Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja MikaS » Pe 13.04.2012 0:37

Ennen niin idioottivarmat menee huonon softan takia piloille. Jääköön tälle reissulle hyllyyn ja 62ST saa palvella.

M

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Pe 13.04.2012 8:52

Tuo 2.70 -päivitys korjasi jumitusongelman ja sen jälkeen en ole muita ongelmia havainnut. Hyvin pelittää. En siis näe mitään syytä päivittää laitetta enää tuosta versiosta ylöspäin.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » La 14.04.2012 20:20

Tänään hain Etrexin avustuksella 11 kätköä eikä mitään ongelmia havaittavissa tuolla 2.73 betalla.
Liberate tuteme ex inferis

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja VHI » La 14.04.2012 20:28

Hukka1974 kirjoitti:Tänään hain Etrexin avustuksella 11 kätköä eikä mitään ongelmia havaittavissa tuolla 2.73 betalla.
Joo en minäkään ole saanut tuota aiemmin mainitsemaani kummallisuutta toistumaan. Hyvä niin. :)
There's always a cache somewhere

Olympus OM
Viestit: 3
Liittynyt: Su 04.01.2009 10:20

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Olympus OM » La 14.04.2012 21:08

Kuukauden päivät olen käyttänyt eTrex30:stä, ja alku oli aika synkkää. Nokian E7 + Live olivat luotettavat kumppanit ja eTrexistä ei ollut muuhun kuin apu kätkön lähi seudulle viennissä. Nyt viimein 2.73 Beta päivitys on saanut homman pelaamaan hyvin. Toivottavasti ei tule myöhemmin jotain takaiskua!?!

maisymousee
Viestit: 41
Liittynyt: Su 22.04.2012 15:43

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja maisymousee » Ti 24.04.2012 10:43

Aloittelijan ihan tyhmä kysymys.. Toivottavasti joku viitsii vastata.
Tässä pohdiskellaan uuden gepsin hommaamista ja Etrex on vahvasti harkinnassa ollut, mutta nyt kun olen lukenut tätä viestiketjua niin alkaa epäilyttää.. Mutta tässä kun koko ajan puhutaan mallista Etrex30, niin olisiko se Etrex20 sitten yhtään varmempi / turvallisempi peruslaite tällaiselle, joka ei ymmärrä päivityksistä sun muista hienouksista tuon taivaallista. :roll:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 24.04.2012 12:45

maisymousee kirjoitti:Aloittelijan ihan tyhmä kysymys.. Toivottavasti joku viitsii vastata.
Tässä pohdiskellaan uuden gepsin hommaamista ja Etrex on vahvasti harkinnassa ollut, mutta nyt kun olen lukenut tätä viestiketjua niin alkaa epäilyttää.. Mutta tässä kun koko ajan puhutaan mallista Etrex30, niin olisiko se Etrex20 sitten yhtään varmempi / turvallisempi peruslaite tällaiselle, joka ei ymmärrä päivityksistä sun muista hienouksista tuon taivaallista. :roll:
Eiköhän nuo ETrexit ole kaikki samaa sarjaa, erot lähinnä 'varustuksessa', eli rauta ja softa yhteneväisiltä osiltaan samaa.

Tokihan ne päivittyy, mutta Garminin web-updater on ihan päteä, jos vaan laitettaan haluaa/uskaltaa päivittää.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ti 24.04.2012 13:01

maisymousee kirjoitti:Aloittelijan ihan tyhmä kysymys.. Toivottavasti joku viitsii vastata.
Tässä pohdiskellaan uuden gepsin hommaamista ja Etrex on vahvasti harkinnassa ollut, mutta nyt kun olen lukenut tätä viestiketjua niin alkaa epäilyttää.. Mutta tässä kun koko ajan puhutaan mallista Etrex30, niin olisiko se Etrex20 sitten yhtään varmempi / turvallisempi peruslaite tällaiselle, joka ei ymmärrä päivityksistä sun muista hienouksista tuon taivaallista. :roll:
eTrex30:ssä saa mukaan barometrisen korkeusmittarin (millä ei kyllä kätköilyssä tee yhtään mitään) ja kompassin (millä tekee kätköilyssä paljonkin). Laitteita voi vertailla täällä.

