GPS laitetta aloittavalle

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 10.04.2012 20:38

Troijawish kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Troijawish kirjoitti:Kyllä minä ainakin pystyn poistaa kätköjä yksitellen!
Poistatko todella kätkötietoja (mukana siis kuvaus, vihje, lokitietoja) vai waypoitteja (pelkät naatit)? Minkä merkkinen GPS?
Minulla on tuo Garmin GPSMAP 62 STC ja poistan koko kätkön ettei mitään jälkeä enään gepsissä koko kätköstä!
Onkos ne laitettu Garminiin yksi kerrallaan, vai useampia satoja kerrallaan?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 10.04.2012 20:40

finnranger kirjoitti:Kätkötietoja (eli niitä GPX-tiedostoja) ei saa poistettua kepsistä (eikä laitettua kepsiin) muuten kuin tietokoneen avulla.
Tosin nykyään kännykät ovat jo niin lähellä tietokoneita, että niilläkin onnistuu, jos on sitä ja tätä...

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 10.04.2012 20:41

Troijawish kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Troijawish kirjoitti:Kyllä minä ainakin pystyn poistaa kätköjä yksitellen!
Poistatko todella kätkötietoja (mukana siis kuvaus, vihje, lokitietoja) vai waypoitteja (pelkät naatit)? Minkä merkkinen GPS?
Minulla on tuo Garmin GPSMAP 62 STC ja poistan koko kätkön ettei mitään jälkeä enään gepsissä koko kätköstä!
Toisessa keskustelussa totesit juuri "Koordinaatit ei muuta ei kätkö selostetta ei vihjeitä ei logeja!", eipä tunnu kätkötiedoilta.

Et ilmeisesti osaa ladata GPX-tiedostoja kepsiisi. Kannattaa opetella, siitä on totisesti hyötyä.

Mokuskam
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 17.02.2012 10:50

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Mokuskam » Ke 11.04.2012 8:14

Lainaan ketjua omiin tarkoituksiini... :mrgreen: Mikähän olisi hyvä maastogepsi siinä tapauksessa, jos ensisijainen vaatimus olisi gepsissä oleva hyvä maastokartta? Tällä hetkellä olen käyttänyt halpaa autonavigaattoria ja iPhoneen ladattua Groundspeakin omaa ohjelmaa, ja pääsääntöisesti kaikki on löytyneet, mutta kesän tullessa houkuttelisi heittää koirat ja evästä auton perään, ja lähteä kaivelemaan kaikkia keskellä metsää tai keskellä ei-mitään -kätköjä, ja olisi mukava nähdä korkeuskäyrät, rakennukset, tiet, polut jne., jotta voi noiden pienten tikkujalkakoirien kanssa valita optimaalisempia reittejä. Puhelin toimisi kuitenkin sivussa sinä vekottimena, jolla voi aina hakea lähimmät kätköt jne, eli mitään suunnatonta latausmuistia ei tarvisi gepsissä olla. Toki nyt yhden suunnitellun metsäreissun kätköt sinne kannattaisi ladata etukäteen.

Onko noissa ylipäätään valmiina mitään asiallisia karttoja, vai täytyykö ne aina ladata lisähintaan? Koko Suomen kartta olisi ensisijainen juttu, tuskin Suomen rajojen ulkopuolelle tulee kuitenkaan samoilemaan lähdettyä, mutta pelkkä aluekartta saattaa taas olla liian suppea. Mitä koitin noita esittelyita tavata, niin kuvissa oli kovin erinäköisiä karttoja, mutta en löytänyt mainintaa onko kyseessä gepsissä valmiina oleva kartta vai ei. Hinnasta sen verran, että tietty mitä halvempi sen parempi, mutta tiedän kyllä, että ihan halvimmat mallit ei kriteereitä täytä... :lol:

Troijawish
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 10.04.2012 19:54

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Troijawish » Ke 11.04.2012 9:19

finnranger kirjoitti:
Troijawish kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
Troijawish kirjoitti:Kyllä minä ainakin pystyn poistaa kätköjä yksitellen!
Poistatko todella kätkötietoja (mukana siis kuvaus, vihje, lokitietoja) vai waypoitteja (pelkät naatit)? Minkä merkkinen GPS?
Minulla on tuo Garmin GPSMAP 62 STC ja poistan koko kätkön ettei mitään jälkeä enään gepsissä koko kätköstä!
Toisessa keskustelussa totesit juuri "Koordinaatit ei muuta ei kätkö selostetta ei vihjeitä ei logeja!", eipä tunnu kätkötiedoilta.

