Neuvoja wherigon tekoon

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja oikku » Ti 15.01.2013 9:48

Tervehdys!

Pienen tauon jälkeen aloin jälleen työstämään uutta wherigoa Urwigolla. Tällä kertaa työn alla on play anywhere-tyyppinen seikkailu ja kun jatkuvasti tuntuu tulevan kysymyksia mieleen, niin päätin laittaa tämmöisen triidin pystyyn jossa voin ääneen ajatella.

Tällä hetkellä mietityttää inputit, eli pelaajaa pyydetään valitsemaan valmiiksi annetuista vaihtoehdoista jokin. Voiko näitä valmiita vaihtoehtoja muuttaa esimerkiksi sen mukaan, mitä pelaajalla on tavaroissa? Tuonhan voi toki ratkaista siten, että luo monta inputtia ja käyttööntuleva riippuu inventaariosta, mutta kun inputteja tulee olemaan monta, niin yhden input muuttaminen olisi huomattavasti mielekkäämpää.

Tässä vielä yksinkertainen keksitty esimerkki:

Normaalit vaihtoehdot:
Kävele
Juokse

Mikäli pelaaja on löytänyt pyörän, niin se lisätään inventaarioon
Vaihtoehtoihin tulee lisäys:
Kävele
Juokse
Pyöräile

Luonnollisesti tuo vaihtoehdon lisääminen pitäisi tapahtua myös inputin tarkistuksessa, eli tarkistetaan vaihtoehto "Pyöräile" vain jos sellainen vaihtoehto on olemassa.

Lisäksi mietityttää, että millaisia määriä tarkistuksia yhdellä inputilla voi olla? Vaihtoehtoja on kolmesta neljään, mutta (if/else-)tarkistuksia sitten tuleekin näillä näkymin helposti kolmisenkymmentäkin, johtuen muuttujien vaikutuksesta valittuun arvoon. Mahtaako aiheutteuttaa ongelmia jollain laitteilla ja mikähän on se turvallinen raja?

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 15.01.2013 10:07

Hmm... tuollaiseen ei itsellä vielä ole ollut tarvetta. Mutta hauska siis nähdä että erilaisempia kuvioita löytyy ihmisiltä. Yksi ajatus on jo takaraivossa miten tuon voisi tehdä. Kunhan pääsen kotiin täältä virkapaiaklta, niin kokeilen.
Yksi tapa tietysti on kytkeä keino suoraan välineeseen, eli että kengät -> kävele, lenkkarit -> juokse, pyörä -> pyöräile. Eli pelaaja nappaa sen välineen joka on itselläkin ja siitä sitten oikealla keinolla eteenpäin.

Mutta katson tarkemmin vielä tuon inputin muokkaamista "lennosta". Periaatteessa vastauksen tai inputin käsittelynhän voi kanssa tehdä muuttujalla, eli lukea ne input valinnat muuttujaan, asettaa eri välineissä sille muuttujalle eri arvoja verrata sitten comparella sitä muuttujaa pelaajan vastaukseen? Saitko Oikku kiinni ajatuksesta?

Arnyk

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja oikku » Ti 15.01.2013 15:37

Ei toimi tässä minun tapauksessani tuo suoraan tavaroihin sitominen. Ymmärsin tuon viimeisen ehdotuksesi niin, että teen useampia inputteja, mutta kaikille yhteisen tarkistuksen joka toimii muuttujien mukaan? Se taitaisi tosiaan olla paras tapa toteuttaa tämä, mikäli vaihtoehtoihin ei suoraan saa muuttujia. Kiitoksia vinkistä.

thestormer
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 11.06.2010 17:36

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja thestormer » Ti 15.01.2013 20:46

Olen itse tehnyt wherigon missä eri tavaroilla voi tehdä eri asioita tietyissä paikoissa, ja itse olen kyllä sidonnut ne toiminnot tavaroihin, ja eri zoneissa tarkistan sitten if toiminnolla onko pelaajalla sitä tavaraa mukana vai ei. Urwigossa voi sitten laittaa rasti ruutuun jokaiseen zoneen missä haluaa että tavaran funktio näkyy. Enempää en pysty sanomaan, koska on pitkä aika siitä kun koskin Urwigoon joten en muista siitä paljon mitään :D

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 15.01.2013 21:25

Testasin omaa ajatusta, ja näyttää siltä että Urwigolla tai muilla buildereilla tuo ei onnistu. Custom-koodilla saattaa olla mahdollista, mutta edellyttää vielä vähän tutkimista. Toki Oikku voit rakentaa toiminnon juuri tuolla tavalla kun kuvasit, eli sait kiinni ajatuksestani hienosti [;)].

