Sivu 1/2

Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 17:33
Kirjoittaja Zapadax
Oregaano on melkoinen paristosyöppö joten tarkoitus on ollut siirtyä käyttämään siinä NiMH-
akkuja. Vaatiiko laite akuilla toimiakseen jotkut erityiset Garminin valmistamat akut?

Olen kokeillu laitetta kahdella eri valmistajan akuilla, Vartan 2300 mAh ja saman tehoisilla
Bilteman :oops: akuilla. Lopputulos on molemmilla sama : Jo noin minuutin kuluttua laite
alkaa herjailla ettei virta enää riitä ääniin eikä taustavaloon, ja kahden-kolmen minuutin
se jo sammuu väittäen akkujen olevan finaalissa.

Akut ovat olleet uusia ja täyteen ladattuja, ja lisäksi olen Garminin setup/system-menusta
valinnut akku/paristotyypiksi NiMH-akut.

Mikä mättää vai enkö vain osaa? :oops:

-Zapadax-

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 18:17
Kirjoittaja juheja
Jotain isompaa häikkää joko gepsissä tai akuissa. Itse meinasin käyttää vanhoja 2100 mAh akkuja, mutta latauksen jälkeen Dakota jaksoi melkein jopa käynnistyä ennen kuin virta loppui. Akut roskiin ja uudemmat tilalle, niin a vot - hyvin pelitti ja pelittää edelleen.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 18:39
Kirjoittaja Diksi
Akkuja veikkaisin. Itsellä eTrex legend, joka tosiaan ei vie niinkään paljoa virtaa, mutta kuitenkin. Joskus testasin jotain Lidlin ja markettien perusakkuja, hyvä jos jaksoi käynnistyä. Varsinkin talvella pihalle kun pääsi niin akku alkui vilkkumaan saman tien. Päätinpä vielä kerran kokeilla Enelooppeja ja useamman reissun tekee keposasti. Eli ihan kuin eri maailmasta.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 21:03
Kirjoittaja yrko
Entä mitä virtalähdettä olet asetuksissa kertonut käyttäväsi? Jos gepsi uskoo käyttäväsä 1,5 voltin pattereita ja tilalla on 1,2 voltin akut, johan se aika pian uskoo niiden olevan finaalissa.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 21:28
Kirjoittaja vihtis83
yrko kirjoitti:Entä mitä virtalähdettä olet asetuksissa kertonut käyttäväsi? Jos gepsi uskoo käyttäväsä 1,5 voltin pattereita ja tilalla on 1,2 voltin akut, johan se aika pian uskoo niiden olevan finaalissa.
Zapadax kirjoitti:
Akut ovat olleet uusia ja täyteen ladattuja, ja lisäksi olen Garminin setup/system-menusta
valinnut akku/paristotyypiksi NiMH-akut.

-Zapadax-

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 21.08.2011 21:44
Kirjoittaja yrko
Jaa, että ihan viimeiseen pisteeseen pitäisi lukea. Täytyypä skarpata :roll:

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 9:15
Kirjoittaja baldoney
Itselläni on Oregon 300 ja mikäli taustavaloa pitää maksimissaan ja tuon valon pitkiä aikoja putkeen päällä niin ei ne akut ihan hirveän kauaa kestä, mutta tuo muutaman minuutin kesto viittaa kyllä gepsin, akkujen tai laturin viallisuuteen. Itselläni on 1900mAh ja 2100mAh ja 2300mAh ja nuo "pienimmätkin" kestävät kyllä normaalikäytössä monia monia tunteja.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 9:54
Kirjoittaja TeamTurreikko
Garmin 450t eneloopin 2000mAh LSD-NiMH akuilla ja kesto on hyvin lähellä luvattu paria kymmentä tuntia, eli yksi pitkä päivä tai normi kätköilyviikonloppu :) Näyttö myös maksimikirkkaudella mutta himmenee jonkin ajan kuluessa.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 12:50
Kirjoittaja Tet70
Oregon 300 käytössä, aiemmin "perinteiset" GP:n NiMH-akut (olisko ollut 2800 mAh) ja nykyään saman valmistajan Recyko+ -akut 2100 mAh. Taustavalo yleensä lähestulkoon täysillä, toki pimenee muistaakseni minuutissa vai oliko puolessa jos ei näyttöön koske. Kestoaika noilla molemmillla menee jonnekin tuonne 10-20 tunnin välille, sen tarkemmin en ole mittaillut mutta yleensä kokonainen (pitkäkin) kätköilypäivä selvitään samoilla akuilla. Laite käyntiin kotipihassa ja sammutus taas kätköreissun jälkeen kotipihassa.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 14:56
Kirjoittaja AFTM#4
Tet70 kirjoitti:Oregon 300 käytössä, aiemmin "perinteiset" GP:n NiMH-akut (olisko ollut 2800 mAh) ja nykyään saman valmistajan Recyko+ -akut 2100 mAh. Taustavalo yleensä lähestulkoon täysillä, toki pimenee muistaakseni minuutissa vai oliko puolessa jos ei näyttöön koske. Kestoaika noilla molemmillla menee jonnekin tuonne 10-20 tunnin välille, sen tarkemmin en ole mittaillut mutta yleensä kokonainen (pitkäkin) kätköilypäivä selvitään samoilla akuilla. Laite käyntiin kotipihassa ja sammutus taas kätköreissun jälkeen kotipihassa.
Komppaan mukana! Aikoinaan itse käytin GP 2700 mAh akkuja, mutta kuluivat loppuu melko nopeasti siis eivät enää latautuneet täyteeen ja purkaantuivat hyvin nopeasti siis vaikka vain varustelaukussa olivat varalla. Hankin GP ReCyko+ 2050mAh 1.2v on todella ok ja pitävät ladatun energian pitkään varalla ollessaankin.
Valmistajan mukaan akut säilyttävät 90% varauksen 6kk ja 85% / 12kk.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 18:34
Kirjoittaja keka67
AFTM#4 kirjoitti:
Tet70 kirjoitti:Oregon 300 käytössä, aiemmin "perinteiset" GP:n NiMH-akut (olisko ollut 2800 mAh) ja nykyään saman valmistajan Recyko+ -akut 2100 mAh. Taustavalo yleensä lähestulkoon täysillä, toki pimenee muistaakseni minuutissa vai oliko puolessa jos ei näyttöön koske. Kestoaika noilla molemmillla menee jonnekin tuonne 10-20 tunnin välille, sen tarkemmin en ole mittaillut mutta yleensä kokonainen (pitkäkin) kätköilypäivä selvitään samoilla akuilla. Laite käyntiin kotipihassa ja sammutus taas kätköreissun jälkeen kotipihassa.
Komppaan mukana! Aikoinaan itse käytin GP 2700 mAh akkuja, mutta kuluivat loppuu melko nopeasti siis eivät enää latautuneet täyteeen ja purkaantuivat hyvin nopeasti siis vaikka vain varustelaukussa olivat varalla. Hankin GP ReCyko+ 2050mAh 1.2v on todella ok ja pitävät ladatun energian pitkään varalla ollessaankin.
Valmistajan mukaan akut säilyttävät 90% varauksen 6kk ja 85% / 12kk.
Vielä yksi komppaaja, käytössä Oregon 450t. Recykoparilla kätköilee päivän. Laturin mukana myös piuha auton tupakansytyttäjään, jolloin lataus onnistuu hätätilassa myös tienpäällä.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 23.08.2011 19:18
Kirjoittaja Seq
Kukaan koittanut NiZn-akkuja?

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ke 24.08.2011 12:27
Kirjoittaja Zapadax
Testailin noita akkuja - joita Garmin herjasi tyhjiksi - parissa muussa laitteessa, tosin ei gepsissä.
Hyvin tomivat ja virtaakin riitti, joten vikaa taitaa olla tässä Oregaanoyksilössä. :?