Et ilmeisesti osaa ladata GPX-tiedostoja kepsiisi. Kannattaa opetella, siitä on totisesti hyötyä.
Osaan nyt ladata koko kätkön myös monta kerrallaan! Kätkön voi poistaa yksitellen jos sen lataa yksitellen! :D

simu_l
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 21.05.2012 16:40

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja simu_l » Ma 21.05.2012 23:05

Jatketaas tähä aiheeseen liittyen...

Harkinnassa oikea gps laite kun tuntuu että puhelimen gps:n tarkkuus ei riitä. Katselin jo valmiiksi ja tulin tulokseen että etrex 30 vaikuttas passelilta, kaikinpuolin.

Mutta onko näin että nuita gpx tiedostoja ei saa ladattua muutakuin premium jäsenet? vai olenko puusilmä enkä löytänyt linkkiä ohjeillakaan....
Jos noin on niin silloinhan en tarvi nuin hienoa laitetta vaan voin tyytyä halvempaan vaihtoehtoon, mutta mikä?

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja juheja » Ma 21.05.2012 23:19

Ei-premiumit voivat ladata GPX-tiedostoja yksittäin (kätkö kerrallaan), että ei se nyt ihan turhaa ole.

simu_l
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 21.05.2012 16:40

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja simu_l » Ti 22.05.2012 1:44

Ei anna klikata "gpx file" linkkiä yksittäisessäkään kätkössä.?

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja stebu » Ti 22.05.2012 2:05

simu_l kirjoitti:Ei anna klikata "gpx file" linkkiä yksittäisessäkään kätkössä.?
Entäs "Send to My GPS"?
-stebu

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja koodi » Ti 22.05.2012 7:31

juheja kirjoitti:Ei-premiumit voivat ladata GPX-tiedostoja yksittäin (kätkö kerrallaan), että ei se nyt ihan turhaa ole.
Ei-premiumit voivat myös ladata useita kätköjä kerrallaan.
Itsellä käytössä geotoad, jossa myös riittävät suodatukset eli voin vaikkapa hakea kaikki vielä löytämättömät kätköni tietyssä kunnassa tietyllä säteellä ja vaikkapa vain tradit.
Ainoa puute on ratkaistujen, mutta löytämättömien mysteerien haku, johon käytän taas gctour selainlaajennosta eli myssen ratkaisun jälkeen syötän loppunaatit GC.com sivulle ja lisään myssen gctouriin ko. kuntanimen alle. Ennen hakureissua talletan sitten vain kunnan/kuntien gpx-tiedoston ja siirrän gepsiin.

Kenzox
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 22.05.2012 9:52

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Kenzox » Ma 25.06.2012 21:46

Tuli ostettua Samsungin Galaxy jota olis tarkoitus käyttää kätköilyynkin näin aloittelijana. Onko kellään kokemusta, miten toimii? Ja onko tällä mitään virkaa kätköilyssä? Onko hankala käyttää?

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ma 25.06.2012 22:24

Kenzox kirjoitti:Tuli ostettua Samsungin Galaxy jota olis tarkoitus käyttää kätköilyynkin näin aloittelijana. Onko kellään kokemusta, miten toimii? Ja onko tällä mitään virkaa kätköilyssä? Onko hankala käyttää?
Vastaavassa tilanteessa investoisin itse vielä pari euroa Neongeo-nimiseen kätköilysoftaan: http://www.neongeo.com/

Eli ilman sopivaa ohjelmaa puhelin ei "itsestään" osaa kätköillä :D

Tosin ao. ohjelmasta (kuten monesta muustakin vastaavasta) saa enemmän irti gc.comin premium-jäsenenä, mikä sitten taas maksaa kolmisen kymppiä vuodessa.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 26.06.2012 7:01

