Saako mysteerin spoilata?

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja santtu » Su 17.11.2013 18:16

Jotkut hakevat terrain vitosia niin, että katselevat puun juurelta kun joku kirjoittaa nimen lokiin. Jotkut hakevat mysteerin niin, että kaveri antaa valmiin vastauksen. Jotkut tekevät yhtä aikaa molemmat. Pitäisikö näissä tilanteissa edes vaivautua sohvalta mihinkään? Sopii vaan kaverin kanssa että laita minunkin nimimerkki vihkoon. Jos joku tekee superkätkön ja sen haetaan orjatyövoimalla tai ratkaisu ostetaan, on se pahemman laatuista kätkön tekijän aliarvioimista. Nuo ilman saadut ratkaisut kun tuntuvatkin ilmaisilta on on helppoja jakaa edelleen. Miksi on pakko saada nimi lokiin, joka ei ole itse tavoitettavissa?
Pidin vähän taukoa kätköilystä ja seurasin mihin suuntaan se menee. Kyllästyin kun kätköihin ilmestyi käytettyjä hiuslenksuja ja käpyjä. Koska uusi kätkö toi taas esiin aivan uusia maisemia, antoi uutta tietoa jne, päätin kuitenkin huoltaa purkit ja katsella taas touhua sisältäpäin. Toivottavasti hyvä meininki jatkuu!

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Su 17.11.2013 18:38

Ei saisi spoilata. Pitäisi hakea itse. Ei saisi huijata päivissä. Mutta niin tuntuu kaikki tekevän.
Kovin koomista, että alle 10vuotias on hakenut T5 -kätköjä, jotka eivät ole saaressa jne.
Tuntuu, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, että vähän huijataan aina tai jos ei suoranaisesti huijata, oijotaan mutkia suoriksi.

pitkulainen
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 10.02.2012 8:47

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja pitkulainen » Su 17.11.2013 19:16

Kun kerta porukalla ollaan liikkeellä niin kyllähän sinne kaikkien mukana olioiden nimmarit tietenni laitetaan. Aivan sama vaikka olisivatkin alle 10v tai vaikka kaikki ei sinne T5 puuhun kiipeäisikään. Nii.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 17.11.2013 19:23

Itse kannatan ns "tiimityöskentelyä". Eli jos lähdetään esimerkiksi porukan kanssa etsimään jotakin T4 tai T5 kätköä joka sijaitsee korkealla puussa niin ei kaikkien välttämättä tarvitse kiivetä puuhun vaan yksi hoitaa halutessaan sen ja myös muiden lokkauksen jos purkkia ei saada hyvin alas. Tässä säästyy aikaa ja myös turvallisuus voi olla parempi.

Mutta sitä en kannata että kirjoitetaan kaverin nimi lokivihkoon jos hän ei ole paikanpäällä.

Avatar
vigi79
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 27.07.2012 11:05

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja vigi79 » Su 17.11.2013 19:23

Nuista T5 purkeista ja alle 10v hakijoista senverran, että miksi alle 10v ei osaisi kiivetä puuhun tai käyttää kiipeilyvälineitä?

Mysteerien spoilaaminen on hieman harmaata aluetta. Ei sitä nyt ihan ilman mitään vaivaa pitäisi nimeä lokiin kuitenkaan saada. Jos tietää loppupurki paikan niin mysteeri olisi silti hyvä ratkaista. Toisaalta, jokainen kätköilee omalla tyylillään. Toiset tekee sen vain tyylikkäämmin :mrgreen:
WARNING: May contain traces of nuts

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Su 17.11.2013 19:25

Kätköily on siitä kiva harrastus, että sitä voi harrastaa monella tapaa. Jos pahoitat mielesi siitä, että joku toinen kirjoitti nimen lokikirjaan puussa ja toinen katsoi alhaalla, kannattaa miettiä miksi se harmittaa ja miten se on sinulta pois. Mysteereihin voi mielestäni myös kysyä kaverilta apua. Ainakaan minua ei loukkaa, jos joku saa vinkkiä minun tekemiini mysteereihin. Haettaviksi olen kätköni tehnyt.

