GPS laitetta aloittavalle

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
a.laitinen
Viestit: 3
Liittynyt: To 21.06.2012 23:37

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja a.laitinen » Ke 27.06.2012 13:22

Itse käytin ensin kaikessa etsinnässä ensin puhelimen gepsiä, kuten metsällä. Mutta kun kokeilin gepsiä niin totesin itse ainakin että puhelin puhelimena ja gepsi gepsinä. Tietysti mihin kukin tottuu ja tarvitsee.
Metsällä ollessa piti koko ajan suojella ettei puhelin putoa tai muuten kastu/kostu.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 27.06.2012 15:36

a.laitinen kirjoitti:Itse käytin ensin kaikessa etsinnässä ensin puhelimen gepsiä, kuten metsällä. Mutta kun kokeilin gepsiä niin totesin itse ainakin että puhelin puhelimena ja gepsi gepsinä. Tietysti mihin kukin tottuu ja tarvitsee.
Metsällä ollessa piti koko ajan suojella ettei puhelin putoa tai muuten kastu/kostu.
Tuokin on totta, että jos puhelin ei ole iskunkestävä tai vakuutettu niin silloin pitää kokoajan olla varovainen, ettei kännykkä putoa. Itselläni on SGS3 puhelin. ja siinä Experin vakuutus, joten jos kännykkä putoaa (Näyttö halkeaa) vuoden aikana niin korjaus maksaa vain 30 euroa (omavastuu).

Mutta sinänsä kännykkä on hyvä kätköilyväline, koska se on aina mukana. Sillä voi nopeasti tarkistaa, että onko vaikkapa läheisellä levähdysalueella kätköä.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 27.06.2012 18:00

Itse just tykkään käyttää puhelinta sen vuoksi, että se mahdollistaa ex tempore -kätköilyn. Runsaasti on niitä kertoja kun olen toisten harrastusten tai muun syyn vuoksi päätynyt paikkaan x ja sitten on tullut puhelimesta tarkistettua, että onko lähistöllä kätköä. Ostin lähinnä ulkomailla kätköilyä varten keväällä Garmin eTrex 20 -gps:n ja se on kyllä ainakin toistaiseksi ollut hyvä hankinta tällaiselle aika satunnaisesti kätköilevälle. Ja mitä tulee puhelimeen, käytän sitäkin edelleen. Tuo laite ainakin on hankinta, jota voin suositella. Open street map -karttojen kanssa olen käyttänyt sitä jo Tukholmassa ja Pohjois-Norjassakin.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 27.06.2012 20:59

Itse ostin aikoinaan mahdollisimman halvan Android puhelimen, jotta sen hajoaminen maastossa ei harmittaisi. Silloin se oli Samsung Galaxy 3 ja se on kestänyt yllättävän hyvin. Asfaltillekin se on pari kertaa pudonnut ilman, että siitä on mitään rikkoutunut. Erillinen GPS vastaanotin sen sijaan ei kestänyt 8 metristä putoamista. Sitä piti vähän korjata :lol:

a.laitinen
Viestit: 3
Liittynyt: To 21.06.2012 23:37

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja a.laitinen » Ke 27.06.2012 21:39

Minullakin tuo Garminin etrex 20 ja aika tyytyväinen olen ollut kyllä. Aika hyvä perusvehje.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 28.06.2012 20:13

Itse seikkailin vuoden iPhone nelosella. Hyvin silläkin pärjäsi, mutta muutama viikko sitten hankin Garmin Dakota 20:nen. Vähän kalliimpi kuin Dakota 10, mutta sisältä löytyy kompassi ja muistikorttipaikka. Kyllä se "oikea" gps on nyt ykkösväline. Kestää märkää ja runtua, vaikuttaa tarkemmalta, ja akku ei lopu pitemmällä taipaleella.

iPhone hukkaa gps signaalin aina kun menee näytönsäästöön tai pois kartalta. Lisäksi moisen lasipuhelimen kanssa pitää olla melko lailla varovaisempi. Karttoja en raaskinnut Garminilta ostaa, joten tungin sisään OpenStreetMapin. Pahoihin paikkoihin voi väsätä Maanmittauslaitoksen kartan päälle. Toistaiseksi olen ollut Dakotaan oikein tyytyväinen, vaikka sen pienehkö survomisnäyttö tuntuikin pudotukselta retinan jälkeen. Jäljenpiirto-ominaisuudella on myös hauska päivittää OSM:n metsäpolut ajan tasalle.

Puhelin on silti aina mukana netin ja monipuolisten karttojen vuoksi. Ja kätköt löytyy jos ei ole huomannut Garminiin ladata. Molempi paras ;)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”