Ohjelmistopäivitys on helppo tehdä, ja nuo tämän ketjun alkupäässä olevat ongelmat ovat tulleet kuntoon juurikin päivitysten jälkeen. Itse olen 30:iin ollut tyytyväinen. Ainoa mikä nyppii on OSM-karttojen huono kontrasti; esim rakennukset eivät erotu taustasta millään. Se ei varmaankaan ole kuitenkaan gepsin vika.

maisymousee
Viestit: 41
Liittynyt: Su 22.04.2012 15:43

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja maisymousee » Ti 24.04.2012 14:55

Kiitos vastauksista. Meillä on tähän asti ollut käytössä (siis siitä asti kun yleensä mitään hankintoja tehtiin, ensimmäiset 80 etsittiin karttapaikan avulla) oikein kaikkien karvalakkien äiti Etrex H, joten mikä vaan minkä voi liittää koneeseen :!: ja missä näkyy jonkunkaanlainen karttapohja, on plussaa. :D Kun ei ole muusta kokemusta, niin ei oikein osaa mitään kovin luksusta vaatiakaan, mutta kun tuon Hoon kanssa on totuttu siihen, että gepsi on ns. idioottivarma, eli ei varmasti kaadu ja löytää varmasti tarkan paikan, niin niihin ominaisuuksiin ei mielellään haluaisi huononnuksia... Siksi siis epävarmuutta ilmassa tähän viestiketjuun tutustumisen jälkeen :?

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 24.04.2012 23:20

Joo ei kannata liikaa säikkyä noita kommentteja, sillä yleensä jokaisessa uudessa gepsimallissa on alussa omat ongelmansa kunnes ne saadaan ohjelmistopäivityksillä korjattua. Ja Etrex 30:n kohdalla tuo virallinen ohjelmisto 2.70 on se ensimmäinen hyvin toimiva firmis eli laite on siis nyt jo todellakin käytökelpoinen! Itse olen hyvin tyytyväinen tähän gepsiin. GPS- ja GLONASS-satelliitit kun ovat kummatkin käytössä niin tarkka sijainti löytyy muutamassa sekunnissa ja pysyy myös huonommissakin olosuhteissa, joissa pelkkiä GPS-satelliitteja käyttävä gepsin (kuten myös omistamani Oregon 450) tarkkuus alkaa jo selvästi kärsiä. Etrex 30 on myös näppärän pienikokoinen ja kevyt eikä hintakaan kovin paha. Itse kyllä voin suositella sitä ja olen jo monelle jo suositellutkin :)
There's always a cache somewhere

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 25.04.2012 1:38

Itse ehdotan painokkaasti sellaista mallia, jossa on paikka erilliselle muistikortille.

Myöskin kompassi on oiva apu kätköilyyn, koska se liikkeeseen perustuva ei toimi, kuin liikkeessä ja ainakin itse arvostan sitä, että ollessani muutaman metrin päässä, niin se osaa kertoa suunnan.
Ei se autuaaksi tee, mutta auttaa.

maisymousee
Viestit: 41
Liittynyt: Su 22.04.2012 15:43

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja maisymousee » Ke 25.04.2012 8:31

Kiitos tosi paljon vastauksista!
Olen nyt niistä (sekä siitä linkin vertailusivusta) -toivottavasti oikein- ymmärtänyt, että mallien 20 ja 30 välillä ei pitäisi olla muuta suurta eroa kuin se kompassi, ja hinta. Ilman konpassia olemme pärjänneet tähän asti, joten sitä en ehkä osaa siksi niin kaivata, ja koska sen tuomasta lisänopeudesta pääsee ehkä parhaiten nauttimaan FTF-hunteissa, niin siitä ei näillä leveysasteilla ehkä kannata kovin paljon maksaa :lol:

Ja mitä siihen hintaan tulee, niin seq jossain toisessa viestiketjussa sanoi, ettei ole varaa ostaa halvinta, mutta jos hintaero tässä tapauksessa on 35- 40 € niin sillä rahalla esim meidän viisilapsisessa yhden palkansaajan perheessä saa jo vaikka yhdelle lapselle hyvät kengät tai takin, jotka on oikeasti pakko hankkia, toisin kuin uutta gps:ää, vaikka minusta kuinka tuntuisikin että sellainen on "pakko" saada :wink:

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » To 14.06.2012 17:01

Garminilta 2.80 firmware joka sisältää seuraavat korjaukset



Version: 2.80
Datum: 07.06.2012
Installation: WebUpdater
Changes made from version 2.70 to 2.80:
Added ability to sort waypoints alphabetically
Improved GPS response at low speeds
Improved ability to clear unit settings on power up: now only requires menu key and enter key to be held when powering the unit on
Improved size of roads drawn on map in ‘automotive mode’ orientation
Improved elevation data stored in track logs (etrex 30)
Fixed issue that was causing some devices to display a ‘memory full’ message followed by bad device behavior
Fixed issue with distance to destination data field
Fixed occasional overlapping of data fields in the elevation application
Fixed issue where waypoints and geocaches could be lost

Itse olen törmännyt omassa Etrex 30 kapulassa 2.73 beta firmiksellä ongelmaan sähköisen kompassin kanssa. Eräällä kätköilyreissulla piti kompassi kalibroida mutta sepä ei onnistunutkaan vaan piti vetää hard-reset kapulalle jotta sai kalibroinnin pelaamaan.
Tuohon Fixed issue where waypoints and geocaches could be lost ongelmaan en ole itse törmännyt muuta olen kuullut sitä olleen Etrex 20 gepsissä jossa muuten sama firmis kuin kolmekymppisessä.
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja MikaS » To 14.06.2012 18:26

Joo en minäkään tuolla betalla saanut kalibroitua ja piti ottaa koko sähkökompassi pois käytöstä. Silloin sai edes liikkeen perusteella olevan nuolen toimimaan. Päivitin rohkeesti sinänsä toimivan firmiksen uuteen, täytyykin käydä jossain vaiheessa pihalla testaamassa uusiksi.

MikaS

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Pe 12.10.2012 22:44

Taas pukkaa Garminilta betafirmistä. Pitihän se ladata ja jos jotain outoa ilmenee niin raportoin. Muuten tuntuisi kapula pelittävän ihan moitteetta.

Change History


Changes made from version 2.80 to 2.87


Added Adventure support with latest version of BaseCamp. See (http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... tures.html) for more information.

Added support for new tempe sensor on eTrex 30 devices. See (http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... ensor.html) for more information.

Improved accuracy of compass calibration on eTrex 30 devices. A new manual compass calibration is required (Setup > Heading > Calibrate Compass).

Improved map drawing at low zoom levels.

Improved load times for geocache descriptions.

Fixed issue with preserving routes imported from BaseCamp (identical maps required).

Fixed issue with picture rotation when using the photo viewer on eTrex 30 devices.

Fixed possible error message when disconnecting the device from a computer.
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » La 13.10.2012 11:37

Elikkä edellämainittua beta päivitystä ei kannata ladata. Siinä on jo parissakin gepsissä osoittautunut olevan ongelmia joten parempi pysyä virallisessa 2.80 päivityksessä
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » La 13.10.2012 12:00

Hukka1974 kirjoitti:Elikkä edellämainittua beta päivitystä ei kannata ladata. Siinä on jo parissakin gepsissä osoittautunut olevan ongelmia joten parempi pysyä virallisessa 2.80 päivityksessä
Tuo allekirjoittaneen eTrex 30 oli yksi näistä. Eli täältä Haksuttimesta ladatut GPX:t eivät näkyneet tuossa lainkaan, erilaisia jumittumisia, pari kertaa laikkasi kiinni. Virallista odotellessa...
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » La 13.10.2012 12:22

Jos nyt joku ehti tuon ladata ja tuskailee sen kanssa niin Vanhaan päivittäminen onnistuu helposti. Tuolta lataa 2.80 päivityksen http://garmin-etrex.wikispaces.com/firmware , nimeää ladatun tiedoston uudelleen GUPDATE.GCD ja siirtää sen GPS:än muistikortille Garmin kansioon. Sitten vaan uudelleenkäynnistys ja päivitys lähtee rullaamaan
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Pe 24.05.2013 18:27

Eetreksiin on tullut näköjään 2.90 ja 3.00 firmikset. Just tässä päivittelen masiinaa, mut pamahti kesken kaiken mieleen, että tekeeköhän niillä mitään... :D
X

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Etrex30 hukkaa ajoittain GLONASS satelliitit

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ti 28.05.2013 17:37

No, jokunen päivä nyt kätköilty 3.00 firmiksellä ja kyllähän tuo käy ja kukkuu. Edellinen firmis oli 2.80, joka ainakin sekoili joskus vähän omiaan.
X

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”