Mutta laittelin kysymystä tuonne GS:n wherigo-foorumille, koska asia alkoi kiinnostaa itseänikin.

Arnyk

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja oikku » Ti 15.01.2013 21:31

Tämän tyyppinen juttu olisi nyt työn alla: Pelaaja joutuu erilaisiin tilanteisiin, mm. taisteluun. Taistelu etenee valitsemalla kolmesta vaihtoehdosta mielestään tilanteeseen parhaiten sopivan (Väistä, iske, Torju & hyökkää). Jokaisen vaihtoehdon takana on tekstipalaute ja randomina (50%/50%) joko saada +1 voittoihin tai +1 tappioihin (+2/+2 Torju & hyökkää valinnalla). Jos ehdit saamaan esim. +5 voittopistettä ennen vihollista (ne tappiopisteet), niin voitat, muuten tietty häviät. Tämä juttu on siis jo tehty ja toimii hyvin.

Tähän kuvioon haluaisin nyt sitten sotkea vielä niitä tavaroita. Eli jos pelaaja on jossain vaiheessa peliä löytänyt vaikka kaulimen, niin kaulin ilmestyisi tuohon taisteluvalikkoon ja valikossa olisi (Väistä, iske, Torju & hyökkää, Huido kaulimella). Samoin tarkistukseen tulee lisäarvonta kaulimen käytölle ja samalla voisi hieman sotkea pelibalanssia esim. arpomalla 1-4 pluspistettä kummalle tahansa. Tietty näitä tavaroita olisi kiva keksiä mahdollisimman paljon ja niille erilaisia tekniikoita ja lopputuloksia. Tuo jo tehty taistelu kertoo joka vaiheen jälkeen sen hetkisen tilanteen ja tarkistuksia on näin ollen varsin paljon, eli samaa settiä ei viitsisi rakennella uusiksi jokaiselle uudelle tai vaihtoehtoiselle esineelle.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ti 15.01.2013 21:35

Itseasiassa tuli mieleen se että tein varsin samanlaisen toteutuksen "The kuutio" nimiseen wherigoon, joka on play aywhere http://coord.info/GC3NHC2.

Siinä "liikutaan" virtuaalisessa kaksiulotteisessa 10x10 koordinaatistossa, ja kun saavutetaan jokin tietty laita, häviää vaihtoehdot liikkua "seinän läpi". Siinä on periaatteessa sama toiminto mitä haet, mutta käytännössä en tarkasta pelaajalla olevia esineitä, vaan pelaajan sijainnin. Eli tämä toiminto on siis sidottu pelaajan esineisiin, tai siis yhteen sellaiseen joka on nimetty "siirry" käskyksi. Esineisiin sitomalla ja käskyjä piilottamalla siis ainakin onnistuu, mutta inputin vastausten muokkaaminen ei onnistunut kyllä suoraan urwigolla. Odotellaan mitä viisaammat ohjeistaa :)

Arnyk

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ke 23.01.2013 22:50

Oikku, tässä:

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=306428

SIellä on apua tähän dilemmaan. Kiitos sinulle, auttaa myös minua jatkossa ;)

Ja tuolla ylemmillä listoilla on "author script index" topic, missä neuvotaan tuon custom koodin käyttäminen.

Arnyk

oikku
Viestit: 12
Liittynyt: To 21.07.2011 17:21

Re: Neuvoja wherigon tekoon

Viesti Kirjoittaja oikku » To 24.01.2013 9:06

Vau, iso kiitos Arnyk! On tuota Groundspeakin foorumia joskus tullut selailtua, mutta eipä tullut itselle mieleen sieltä kysellä. Hyvinhän tämä tietysti näinkin meni :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”