Avatar
Pakastejello
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2011 1:05

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Pakastejello » Su 17.11.2013 19:46

Mulla on kyllä kans näkemys sen suuntainen, että jos porukalla purkkeja haetaan, on kaikkien turha temuta itseään puuhun tai ties mihin paikkoihin. Tässä säästetään ihmisten lisäksi myös luontoa, kun kaikki ei kipua puuhun. Geoeroosio on muutenkin välillä sitä luokkaa, että heikottaa.
Monta kertaa myös jo purkin löytäminen on senverran haastavaa, että sitä on vaikea löytää. Pitäiskö näissäkin tilanteissa sitten kavereille sanoa, että odottakaa nurkan takana, kun mä etsin sen, kirjaan ja palautan takaisin ja sitten voitte tulla hakemaan sitä? Siinähän tapauksessa myös FTF:t olis myönnettävä vain sille, joka sen purkin ekaks bongaa.

Mulle ainakin tämä harrastus on itsensä voittamsita, onnistumisen riemua ja yhteistyötä parhaimmillaan. Aika synkkää olis ihan yksin painella tuolla ja olla jakamatta niitä kaikkia hienoja hetkiä jonkun toisen kanssa.

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja jumiki » Su 17.11.2013 20:56


Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Su 17.11.2013 21:06

Itse teen paljon mysteerejä ja löydettäviksi ne on tarkoitettu, vaikka saattavat joskus vaikeita ollakin. Mielelläni annan tuuppausta ja ohjailen oikeille urille, jos kysyjä sitä pyytää.
Tarkoitus ei ole aiheuttaa kanssakätköilijöille harmaita hiuksia tai turhaa mielipahaa, jos ei myssen jujua heti tajuakaan. Ihminen oppii erilaisia ratkaisutapoja välillä yksin, joskus porukassa ja ihan vain neuvoa kysymällä. Ei tämä niin vakavaa saa olla, etteikö apua saa kysyä tai yhdessä kaverin kanssa miettiä ratkaisutapaa.

Itse ainakin tunnustan, että kesällä ratkottiin porukalla ja yhdessä haettiin Jyväskylästä 40 mysteerin haaste ja se oli yksi hauskimmista reissuista. Kaikkia myssejä en siis ollut itse ratkonut. Niin ja toisaalta... mysteerin spoilaaminen voi olla myös hauskaa. Tästä on todisteena mysteerin http://coord.info/GC4CNDN ikimuistoisin loki http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 5f6f762463 :P

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Su 17.11.2013 21:12

Kukin taplaa tyylillään. Jos minä en johonkin pääse, minä en kätköä loggaa löydetyksi.
Jos jossain huimaa tai ahistaa ja ihistää, palataan paikalle uudestaan, silloin voin todeta, että hitsit, taas ylitin itseni.
Vinkkejä annan kysyttäessä, kysyn ohjaavaa potkua itsekin.
Itselleni ei tilastot ole niin hirmuisen tärkeitä.

cossu2
Viestit: 206
Liittynyt: To 23.08.2012 21:47

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Su 17.11.2013 21:42

No onhan se nyt itsestään selvyys, että varustevitosissa yksi porukasta hakee ja kaikki loggaa kätkön. Monesti jopa ryhmästä on paljon hyötyä, kun jokainen auttaa hakemisessa esim. kiinnitysten tekemisessä tai tukee vaikka tikkaita kaltevilla paikoilla. Myös ylimääräiset silmäparit usein auttavat spottaamisessa korkeuksissa. Jos nyt oikein saivarrellaan, niin eikös sitten saaripurkitkin pitäisi jättää loggamatta, jos et mennyt omalla veneellä paikalle ja kiinnittäytynyt yksin rantakiviin :wink:

D-puolella taas homma on vieläkin selkeämpi. Porukalla ratkotaan pahoja pois ja porukalla haetaan, jos sille päälle satutaan. Kun se punainen langan pää sitten lopulta löytyy, niin kyllä siitä riittää koko porukalle sitä ratkaisun riemua ihan yllin kyllin. Tuo aiempi mainita tuosta "odota nurkan takana, niin käyn ensin hakemassa purkin" kuvastaa varsin hyvin asiaa.
Kuva

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja santtu » Su 17.11.2013 21:55

