Munzee

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Seq » To 14.11.2013 17:55

Kait jokin halpa Android kameralla ja gps:llä...

Muistaa täytyy, että halpa ja hyvä on vähintäänkin kaksi eri tuotetta...

Hanikala
Viestit: 19
Liittynyt: Su 05.08.2012 20:25

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Hanikala » To 14.11.2013 18:16

ReiKaa kirjoitti:Minkälainen puhelin (vähintään, halvimmiltaan) tämmöiseen munzee-harrastukseen pitäisi olla?

Edellistä vastaajaa täydentääkseni.

Kosketusnäytöllinen älypuhelin, jossa kamera, gps ja internetyhteys. Sun täytyy olla yhteydessä internettiin koko ajan, joten mobiilinetti tarvitaan.

En ole seurannut markkinoilla olevia älypuhelimia, joten en tiedä mikä on halvin malli joka sopii "vaatimuksiin"
" 'Ei sille ole täällä yhtään piilopaikkaa', hän parahti ja etsi kuumeisesti kätköä katseellaan" - Hayden Torey

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 14.11.2013 18:58

Hanikala kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minkälainen puhelin (vähintään, halvimmiltaan) tämmöiseen munzee-harrastukseen pitäisi olla?

Edellistä vastaajaa täydentääkseni.

Kosketusnäytöllinen älypuhelin, jossa kamera, gps ja internetyhteys. Sun täytyy olla yhteydessä internettiin koko ajan, joten mobiilinetti tarvitaan.

En ole seurannut markkinoilla olevia älypuhelimia, joten en tiedä mikä on halvin malli joka sopii "vaatimuksiin"
Ei tarvitse olla kokoajan onlinessa. Munzeet voi skannata myös offline tilassa ja loggaukset synkronoida vaikka wlanin kautta. Munzeet voi ladata gpx:nä vaikka käsigepsiin ja sen avulla etsiä munzeet, skannaus sitten sillä puhelimella.

Hanikala
Viestit: 19
Liittynyt: Su 05.08.2012 20:25

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja Hanikala » To 14.11.2013 19:00

vihtis83 kirjoitti:
Hanikala kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minkälainen puhelin (vähintään, halvimmiltaan) tämmöiseen munzee-harrastukseen pitäisi olla?

Edellistä vastaajaa täydentääkseni.

Kosketusnäytöllinen älypuhelin, jossa kamera, gps ja internetyhteys. Sun täytyy olla yhteydessä internettiin koko ajan, joten mobiilinetti tarvitaan.

En ole seurannut markkinoilla olevia älypuhelimia, joten en tiedä mikä on halvin malli joka sopii "vaatimuksiin"
Ei tarvitse olla kokoajan onlinessa. Munzeet voi skannata myös offline tilassa ja loggaukset synkronoida vaikka wlanin kautta. Munzeet voi ladata gpx:nä vaikka käsigepsiin ja sen avulla etsiä munzeet, skannaus sitten sillä puhelimella.
Aina oppii uutta. Offlineen on mulla muuta munzu mennyt jos verkko ei oo riittäny.
" 'Ei sille ole täällä yhtään piilopaikkaa', hän parahti ja etsi kuumeisesti kätköä katseellaan" - Hayden Torey

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja stebu » To 14.11.2013 19:37

Seq kirjoitti:Kait jokin halpa Android kameralla ja gps:llä...

Muistaa täytyy, että halpa ja hyvä on vähintäänkin kaksi eri tuotetta...
Uusin Munzee-softa ei pyöri ainakaan Androidin 2.2 versiolla, ei ehkä 2.3:llakaan.
Vanha softa ei suostu pyörimään, vaan ilmoittaa päivitystarpeesta ja Google play valittaa ettei softa ole yhteensopiva puhelimesi kanssa :(

On muutama muntsailija heittänyt hanskat tiskiin (omien sanojensa mukaan)
-stebu

meset
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.05.2008 23:00

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja meset » To 14.11.2013 20:15

Mulla on 1,5 vuotias Xcover,jossa Android 2.3.6
Viime viikolla tullut uusi softa on vielä toiminut..

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja Seq » To 14.11.2013 21:36

vihtis83 kirjoitti:
Hanikala kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti:Minkälainen puhelin (vähintään, halvimmiltaan) tämmöiseen munzee-harrastukseen pitäisi olla?

Edellistä vastaajaa täydentääkseni.

Kosketusnäytöllinen älypuhelin, jossa kamera, gps ja internetyhteys. Sun täytyy olla yhteydessä internettiin koko ajan, joten mobiilinetti tarvitaan.

