Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Suunta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.10.2013 20:36

Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja Suunta » Ti 22.10.2013 21:11

Olen vuoden verran yrittänyt kätkökamuilta saada vastausta, miten suoritetaan perusnavigointi, mutta turhaan !Minulla on tiedossa koordinaatit esim. marjapaikalle, mutta ohjeiden mukaan en saa kompassinäyttöä mukaan, vain karttanäyttö näyttää paikan. Samoin Jos merkkaan reittipisteeksi Auton ja suuntaan metsästä takaisin autolle, niin saan karttanäytön mukaan, mutta en kompassinäyttöä, joka näyttäisi miten paljon matkaa on metsästä autolle. Ohjeet olen lukenut moneen kertaan, mutta niillä ohjeilla, joita käyttöopas antaa en pääse kompassinäyötölle vain karttanäytölle. Osaako kukaan neuvoa. Kullanarvoista neuvoja odottelen. Geokätköilyssä kompassi/karttanäyttö toimii moitteetomasti ja multi onnistuu siten, että käyttää uusia koordinaatteja "seuraavan vaiheen kautta", jolloin kompassinäyttö tulee mukaan.. Onko tämä näin vaikeaa !..t.KINI6.......

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 23.10.2013 7:37

En osaa sanoa miten kompassinäytön saa päälle noissa tilanteissa. Mutta pitäisin tätä pelkkänä siunauksena kun kartan kanssa onkin paljon parempi mennä sinne minne nyt sitten meneekin. Reittijälki näyttää mihin suuntaan kuljet ja suunnan kohteeseen näet siitä viivasta joka kartalla näkyy. Samalla näet meneekö se viiva kohti suota/järveä/syvää ojaa tms.

Suosittelen siis luopumaan kompassinäytöstä myös kätköilymoodissa ja menemään karttanäytöllä myös kätköille.

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ke 23.10.2013 7:49

Kyllähän siihen karttanäyttöön saa niitä tietokenttiä peräti 4 kappaletta näkyviin. Löytyy ihan kartan asetuksista 0-2-4 vaihtoehdot.
Yhteen voit laittaa sen kompassin (osoitin) pyörimään ja toinen näyttää vaikka jäljellä olevaa etäisyyttä etäisyyttä. Valoikoista löytyy sitten lisää tietoja aivan loputtomasti.
Kuva

Suunta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.10.2013 20:36

Re: Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja Suunta » Ke 23.10.2013 8:18

Kiitos jo tässä vaiheessa ohjeista.Täytyy kokeilla käytännössä,,KINI6....

Avatar
Viltsu
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:03
Paikkakunta: Turku

Re: Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja Viltsu » Ke 23.10.2013 15:13

Olen samaa mieltä finnrangerin kanssa tuosta kompassinäytön hyödyllisyydestä, itse en ole sitä käyttänyt vuosiin.
Mitä tulee kysyjän ongelmaan, mulla on yksi ratkaisu mielessä.
En tunne Oregonia, itselläni on Montana, jonka käyttöliittymä taitaa kuitenkin olla melko samanlainen.
Jos on käytössä geokätköilyprofiili, ei pysty navigoimaan muihin kohteisiin kun geokätköihin. Vaihda profiiliksi esim yleinen, niin pitäisi onnistua.
Itse koen tämän Montanassa turhana rajoituksena josta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Muutenkin tuo Garminin kosketukäyttöliittymä on mielestäni kankea ja viimeistelemätön.

Suunta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.10.2013 20:36

Re: Perusnavigointi Oregon 550 t:llä?

Viesti Kirjoittaja Suunta » Ke 23.10.2013 19:00

Kiitos Viltsu ohjeista. Testasin Cossu2:n neuvoja ja otin kartta-asetuksista 2:s tason, niin pelittää hyvin. Eli vasemmassa yläkulmassa näkyy etäisyys haluttuun paikkaan, joka on tärkeä esim. jos autolle on vaikka 5 km matkaa "korvesta". Oikeassa yläkulmassa näkyy, sitten se "hentoinen kompassineula", joka näyttää suunnan haluttuun pisteeseen(esim.autolle), mutta ei kyllä ole välttämätön. Muu osa näytöstä näyttää kartan ja suuntiman, missä kohdassa menet. Minulle tämä näyttö sopii, koska metsästän paljon vierailla alueilla ja hyvä tietää etäisyys autoon ja kartasta näen lähdenkö autolle kiertoteitä tai polkuja hyväksikäyttäen vai menenkö suoraan linnuntietä, kun nään etäisyyden. Tottakai pelkällä karttanäytöllä pärjää tosi hyvin, mutta hyvä muistaa lähtiessä, että merkkaa auton reittipisteeksi se helpottaa mukavasti paluuta autolle :):). Erityisesti pimeällä etäisyys autolle antaa varmuutta (kartasta, et välttämättä näen kaikkea pimeässä) kulkemiseen, että ei tässä ihan hukassa olla, kun näkee näytöltä, että tuossahan se on "1 km:n päässä"....

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”