eTrex Legend HCx ja kartat

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ti 02.08.2011 21:18

Yritin etsiä täältä keskusteluista, mutta en löytänyt, että miten saan jonkun ilmaisen kunnollisen kartan ladattua em. laitteeseen? Pitääkö olemassaoleva kartta ensin poistaa ja miten se tehdään ja miten saa uuden kartan sisään?

Avatar
heskaz
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 09.06.2009 22:47

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja heskaz » Ti 02.08.2011 23:41

Tarvitset MicroSD muistikortin.
Muistikortti sisään ja laite mukana tulleella USB-kaapelilla tietokoneeseen kiinni.
Menusta: Setup -> Interface -> USB Mass Storage.
Nyt muistikortti pitäisi näkyä koneella.
Tehdään siihen kansio "Garmin" ja kopioidaan sinne tiedosto gmapsupp.img.
Kartan olet hakenut esim. täältä: http://www.polkupyoraily.net/osm/ (muista ensin purkaa zip-paketti).

Jos käytettävissä on muistikortinlukija, niin kansio ja kopiointi voidaan tehdä suoraan siinä ja sitten vasta laitaa kortti sisään.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 03.08.2011 18:55

Pakko vielä kysyä, että mihin se muistikortti tuossa vehkeessä laitetaan? En keksi muita avautuvia luukkuja kuin sen patteriluukun.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 03.08.2011 19:52

Lauja kirjoitti:Pakko vielä kysyä, että mihin se muistikortti tuossa vehkeessä laitetaan? En keksi muita avautuvia luukkuja kuin sen patteriluukun.
Mites käyttöohje?

Oregonissa pattereiden alla.

Löytyi googlesta: "eTrex Legend HCx memory card", jos vaan vaivautuu...

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 03.08.2011 21:28

[Löytyi googlesta: "eTrex Legend HCx memory card", jos vaan vaivautuu...[/quote]

Sori. Mä en ymmärtäny, että täällä ei saa kysyä vaan kannattais vaan itse selvittää kaikki. En oo niin vielä päässy tähän sisälle ja ymmärtäny että mitä täällä saa kysyä ja mitä ei.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 03.08.2011 21:38

Lauja kirjoitti:[Löytyi googlesta: "eTrex Legend HCx memory card", jos vaan vaivautuu...
Sori. Mä en ymmärtäny, että täällä ei saa kysyä vaan kannattais vaan itse selvittää kaikki. En oo niin vielä päässy tähän sisälle ja ymmärtäny että mitä täällä saa kysyä ja mitä ei.[/quote]

Niin, helpommalla sen saa, kun joku muu sen tekee?

Voisi kait sitä itse edes yrittää, vai tuleeko kaikki, kuin Manulle illallinen?

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 03.08.2011 21:41

Emmä tarkoita, että joku muu tekee, vaan että jos jollain on jo kokemusta. Kun en esim. ymmärtäny, että se kortti voi olla niin pieni.

Hilloo
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 02.08.2010 18:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Hilloo » Ke 03.08.2011 23:03

Muistikortti pitäisi olla aivan tyhjä ja mielellään ainakin sen pari 2gt, että kartta mahtuu siihen.. Mitään esiasennuksia tai muita ei tarvitse. Tekee vain kuten noissa heskazin ohjeissa on sanottu.
Lauja kirjoitti:Pakko vielä kysyä, että mihin se muistikortti tuossa vehkeessä laitetaan? En keksi muita avautuvia luukkuja kuin sen patteriluukun.
Itselläni on kyseinen GPS ja se on toiminut erittäin hyvin OSM kartoilla. Kartat latasin ja siirsin juuri heskazin neuvomalla tyylillä. Itse muistikortin paikka löytyy, kun avaat laitteen paristokannen. Sen jälkeen kannen alla vasemmassa yläreunassa on on pieni reikä jonne kortti laitetaan. Paina kortti pohjaan niin kauan, että kuulu naksahdus. Eli sinun ei tarvitse ottaa mitään muuta kuin takakansi auki.

Sen jälkeen näiden ohjeiden mukaan:
heskaz kirjoitti:Tarvitset MicroSD muistikortin.
Muistikortti sisään ja laite mukana tulleella USB-kaapelilla tietokoneeseen kiinni.
Menusta: Setup -> Interface -> USB Mass Storage.
Nyt muistikortti pitäisi näkyä koneella.
Tehdään siihen kansio "Garmin" ja kopioidaan sinne tiedosto gmapsupp.img.
Kartan olet hakenut esim. täältä: http://www.polkupyoraily.net/osm/ (muista ensin purkaa zip-paketti).
Menu suomeksi Asetus -> Liitännät -> USB massamuisti

Mitään karttojaakaan ei tarvitse poistella vaan kartta siirtyy automaattisesti Garmin alkuperäisen kartan päälle. Muistaakseni kartan siirron jälkeen ensimmäisen käytön yhteydessä saa jonkun ilmoituksen kartasta, jos kaikki on onnistunut.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » To 04.08.2011 8:19

Kiitti Hezkaz ja Hilloo. Pitää lähtee etsimään sitä korttia jostain kaupasta.

