D1 mysteeri

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: D1 mysteeri

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 26.12.2013 16:30

pardainis kirjoitti:Ottamatta kantaa sääntöihin tahi ohjenuoriin niin henkilökohtainen mielipiteeni on että mysteeri saa olla D1. Itse pidän parempana että monen moiset mysteerit ja multit jaetaan yhdeksään vaikeusasteeseen eikä vaan viiteen. Tietysti voisi myös kysyä voiko tradi olla D5 ? Voisiko tätä rinnastaa vaikka kuulantyöntöön esim. Ensin valitaan nuorten-/naisten-/miestenkuula = tradi/multi/mysteri , sitten kaikilla pukataan vaikka 5,49. Tulos on sama, mutta eri sarjassa :) .
ERITTÄIN hyvin sanottu siellä takarivissä!
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: D1 mysteeri

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 27.12.2013 8:55

Minusta esimerkiksi tämä on D1, puhumattkaan tästä tai tästä.
Kuva

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: D1 mysteeri

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 27.12.2013 9:58

Pete_P kirjoitti:Mulla ratkesi ainakin molemmat Pekan mystit heti kun niistä kätköttäjä täällä mainitsi :D
No, kun olin päässyt kunnolla jalkeille, ratkesi minullakin.
Kuva

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: D1 mysteeri

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 27.12.2013 10:43

IhmisAnkka kirjoitti:
Pek47ka kirjoitti: http://coord.info/GC46WVW ja http://coord.info/GC4F2QJ on tekemiäni D1 myssejä eikä kukaan ole moittinut liian vaikeiksi.
No, minä moitin. En heti päässyt kummastakaan jyvälle, kun taas tiedän useitakin myssejä, joissa on pelkkää suhteellisen mekaanista laskemista.
Eivät ne ole liian vaikeita, mutta eivät myöskään edusta D1-helppoutta. Kummassakaan mysteerissä ei ole selvästi yksiselitteistä itsestään selvää ratkaisua, joka ajaisi yli muiden ratkaisuvaihtoehtojen.

Murmelikohtaisesti olen sitä mieltä, ettei mysteeri voi koskaan olla D1, ellei sitten kuvauksessa lue esim. "Kätkörasia on annetuissa koordinaateissa" tjsp ja lisäksi itse purkki on todellakin niin helppo, että mennään paikalle ja otetaan purkki esiin (jos se edes piilossa on) siitä ainoasta mahdollisesta paikasta (esimerkiksi siitä ainoasta tolpannokasta keskeltä hehtaarin kokoista parkkialuetta tms).

Useimmiten nuo D-arvot tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän alakanttiin. Mysteerintekijälle varmasti mysteerin idea on itsestään selvä ja helppo, mutta tyhjästä aloittavalle ratkojalle useimmissa tapauksissa erilaisia lähestymistapoja on hyvinkin runsaasti ja vaikeus tuleekin sen oikean idean löytämisestä eikä varsinaisesta ratkaisemisesta.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: D1 mysteeri

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » La 28.12.2013 6:22

Tämän ketjun aloituksessa kysyttiin voiko mysteeri olla D1.

Käsittääkseni kätkön/mystin tekijä määrää D- ja T-arvot viimekädessä (tietysti kaikenlaisia ohjenuoria tulkiten) ja muilla ei ole siihen paljoa sanomista (vaikuttamista). Tästäkin syystä mysti voi olla D1 niinkuin se voi olla myös D5 tarpeen vaatiessa. Tämä ei ole mikään provokaatio uuden väittelyn aloittamiseksi, vaan näin minä olen tämä täysin vapaaehtoisen mystien rakentelun tulkinnut. Tulevaisuudessakin luultavasti teen vielä yhden D1 mystin, kunhan vaan purkin paikan vielä löydän. Siinä yritän ottaa tässäkin keskustelussa olleet vihjailut huomioon, mutta kyllä yleensä kuvauksen lukeminen (jopa kokonaan) vaaditaan näinkin helpoissa mysteissä. :D :) :o

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”