Turvallisuus puhuttaa.

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Keokas » Ke 20.02.2013 15:40

Kun kurssin ajankohdasta ei ole varmuutta, kävin omin päin ostoksilla muutamien haastattelujen sekä netistä hankittujen tiedonmurusten perusteella.
Ehkä omasta setupista on hyötyä jollekin muulle, joka myös aikoo kiipeilyvarusteita hankkia.
Seuraavassa kiipeilyrepun tämänhetkinen sisältö:

Istumavaljaat
Staattinen köysi 30 m
Nousukahvat (oikea, vasen), jalkalenkit
Daisy chainit itsen kiinnittämiseen nousukahvoihin (nauhalenkki kelpaisi yhtä hyvin)
Laskeutumiskahdeksikko
Heittopaino ja ohut naru (köyden saamiseksi esim. puuhun)
Ruuvilukollisia sulkurenkaita
Kypärä (kätevä otsalampun ja videokameran kiinnittämiseen ;-))
Kaikenlaista muuta kivaa (tätä riittää ja lisää tulee...)

Näillä ajattelin päästä alkuun.
Toki olen edelleen tulossa kurssille!

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja 1jone » To 21.03.2013 21:10

Valitettavasti Kurssin järjestäminen ei onnistu.
Väkeä oli liian vähän, ja hinta oli ilmeisesti liian suuri.
Aloitan suunnitelman B, josta lisää myöhemmin.

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Keokas » Pe 22.03.2013 12:07

1jone kirjoitti:Valitettavasti Kurssin järjestäminen ei onnistu.
Väkeä oli liian vähän, ja hinta oli ilmeisesti liian suuri.
Aloitan suunnitelman B, josta lisää myöhemmin.
Sääli että kurssi ei toteudu.
Aihe kuitenkin kiinnostanee monia ja kiipeilykätköjä tulee jatkuvasti lisää. Tiedon ja taidon jakaminen tavalla tai toisella luulisi onnistuvan ilman n.s. virallistakin tahoa.
Siispä ollaan mukana myös suunnitelmassa B.
Tarkempaa suunnitelmaa ja aikataulua odotellen.

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja omnium » Pe 22.03.2013 14:24

Moro

Missä tälläiselle kurssille pääsee edes osallistumaan ja mitenkä!! Voisi olla osallistuneita enemmänkin jos olisi jossain näkyvillä sinne linkki :)
Onko muuten jotain kursseja esim mitenkä ratkaistaan vaikeat mysteerit ja multit?

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Pe 22.03.2013 17:40

Jos lahden seudulla olis kurssitettavia niin saisin yhden Spol killan tutun vetämään peruskurssin.
Porukka ei tarvis olla kovin suuri.

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja omnium » Pe 22.03.2013 19:07

Mutta esim mihinkä ilmottaudutaan!

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Pe 22.03.2013 20:00

omnium kirjoitti:Mutta esim mihinkä ilmottaudutaan!
Kysäsen ensin sitä minimimäärää siltä spollin jehulta niin alan sitten ottamaan ilmoja OK ???
Aikataulu olis varmaan tossa touko-kesäkuussa.

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Rampsu » Ma 25.03.2013 8:15

Sain se köysihemmon kiinni.
Se ottaa selville paikkoja missä pystyisi vetämään alkeiskurssin.
Joko Hälvälän torni(tehty koulutusta varten) tai sitten joku luonnonnseinä.
Kaverin vahvuus on laskeutumispuolella mutta osaa myös nousujututkin.
Kurssin henkilömääräksi kertoili 5-10 henkilöä.
Sillä on omat köydet releet ja renksuttimet, joten kenenkään ei tätä kurssia varten tarvitse hommata mitään alan kamppeita.

Odotellaan vielä tovi että se saa varmistettua paikan niin sit kattellaan ilmoja.

Paikkahan on lahti kaupungissa tai sen läheisyydessä.
Itse olen ottanut kysesiseltä herralta itselleni sellasen muistin virkistyskurssin.

