Android purkittelua ulkomailla

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
hutikka
Viestit: 18
Liittynyt: Su 27.07.2008 22:34

Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja hutikka » Su 12.05.2013 17:35

Minulla on samsungin puhelin ja cgeo ohjelma. Kayn aika usein ulkomailla ja kysynkin etta osaisiko joku neuvoa miten voisi purkkeja hakea ulkomailla ilman etta olisi koko ajan nettiyhteys? Eli voiko katkoja listata johonkin offline tilaan ja sitten etsia niita puhelimen gepsilla jotenkin katevasti? Jos on tietoa etta cgeolla ei onnistu mutta jollain toisella appsilla niin voi kylla kanssa vinkkaista...

Kiitoksia

RH
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.05.2013 23:34

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja RH » Su 12.05.2013 17:39

Et maininnut mallia, mutta olettaen että kännykässä on gps-paikannus niin senhän pitäisi toimia vaikka wlan/mobiilinettiyhteys olisi kiinni. Eli laita asetuksista datayhteys kiinni ja pitäisi toimia. GPS ei tarvitse verkkoyhteyttä toimiakseen.

Ei ole tuttu ohjelma, mutta ominaisuuksissa listataan mm. :
- Log your finds online or offline
- Store cache information on your device

Eli pitäisi onnistua kätköily ilman verkkoa kunhan ne on tallennettu laitteelle.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja finder313 » Su 12.05.2013 17:47

Itse kun olin kuukauden virossa työharjoittelussa, niin ajattelin, etten viitsi hakea yhtään kätköä, koska nettimaksut ovat sanoinkuvaamattomia. Itsellänikin on android puhelin ja c:geo, jolla hain kätköjä ja käytännössä toimin näin:

-latasin puhelimen akun
-menin Virukeskukseen
-laitoin wifin päälle ja latasin kätköt ja kartat näkyville
-lähin purkeille

Toi toiminta oli se, millä toimin koko ajan siellä ollessani. Toimi, mutta oli hieman ärsyttävää ravata kämpän ja wifin välillä. :)

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 12.05.2013 17:52

C:geo toimii tarvittaessa offline tilassa. Kartat voi ladata siihen täältä: http://ftp.mapsforge.org/maps/ Eli valittu kartta pitää siirtää muistikortille tai puhelimen muistiin ja sen jälkeen etsiä se C:geon "Map source" kohdasta asetuksista.

Kätköjen lataus tapahtuu itse sovelluksessa kun menee karttaan ja valitset halutun kätkön. Tämän jälkeen paina "Store"

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Su 12.05.2013 18:04

Eikö C:geoon pysty lataamaan kätkötietoja GPX-tiedostona?

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 12.05.2013 18:21

TeemuH kirjoitti:Eikö C:geoon pysty lataamaan kätkötietoja GPX-tiedostona?
Pitäisi kyllä pystyä.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Su 12.05.2013 23:46

Toisena appsina vinkkaan Neongeon, jolle löytyy offline-karttaohjeet mm. täältä.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja koodi » Ti 14.05.2013 8:37

Ulkomaan kätköillä datan siirrosta aiheutuvat roaming-maksut olen minimoinut laittamalla älyluurin lentokonetilaan.
Sovelluksena olen käyttänyt LocusProta, johon saa ladattua Offline kartat ja kätköt valmiiksi sekä muita nähtävyyksiä eri kuvakkeilla varustettuna.
No nyt tuohon Locukseen ei saa enää ladattua suoraan kätköjä, kuin gc:n premium jäsenyydellä.
Kiertoteitse onnistuu siten, että lataa GeoToadilla halutunlaisen GPX:n ja importoi sen Locukseen.

c:geota käytän onlinessä kotimaan kätköillä oikean gepsin tukena eli oikea gepsi käyttöön viimeisillä metreillä.
c:geohinkin saa kuten ketjussa tuli jo mainittua, Offline kartat ja kätköt, mutta siihen kaipaisi ulkomaan kätköjen osalta mahdollisuutta myös muiden turistinähtävyyksien tallentamista erinäköisillä kuvakkeilla.