En ole seurannut markkinoilla olevia älypuhelimia, joten en tiedä mikä on halvin malli joka sopii "vaatimuksiin"
Ei tarvitse olla kokoajan onlinessa. Munzeet voi skannata myös offline tilassa ja loggaukset synkronoida vaikka wlanin kautta. Munzeet voi ladata gpx:nä vaikka käsigepsiin ja sen avulla etsiä munzeet, skannaus sitten sillä puhelimella.
Tosin Munzee.com:ssa sanotaan, että ozzline on vaan backup ja sitä ei tulisi vasiten käyttää...

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja miisa » Su 17.11.2013 10:19

Löysin varsinaiset virtuaali-muntsi apajat Sydneyn ooppera talolta ja sillalta. Yhden kävelylenkin myötä kipusin 10 tasoa muntsi-pelissä pelkästään pysähtymällä välillä kuittaamaan alle 100 metrin etäisyydellä olevat virtuaalit. Tässä pelissä ei kannata kisata pisteissä kuin vain itseään vastaan, koska jotkut paikat on tykitetty näin täyteen. Prepaid liittymällä pelasin täällä Australiassa Lumia puhelimellani.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 19.11.2013 11:49

Eipä toimi Munzee ohjelma Android puhelimissa jos ei halua jakaa tietojaan Googlelle :( Jotenkuten toimii muuten, mutta karttasivu joka näyttäisi munzeiden sijainnit ei edes ilman googlen karttaa :(

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » La 23.11.2013 1:48

Minä ostin uuden puhelimen, Samsung Galaxy Zcover GT-S5690, ja olen nyt ihan uuno sen kanssa.

En hirviä hakea siihen minkäänmoisia sovelluksia ennen kuin ees pikkuisen paremmin siitä jotain älyän. Ei tämmöisten typeryksien pitäis älypuhelimia hommata.. :lol: :lol:

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Su 24.11.2013 1:55

jviirret kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti: Vaan kun kännykän merkkinä on Nokia 6300, niin ei taitane onnistua?
Ikävä kyllä ei. Pitää olla Apple, Android tai Windows puhelin. http://www.munzee.com/download
Nyt olis, mut mistäs minä löytäisin suomenkielisen munzee-sivuston... :roll:

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 24.11.2013 2:18

ReiKaa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
ReiKaa kirjoitti: Vaan kun kännykän merkkinä on Nokia 6300, niin ei taitane onnistua?
Ikävä kyllä ei. Pitää olla Apple, Android tai Windows puhelin. http://www.munzee.com/download
Nyt olis, mut mistäs minä löytäisin suomenkielisen munzee-sivuston... :roll:
Öö, siis näitä Munzeita haetaan pääsääntöisesti ulkona, vai mitä "sivustoa" haet/tarvit?

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Su 24.11.2013 18:39

Tarkoitin sitä missä kirjaudutaan ja rekisteröidytään munzeen käyttäjäks, mut onnistuihan tuo näköjään siellä ulukomualaisellakin. Jos hyvin käy, käyn illankähmässä jotakuta jo ehtimässä... :D

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » Ti 26.11.2013 5:54

Olihan tuotakin kokeiltava ja siksi lähdin pyörälenkille erään tutun kanssa Turun Ruissaloon ilmestyneelle Munzee-powertrailille. Tulihan se lenkki kierrettyä loppuun, mutta noin parinkymmenen ensimmäisen, toinen toistaan seuraavien "muntsien" jälkeen tämä lappujen skannailu milloin mistäkin tolpasta alkoi kyllästyttää. Turun keikan jälkeen tutkin oman kotikaupungin Munzee-tarjontaa, mutta en oikein syttynyt siitäkään.

Seuraavassa jokunen mietteeni, miksi ainakaan itse en hihku pää punaisena ja sydän pamppaillen tämän uuden jutun erinomaisuudesta.

Laji on vähän turhan tekninen minun makuuni. Ilman älypuhelinta sitä ei voi tehdä ja piste, punk och slut. Kätköillä taas voi ihan hyvin ilman gepsiäkin pelkän vanhanaikaisen paperikartan kanssa, vaikka toki kapula helpottaa etsimistä olennaisesti. Koordinaattien tarkkuuten en ota kantaa, mutta ei se sillä Ruissalon kierroksella mitenkään vakuuttanut.

En ole tähän mennessä Munzeista löytänyt mitään kätkökuvauksiin verrattavaa jos ei niitä kahden kolmen sanan kommentteja sitten lueta sellaiseksi. Minulle ainakin hyvin tehty kuvaus on jo puolet varsinaisen etsinnän nautinnosta. Nykyään en edes vaivaudu etsimään kätköpurkkeja jos kätköttäjä ei ole viitsinyt tehdä kuvaustaan paria lausetta pidemmäksi, sillä tuskin se perillä odottava purkkikaan sitten toisi kovin kummallista löytämisen iloa.

