Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 26.03.2013 0:24

Kätköillessä on tullut vastaan useampikin mysteeri, jossa koordinaatit kertova teksti on salattu jonkinlaisella yksinkertaisella korvausaakkostolla, joka on kuitenkin jotain ROT-13:a vaikeampaa. Netistä löytyy paljonkin apuohjelmia tällaisten salausten ratkomiseen, mutta kaikissa kokeilemissani työkaluissa on ollut puutteita. Niinpä päätin vähintäänkin taas huvin ja urheilun vuoksi tehdä oman apuohjelmani, jota voi kokeilla tässä. Ohjelma ei tue moniaakkostoisia salauksia.

Jostain syystä Opera ja Internet Explorer kiukuttelevat tuon GitHubin HTML-esikatselun kanssa siten, että Operalla työkalu vain näyttää tavallistakin rumemmalta ja Internet Explorerilla se ei toimi ollenkaan, mutta Chromella ja Firefoxilla tuntuu pelittävän. Ohjelman lähdekoodi on siis GitHubissa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 26.03.2013 1:05

Kokeilin tuota ja käytin referenssinä juuri tähän aiheeseen liittyvää mysteeriä, jonka olen viimeksi löytänyt ja ratkaissut vastaavalla työkalulla. Tulos ei ollut kovin vakuuttava vielä tässä vaiheessa kehitystä. Tehtävä jäi näet ratkaisematta tällä välineellä. Sen sijaan siihen aiemmin käyttämäni työkalu ratkaisi referenssimysteerin heti.

Suomenkielisyys on hyvä lisä, mikä noista muista puuttuu. Kokeilin purkaa sanoman "hauki on kala" eli "zrvui pm urqr" ja sain vastaukseksi "lasit ne iaoa". Selvästikin ohjelma ei vielä tunne suomenkieltä riittävästi, sillä kielessämme ei voi esiintyä neljää vokaalia peräkkäin. Tästä on hyvä jatkaa. Uskoisin että työkalun kehittäminen on hyvin mielenkiintoista. Ratkaisutyökalujen puuttumisen vuoksi olen jättänyt joitain hyvin mielenkiintoisia, mutta ratkojille turhan vaikeita mysteereitä tekemättä, kuten esim. piilosanatehtävän jossa etsittävät sanat olivat siansaksaa :-)

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 26.03.2013 8:42

Eipä ole tullut mieleen, että tällaisiakin apuvälineitä on olemassa. Taidan silti vastaisuudessakin ratkoa korvausmystit itse, kun ei kumpikaan yllämainitusta ohjelmista osunut lähellekään viestillä jonka sain omin avuin helposti auki. (Ehkä nämä toimivat paremmin pitkillä teksteillä).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 26.03.2013 8:46

Kiitos palautteesta. :) Viestistäni jäi tosiaankin pois se huomautus, että tuon ei ole tarkoituskaan olla automaattinen ratkoja, vaan vain manuaalisen työn apuväline. Niinpä arvauksetkaan eivät ainakaan toistaiseksi perustu mihinkään muuhun kuin laskennallisiin kirjainten esiintymistiheyksiin suomessa tai englannissa. Esimerkiksi suomessa yleisimmät kirjaimet ovat a, i, t ja n, joten salaviestin neljä yleisintä kirjainta korvataan sitten näillä. Salaviestin kirjainten määrään lisätään kuitenkin pientä vaihtelua, jolloin eri arvauskerrat tuottavat vähän erilaisen tuloksen.

Minun työkalussani tietääkseni uniikkia verrattuna muihin vastaaviin online-työkaluihin on, että suomalaiset kirjaimet ovat tuettuja, samoin kuin itse asiassa mitkä tahansa erikoismerkit: ohjelmalla salaviestit "zrvui pm urqr" ja "€&?;' å% ?&-&" ovat yhtä helposti (tai vaikeasti...) ratkaistavissa. Lisäksi ohjelman käyttäminen ei päivitä sivua, ja JavaScript-pohjaisena se itse asiassa toimii myös täysin offline. Mielestäni ohjelmassani on myös helppoa syöttää kirjaimia käsin, kun input-laatikoiden sijaan voi vain suoraan klikata muunnetun tekstin kirjainta ja sitten painaa korvaavaa näppäintä. Lisäksi ohjelma korostaa kirjaimen muut esiintymät kirjainta klikattaessa ja varoittaa, jos samaa merkkiä käytetään korvausaakkostossa useampaan kertaan. :)