Hyviä kommentteja provoon. Pointti oli se, että "Miksi haluta nimi kirjaan jota ei itse pysty hakemaan" ja huijata itseään? Jos joku toisi T5-kirjan käteen, niin laittaisin nimen vain jos olisin ihan varma, että voisin sen itsekin hakea. Mysteerit ovat sikäli eri juttu, että niissä voi olla ihan mukava töniä toista eteenpäin tai ainakin vastata siihen, kannattaako jatkaa jotain selvityssuuntaa. Varsin ikävää toki on se, että erään hankalan mysteerin vastaus on jaossa keskustelupalstalla. Kiire kätköilyssä on myös tullut yllättävän tavalliseksi. Miksi sitten menee ollenkaan, jos ei ehdi? Eikö voi jättää väliin tai tulla joskus toiste tai hakea joku muu purkki. Aikaa on koko loppuikä. Turvallisuuden takia edustaja? Miksei suosiolla jätä nimeä pois jos ei halua ottaa riskiä? Geoeroosion välttämiseksi? Geoeroosio on väistämätöntä ja tosiaan joskus aika rumaa jälkeä, mutta yleensä T1,5:ssa. Mutta mieluummin kätköt haettaviksi kuin vain lokattaviksi… Isoimmat ongelmat (eroosio, vaihtarien katoaminen, huono sulkeminen, siirtely...) on toki pahimmin olemassa D1-3 ja T1-3 -tusinapurkeilla.

Avatar
Catra84
Viestit: 73
Liittynyt: Su 26.10.2008 14:03
Paikkakunta: Turku

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Catra84 » Ma 18.11.2013 1:47

Nyt meni muuten keskustelun otsikko ja pointtisi ristiin.. Mutta..

Tää on hei harrastus! :roll: Jokaisen meidän vapaa-ajan viettoa.. Kaikilla ei aina ole mahdollisuutta lähteä merta edemmäs kalaan ja lähipurkkien vähetessä ne aiemmin mahdottomiksi kuvitellut purkit alkavat karttaa häiritsemään ja mieltä kiehtomaan. Myssejen ratkonta ja mahdottomilta vaikuttavien purkkien haku ovat ihan verrattavissa viimeisessä viestissäsi keskenään.. Riippuu täysin siitä, mistä kätköilijä on kiinnostunut. Eikö ole tuossa ihan sama asia, loggaatko pyörätuolistakin napattavissa olevan myssen, jota et olisi pystynyt itse ratkomaan vai saatko esim. kiipeilijän köysiä varmistellessasi nimesi kirjaan, johon et itse olisi pystynyt yltämään, mutta jonka näitte jo maasta? Löytämisen riemua koet varmasti kuitenkin ja porukalla jaettu ilo saattaa olla suurempikin.

Jokainen kätkö on erilainen, jokainen piilottaja on erilainen ja jokainen kätkön etsijä on.. ..erilainen.. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa harrastaa ja mitä enemmän kätköilijöitä mukaan touhuun liittyy, sitä laajempi on kirjo. Välillä sitä jopa kaipaa erilaisia juttuja tältä yhdeltä ja samalta harrastukselta ihan oman itsenkin kesken.. Välillä kiehtoo luvut ja välillä hienot paikat. Välillä on kiva haastaa itseään fyysisesti tai pistää ne kaksi aivosolua liikkelle. Välillä on kiva mennä yksin ja välillä yhdessä. Välillä tuntuu, ettei mistään tule mitään ja tarvitaan kaveria. Itselleni tärkeintä lienee kuitenkin se, että saa jotain mukavaa tekemistä, löytää uusia paikkoja ja saa uusia kokemuksia..

Miksi harrastuksesta pitää tehdä sellainen, että kytätään suupielet veressä, mitä toiset tekevät. Eikös vain jokainen saisi tehdä juuri niin kuin haluaa ilman, että siitä tarvitsee sen suurempaa numeroa tehdä ja näistä samoista asioista kerta toisensa jälkeen täällä keskustelua käydä? Tärkeintä lienee olla rehellinen itselleen ja siinäkin, jos ei ole itselleen rehti ja reilu, niin mitä sitten? Oma asia ja mitä sillä epärehellisyydellä sitten saavutetaan? Parhaimmillaan yhteen purkkiin nimi lisää? Big deal?

ja aiheen vierestä, kun sitä kerran sivuttiin.. Geoeroosiokin on ihan vältettävissä, kun piilotetaan purkit ennalta piilotustapaa ja paikkaa miettien ja tarvittaessa sitten paikkaa/piilotustapaa muuttaen, jos ongelmia ilmenee.. Sen verran lienee kuitenkin tarkoitus ympäristöä miettiä, ettei harrastuksella isoa vahinkoa aiheuteta..

