Android, Windows Phone vai iOs?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Batman
Viestit: 2
Liittynyt: La 09.03.2013 19:08

Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Batman » La 09.03.2013 20:21

Batman tervehtii!

Suunnitelmissa olisi aloittaa geokätköily sekä uuden puhelimen osto. Molemmat sijoittuvat vieläpä tälle keväälle.
Nyt tarvittaisiin tosin laiteapua.

Aion ostaa puhelimen, jolla geokätköillä. Luuria löytyy tarkoitukseen vaikka kuinka, on GPS:ää, Glonass:iä, kompassia, veden- sekä iskunkestäviä.
Ongelmani on siis otsikon mukainen. Mikä on paras alusta geokätköilyä varten? Android, Windows Phone vai iOs?

Androidilla saa hyvällä hinnalla jo monenlaista puhelinta. Nyt tarkkailun alla on uusi Xcover 2, joka kiehtoo iskunkestävyyden takia. Onhan geokätköilyssä riskinsä pudottaa puhelin kivikkoon. Googlettamalla vaikuttaisi että Androidille saa hyviä softiakin geokätköilyä varten, useitakin kappaleita. Softia näyttäisi olevan ylivertainen määrä, mutta onko Androidin geokätkö-softat ylivertaisia muihin nähden?
Windows Phonen rintamalta olisi vaihtoehtona jo mukavan hintainen Lumia 900, joka kuulemma kestävä puhelin myös. Kohta ilmestyy myös Lumia 620, jossa olisi uusin WP 8 mukana, mutta en saa selkoa että onko WP8 ylivertainen WP 7.8 etenkin geokätköilyn saralla. Lumiat on pirteän näköisiä ja löytyy GPS sekä Glonass, mutta saako sille hyvää geokätköilyyn tarkoitettua softaa?
iPhone 4S ei ollut edes harkitseminen arvoinen naurettavan hintansa takia, mutta juuri saamani tiedon mukaan tuttava olisi myymässä vanhaa iPhone 4S:äänsä (vielä tuntemattomaan hintaan). Jos tärppää WP/Android vaihtoehtojen hinnalla, kannattaako ostaa?


Jos millään haluaisitte avustaa yön ritaria löytämään Gotham Cityn geokätköt, niin olisin enemmän kuin kiitollinen. Kaikenmaailman kamerat sun muut ovat toissijaisia, nyt etsin parasta geokätköily-puhelinta!

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 09.03.2013 20:33

Tarkennusta sen verran tuohon Xcover 2:n että sille ei valmistaja lupaa minkäänlaista iskunkestävyyttä. Vedenkestävyyskin on kyllä riittävä jos ei puhelinta pudottele. Androidille on monta hyvää kätköilysoftaa ainakin.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » La 09.03.2013 21:58

Itse olen käyttänyt Androidia jo kaksi vuotta ja en voisi vaihtaa mihinkään toiseen järjestelmään. Pidän avoimesta ja vapaammasta järjestelmästä, johon sa paljon hyviä sovelluksia. Androidille on saatavilla esim Neongeo, C:geo kätköilyohjelmat joilla pärjää melkeinpä niin hyvin että normaali gps jää syrjään. ( Niinkun minulla etenkin kotimaassa).

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » La 09.03.2013 22:21

Batman kirjoitti: Windows Phonen rintamalta olisi vaihtoehtona jo mukavan hintainen Lumia 900, joka kuulemma kestävä puhelin myös. Kohta ilmestyy myös Lumia 620, jossa olisi uusin WP 8 mukana, mutta en saa selkoa että onko WP8 ylivertainen WP 7.8 etenkin geokätköilyn saralla. Lumiat on pirteän näköisiä ja löytyy GPS sekä Glonass, mutta saako sille hyvää geokätköilyyn tarkoitettua softaa?
Minä olen käyttänyt sekä Lumia 800:sta sekä 820:stä kätköillessäni. Ohjelmana Live http://www.geocaching.com/live/ . Puhelimella en tykkää kätköillä, mutta löytyy silläkin (olen hajottanut tavalla tai toisella 4 puhelinta kätköreissuilla, en onneksi yhtään Lumiaa). Useimmiten kätköilen Garminin ja Lumian yhdistelmällä. Lumia reitittää purkille Livellä ja loppumetrit menen sitten Garminilla. Olen reittijälkiriippuvainen :lol:

Juniorille tilasin juuri 620n, sitä odotetaan kieli pitkällä. Minä tykkään nyky-Lumiastani ihan hirveästi, olen tosin vähän jäävi sitä suosittelemaan :lol: :lol:
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 10.03.2013 0:03

Käyttöjärjestelmää enempi yrittäisin vertailla itse gps ominaisuuksia. Osa puhelimista ei paikanna sijaintia jos ei liiku reipasta kävelyvauhtia ja joissakin taas on epätarkka gps. Kokemusta nyt kolmesta erilaisesta android puhelimesta, eikä mistään ollut gps:n ominaisuus tietoja saatavilla etukäteen.
Ylivoimaisesti tarkin/paras lopputulos on kun on kätköily ohjelman puhelimessa ja lakissa Nokia LD-3W bluetooth-gps mollukka. Siitäkin piti tietokoneella joku bitti kääntää että paikansi myös hitaasti liikkuessa ja paikoillaan seistessä.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Su 10.03.2013 9:06

Käyttöjärjestelmistä olen kätköilyssä käyttänyt noita kaikkia. Android on ylivoimainen ykkösvalinta kätköilykäyttöön. Tämä tietysti kätköilysoftavalikoiman vuoksi.
Kaikille alustolle löytyy kätköilyohjelmia, joilla kätköille löytää, mutta nuo jo aiemminkin mainitut C;geo ja Neongeo ovat meidän mielestämme käytettävyydeltään ylivertaisia.

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Su 10.03.2013 9:32

jviirret kirjoitti:Ylivoimaisesti tarkin/paras lopputulos on kun on kätköily ohjelman puhelimessa ja lakissa Nokia LD-3W bluetooth-gps mollukka. Siitäkin piti tietokoneella joku bitti kääntää että paikansi myös hitaasti liikkuessa ja paikoillaan seistessä.
Et satu muistamaan mikä bitti ja miten?

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Diksi » Su 10.03.2013 9:32

jviirret kirjoitti:Ylivoimaisesti tarkin/paras lopputulos on kun on kätköily ohjelman puhelimessa ja lakissa Nokia LD-3W bluetooth-gps mollukka. Siitäkin piti tietokoneella joku bitti kääntää että paikansi myös hitaasti liikkuessa ja paikoillaan seistessä.
Et satu muistamaan mikä bitti ja miten?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Su 10.03.2013 9:51

Batman kirjoitti:Aion ostaa puhelimen, jolla geokätköillä. Luuria löytyy tarkoitukseen vaikka kuinka, on GPS:ää, Glonass:iä, kompassia, veden- sekä iskunkestäviä.
Itsellä Samsung Galaxy XCover ja Neongeo on toiminut satunnaisten yksittäispurkkien kanssa pääosin ok, mutta mihinkään päivän kätköretkelle tai kovempiin maasto-olosuhteisiin en ottaisi. XCoverissa on lähinnä se hyvä puoli, että sitä ei tarvitse sateessa niin varoa. Iskujahan nuo eivät sen kummemmin kestä, lähinnä kai lasi on hieman vähemmän naarmuuntumisaltis kuin muissa. Neongeo on softana oikein hyvä, lähinnä löytöjen/denareiden siirto nettiin tuntuu tökkivän vähän väliä.