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Pe 05.08.2011 18:31

Saako ko. koneeseen noi kätkökuvaukset? Jos ni miten? Silleen Suomeksi kerrottuna.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 05.08.2011 20:31

-hamppi- kirjoitti:Saako ko. koneeseen noi kätkökuvaukset? Jos ni miten? Silleen Suomeksi kerrottuna.
Mä en tiedä vielä saako. Kun en oo ehtiny edes hakee sitä muistikorttia. Kunhan sen nyt ehtii hakea, niin pitää ruveta opettelemaan sitä käyttöä...

Hilloo
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 02.08.2010 18:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Hilloo » Pe 05.08.2011 22:04

-hamppi- kirjoitti:Saako ko. koneeseen noi kätkökuvaukset? Jos ni miten? Silleen Suomeksi kerrottuna.
Ei valitettavasti saa välillä tuntuu ettei koko kätkön nimikään näy kokonaan... Kätköistä tulee vain koordinaatit ,kätkökoodi, nimi, waypointit ja joskus näkyy tekijäkin (jos on lyhyt kätkön nimi). Tätä ei voi kyseisen laitteen eduksi mainita, mutta muuten se on erittäin tarkka ja kestävä GPS, joka riittää varmasti ihan hyvin, jos ei ole premium member.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 21:09

En tajua, että mistä menusta tuo Setup -> Interface -> USB Mass Storage pitää etsiä. Eikä keksi kukaan mun kaverikaan kun kyselen FB:ssä. Olen yrittänyt etsiä esim. Garmin-kansiosta c-levyltä, mutta ei siellä ole. Joten vielä lisää neuvoa tarvitsen.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 10.08.2011 21:15

Lauja kirjoitti:En tajua, että mistä menusta tuo Setup -> Interface -> USB Mass Storage pitää etsiä. Eikä keksi kukaan mun kaverikaan kun kyselen FB:ssä. Olen yrittänyt etsiä esim. Garmin-kansiosta c-levyltä, mutta ei siellä ole. Joten vielä lisää neuvoa tarvitsen.
Älä liitä laitetta tietokoneeseen :D

Siis laitteesta asetukset ➔ ulkoasu ➔ USB massamuistiväline, jos suomenkielinen käyttöliittymä (en nyt muissta tukeeko tuo laite suomea) tai jo edellä mainittu englanninkielisen käyttöliittymän kanssa.

Tai aiemmin sanottu suomennos, mikä lienee oikein.
Asetus -> Liitännät -> USB massamuisti
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 21:21

Mut eiks se pitäny just sen takia liittää, että saan ladattua ne kartat jotka olen nyt ladannu ja zipannu sinne koneelle. Mut joo mä keksinkin sen äsken, että katonpa tuosta laitteesta itsestään. Kun aattelin ensin että pitää ladata ne kartat ennekuin rupeen opetteleen että miten tuota käytetään.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 21:27

Nyt se rupes onnistumaan. Just lataus koneelta Garminiin menossa. Jes. Kun vielä oppisi tätä käyttämään...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 10.08.2011 21:31

Eikun siis... Kirjoitin puuta heinää tuossa aiemmassa viestissäni.

Siis: 1. Osta MicroSD (tai SD. En ole varma, mutta Heskaz sanoi MSD) muistikortti. Jos ei ole, niin JTNet on halvin paikka ostaa. (nettikauppa) ja laita se laitteeseen.
2. Kytke laite kaapelilla koneesen ja laitteesta jo aiemmin valitut valinnat. "Setup -> Interface -> USB Mass Storage" tai "Asetus -> Liitännät -> USB massamuisti"
3. Pääset tietokoneelta käsiksi muistikorttiin. Tee sinne kansio "garmin" ja kopio kartta sinne.
4. Varmista, että karttatiedoston nimi on gmapsupp.img
5. Irrota laite, käynnistä se ja toivo parasta.

Perustuu pitkälti Heskazin ohjeisiin.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 21:40

Tää ei nyt jostain syystä käynnisty ollenkaan :(

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ke 10.08.2011 21:44

-hamppi- kirjoitti:Saako ko. koneeseen noi kätkökuvaukset? Jos ni miten? Silleen Suomeksi kerrottuna.
Ei saa koko kuvausta, ko. laitteen ohjelmisto ei tue sitä.

Minulla on tapana laittaa Etrexiin GSAKilla kätkön nimeksi ns. Smartname, eli kätkön nimestä muodostettu lyhennetty muodo, joka mahtuu nimikenttään. Kuvauskenttään menee GC-koodi (ilman kahta ekaa merkkiä), D/T, purkin koko, 4 viimeistä logia (löytyi/ei löytynyt/huoltoon jne) sekä vihjeen alusta pätkä. Enepää ei mahdu.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: eTrex Legend HCx ja kartat

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 10.08.2011 21:44

Käynnistyy vaan kun kytken sen taas tietokoneeseen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”