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ma 18.11.2013 7:56

Kajsa70 kirjoitti:Itse teen paljon mysteerejä ja löydettäviksi ne on tarkoitettu, vaikka saattavat joskus vaikeita ollakin. Mielelläni annan tuuppausta ja ohjailen oikeille urille, jos kysyjä sitä pyytää.
Mä olen ollut liian ylpeä kysyäkseni ja olen totta puhuen ruvennut ihmettelemään, ovatko jotkut mysset tarkoitettu ratkaistaviksi lainkaan.
Tykkään itse aika suoraviivaisista mysseistä, jotka vaativat asiantuntemusta. Joko tietoa on tai sitten sitä ei ole. Esimerkiksi Lintu sp., GC2YX9N oli kiva ratkottava, mutta turha yrittää, jos ei oikeasti tiedä.
Kuva

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 18.11.2013 8:10

santtu kirjoitti:Jotkut hakevat terrain vitosia niin, että katselevat puun juurelta kun joku kirjoittaa nimen lokiin.
Varma lause jos haluaa saada foorumille kuhinaa ;)

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 18.11.2013 9:35

vigi79 kirjoitti:Toisaalta, jokainen kätköilee omalla tyylillään. Toiset tekee sen vain tyylikkäämmin :mrgreen:
Tämä lause tiivistää hyvin ajatukseni. Itse pyrin kätköilemään tyylikkäämmin kuin kukaan muu :mrgreen: Se on minulle kunnia-asia, että teen kaiken itse niin pitkälle kuin mahdollista. Mysteereihin pyydän apua harvoin ja kun pyydän, niin pyydän niin, että vinkki olisi mahdollisimman pieni.

Kätköilykavereita kyllä hyödynnän sellaisilla purkeilla, joihin en itse yletä ja se on mielestäni ihan ok, kun tiedän, että saisin purkin kyllä itsekin vaikka kaverin harteille nousemalla. Tätä vaan on turha lähteä toteuttamaan vain siksi, että saisin purkin itse napattua. Tärkeämpää on toimia huomaamattomasti, se on kätköillessä se tärkein asia.

Muiden toimintaa saatan kyllä katsoa pahasti, jos esim. mysteeri on logattu selvästi ilman mitään omaa panosta (siis edes tutustumalla kunnolla mysteeriin), mutta ei se minulta pois ole. Onhan se mukava omahyväisenä katsella, että minä olen parempi kätköilijä kuin tuo toinen :lol:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 18.11.2013 9:44

Itse kullakin elämäntilanteesta riippuen on eri tavalla aikaa ja jaksamista käytettävissään. Itse näen kätköilyn mieluummin ulkoiluharrastuksena, jossa tarkoitus on etsiä purkkeja maastosta kuin nysvätä illasta toiseen sisällä ruudun takana ylityöläitä nörttinysväysmystejä ratkoen. Ennemmin käytän illalla senkin ajan pikkumurmelin kanssa leikkien kuin yksin työhuoneessa tietokoneen ruudun takana nysväten, mitä nyt muutenkin saa työpäivän ajan tehdä enemmän kuin tarpeeksi. Joskus on tietysti kiva sadepäivän ilona jotain kivaa mysteeriä ratkoakin, mutta nykyisin tuntuu niissäkin olevan suuntaus tekemällä tehtyyn ylityöläyteen ja "arvaa mitä ajattelin" -menetelmään puhtaan logiikan ja oivaltamisen ilon sijasta. Piristäviä poikkeuksiakin toki on, aina ilahduttaa nähdä itsenäisesti kenen tahansa ratkaistavaksikin tarkoitettuja kysymysmerkkejä kätkökartalla.

Avatar
Catra84
Viestit: 73
Liittynyt: Su 26.10.2008 14:03
Paikkakunta: Turku

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja Catra84 » Ma 18.11.2013 12:50

sgt_pepper kirjoitti:
vigi79 kirjoitti:Toisaalta, jokainen kätköilee omalla tyylillään. Toiset tekee sen vain tyylikkäämmin :mrgreen:
Tämä lause tiivistää hyvin ajatukseni. Itse pyrin kätköilemään tyylikkäämmin kuin kukaan muu :mrgreen: Se on minulle kunnia-asia, että teen kaiken itse niin pitkälle kuin mahdollista. Mysteereihin pyydän apua harvoin ja kun pyydän, niin pyydän niin, että vinkki olisi mahdollisimman pieni.