Minulla periaatteessa on itsellänikin lupa suorittaa alkeiskurssi mutta en uskalla enää tehdä sitä koska mun naruhommista on sellaset 15 vuotta aikaa :lol:

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja 1jone » To 04.04.2013 17:32

Mikä mahtaa olla tämän lahden suunnan kurssin tilanne?
Varmasti monia kiinnostaa tuo hinta ja sisältö.

Kurssia odotellessa joitakin voisi kiinnostaa aiheeseen liittyvä miitti.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC48VAY

Rampsu
Viestit: 59
Liittynyt: To 25.08.2011 12:11
Paikkakunta: Rautajärvi
Viesti:

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Rampsu » To 04.04.2013 19:02

Ilmoitan HETI kun saan informaatiota kouluttajalta.
Enpä viitsi hoputella sitä,eli kärsivällisyyttä.

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ma 06.01.2014 22:32

Itsekin laitoin kiipeilykamoja tilaukseen/osan sain jo niin olen tutkiskellut netin syövereistä kiipeilyaiheista aineistoa. Järkevintähän olisi tietysti hakeutua kurssille, mutta aion silti taaplata alkuvaiheessa itsekseni. Varsinainen kysymys: tietoa etsiessäni olen törmännyt usein termiin varmistaminen, mutta kuinka se käytännössä voidaan hoitaa jos köysi on kiinteästi kiinnitetty ylhäältä ja kiipeilijä nousee tai laskeutuu köyttä pitkin esim nousukahvoilla ja grigrillä? Vai luotetaanko silloin grigrin tai vastaavan varmistuskykyyn?

t-ph
Viestit: 18
Liittynyt: Su 27.11.2011 14:17

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja t-ph » Ma 06.01.2014 22:45

Prusikilla laitteen alapuolelta?

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Diksi » Ma 06.01.2014 23:04

Janskupanskulle voisin suositella ihan peruskurssia, millä pääsee vauhtiin. Solmut, laitteet, köydet, valjaat, myöskin se varmistaminen(!) ja mikä soveltuu mihinkin tarpeeseen ja etenkin itselle. Kokeilemaankin pääsee kaikkia laitteita turvallisesti lämpimissä sisätiloissa :) Tampereen kiipeilykeskus järjestäjänä ja suunniteltu kätköilijöiden tarpeisiin. Paikkana siis Tampere ja ajankohta 2.2. (yksi peruutuspaikka) ja muutama paikka vielä 16.2. kurssilla. Tuollaista joku joskus toivoi ja sitä lähdettiin yhdessä kiipeilykeskuksen kanssa sorvaamaan. Max 6 per kurssi, että kohtuullisen yksilöllisesti pystytään tilanteen mukaan vetämään ja testailuun riittää aikaa.
https://www.facebook.com/events/563995930339715/

Juntu
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 22:25

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Juntu » Ma 06.01.2014 23:25

.
Viimeksi muokannut Juntu, To 01.05.2014 2:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ti 07.01.2014 18:14

Kiitos hyvistä vastauksista. Tuo t-ph:n kertoma tapa oli jollain lailla tiedossa. Eräässä ohjeessa oli laitettu autoblock-solmu reisilenkkiin sulkurenkaalla. Diksi: kurssi olisi todella hyvä muuten, mutta järjestetään vain omalta kannaltani aivan väärässä paikassa :mrgreen: Kiitos kuitenkin kutsusta. Tiedän, että kaikkein järkevintä ja turvallisinta olisi hakeutua kurssille. Juntulla oli myös hyviä ohjeita. Toki aion kokeilla ensin lyhyempiä nousuja ja laskuja omassa pihapiirissä. Samalla voikin karsia huonompia oksia pois, niin tuleepahan tehtyä jotain hyödyllistäkin.

Hieman sekaannusta itselle aiheutti se että varmistamisella voidaan tarkoittaa paria hiukan eri asiaa, tai näin olen ainakin itse sisäistänyt. Ns. itsevarmistus, josta edellä on kyse, ja toisen henkilön, ns. varmistajan suorittama varmistus. Voiko edellisen postaukseni skenaariossa toinen henkilö varmistaa kiipeilijän turvallisuutta? Toisella köydellähän tämä onnistuisi, mutta onko näin yleensä tapana tehdä?