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ke 15.05.2013 15:36

Minulla on käytössä Samsung Galaxy S3 + c:geo ja olen sillä kätköillyt useasti onnistuneesti ulkomailla ilman aktiivista nettiyhteyttä. Pääpiirteissään homma on mennyt näin:

1. Kotona tai hotellilla, missä on WLAN, liikuttelen c:geon livekarttaa kohdealueelle ja zoomailen halutulla tarkkuudella, valitsen "Menu-painike" -> "Store for Offline", joka tallentaa kaikki näkymän kätköt offline-käyttöön. Vaihtoehtoisesti voi kartalta valita yksitellen halutut kätköt (tai hakea ne haulla tms.) ja valita kätkön "ponnahdusikkunasta" tai tiedoista painikkeen "Store".
2. Ulkomailla pistän datayhteyden pois päältä, mutta pidän GPS:n päällä (en ole varma sammuttaako lentokonemoodi senkin). Taustalla oleva kartta ei livenäkymässä tietenkään näy (tähän oli ohje aiemmassa viestissä, en ole itse kokoeillut), mutta kätköt näkyvät kyllä nykysijaintiin nähden suhteellisilla paikoilla "kartalla", ja niihin voi suunnata vaikkapa sen kompassin avulla suoraan.
3. Merkitsen ylös, mitä kätköjä löydän ja loggaan ne sitten taas WLAN-yhteyden saavutettuani.

Kun kätkön tietoja tallentaa c:geo lataa kätkön tietoihin myös staattiset kartat, jotka löytyvät kätkön tiedoista "Menu-painike" -> "Navigate" -> "Static Maps". Nämä ovat Google Mapsista talletettuja karttoja ja satelliittikuvia eri zoomausasteilla, jotka osoittavat varsinkin Yhdysvalloissa (josta on yleensä aika hyvät satelliittikuvat) kätkön sijainnin hyvinkin tarkkaan. Valitettavasti Google Mapsissa on joku rajoitus noiden lataamiseen, joten niitä ei tallennu kuin muutaman ensimmäisen kätkön tietoihin.
Kuva

acmer
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 04.05.2012 8:42

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja acmer » Ke 15.05.2013 20:55

Pientä rahallista satsausta vaatii, mutta hyvin toimi Locus Pro ulkomailla. Ostin joskus AndroidPITistä kun oli alennuksessa (noin 3€) ja sai maksaa PayPalilla.

Latasin Berliinin reissua varten kaupungin kartan ja olen muistelevinani että jopa navigointi toimi. Intternetistä varmaan löytyy pienellä etsinnällä karttoja aika hyvin. Päälle premillä ladattu PQ noin tuhannesta alueen kätköstä (eihän sitä ikinä tiiä mihin päin eksyy) ja reissu oli turvattu kätköilyn osalta. Loggasin field noteilla ja kotosalla sitten hurautin kaikki field notet kerralla onlineen. Locuksessa saa joitakin softassa olevia karttoja alueittain valmiiksi offlineen. En ole testannut itse mutta moni on kehunut ominaisuutta joten uskottava se kai on.

Locusta on sen verran mainostettava että toimii hyvin navigointisoftana, "sports trackerina", kätköilysoftana ja soveltuu varmaan moneen muuhunkin puuhaan. Maanmittauslaitoksen kartan sain copypastella noin minuutissa siihen. Puhelimena SGS3.

Puusilmä
Viestit: 1
Liittynyt: To 16.05.2013 9:13

Re: Android purkittelua ulkomailla

Viesti Kirjoittaja Puusilmä » To 23.05.2013 14:53

Olinkin jo Espanjassa kun havaitsin, että milläs kätköilet kun liittymässä on roaming-esto. No, kävelin puhelinkauppaan ja ostin 10€:llä espanjalaisen prepaid-kortin jonka asensin kätköilyä varten hankittuun halpaan HTC kännykkään. Hyvin pelitti eikä ongelmia ollut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”