Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ma 12.04.2010 12:32

Onko kukaan löytänyt toimivaa Symbian S60-ohjelmaa koordinaattien keskiarvottamiseen? N900:lla sen voi kätevästi tehdä esim. GPXViewillä, mutta s60-puhelimissa toimivaa ohjelmaa ei ole tullut vastaan. Geocaching Live!stä en ole tällaista optiota löytynyt.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ma 12.04.2010 15:21

Minäkin olen tuollaista kaipaillut mutta en ole löytänyt, vaikka aika montaa S60:llä toimivaa GPS-ohjelmaa olenkin testannut. Olen kyllä suunnitellut että tuollaisen voisi varmaan suhteellisen helposti tehdä Javalla itsekin. Tosin tuo vaatisi pientä paneutumista enkä usko että minulta moiseen löytyy aikaa ainakaan ennen kesää.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 12.04.2010 15:38

Nyt seuraa tyhmä kysymys, kun tänäänkin julkaisujonoon laittamani kätkön koordinaatit otin livestä. Aito kymmenen vuotta vanha garmin väitti toki paikan olevan 8 metrin päässä, mutta tunnusti sentään tarkkuuden jäävän 16 metriin.
Tämä on siis se tyhmä kysymys: Mitä tuo keskiarvoittaminen käytännässö tarkoittaa?
Livessä voin painella samalla paikalla seisoessani jatkuvalla syötöllä uusia waypointteja. Tosin sitä kursoria ei parane liikuttaa tällä välin, mikäli haluaa arvot samasta paikasta.
Joskus olen katveista metsäkätköä kätköä suunntiellessani useamman kepsin tracesta katsonut mapsourcesta missä on tullut enimmäkseen risteiltyä. Melkoisia erojakin on ainakin nykykätköilijöille, joiden mielestä 16 metrin heitto ei ole enää kohtuullista :D

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ma 12.04.2010 16:21

EnizBambeniz kirjoitti:Mitä tuo keskiarvoittaminen käytännässö tarkoittaa?
Laite ottaa pienin aikavälein koordinaatteja sijainnistaan ja laskee niistä keskiarvon puolestasi. Tarkkuus alkaa olemaan aika hyvä kun on vaikka muutama sata otosta.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 12.04.2010 16:23

Käsittääkseni TrekBuddy keskiarvottaa tietyssä moodissa ollessaan. Tosin keskiarvoa ei saa tallennettua maamerkiksi, vaan siihen kaiketi käytetään senhetkistä GPS-lukemaa. Toisaalta TrekBuddyn kehittäjä on aika ahkera toteuttamaan uusia featureja, joten jos ei tuota ominaisuutta jo ole softassa, niin voipi ehdotella ko. foorumilla.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 12.04.2010 20:21

sakura_ kirjoitti:
EnizBambeniz kirjoitti:Mitä tuo keskiarvoittaminen käytännässö tarkoittaa?
Laite ottaa pienin aikavälein koordinaatteja sijainnistaan ja laskee niistä keskiarvon puolestasi. Tarkkuus alkaa olemaan aika hyvä kun on vaikka muutama sata otosta.
Ensimmäisiin (10-15) tekemiini kätköihin mittasin koordinaatit kahdella eTrexillä. Kyseisissä kapuloissa ei kuitenkaan ollut keskiarvotusominaisuutta, joten tein niin, että laitoin molemmat kapulat purkin kohdalle laskeskelemaan sijaintia pariksi minuutiksi ja otin lukemat ylös. Tämän toistin ainakin pari kertaa eri päivinä.
Jos sopivaa ohjelmaa keskiarvottamiseen kännyllä ei löydy, voi kokeilla kertomaani metodia. Mikäli käytössä on puhelimen sisäinen gps ja vain yksi kapula, kannattaa ottaa useampi otos ja vielä varmistaa Karttapaikan kartalta, että koordinaatit näyttävät oikeaan paikkaan.

pyyvama
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 27.01.2010 8:52

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja pyyvama » Ma 12.04.2010 20:48

Onko kellään tietoa karttapaikan karttojen ja koordinaattien tarkkuudesta?

Olen muutamalle kätkölle korjannut koordinaatteja karttapaikan mukaan. Näissä tapauksissa kaksi eri vimpainta on näyttänyt eri koordinaatteja ja kun niitä on katsonut karttapaikalla niin ovat olleet selkeästi väärässä paikassa.