Kätköilykavereita kyllä hyödynnän sellaisilla purkeilla, joihin en itse yletä ja se on mielestäni ihan ok, kun tiedän, että saisin purkin kyllä itsekin vaikka kaverin harteille nousemalla. Tätä vaan on turha lähteä toteuttamaan vain siksi, että saisin purkin itse napattua. Tärkeämpää on toimia huomaamattomasti, se on kätköillessä se tärkein asia.

Muiden toimintaa saatan kyllä katsoa pahasti, jos esim. mysteeri on logattu selvästi ilman mitään omaa panosta (siis edes tutustumalla kunnolla mysteeriin), mutta ei se minulta pois ole. Onhan se mukava omahyväisenä katsella, että minä olen parempi kätköilijä kuin tuo toinen :lol:
Hyvistä provoista puheen ollen.. :'D et nyt oikeesti voi olla sitä mieltä, että voit korottaa itseäsi paremmaksi kätköilijäksi kuin joku toinen? :'D nyt ois ehkä pienen peiliin vilkaisun paikka, jos tuota tosissasi kirjoittelit.. ;p kuten jo todettu, kaikki olemme erilaisia ja kaikkien meidän intressit on erilaiset.. Yhdelle on tärkeää saada ratkoa pulmia, toinen tahtoo hakea mahdollisimman paljon ja mahdollisimman äkkiä, yksi mahdollisimman pitkään, yksi mahdollisimman hankalista paikoista. Toiselle on kauhistus pyytää apua ratkontaan, toiselle täysin ylitsepääsemätön ajatus logata suorittamatta fyysistä ponnistusta itse. Sitten on monta sellaista, jotka nauttivat yhdessä tekemisestä ja menemisestä sekä kätköilykokemuksen jakamisesta.. Joku haluaa hakea yhden purkin vuodessa vaikkapa lomakohteestaan. Pointti varmaan meni perille?

Hyvän olon harrastuksestaan saa ihan omien mieltymysten mukaan. Mitäs, jos nauttisitte siitä, mikä teistä tuntuu hyvältä ja antaisitte muiden toimia niin kuin heistä tuntuu hyvältä? Harrastuksesta saa kummasti enemmän irti, kun keskittyy omaan hyvään oloon toisten mulkoilujen sijaan.. ;) Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Kun purkkeja on lähellä enää kysymysmerkkeinä ja erikoisvälineitä vaativina t5:ina, etkä ole harrastuksen vuoksi valmis muuttamaan toiselle paikkakuntaa, on ihan kiva, että voi apua mahdottomilta tuntuviin mysseihin ja esim. kiipeilyvälineet vaativiin purkkeihin pyytää. Jonkun mielestä, jonkun toisen taas ei, mutta yhä ja edelleen; miten se on juuri sinulta pois, jos joku toinen käy ystävien/perheen kanssa purkilla?


Muahhahhaa, hyvin provottu.. ;)

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja kiero » Ma 18.11.2013 13:16

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa.
On vain yksi oikea tapa kätköillä, oma tapa. Muut on vääriä.

Miulle on aika sama miten joku purkin loggaa tai hakee, paitti vähän harmittaa kun en itse osaa suurinta osaa mysseistä ratkoa mutta on noita tradejakin hakematta ihan tarpeeksi.
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saako mysteerin spoilata?

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 18.11.2013 14:23

Catra84 kirjoitti:
sgt_pepper kirjoitti:
vigi79 kirjoitti:Toisaalta, jokainen kätköilee omalla tyylillään. Toiset tekee sen vain tyylikkäämmin :mrgreen:
Tämä lause tiivistää hyvin ajatukseni. Itse pyrin kätköilemään tyylikkäämmin kuin kukaan muu :mrgreen: Se on minulle kunnia-asia, että teen kaiken itse niin pitkälle kuin mahdollista. Mysteereihin pyydän apua harvoin ja kun pyydän, niin pyydän niin, että vinkki olisi mahdollisimman pieni.

Kätköilykavereita kyllä hyödynnän sellaisilla purkeilla, joihin en itse yletä ja se on mielestäni ihan ok, kun tiedän, että saisin purkin kyllä itsekin vaikka kaverin harteille nousemalla. Tätä vaan on turha lähteä toteuttamaan vain siksi, että saisin purkin itse napattua. Tärkeämpää on toimia huomaamattomasti, se on kätköillessä se tärkein asia.