-Zapadax-

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ke 24.08.2011 12:42
Kirjoittaja Seq
Zapadax kirjoitti:Testailin noita akkuja - joita Garmin herjasi tyhjiksi - parissa muussa laitteessa, tosin ei gepsissä.
Hyvin tomivat ja virtaakin riitti, joten vikaa taitaa olla tässä Oregaanoyksilössä. :?

-Zapadax-
Mistäs hankit, millaiset ja milläs lataat?

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ke 24.08.2011 14:16
Kirjoittaja -NJ-
Ostin aikoinaan halvat ja "hyvät" akut niin eipä toiminu oregon 300sessa vaikka digikamerassa toimii loistavasti. Loppuivat jo alle puolessa tunnissa. Joten vika voi olla myös akuissa.

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ke 24.08.2011 15:02
Kirjoittaja Seq
Garmin ei ole testannut NiZn:ää, niin eivät sano mitään...

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ke 24.08.2011 16:13
Kirjoittaja JyNu
Käytössä O 450t ja GP 2700 mAh akut, joissa olen myös havainnut pikku hiljaa tehojen heikentymistä. Kestävät kuitenkin vielä (ovat olleet käytössä n. vuoden) ihan mukavasti yhden kätköilyreissun (useita tunteja; lähes koko päivän).

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ma 19.09.2011 23:42
Kirjoittaja Zapadax
Akuissa on tosiaan eroja.

Satuin yhdessä paikallisessa Prismassa huomaamaan tarjouksessa 4 kpl GP Recyko+ 2100 mAh -akkua ja laturin yhteishintaan €19.90
mikä oli jokseenkin tasan puolet tuollaisen paketin normihinnasta.

Tähän asti ainkin on Oregaano toiminut loistavasti noilla akuilla, virtaa riittää huomattavasti pidempään kuin parhaimmillakaan
alkaliparistoilla. Suosittelen. :)

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Ti 20.09.2011 14:07
Kirjoittaja ansu75
Mielenkiinnolla testaan, nyt on käytössä ollut 2 viikkoa O 450 (ilman t:tä), ensin perus energizer paristolla kesti viikon, nyt kokeilussa Toys'r'us:n leluihin tarkoitettu paristo, jossa vielä viikon jälkeen hieman virtaa, molemmat alkoivat kuitenkin puolivälissä jo ilmoittamaan, ettei virta riitä taustavaloon ja ääniin. Nyt ostin sekä BP:n ReCyko että 2700 -ladattavia paristoja, jotka olen alkuun ladannut (vaikka sanottiin että ne on käyttövalmiina pakkauksessa). :twisted:

Välillä gps päällä pidempään kun ajelee kätköltä toiselle tuntemattomammassa paikassa, tutuilla seuduilla ilman gps ajellut paikalle. Nyt olen säästellyt virtaa siten, että olen vasta lähistöllä laittanut gepsin päälle ja heti kätkön löytymisen jälkeen sulkenut gepsin. Kätköillyt olen jotakuinkin joka päivä 1-6 kätkön verran. Ja tahti on ollut kutakuinkin sama molemmilla viikoilla. Näkee nyt sitten, voiko tähän tahtiin noilla ladattavilla sitten kätköillä montakin viikkoa? vai tuleeko sitten vaan pidettyä gepsiä enemmän päällä kun voi vaihtaa sitten aina uudet ladatut patterit tilalle. Mitenkään tieteellistä tämä testi nyt ei ole mutta antaa jonkin näköistä empiiristä osviittaa :lol:

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Lähetetty: Su 09.10.2011 17:51
Kirjoittaja AFTM#4
Zapadax kirjoitti:Akuissa on tosiaan eroja.

Satuin yhdessä paikallisessa Prismassa huomaamaan tarjouksessa 4 kpl GP Recyko+ 2100 mAh -akkua ja laturin yhteishintaan €19.90
mikä oli jokseenkin tasan puolet tuollaisen paketin normihinnasta.

Tähän asti ainkin on Oregaano toiminut loistavasti noilla akuilla, virtaa riittää huomattavasti pidempään kuin parhaimmillakaan
alkaliparistoilla. Suosittelen. :)
Hyvä diili!