Mikä GPS-laite ostaa?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Mileleo » Ti 27.03.2012 11:07

Itse kätköilin pitkään N8:lla Liven kanssa. N8 on ihan suht tarkka GPS ja Liveen sai topo kartat, mikä on todella pop. Suurin ärsytys uusien kosketusnäyttöpuhelinten kanssa on capasitiivinen näyttö, joka tarkoittaa sitä, että hanskat kädessä ne ei toimi. Onhan niitä erikoisvalmisteisia hanskoja tai jotain ohuempia kumihanskoja, jotka toimivat kyllä käsittääkseni, mutta itsellä ei kokemusta niistä ole. Yleisesti akunkesto on puhelimissa huonompi kuin gepseissä, jos on irroitettava akku, ni kyllähän sen saa vaihdettua tai sitten autoon/fillariin laturi tai joku erillinen latausyksikkö reppuun. Ratkaisuja aina on olemassa ja säädön määrä on rajaton.

Itselleni tuli tarve gepsin käyttöön moottorikelkkailuun (www.kelkkareitit.fi) ja puhelinta ei oikein saanut hyvin toimimaan siinä, joten päädyin ostamaan Montana 600:sen. Sitä on tullut ostamisen jälkeen käytettyä pääsääntöisesti kätköilyssä. Se on rautaominaisuuksiltaa parempi kun edeltäjänsä Oregon, mutta monen mielestä turhankin iso. GPX tiedostot on näppärä heittää koneeseen ennen reissuun lähtemistä ja kun tekee sopivat haut valmiiksi esim gc.fi:hin niin saa ladattua kätköt helposti samalla kun katselee, että mitä kätköjä on menossa hakemaan. Kannattaa tietysti filteröidä ratkaisemattomat mysteerit pois GPX tiedostoista, jolloin normi purkkeja mahtuu enemmän koneeseen. Ainua huono puoli gepsissä on online ominaisuuden puute, mutta muuten oikein loistava peli, suosittelen lämpimästi.

Gepsin kaverina älypuhelin on kyllä hyvä lisä, jos tarvitsee hakea kätköjä, joita ei ole saanut GPX:ään mahtumaan, tai haluaa lueskella enemmän vanhoja loggauksia. Tietysti hyvällä kameralla varusteltu älypuhelin on plussaa, jotta ei sitten tarvitse kantaa kameraa vielä kaverina, jos tykkää random kuvia näpsiä matkalta.

Offline kartat on myös yksi juttu jota kannattaa miettiä. Livessä niiden säätäminen oli aika tuskaa, joten päädyyin aina käyttämään online karttoja. Offline kartoilla saa myös virrankulutusta pienemmäksi, kun ei laitteen tarvitse roikkua netissä koko aikaa.

Kuten monet mainitsivat niin vaihtoehtoja on paljon. Jotkut vaihtoehdot vaativat enemmän säätämistä kun toiset.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 27.03.2012 13:27

pehku kirjoitti:
Seq kirjoitti:Tokihan ne gpx:t voi siirtää puhelimesta gps:iin...
Samsungin tuotteita en tunne, joten kysyn, että onko käytössä itse tehty adapteri vai jotain tämäntyyppistä:
http://www.dealextreme.com/p/micro-usb- ... pair-50774 ?
Verkkokaupasta hain Samsungin oman usb-otg-piuhan...

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » Ti 27.03.2012 17:45

ilkkä kirjoitti:Reitittävien karttojen hankkiminen gepsiin on myös oma lukunsa. (Reitittääkö muuten OSM? :P)
Ei reititä. Tai ainakaan minä en ole saanut sitä tekemään niin. Vaikka sen joku nörtti saisikin tekemään niin, ominaisuudesta ei autolla ajaessa juuri ole hyötyä koska garmin ei osaa käännöspisteessä muuta kuin piippata. Ajaessa on mahdotonta turvallisesti samalla seurata pientä näyttöä. Sen vuoksi minulla on autossa puhuva "karvalakki Tom-Tom".

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 27.03.2012 20:51

-Kimmo- kirjoitti:
ilkkä kirjoitti:Reitittävien karttojen hankkiminen gepsiin on myös oma lukunsa. (Reitittääkö muuten OSM? :P)
Ei reititä. Tai ainakaan minä en ole saanut sitä tekemään niin. Vaikka sen joku nörtti saisikin tekemään niin, ominaisuudesta ei autolla ajaessa juuri ole hyötyä koska garmin ei osaa käännöspisteessä muuta kuin piippata. Ajaessa on mahdotonta turvallisesti samalla seurata pientä näyttöä. Sen vuoksi minulla on autossa puhuva "karvalakki Tom-Tom".
Muistaakseni vasta Montana osaa "puhua" ja sekin taisi vaatia jonkun autosarjan.

Kännykkä tietty osaa vaikka ja mitä, mutta pieni sekin on.

Tietysti joku padi, mutta ne saattaa olla jo liian isoja, ellei ole tilavaa autoa...

Saaruska
Viestit: 16
Liittynyt: La 20.12.2008 22:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja Saaruska » Ti 27.03.2012 21:17

-Kimmo- kirjoitti:
ilkkä kirjoitti:Reitittävien karttojen hankkiminen gepsiin on myös oma lukunsa. (Reitittääkö muuten OSM? :P)
Ei reititä. Tai ainakaan minä en ole saanut sitä tekemään niin. Vaikka sen joku nörtti saisikin tekemään niin, ominaisuudesta ei autolla ajaessa juuri ole hyötyä koska garmin ei osaa käännöspisteessä muuta kuin piippata. Ajaessa on mahdotonta turvallisesti samalla seurata pientä näyttöä. Sen vuoksi minulla on autossa puhuva "karvalakki Tom-Tom".
Mulla on Oregon 450, siinä OSM ja kyllä se ainakin reitittää, jos niin haluaa. Toki niin kuin -Kimmo- sanoi niin risteyksessä se vain piippaa, mutta joskus olen siitä katsonut reitin purkille ennen kuin olen liikkeelle lähtenyt.

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ti 27.03.2012 21:33

Jos reittittäminen tarkoittaa että gepsi osaa opastaa tietä pitkin johonkin paikkaan, niin kyllä Etrex Legend osaa myös reitittää OSM kartalla. Kuten edellä mainituissa tämäkin piippaa risteystä lähestyttäessä.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Mikä GPS-laite ostaa?

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 28.03.2012 11:28

Oregon 450 ja OSM. Reitittää tosiaan niinkuin Saaruska jo totesikin. Autoteline ja -laturi maksaa hiukan, mutta kyllä ainakin allekirjoittaneen silmä pystyy piipatessa telineeseen kiinnitetystä Oregonista vilkaisemaan seuraavan käännöksen suunnan liikenneturvallisuuden kärsimättä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”