Muiden toimintaa saatan kyllä katsoa pahasti, jos esim. mysteeri on logattu selvästi ilman mitään omaa panosta (siis edes tutustumalla kunnolla mysteeriin), mutta ei se minulta pois ole. Onhan se mukava omahyväisenä katsella, että minä olen parempi kätköilijä kuin tuo toinen :lol:
Hyvistä provoista puheen ollen.. :'D et nyt oikeesti voi olla sitä mieltä, että voit korottaa itseäsi paremmaksi kätköilijäksi kuin joku toinen? :'D nyt ois ehkä pienen peiliin vilkaisun paikka, jos tuota tosissasi kirjoittelit.. ;p kuten jo todettu, kaikki olemme erilaisia ja kaikkien meidän intressit on erilaiset.. Yhdelle on tärkeää saada ratkoa pulmia, toinen tahtoo hakea mahdollisimman paljon ja mahdollisimman äkkiä, yksi mahdollisimman pitkään, yksi mahdollisimman hankalista paikoista. Toiselle on kauhistus pyytää apua ratkontaan, toiselle täysin ylitsepääsemätön ajatus logata suorittamatta fyysistä ponnistusta itse. Sitten on monta sellaista, jotka nauttivat yhdessä tekemisestä ja menemisestä sekä kätköilykokemuksen jakamisesta.. Joku haluaa hakea yhden purkin vuodessa vaikkapa lomakohteestaan. Pointti varmaan meni perille?

Hyvän olon harrastuksestaan saa ihan omien mieltymysten mukaan. Mitäs, jos nauttisitte siitä, mikä teistä tuntuu hyvältä ja antaisitte muiden toimia niin kuin heistä tuntuu hyvältä? Harrastuksesta saa kummasti enemmän irti, kun keskittyy omaan hyvään oloon toisten mulkoilujen sijaan.. ;) Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Kun purkkeja on lähellä enää kysymysmerkkeinä ja erikoisvälineitä vaativina t5:ina, etkä ole harrastuksen vuoksi valmis muuttamaan toiselle paikkakuntaa, on ihan kiva, että voi apua mahdottomilta tuntuviin mysseihin ja esim. kiipeilyvälineet vaativiin purkkeihin pyytää. Jonkun mielestä, jonkun toisen taas ei, mutta yhä ja edelleen; miten se on juuri sinulta pois, jos joku toinen käy ystävien/perheen kanssa purkilla?


Muahhahhaa, hyvin provottu.. ;)
Niinkuin tuossa aiemmin sanoin, ei se ole minulta pois miten muut kätköilee. Oma tapani perustuu tietyllä tavalla tyyliin, muiden sitten johonkin muuhun.

Jo on kun muut jo pahastuu siitä, että minä oman pääni sisällä paheksun tietynlaista toimintaa, mikä ei ole oman kätköilymoraalini mukaista. Ei kai se sinulta ole pois jos jotain toimintaa katson vähän pahalla, kun en siitä kenellekään edes saarnaa? Vai oliko ongelma tässä sinulle nyt se, että perinteisen löytömäärävertailun sijaan pistän kätköilijät erilaiseen paremmuusjärjestykseen ja vertailen itseäni näin muihin? Olen kai nyt aivan hirveä ihminen kun korotan itseni purkkejaan huoltamattoman tai sääntöjä rikkovan/venyttävän kätköilijän yläpuolelle :lol: Taisit nyt puhua itsesi pussiin tuossa viestissä kun peräänkuuluutat sitä, miten kaikkien pitää antaa kätköillä omalla tavallaan, mutta silti puutut minun tapaani :wink:

Kaikki hokee aina, että annetaan kaikkien kukkien kukkia. Minusta on aika tympeää tulla katkaisemaan keskustelu aina tuolla samalla argumentilla. Niinkuin mistään ei saisi keskustella, koska jokaisen pitää antaa harrastaa tyylillään ja mihinkään ei saa puuttua. Säännöt on juuri siitä syystä, ettei kaikki kätköilisi miten sattuu. Säännöistä ja sääntöjen ulkopuolisistakin asioista pitää voida keskustella ja keskustellessa joku varmasti loukkaantuu kun hänen tapaansa kritisoidaan, mutta onko se sitten niin kamalaa?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”