Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
LTR x 2
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 20.05.2013 14:56

Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja LTR x 2 » Ma 20.05.2013 16:11

Aloittelija kyselee teiltä kokeneemmilta.
Innostuttiin pojan kanssa kätköjä etsimään ja muutama onkin jo löytynyt.
Latasin puhelimeeni (iPhone 4) Geocaching ja Geo Bucket ohjelmien ilmaisversiot.
Geocaching on miellyttävän helppokäyttöinen ja ajattelin jo ostaa maksullisen version lähinnä siksi että saisin näkymään useamman kuin kolme lähintä kätköä. Mutta... Nyt on jo "löytynyt" kaksi kätköä joita tuo ohjelma ei löydä. Vaikuttaako ilmaisuus myös tuollaiseen? Geo Bucket taas tuntuu kovin hankalalta käyttää, varmaan vaan omaa osaamattomuutta.
Yhtä kätköä etsiessämme satuin vertaamaan ohjelmia keskenään ja molemmat näyttivät kätkön eri puolille tietä.
Kumpi on mielestänne parempi?
Miksi?

Jotenkin olen jo tajunnut laitehankinnan olevan pian edessä ja nyt tarvitsisin teidän apua:
Toiveena kohtuu edullinen, helppokäyttöinen, pieniä pudotuksia kestävä laite.
Laite jonka voisi antaa 6 vuotiaan käteen ja karttojen/kätköjen lataaminen Mac-ympäristössä olisi helppoa ja vaivatonta.

Kiitos jo etukäteen!

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » Ma 20.05.2013 16:57

Itse olen käyttänyt geocaching softaa ja hyvin on asiansa ajanut. Jos joskus ei kätkö tahdo millään antautua olen sen siirtänyt sitten gepsiini. Geobukecttiin olen myös tutustunut ja sitä olen lähinnä käyttänyt iPadillä paikalle suunistamiseen jos autolla liikun, muuten käytössä puhelin jalan mentäessä

LTR x 2
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 20.05.2013 14:56

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja LTR x 2 » Ma 20.05.2013 18:40

Onko tietoa mistä mahtaa johtua ettei jotkut kätköt näy tuossa Geocachingissa?
Korjaisiko maksullisuus moisen?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 20.05.2013 19:00

En suoraan osaa tuohon sanoa, mutta joku androidin ohjelma oli oletusarvoisesti säädetty niin ettei omat ja löydetyt kätköt näkyneet.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ma 20.05.2013 19:41

Maksullisessa ei itsellä ole ollut tuollaisia ongelmia. Ehkä se on juuri ilmaisversion omituisuus. Jos se ei osaa päättää mitkä kolme kätköä näyttäisi, tai ihan vain bugi. Hyllyllä olevia kätköjä ei softa näytä...ettei kyse ole sellaisista?

LTR x 2
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 20.05.2013 14:56

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja LTR x 2 » Ma 20.05.2013 19:57

Kyllä nuo "näkymättömät" kätköt oli vielä löytämättömiä.
Ilmaisversio näyttää kolme lähintä, löydetytkin.
Kotona oon tietokoneelta kattonut et tossa vaikkapa jäähallin pihassa on kätkö ja parkkipaikalla huomannut et puhelin ei moista löydä. Paikantaa kyllä siihen pihaan, mut näyttää lähintä ihan muualle (paljon kauemmas)
Sen takia oon miettinyt et kannattaako tuosta maksaa.
Kuten sanoin muuten on helppokäyttönen ohjelma josta voisin maksaa.

LTR x 2
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 20.05.2013 14:56

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja LTR x 2 » Ma 20.05.2013 20:10

GC364BK ja GC3VEZ1 on ainakin sellaisia kätköjä joita ei puhelimeni löydä.
Toisen löysin kun etsittävä alue oli riittävän pieni toisen paikansin lähtiessäni vain jäähallin lähistöön.
Jos jollain on mielessä parempi ohjelma iPuhelimeen niin mieluusti kuulen, muuten taidan kokeilla tuota samaa maksullisena.

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja Luir » Ma 20.05.2013 20:25

Jaaa-a. En muista törmänneeni tuollaiseen ainakaan Geocachingin ilmaisversiolla aloittaessani. Aika pian tuli hankittua maksullinen (8 euroa?) ohjelma ja sitä on ihan kiitettävästi myös päivitetty. Ohjelman kaikenlaiset outoudet yleensä tulevat tuonne gc.comin keskustelupalstan kyseiseen osioon ja vähitellen niitä myös korjaillaan.

Ajattelin itse, että aloitan puhelimella (iPhone 4) ja ostan sitten gepsin jos intoa riittää. Intoa on riittänyt kätköilyyn, mutta erillisen gepsin ostaminen ei enää innosta. Puhelin on aina mukana, akku riittää yleensä hyvin ja "geosilmän" kehityttyä tuolla ohjelmalla ja puhelimella löytää yhtä hyvin kuin gepsilläkin. Ehdottomasti hintansa väärti ohjelma. Ja huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin ilmaisversio!