Juntu
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 22:25

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja Juntu » Ke 08.01.2014 1:21

.
Viimeksi muokannut Juntu, To 01.05.2014 2:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janskupansku
Viestit: 29
Liittynyt: Su 31.07.2011 7:19

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja janskupansku » Ke 08.01.2014 20:15

Juntu kirjoitti:Köyden varassa roikkuvan mahdollista pelastamista voi helpottaa tekemällä vapautettavan ankkurin. Eli yläpää kiinnitetään Grigriin tai vastaavaan laitteeseen, tahaton käyttö estetään vetosolmulla köyden vapaalle puolelle (vetosolmun lenkki vielä klipataan kiinni johonkin, solmun tahattoman aukeamisen välttämiseksi). Mikäli köyden varassa oleva henkilö saa sairaskohtauksen, osuman putoavasta kivestä tahi asteroidista tai menee pahasti paniikkiin, voi avustaja laskea hänet alas. Tässä pitää huomioida että köysi varmasti riittää alas asti, eli yläankkurin vapaalle puolelle vähintään puolet köydestä olettaen että köyden käytössä oleva pää ylettyy maahan asti. Avustajalla pitää olla tieto ja taito mitä on tekemässä, ennen kuin alkaa purkaa tahattoman käytön estäviä varmistuksia. Toki palokuntakin voi olla tyytyväinen kun ei tarvitse lähteä itse roikkumaan seinälle. Huom! riski köyden hiertymisestä ja rispaantumisesta laskemisen aikana!
Tässä tulikin hyvä pointti jota en tullut ajatelleeksi. Homman voisi ehkä tehdä niinkin että kiipeilyköyden kiinnittää ankkuriköyteen/liinaan esim. lukittavalla sulkurenkaalla. Nyt jos köydessä roikkuja tulee syystä tai toisesta kykenemättömäksi liikkumaan, voi köyden silmukkaan kiinnittää toisen köyden ja laskea kiipeilijän alas kunhan varmistaa että köysi riittää ja kiinnittää ensin sen toisen köyden ja irrottaa sen jälkeen ankkurin. Tietysti joku varmistussysteemi tuohon pitää virittää. Onko tämä sitten hyvä systeemi käytännössä, en tiedä, mutta melko pienellä todennäköisyydellä tulee hätälaskusysteemille käyttöä.

nivaar-6
Viestit: 2
Liittynyt: La 23.03.2013 18:47

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja nivaar-6 » Ke 08.01.2014 20:40

Pieni varotuksen sana grigrin käytöstä. Älkää pitäkö mitään vaatetta tai pitkiä hiuksia auki mikä saatta mennä narun mukana grigrin väliin. Olen nimittäin pelastanut oman tyttäreni roikkumasta hiuksista grigrissä ( onneksi ei ollut korkealla). Varsinkin talvella saattaa olla takeissa nauhoja ym.

Avatar
vigi79
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 27.07.2012 11:05

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja vigi79 » To 09.01.2014 8:20

Jos kaikesta huolimatta se fleda tai muu vapaasti roikkuva uloke menee sinne minkätahansa laitteen väliin ja ei sitä sieltä pääse pakittamaan pois niin puukko on ehdoton lisä mukaan. Tietty kannattaa harkita hyvin tarkkaan mitä leikkaa...
WARNING: May contain traces of nuts

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Turvallisuus puhuttaa.

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 09.01.2014 12:51

Minä olen käyttänyt nykyään pelkästään tuota Eddya ja nousukahva+slingi -yhdistelmää esim. oksistoon kavutessa. Olen jättänyt prusikin pois, on turhan hankalaa sen kanssa. Samoin yksinään laskeutuessa käytän Eddya ja prusikia. Perinteiset olen jättänyt nykyään pois, mutta kyllä se kasi roikkuu vyössä, jos joltakin puuttuu. Nousukahva+ slingi on kätevä, jos vaikka sitten niitä nyörejä tai hiuksia sattuu menemään laskeutumislaitteen väliin. Minulle siis nuo Edelridin tuotteet vaan ovat osuneet kohdalleen. Tosin on minulla vierusleiristä tuo petzl treesbee 2 ring käytössä puukiipeilyssä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”