Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
Kirnehelena
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 22.06.2010 22:34

Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja Kirnehelena » Ma 06.06.2011 0:15

Minulla on pieni ongelma. Sitä kutsutaan Linux:ksi ja ubuntu tarkemmin. Sain tälläisen kannettavan, jossa oli Ubuntu asennettuna ja sitten kun kesä koitti ja päättelin taas aloittaa tämän vuoden kätköilyt niin huomasinkin sellaisen ongelman, että en saakkaan enää kuvauksia tritoniin... Miten saisin tuon magellan communicaattorin toimimaan tässä läppärissä? Kattelin kyllä täällä saitilla on ollut ubuntun kanssa juttuja, mutta en oikein tiedä kun tuon Winen laitoin niin en saanut siihen asennettua mitään Firefoxia tai exploreria... ehkä en vaan sitten osaa Linuxia käyttää. Kun ei koko Linux tunnista edes tuota Tritonia, kun tökkään sen kiinni koneeseen. Ei millään tavalla sano mitään, että olisi laite koneessa kiinni. Tritoni kyllä tunnistaa olevansa kiinni koneessa, mutta läppärin käyttis ei mainitse mitään, että mokomaa olisi laitettu kiinni. Mitä siis tehdä, että saan kätköjä gps:ääni. En oikein manuaalisesti jaksaisi niitä laitella. Kännykkä on ihan jees, mutta se oli melkoisen epätarkka erään kätkön luona, kun veti 5 metriä viereen ja gps näytti ihan oikein. Tulee vähän epäuskoinen olo, että kumpi näyttää oikein. Päätin sitten ottaa tällä käsigepsillä, mutta ongelma vain on nyt että en saa noita kätköjä siihen laitettua enää... apuva, kiitos. :wink:
Etsivä löytää...

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja yrko » Ma 06.06.2011 10:10

Tämä on vaan kommentti. Asian voi nähdä niinkin, että se pieni ongelma on Magellan. Garmin<->Ubuntu pelaa oikein hyvin, eli näkyy tiedostonhallinnassa, kuin mikä hyvänsä usb-tikku.
Koska Magellan ei tunnistu Ubuntulle, ei olisi onnistunut, vaikka olisit saanut asennettua tuliketun Winen päälle.
Noin yleisesti mitä uudempi kernel-versio käytössä, sen enemmän laitteita tunnistuu. Minulla 2.6.38-8-generic. Siis Ubuntu 11.04.
Pienellä googletuksella apuja Magellaniin huudellaan ja kärsivällisellä lueskelulla saattaa vastauksiakin löytyä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 06.06.2011 16:17

Apua voi saada paremmin täältä
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Kirnehelena
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 22.06.2010 22:34

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja Kirnehelena » Ma 06.06.2011 18:59

Ok, kiitos tuesta. Täytyy harkita tuota Garminiin siirtymistä, tuo Tritoni kenkkuilee välillä aika ikävästi... ne vaan maksaa. :roll:
Etsivä löytää...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 06.06.2011 20:10

Itse olen saanut ratkottua gepsin liittämiseen liittyvät ongelmat tämän avulla.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja yrko » Ma 06.06.2011 22:36

Stone'5 kirjoitti:Itse olen saanut ratkottua gepsin liittämiseen liittyvät ongelmat tämän avulla.
Ei tuo ole ollenkaan huono vaihtoehto, *jos* koneessa on tarpeeksi potkua ja *jos* Magellanin sivuille rekisteröitymällä onnistuu saamaan seiskakelpoisen softan.
Pistämällä reilun satkun tuohon lisää, alkaa saada uutta rautaakin tuohon seiskan kylkeen ja sehän pistää miettimään.

Ja minä myös käytän wintoosaa joihinkin juttuihin, jos tässä vaikutan jotenkin fakkiutuneelta linux-käyttäjältä :D

puuris
Viestit: 3
Liittynyt: La 02.04.2011 16:37

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja puuris » Ti 07.06.2011 12:04

Kannattaa kokeilla http://www.gpsbabel.org , löytyy myös ubuntun repositoreista. En magellania sen enempää tunne, mutta gpsbabel näyttäisi tukevan joitakin magellanin formaatteja. Itse kirjoittelin pienen bash-skriptin kätköjen siirtämiseen garmin etrexiin.

edit: Näyttäisi olevan Triton 300 ei tuettujen listalla, joten tästä ei ollut apua :(

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Ubuntulla Magellan Triton 300:seen kätköt

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ti 07.06.2011 22:12

Kirnehelena kirjoitti:Ok, kiitos tuesta. Täytyy harkita tuota Garminiin siirtymistä, tuo Tritoni kenkkuilee välillä aika ikävästi... ne vaan maksaa. :roll:
Nää keskustelut, joista ei oikeasti tiedä mitään ja kauheasti haluaisi sanoa, on kyllä parhaita :lol:

Eli herättääkö mitään ajatuksia http://packages.ubuntu.com/dapper/vmware-player ??

Muistelen jonkun linux käyttäjän koeponnistaneen vmwarea linuxilla ja ihmetelleen sen toimivuutta. Toki tämä kait tarkoittaa, että xp käyttis pitäisi löytyä jostain, jotta pääsee soittamaan sitä playerillä?

Se suurempi huoli on tuo Tritonin tunnistamattomuus - ehkä se korjaantuu, jos saa XP:n puksuttamaan virtuaalisesti ja siihen sopivat ajurit. Mene ja tiedä. Kuten sanoin - paljon sanottavaa ja vähän tietoa :mrgreen:


t.w

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”