Kenzox kirjoitti:Tuli ostettua Samsungin Galaxy jota olis tarkoitus käyttää kätköilyynkin näin aloittelijana. Onko kellään kokemusta, miten toimii? Ja onko tällä mitään virkaa kätköilyssä? Onko hankala käyttää?
Galaxyjä on montaa eri mallia joten ilman tarkempaa tietoa on paha sanoa mitään kätköilykelpoisuudesta ;-)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 26.06.2012 8:41

vihtis83 kirjoitti:
Kenzox kirjoitti:Tuli ostettua Samsungin Galaxy jota olis tarkoitus käyttää kätköilyynkin näin aloittelijana. Onko kellään kokemusta, miten toimii? Ja onko tällä mitään virkaa kätköilyssä? Onko hankala käyttää?
Galaxyjä on montaa eri mallia joten ilman tarkempaa tietoa on paha sanoa mitään kätköilykelpoisuudesta ;-)
Eikä kellään ole niitä kaikkia, joten loppujen lopuksi mitään vertailevaa tietoa laitteen käyttökelpoisuudesta ei ole saatavissa. Tai onpa sittenkin... tuo mainittu sovellus taitaa kyllä toimia niissä kaikissa, joten siltä osin kaikissa on samat edellytykset toimia. Jos vielä haluat tarkan GPS:n niin se on kuitenkin hankittava puhelimeen lisävarustena. En oikein usko että metsässä noiden puhelimien GPS:llä tulisi toimeen vaikka jossain avoimella saattaisivatkin olla riittävän tarkkoja. Akun riittävyys on sitten se toinen tärkeä seikka. Vara-akku tai erillinen lisävirtalähde on hyvä hankinta.

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ti 26.06.2012 10:03

arisoft kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti:
Kenzox kirjoitti:Tuli ostettua Samsungin Galaxy jota olis tarkoitus käyttää kätköilyynkin näin aloittelijana. Onko kellään kokemusta, miten toimii? Ja onko tällä mitään virkaa kätköilyssä? Onko hankala käyttää?
Galaxyjä on montaa eri mallia joten ilman tarkempaa tietoa on paha sanoa mitään kätköilykelpoisuudesta ;-)
Eikä kellään ole niitä kaikkia, joten loppujen lopuksi mitään vertailevaa tietoa laitteen käyttökelpoisuudesta ei ole saatavissa. Tai onpa sittenkin... tuo mainittu sovellus taitaa kyllä toimia niissä kaikissa, joten siltä osin kaikissa on samat edellytykset toimia. Jos vielä haluat tarkan GPS:n niin se on kuitenkin hankittava puhelimeen lisävarustena. En oikein usko että metsässä noiden puhelimien GPS:llä tulisi toimeen vaikka jossain avoimella saattaisivatkin olla riittävän tarkkoja. Akun riittävyys on sitten se toinen tärkeä seikka. Vara-akku tai erillinen lisävirtalähde on hyvä hankinta.
Itse Galaxy S2:lla kätköillyt reilu vuoden, eikä mitään valittamista. Ihan hyvin menee niin metsässä kuin missä vaan. Neongeo on kyllä sovelluksista se kaikista paras, olen testannut lähes jokaista. Toki voisi metsässä olla joskus parempi kunnon gepsi,mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei ole suuria ongelmia ollut. Eikä muuallakaan maailmassa. Höpöhöpöjuttuja nuo "kunnon" gepsit, silmät päähän vaan ja skoogeen :)

Neongeo on aika selkeä sovellus. Vaatii kyllä sen premium-jäsenyyden, mutta itse käytön kanssa ei pitäisi ongelmia olla. Ja ehdottomasti kunnon nettiyhteys päälle, niin että saa aina kartat yms. muut googlailut ladattua missä vaan. Niinjoo, varmaan kannattaa puhelin ja näyttö suojata jotenkin. Sen verta kuraisilla käsillä joutuu välillä menemään.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 26.06.2012 10:07