Itse käytän pääosin käsigepsiä, joka aidosti kestää sää- ja maasto-olosuhteita, eikä jätä pulaan kesken retken akkujen huvettua kuten nykyajan älypuhelimet. Mieluummin keskityn kätköilyyn kuin virran säästelyyn. Myös käsigepsin tarkkuus on olennaisesti parempi heti kun on lehvästöä sun muuta ympärillä, joskaan tarkkuudella ei tee yhtään mitään, jos etsittävän purkin koordinaatit ovat mitä sattuu. Myöskään siitä, toimiiko verkkoyhteydet sun muut ei tarvitse käsigepsin kanssa välittää. Mutta yksittäispurkkien etsimisessä reissuilla vaikka taukoa pitäessä kännyllä on paikkansa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 10.03.2013 10:09

Tuo bluetooth lisäpalikka homma on yleensä turha nykykännyköissä. Itselläni SGS3 gps on jo sen verran tarkka että se vie hyvin nolla pisteen lähelle ja vaikka ei veisikään niin kätkö löytyy yleensä pienen etsinnän jälkeen. Toki eriasia voi olla sankoissa metsissä.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 10.03.2013 10:47

Tervehdys Batman! Lue vielä tuo opas: "Älä ryhdy geokätköilijäksi"! Saatat nimittäin jäädä pahasti koukkuun...

Itse olen kätköjä haeskellut kartallisella käsigps:llä, mutta nyt viimeaikoina on kännykkä tullut kuvioon mukaan, koska ostin muutaman kuukausi sitten tuon Samsung Ace 2 jossa toistaiseiseksi käyttänyt tuota ilmaista c:geo ohjelmaa. Ace 2 luurissa on tuo GLONASS-seuranta eli lukittuu useampaan sateliittiin ja täten tuo tarkkuuta lisää. Hyvinhän luuri on pelittänyt kätköillessä kaupungilla ja katujen varsilla, mutta maastoon tarvitsee paremman kartan esim. maksullinen Karttaselain-ohjelma jota kokeilen kesällä.
Hinta on edullinen eli nyt jo parilla satasella saatavissa. Ei ole vertailupuhelimista itsellä kokemusta en voi varmasti väittää tarkemmaksi kuin toisenmerkkiset, mutta kelpo kapine mielestäni kaikinpuolin.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 10.03.2013 11:17

Minäkin olen käyttänyt tuota Karttaselainta ja yllättävän hyvä on ollut. Vaikka se tuntuukin kalliilta niin ladatut karttalehdet saa pitää vaikka tilaus loppuisi. http://www.karttaselain.fi/

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 10.03.2013 12:47

Diksi kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Ylivoimaisesti tarkin/paras lopputulos on kun on kätköily ohjelman puhelimessa ja lakissa Nokia LD-3W bluetooth-gps mollukka. Siitäkin piti tietokoneella joku bitti kääntää että paikansi myös hitaasti liikkuessa ja paikoillaan seistessä.
Et satu muistamaan mikä bitti ja miten?
Sirf demo nimisellä ohjelmalla static navigation tilan vaihto. Jostakin googlen syövereistä löysin ohjeet ja linkin ohjelmaan, tila säilyy mokkulassa päällä niin kauan kuin akussa on virtaa, eli ei ole ollut tarvetta säilytellä ohjeita ja ohjelmia koneella.
Vingeri kirjoitti:Tuo bluetooth lisäpalikka homma on yleensä turha nykykännyköissä.
Pääsääntöisesti näin. Eipähän tarvi pyöriä ja heilutella kännykkää huonossakaan paikassa kun mokkula on päälaella pipon alla. Ei ainakaan ole itse signaalin tiellä.
Toinen syy mulla ollut, että olen kokeillut myös harvinaisemman merkkisiä(viimeisimpänä Dapeng ja nyt tulossa Feiteng) puhelimia ja näissä joissakin on merkkipuhelimia heikompi gps.
Ja kolmas syy on se, että tuon mokkulan gps asetuksia pystyy muokkaamaan vapaasti, kuten juuri tuon static navigationin osalta, puhelimissa pääsy näihin asetuksiin on estetty, eli pitää tyytyä siihen mitä valmistaja on käyttäjän puolesta päättänyt.

Batman
Viestit: 2
Liittynyt: La 09.03.2013 19:08

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Batman » Su 10.03.2013 12:59

Tännehän on ilmestynyt viestejä! Batman kiittää!