Näistä on kuitenkin tullut palautetta pielessä olevista naateista.

Itse tiedän useamman kätkön jotka ovat karttapaikalta katsottuna täsmälleen oikeassa paikassa.

Luotanko siis kahden GPS:n (Nokia E90 ja PhotoNav) antamiin eri naatteihin vai korjaanko karttapaikan mukaan?

pyyvama

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 12.04.2010 20:55

Karttapaikka on tarkempi. Varsinkin jos koordinaatit on otettu ilmakuvista, sinänsä esimerkiksi kivien karttamerkit voivat ehkä mahdollisesti joissain tapauksissa olla sivussa/osoittaa johonkin muuhun kiveen

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 13.04.2010 7:54

teukkam kirjoitti:Käsittääkseni TrekBuddy keskiarvottaa tietyssä moodissa ollessaan. Tosin keskiarvoa ei saa tallennettua maamerkiksi, vaan siihen kaiketi käytetään senhetkistä GPS-lukemaa. Toisaalta TrekBuddyn kehittäjä on aika ahkera toteuttamaan uusia featureja, joten jos ei tuota ominaisuutta jo ole softassa, niin voipi ehdotella ko. foorumilla.
Hyvä tietää.

Jos GC Liven/TrackOnFlyn kehittäjäporukka sattuu lukaisemaan tämän niin tässä viestiketjussa on kehitysideaa heillekin. Saisimme ehkä jatkossa tarkempia koordinaatteja jos puhelimillakin voisi keskiarvottaa (ja kätkijät hoksaisivat sitä ominaisuutta käyttää.)
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 13.04.2010 8:13

sakura_ kirjoitti: Jos GC Liven/TrackOnFlyn kehittäjäporukka sattuu lukaisemaan tämän niin tässä viestiketjussa on kehitysideaa heillekin. Saisimme ehkä jatkossa tarkempia koordinaatteja jos puhelimillakin voisi keskiarvottaa (ja kätkijät hoksaisivat sitä ominaisuutta käyttää.)
Liven kehitysvastuu on nykyään Groundspeakilla joten tuskinpa he täällä pyörivät. Trackonflyssa muuten oli alunperin keskiarvotus, sillä kätkin useamman purkin silloin, mutta se ominaisuus katosi jossain välissä.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ti 13.04.2010 9:22

Yritin löytää TrekBuddyn wikistä ja foorumeilta tarkempaa selostusta siitä, miten keskiarvotus toimii. Tarkennuksena siis, että "kompassi"-näkymässä nuolen ollessa sininen on keskiarvotus päällä, mutta en tiedä, koskeeko keskiarvotus pelkästään sijaintitäpliä vai myös yläreunassa näkyvää naattilukemaa. Olen olettanut, että molempia.

Itse käytän TrekBuddyä kätköillessä siten, että kätköä lähestyessä käytän punaista neulaa (raakamoodia) liikkeellä ollessa, ja tarkemman paikan hakemiseksi paikallaan seisten keskiarvotusmoodissa, kunnes "häntä" katoaa kuvasta.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 13.04.2010 15:06

pyyvama kirjoitti:Onko kellään tietoa karttapaikan karttojen ja koordinaattien tarkkuudesta?

Olen muutamalle kätkölle korjannut koordinaatteja karttapaikan mukaan. Näissä tapauksissa kaksi eri vimpainta on näyttänyt eri koordinaatteja ja kun niitä on katsonut karttapaikalla niin ovat olleet selkeästi väärässä paikassa.

Näistä on kuitenkin tullut palautetta pielessä olevista naateista.

Itse tiedän useamman kätkön jotka ovat karttapaikalta katsottuna täsmälleen oikeassa paikassa.

Luotanko siis kahden GPS:n (Nokia E90 ja PhotoNav) antamiin eri naatteihin vai korjaanko karttapaikan mukaan?