Kuikkalintu
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.10.2011 9:57

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja Kuikkalintu » Ma 20.05.2013 20:26

Itselläni on ollut se iPhonen Geocaching-ohjelma harrastamiseni alusta saakka eli kohta 2v. Se on toiminut erittäin hyvin, ei moitteita. Mitään kätköjä ei ole jäänyt "näkymättä". Akku syöpyy toki nopeasti jos ohjelma on koko ajan päällä. Itse käytän puhelinta yleiskuvan saamiseen alueesta, Oregon on sitten tarkkuutta varten. Toki puhelimen GPS:n kanssa tuli haettua ekat n. 400 kätköä, eli senkin GPS:n kanssa pärjää:)

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja yrko » Ma 20.05.2013 20:39

Maksullinen jäsenyys (premium) voisi myös helpottaa operointia.
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=330

jariturpeinen
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 15.06.2012 10:02

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja jariturpeinen » Ma 20.05.2013 20:48


Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ma 20.05.2013 21:52

yrko kirjoitti:Maksullinen jäsenyys (premium) voisi myös helpottaa operointia.
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=330
Geocaching-app ei taida tarvita premiumia, koska se on Groundspeakin oma softa.

LTR x 2
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 20.05.2013 14:56

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja LTR x 2 » Ti 21.05.2013 14:20

Tota Geo Buckettia oon testaillu, jotenkin tuntuu liian "insinöörimäiseltä"
Taidan alkuun ostaa tuon maksullisen version ja jatkaa sillä.
Tuota vuosijäsenyyttä, mietin mut onkohan ainoa asia mitä siitä saan nuo "premium-kätköt"?
Vai onko jotain muita asioita joita en vaan aloittelijana tajua?

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ti 21.05.2013 15:02

Kyllä kannattaa maksaa se kahdeksan euroa maksullisesta versiosta, suuri summa ei ole ja pitkälle pötkii.

Premium-jäsenyyden suurimmat hyödyt tulevat eteen silloin, kun latailee kätkötietojen gpx:iä "oikeaan" GPS-laitteeseen; Geocaching.comissa Pocket Queryt ja täällä Haksun karttahaut. Ilman sitä menee säädöksi.

Geocache.fi:ssä premiumin puuttuminen rajoittaa hieman enemmän touhua kuin Geocaching.comissa. Johtunee Groundspeakin 3rd party API sännöksistä.(?) http://www.geocache.fi/terms/userlevels.php

Muita iloja premiumista on mahdollisuus antaa favo-pisteitä paremmat statsit.

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Laite/ohjelma (iPhone4) apua

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ke 22.05.2013 19:53

LTR x 2 kirjoitti: --z---
Latasin puhelimeeni (iPhone 4) Geocaching ja Geo Bucket ohjelmien ilmaisversiot.
Geocaching on miellyttävän helppokäyttöinen ja ajattelin jo ostaa maksullisen version lähinnä siksi että saisin näkymään useamman kuin kolme lähintä kätköä. Mutta... Nyt on jo "löytynyt" kaksi kätköä joita tuo ohjelma ei löydä. Vaikuttaako ilmaisuus myös tuollaiseen? Geo Bucket taas tuntuu kovin hankalalta käyttää, varmaan vaan omaa osaamattomuutta.
---z----
Jotenkin olen jo tajunnut laitehankinnan olevan pian edessä ja nyt tarvitsisin teidän apua:
Toiveena kohtuu edullinen, helppokäyttöinen, pieniä pudotuksia kestävä laite.
Laite jonka voisi antaa 6 vuotiaan käteen ja karttojen/kätköjen lataaminen Mac-ympäristössä olisi helppoa ja vaivatonta.
moi

Tabletin käyttäjänä me olemme hakeneet geo bucketilla kolminumeroisen määrän kätköjä ja bugetin kaverina pyörittäneet "halpis navia" siinä sivussa. Tähän yhdistelmään päädyttiin aikana, jolloin googlenavigaattoria ei tainnut olla keksitty ja iPadiin ilmainen navigointi tuli joskus tuon jälkeen.

Tätä aiempi kokemus Nokian puhelimesta + kätköilysoftasta + Noksun navigoinnista.

Itse olen mieltynyt tuohon systeemiin, jossa kartapohjalta voi valita kätkön, heittää sen navigaattorille ja kätkön lähellä palata takaisin maastokartalle. Tämä "mieltymys" sukkulointi navigaattorin ja kätkösoftan välillä voi olla peruja ajoilta, jolloin kätköiltiin Noksun puhelimella. Geo Buget osaa näyttää myös maanmittauslaitoksen karttan kätköjen alle, josta on ajoittaan paljonkin iloa.

Sinänsä vähän harmi - jos GB tuntuu vaikealta käyttää. Pitänee ostaa iPhone, että saa tuntumaa miltä se näyttää ja tuntuu puhelimessa. Tabletissas tuo on aika hyvin pelittänyt. Tai sitten minä vain olen adaptoitunut siihen. Pari vuotta sitten kun tablettiin tehtyä kätköilysoftaa ei kauheasti ollut tarjolla ja geocaching.comin softa zoomattuna 2x näytti tosi roisille =)

Mac yhteensopivista gepseistä Garmin on jo vuosia tarjonnut kivasti mac tukea. Minä itse siirryin ennen kätköilyn aloittamista Garminiin osittain mac yhteensopivuuden vuoksi.

Puhelimen ja tabletin rinnalla meillä on ollut käytössä Garminin Oregon 300, jonka kanssa ei ole mitään isoja ongelmia ollut. Ei mac yhteensopivuuden, eikä muunkaan kanssa.

t.w

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”