Tällä hetkellä ohjelma kuitenkin toimii jo mielestäni muilta osin niin hyvin, että toimivamman arvausgeneraattorin kehittäminen voisi alkaa olla prioriteettilistan kärjen tuntumassa. Siitä saa varmasti jo yksinkertaisillakin tempuilla toimivamman, kuten esimerkiksi juuri rajoittamalla niitä peräkkäisten vokaalien tai konsonanttien määrää. ;) Jos kehitykseen osallistuminen kiinnostaa, ohjelman lähdekoodin saa toki GitHubista forkattua, muokattua ja sitten tehtyä pull requestin.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 26.03.2013 9:38

arisoft kirjoitti:Sen sijaan siihen aiemmin käyttämäni työkalu ratkaisi referenssimysteerin heti.

Suomenkielisyys on hyvä lisä, mikä noista muista puuttuu.
Tuo suomenkieli on kyllä tosiaan rajoite. Tuota linkissä olevaa työkalua kokeilin yhteen kätkön ROT13 koodattuun vinkkiin ja eihän se sitä osannut ratkaista. 100 erilaista englanninkielistä ehdotusta tuli kyllä :shock:
En kyllä aiemmin ole näin pitkälle vietyjä solvereita kokeillut. ROTx koodauksen purkaja on kyllä ollut käytössä

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 26.03.2013 10:08

Tervas kirjoitti:Eipä ole tullut mieleen, että tällaisiakin apuvälineitä on olemassa. Taidan silti vastaisuudessakin ratkoa korvausmystit itse, kun ei kumpikaan yllämainitusta ohjelmista osunut lähellekään viestillä jonka sain omin avuin helposti auki. (Ehkä nämä toimivat paremmin pitkillä teksteillä).
Korvausmysteeri voi olla rakennettu niin, ettei se automatiikalla ratkea. Välilyöntien poistaminen tai niiden paikan muuttaminen olisi yksi konsti, mutta ei oikeasti edes hämää automaattia toisin kuin manuaaliratkojaa. Eri kielten tai slangien (kirjoitusvirheiden) sekoittaminen samaan tekstiin voi sotkea automaatin ainakin osittain. Suomeksi kirjoitettu teksti on taivutusmuotojen vuoksi selvästi vaikeampaa tulkita koneellisesti. Sain huomata tämän itse kun eräässä mysteerissä kone ratkoi englanniksi tehdyn hieman mutkikkaammin tehdyn kirjoituksen manuaalisesti avustettuna viidessä minuutissa. Samanlainen kirjoitus suomeksi kesti avata viisi tuntia ymmärrettävään muotoon vaikka hommaa avustikin koneella.

Korvausmysteerit ovatkin siitä mukava tehtäväluokka, että ratkominen onnistuu myös kynällä ja paperilla. Kukin voi lähestyä ongelmaa itselle mieluisimmalla tavalla - vaikkapa laatimalla ohjelman, joka auttaa ratkaisemisessa. Itse tein hiljattain tekstille ROT-N apuohjelman, kun en netistä muka löytänyt valmista. (Mistä löytyy?) Ohjelma siis näyttää syötetyn tekstin aakkoset kierrettynä 26 kertaa eri merkkimäärän verran ympäri, jotta niistä heti näkee onko joku muunnos sopiva.

Vastaavanlainen numeerisen mysteerin ratkontaa sopiva BASE-N dekooderi löytyy sitten ainakin osoitteesta http://www.efunda.com/units/base_n.cfm

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Uusi työkalu korvausaakkostosalausten ratkomiseen

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 26.03.2013 11:49

arisoft kirjoitti:Itse tein hiljattain tekstille ROT-N apuohjelman, kun en netistä muka löytänyt valmista. (Mistä löytyy?)
Esim: http://www.mobilefish.com/services/rot13/rot13.php

Yhtä mysteeriä ratkoessa ei meinannut sopivaa base-n konvertteria löytyä, kun oli turha iso luku konvertoitavana. Tämä selvisi siitä hirviöstä: http://convertxy.com/index.php/numberbases/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”