pyyvama
Karttapaikasta otin erääseen kätkööni naatit, kun täältä neuvoa kysyin ja omat härvelini antoivat erinomaisia kymmenen metrin heittoja. No kuusi metriä meni tuolla konstilla pieleen ja palautettu tuli. No vinkki oli sitä luokkaa että yhtään DNF:ää ei siihenkään mennessä kertynyt.
Aloitellessani purkin löytäminen nollakohdassa vastaisi ainakin lotossa kolmea + lisänumeroa. Waas-siruja ei tuolloin juuri ollut gepseissä kätköttäjillä eikä hakijoilla. Mutta jos kuun vaiheet ja satelliittien kieroradat olivat kohdallaan, niin sellaisiakin ihmeitä tapahtui.
Omakohtaisesti heitot naateissa eivät yleensä harmita. Mutta näitä tapauksiakin löytyy, heitoista en osaa sanoa olivatko ne omissa vai kätköttäjän välineissä. On myös katveisia purnukoita, joissa naatit kertovat lähinnä sen että katveessa ollaan.
Kiusalliset kätköt ovat minulle olleet lähinnä rinne , sekä ojan tai puron varteen piiotetut purkit. Joskus on tullut korkeampaakin kalliota menty ylös alas, kun parhaimman satelliittinäkymän paikkeilla eli siellä ylhäällä on päästy 3 metrin päähän nollakohdasta, mutta kallion reuna on sen kolmen metrin väärällä puolella.
Nämä purokätköt ovat kivoja, kun nollakohta on vuoronperään keskellä puroa ja välillä toisella ja taas toisella puolella. Yleensä lähistöltä on kuitenkin löytynyt jonkinlainen silta, vaikka purkki olisikin piiloonsa jäänyt.
Siis tarkat naatit eivät minulle ole itseisarvo, koska epätarkoilla välineillä puuhailenkin. Mutta toivon kaikkien muiden puolesta että jyrkänteen tai ojan varteen laitetun purkin naatit ovat kohdallaan.
Oma laitteistoni käsittää viisi vermettä joissa on gps-siru, on vanhoja ja uusia ja vaimon duunipuhelimessakin on lisäksi gps.
Minulla on myös tuo PhotoNav ja sitä edeltävä malli Hakkapeliitta. Ovat varsin tarkkoja laitteita, mutta myös ohjelmalla luulen olevan väliä. Hakkapeliitassa olen ajanut Ozia ja merikarttoja ja niillä on koordinaatit kyllä kohdallaan. Vika on siinä että 80-luvun merikartat digitaalimuodossa ovat todella epätarkkoja. Ozi olisi varmaan hyvä jos siihen saisi kunnon kartat. Garminkin toimii sekä Photonavissa, että hakkapeliitassa, tosin kaikkiin vaihtoehtoisiin softiin nähden äärimmäisen hitaasti ja kömpelösti.
Hakiessa, kun on jokainen suomen kätkö waypointteineen laitteessa, on helppo vaikka vartiksi piipahtaa tien poskeen ja hakea kätkö Live- kännyllä

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Koordinaattien keskiarvottaminen s60-puhelimella?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 13.04.2010 15:27

Palataan asiaan. Siis kätköpaikalle pitäisi saada naatit.
Toisaalta naattien keruu ainakin urbaanialueella herättää huomiota ainakin jos messissä on puolen tusinan verran epämääräistä elektroniikkaa. Siitä huolimatta on tullut harrastettua tätä öisinkin, vermeet olivat niin paljon erimieltä keskenään, että karttapaikka jutuiksi meni ja silti pieleen.
Puhelimella toimiva keskiarvon laskenta kiinnostaa kovasti. Omistan myös mukavan sytkärin kokoisen kaychain-bluethoot kepsin jonka voi "unohtaa" tulevalle kätkön paikalle helposti kymmeniksi minuuteiksi jos itse häärii lähistöllä jästin oloisena.
Monta softaa on mainittu, mutta mukava olisi saada listaa ohjelmista, jotka keskiarvon laskemiseen pystyvät. Laite ympäristö ja käyttöjärjestelmä ei ole se kiinnostavin vaikka mukavintahan tuo olisi nokialaisella
Miten Liven trakcin ominaisuus, jos päivitys väli on 1 minuutti ja laite on paikallaan 20 minuuttia, saanko 20 arvoa Liven trakciin. Tuolloin keskiarvon oikeastaan konetta paremman näen itse kartasta. Laitteen ja ohjelman keskiarvon laskemisesta en tiedä, mutta jos parikin satelliittihavaintoa menee pieleen, niin pitkäkin keskiarvo on pielessä.

Kätkön ja nollakohdan välillä tulee olla tietty yhteys, mutta jatkossa tekniikka kehittyy, häviääkö aito löytämisen ilo touhusta, jos kätkö on aina oman gepsin nollakohdassa :?:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”