Minkäänlaisen käsi-GPS:n ostoon en vielä aio nojautua, vaikka ymmärrän sen ylivertaisuudeen puhelimiin kätköilyssä. Katsotaan jos sitten joskus!
Nyt aloitellaan tämä vuosi pelkästään puhelimen voimin, tiedä sitten kuinka pitkälle pärjätään.

Android vaikuttaisi olevan suosituin(?) ja varmin valinta. Sovelluksien määrä ja laatu kuulostaa hyvältä sekä Android-puhelimia saa erittäinkin muikeaan hintaan.
Tein myös johtopäätöksen että on tärkeää että puhelimessa on sekä GPS- että GLONASS-ominaisuudet, jotta saa mahdollisiman tarkan sijainnin. Onneksi monessa puhelimessa löytyy molemmat ja kyseessä on hyvä rajaava tekijä kun etsin kaupasta oikeaa laitetta itselleni. Myös hyvä akun kesto on oleellinen, jos eksyy pidemmälle reissulle.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 10.03.2013 13:59

Itse pidän aina pitkillä matkoilla tämäntapaista akkua mukana: http://www.amazon.com/Anker%C2%AE-Astro ... B005NGKR54

Eipähän virta lopu kesken..

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Su 10.03.2013 15:33

Vingeri kirjoitti:Itse pidän aina pitkillä matkoilla tämäntapaista akkua mukana: http://www.amazon.com/Anker%C2%AE-Astro ... B005NGKR54

Eipähän virta lopu kesken..
Hyvä varuste. Minulle on putkahtanut tuon rinnakkaismalli :wink:

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Su 10.03.2013 21:52

Batman kirjoitti:Tein myös johtopäätöksen että on tärkeää että puhelimessa on sekä GPS- että GLONASS-ominaisuudet, jotta saa mahdollisiman tarkan sijainnin.
Itse en pitäisi tuota GLONASS-tukea kovinkaan tärkeänä kätköilykäyttöön painottuvassa puhelimessa. Suuremman painon antaisin jonkinasteiselle vesitiiviydelle.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 10.03.2013 22:22

Noista muista en tiedä tuon taivaallista, mutta itse olen satunnaiskätköillyt paljonkin iPhone 4S:llä varustettuna Groudspeakin softalla. Hyvin on pelittänyt meillä ja maailmalla. Puhelin löytää nopeasti paikkansa ja on vähintään yhtä tarkka
kuin käytössäni oleva Colorado. Plussana on vielä se, että puhelimella onnistuu field noten tekeminen varsin näppärästi ja itseasiassa nykyään käytänkin tuota ominaisuutta ihan vakiotoimenpiteenä kätköjä bongatessani vaikka löytö olisikin Coloradolla tehty. Coloradon field notet kun pitää erikseen siirtää nettiin. Puhelimella ne paukahtavat sinne samantien. Sama softa mulla on myös iPadissa jos on tarvetta isommalle näytölle. Sen avulla voi helposti suunnitella ennakkoon reittejänsä.
Tuo noten siirto onnistuu varmaankin muillakin softilla.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

salminma
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 0:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja salminma » Su 10.03.2013 22:50

oh3mbc kirjoitti: Suuremman painon antaisin jonkinasteiselle vesitiiviydelle.
Terveisiä niksinurkasta... Puhelimen vedenpitävyys paranee huomattavasti, kun sujauttaa puhelimen Minigrip- tms. pussiin. Ainakin käyttämässäni Samsungin puhelimessani kosketusnäyttö toimii ja puhelimella pystyy operoimaan muutenkin ihan normaalisti pussista huolimatta. Mikään kaunistushan se ei ole, mutta kukapa sitä metsässä alkaisi arvostelemaan...

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Android, Windows Phone vai iOs?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 10.03.2013 22:53

salminma kirjoitti:puhelimella pystyy operoimaan muutenkin ihan normaalisti pussista huolimatta.
Myös puhumaan puheluja?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”