Oregon 450t ja NiMH-akut

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 09.10.2011 18:30

ansu75 kirjoitti:Mielenkiinnolla testaan, nyt on käytössä ollut 2 viikkoa O 450 (ilman t:tä), ensin perus energizer paristolla kesti viikon, nyt kokeilussa Toys'r'us:n leluihin tarkoitettu paristo, jossa vielä viikon jälkeen hieman virtaa, molemmat alkoivat kuitenkin puolivälissä jo ilmoittamaan, ettei virta riitä taustavaloon ja ääniin. Nyt ostin sekä BP:n ReCyko että 2700 -ladattavia paristoja, jotka olen alkuun ladannut (vaikka sanottiin että ne on käyttövalmiina pakkauksessa). :twisted:

Välillä gps päällä pidempään kun ajelee kätköltä toiselle tuntemattomammassa paikassa, tutuilla seuduilla ilman gps ajellut paikalle. Nyt olen säästellyt virtaa siten, että olen vasta lähistöllä laittanut gepsin päälle ja heti kätkön löytymisen jälkeen sulkenut gepsin. Kätköillyt olen jotakuinkin joka päivä 1-6 kätkön verran. Ja tahti on ollut kutakuinkin sama molemmilla viikoilla. Näkee nyt sitten, voiko tähän tahtiin noilla ladattavilla sitten kätköillä montakin viikkoa? vai tuleeko sitten vaan pidettyä gepsiä enemmän päällä kun voi vaihtaa sitten aina uudet ladatut patterit tilalle. Mitenkään tieteellistä tämä testi nyt ei ole mutta antaa jonkin näköistä empiiristä osviittaa :lol:
Eipä ehkä kannata sammutella laitetta kätköjen välillä jos kyse samanpäivän ja varsinkin muutamien tuntien aikana tapahtuvasta kätköilystä, sateliittien jatkuva hakeminen saattaa olla lopulta se kuluttavampi idea! Säädä virransäästölle sekä näytönaika 15s---> 2min., eikä mitään tarvetta olla taustavalon 100% ,vaan huomattavasti pienempikin riittää (50-60%) ja siihen tottuu nopeasti!

Eräs hyvä systeemi vähentää merkittävästi virrankulutusta on myös siten, että poistaa karttavalikosta sen peruskartan pois päältä, (Worldwide DME Basemap, NR) jolloin kartan kuva näkyy valkoisella pohjalla eli "valaisee" tavallaan omineen karttaa samalla ja jopa hyötynä polutkin mustineen katkoviivoineen näkyvät paremmin kartasta, siis OSM (ilmainen kartta) tai vapaa-ajankartat ainenkin ja varmaan pro vers. myös!!!

ReCykon akut on mielestäni parhaimmat mitä on olemassa ja luottamus ihan 100 niiden toimintaan ja virran pitokykyyn on itselleni tullut todennettua kokemusta jo merkittävät tuntimäärät takana. 450 ei syö onneksi akkuja sisuksiin kuin kaksi kpl, joten 2x 4 akkupaketti on merkittävän kätevää elämää hyvinkin pitkään jopa tiettömäntien alueillakin ja tietäkin pitkin tuhansia kilometrejä jatkuvassa käytössä!!!

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Oregon 450t ja NiMH-akut

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Su 09.10.2011 20:02

Jeps nyt on tullut testailtua sekä ReCykoja että 2700-akkuja. Selvästi pidempään pystyy vehjettä pitämään päällä kuin tavan paristoilla, mutta nyt on ollut niin erilainen tahti kätköilyssä, että vaikea sanoa kuinka kauan enemmän. Yks päivä gepsi oli unohtunut moneksi tunniksi päälle tietokoneen viereen :roll: ja nyt kun ei tuu lisähintaa (paitsi lataukseen kuluva sähkö) niin on tullut pidettyä muutenkin huolettomammin päällä gepsiä.

Välillä ärsyttää se, että näyttää parikymmentä metriä sivuun, kartan mukaan olen siis keskellä tietä vaikka oikeasti olen tien sivussa reippaasti, tms. Mutta sitten välillä on ihan kohdillaan. Karttapohjaa täytyykin tutkaista, nyt on vissiin molemmat koneen sisäinen ja se pro2 yhtäaikaa päällä. Mulla tosin on vaan alue 1 että jos lähden kaemmas kätköilemään tarvii selvittää miten sais esim sen osm-kartan tai muun tuohon.
~Don't worry, be happy!~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”