Jos kätkön camoamiseen on nähty vähänkään vaivaa, tai piilottamisessa on muuten vaan joku hyvä idea, niin homma on vieläkin mukavampaa. Toki Munzeenkin pystyy camoamaan vaikka millaiseen rasiaan, mutta kun homman clou taitaa olla se pistehuntti, niin kukapa vaivautuisi jemmaaman omia lappujaan kovin haasteellisesti koska silloinhan ei oma pistetili kartu muiden löydöistä, ei ainakaan kovin nopeasti. Samaten munzeen pelaaja tuskin uhraa aikaa kovin mutkikkaan mysteerin ratkomiseen koska siitä saa "vain" saman pistemäärän kuin helposta tusinalapustakin.

Suuren sammakon saturaatiosäännöistä voidaan olla montaa mieltä, mutta muntseihin verrattuna ne kyllä puolustavat paikkaansa. Kyllä kätköilynkin maku väljähtyisi jos joka aidantolpassa lymyäisi purkki.

Minä kätköilen oman itseni vuoksi ilman mitään kilpailua kenenkään kanssa ja nautin sellaisien paikkojen näkemisestä jonne tuskin muuten tulisi mentyä. Jos kuvaus on hyvä ja purkkikin vielä joku nerokas innovaatio, niin se antaa vain lisämaustetta hommaan. Jos taas odotettavissa on vain parilla sanalla kuvattu pelkkä skannattava lappu jonkun lyhtypylvään kyljessä, niin ei ole minun juttuni. Koska Munzeen kantavana ideana näyttää olevan peli ja pisteiden kerääminen näitä lappuja etsimällä/piilottamalla se saa minun puolesta olla.

Mutta, kuka siitä pitää, niin pelatkoon vapaasti vain, ei se minun kätköilyäni häiritse. Onhan kätköilyssäkin vaikka minkälaisia huntteja, haasteita ja eri tilastoja mutta ei ne minua kiinnosta. Toisaalta eivät ne haittaakkaan, sillä eihän minun ole pakko osallistua tai niitä lukea.

Vaikka molemmat lajit muistuttavatkin toisiaan, niin muntsailua ei kannata verrata kätköilyyn. Ne ovat yhtä lähellä ja kaukana tosistaan kuin... vaikkapa golf ja minigolf.

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ti 26.11.2013 12:22

Ei taida Munzeen ja Karttapaikan naatit vastata toisiaan. En saa muutettua naatteja haluamakseni ?
Tulee Munzeessa piiitkä desimaalisarja vaan miten saan asteet ja minuutit ?
Miten Muntsin voi laittaa väliaikaisesti odottamaan päivää parempaa ? Jahas, itse itselleni tähän vastaan että siellä oli raksi joka poistetaan ruudusta :oops:
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

raimac
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 04.11.2011 9:28

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja raimac » Ti 26.11.2013 13:01

rp55 kirjoitti:Ei taida Munzeen ja Karttapaikan naatit vastata toisiaan. En saa muutettua naatteja haluamakseni ?
Tulee Munzeessa piiitkä desimaalisarja vaan miten saan asteet ja minuutit ?
Koordinaatit saa muutettua esim. täällä http://boulter.com/gps/, sekä Karttapaikan Muunna-nappulalla.

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ti 26.11.2013 19:13

No en nyt kyllä varsinaisesti tuota tarkoittanut vaan Munzeessa on desimaalipötkö mutta haluaisin syöttää sinne asteet ja minuutit ja minuutin tuhannesosat joihin kätköilijät ovat tottuneet :-)
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 26.11.2013 21:05

Ei taida onnistua vaan naatit pitää syöttää "pötkönä."

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 26.11.2013 21:08

-Kimmo- kirjoitti: Munzeen pelaaja tuskin uhraa aikaa kovin mutkikkaan mysteerin ratkomiseen koska siitä saa "vain" saman pistemäärän kuin helposta tusinalapustakin.
Onneksi munzeissa ei tarvitse myssejä ratkoa, naatit kun osoittaa suoraan "lapulle" tai ainakin sinnnepäin :D

raimac
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 04.11.2011 9:28

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja raimac » Ti 26.11.2013 21:12

rp55 kirjoitti:No en nyt kyllä varsinaisesti tuota tarkoittanut vaan Munzeessa on desimaalipötkö mutta haluaisin syöttää sinne asteet ja minuutit ja minuutin tuhannesosat joihin kätköilijät ovat tottuneet :-)
Tuolla boulterissa saa nimenomaan Munzeen desimaalipötkön muunnettua kätköilijöiden käyttämään muotoon eli asteisiin, minuutteihin ja minuutin tuhannesosiin tai päinvastoin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”