Kartta->Kartan lisäasetukset->Tiedot. Siinä säädetään kartalla näkyvien yksityiskohtien määrää.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado 300 kartat ei toimi

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Su 09.03.2014 16:42

Asennus-Kartta-Tiedot-Eniten niin pitäis jo jotain näkyä kartalla? Myös tuossa Kartta välilehdessä ollessa kannattaa painaa sitä vasemman yläkulman Vaihtoehdot nappia ja valita sieltä kohta lisämääritys ja tarkistaa että zoomaustasot kohdassa kaikki on Auto. Vaihtoehdot valikossa on myös Palauta oletusarvot kohta, tämäkin voi auttaa.
Liitteet
Valikko.jpg
Tämän näköinen valikko
Valikko.jpg (29.4 KiB) Katsottu 3533 kertaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”