Minun mielestäni C:geo on kaikista paras ilmaisista geokätköily sovelluksista Se ei vaadi geocaching premium ominaisuutta, joten siinäkin säästyy 30 euroa vuodessa rahaa. Suosittelen sitä! Ei kannata maksaa muista, jos ilmaiseksi saa yhtähyvän. Ja puhelimen gps on ihan riittävän tarkka joten muita lisägps laitteita ei kannata hankkia. Ainakin itse olen löytänyt noin 150 kätköä Android kännykän avulla metsistä ja kaupungeista... Näillä neuvoilla voit säästää jopa 100 euroa.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 26.06.2012 10:20

arisoft kirjoitti:Jos vielä haluat tarkan GPS:n niin se on kuitenkin hankittava puhelimeen lisävarustena. En oikein usko että metsässä noiden puhelimien GPS:llä tulisi toimeen vaikka jossain avoimella saattaisivatkin olla riittävän tarkkoja.
Höpö höpö. Oikein hyvin on löytynyt yli 700 kätköä pelkällä puhelimella (Nokia E71+live ja Samsung Galaxy S+C.Geo/Neongeo) ilman mitään lisägepsejä. Näistä iso osa ihan metsäkätköjä. Suurempia vaikeuksia on ollut kaupungissa rakennusten keskellä kuin metsässä, mutta urbaanissa ympäristössä nyt muutenkin kartta on erittäin tärkeä apuväline.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 26.06.2012 10:33

Marjis kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Jos vielä haluat tarkan GPS:n niin se on kuitenkin hankittava puhelimeen lisävarustena. En oikein usko että metsässä noiden puhelimien GPS:llä tulisi toimeen vaikka jossain avoimella saattaisivatkin olla riittävän tarkkoja.
Höpö höpö. Oikein hyvin on löytynyt yli 700 kätköä pelkällä puhelimella (Nokia E71+live ja Samsung Galaxy S+C.Geo/Neongeo) ilman mitään lisägepsejä. Näistä iso osa ihan metsäkätköjä. Suurempia vaikeuksia on ollut kaupungissa rakennusten keskellä kuin metsässä, mutta urbaanissa ympäristössä nyt muutenkin kartta on erittäin tärkeä apuväline.
Itse olen löytänyt yli 900 kätköä kännykkää tarkemmalla GPS:llä :lol: Jos tarkkaan luet, niin en minä löytämisestä mitään tuossa sanonutkaan vaan tarkkuudesta. Kyllä kätkön voi löytää ihan puhelimen kartankin avulla - ei siihen GPS:ää tarvita lainkaan. Jotkut löytävät niitä jopa ilman koordinaatteja! Oman Samsung puhelimeni GPS vastaanotin on niin huono, etten löydä sillä edes omiakaan kätköjäni metsästä. Ja jos istun kätkön päällä jossain aukealla paikalla, niin tuon kännykän GPS:n näytössä olen mahdollisesti ihan toisella puolella tietä kovasti liikkeessä. Eli jos lasketaan tarkkuutta löytöjen määrän mukaan niin pitäisi tietää Found/DNF suhde :wink: .

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 26.06.2012 10:50

arisoft kirjoitti:Itse olen löytänyt yli 900 kätköä kännykkää tarkemmalla GPS:llä :lol: Jos tarkkaan luet, niin en minä löytämisestä mitään tuossa sanonutkaan vaan tarkkuudesta.
Mutta sanoit, ettet usko että sillä tulee toimeen. Siihen totean edelleen höpö höpö, hyvin löytyy.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: GPS laitetta aloittavalle

Viesti Kirjoittaja finder313 » Ti 26.06.2012 10:51

No jos alotteville gps pitäisi hankkia, niin kyllä sais näyttää tarkasti. Nykyään kun oma silmä on kehittynyt sen verran, että kätköt voi hakea google maps vilkasun avulla. (ite löytänyt pari sillä tavalla(kaupingissa etenkin)). Ja ei puhelinkaan ole mettässä epätarkka, pitää antaa vaan rauhoittua . Tai onhan se luuristakin kyse, mutta ite olen löytänyt melki kaikki hakemani puhelimen. (ittelläni siis samsung galaxy mini)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”